Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turha shoppailu kuriin 2022

Vierailija
31.12.2021 |

Ihailen minimalisteja ja olen kuvitellut ostavani vain vähän ja laatua. Tein yhteenvedon tämän vuoden ostoksista ja huomasin olleeni aivan väärässä. Laatua tulee kyllä ostettua enkä varsinaisesti ostele turhaa krääsää, mutta määrällisesti kuitenkin liian paljon. Ekologinen omatuntokin kolkuttaa.

Ensi vuonna aion vähentää ostelua. Olen kokeillut rajata osteluun käyttämääni budjettia, mutta se ei ole toiminut, joten nyt kokeilen rajata ostettavien tavaroiden määrää. Päivitän ketjuun tilannetta, mukaan saa tulla omilla tavoitteilla tai jakamaan vinkkejä tai vertaistukea. Kuka muu haluaa osallistua?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden tavoite max 52 tavaraa, sis kosmetiikan.

Tänä vuonna olen ostanut housut sekä lääkkeitä. Vielä laitoin ne jokainen omaksi ostokseksi. Ehkä loppuvuodesta yhdistelen, jos loppuu

Vierailija
42/100 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pitää itsensä kiireisenä, ei ehdi turhia shoppailla. Esim joogaa kotona, muuta liikuntaa ym.

Koitin itse yhdessä kuussa jo jättää kaiken ostelun ja se oli vaikeaa, melkein vahingossa olin kokoajan kaupoilla. Tämä vuonna yritys koko vuoden.

Minulla ongelma kauneuskaupat. Tälle vuodelle olen ostanut kollageenia mutta muuta en ja tuokin lähinnä hyvinvointiin.

Ehkä etätyö on tuonut lisää aikaa yleiseen haahuiluun, en osaa sanoa. Harrastan kotona aktiivisesti liikuntaa (kuntopyöräilyä, kotijumppaa, joogaa, kahvakuulailua), luen, touhuan lasten kanssa, ulkoilen ja teen ylipitkiä työpäiviä, mutta jostain sitä aikaa nettikaupoille tuntuu aina löytyvän.

Kauneudenhoitoon saa kyllä uppoamaan rahaa ihan loputtomasti. Rajasin kosmetiikan pois omasta ostohaasteestani, mutta mielessä on käynyt että vähän vähemmälläkin pärjäisi. Voi olla, että kokeilen jättää joitakin tuotteita pois ja katson, mitä iho tykkää. Minulla on vähän hankala iho, ja vasta muutaman viime vuoden aikana olen löytänyt sellaiset tuotteet, ettei iho kuivu ja hilseile talvellakaan.

Ajattelin kokeilla, auttaisiko päivittäistavaroiden tilaaminen netistä ostohaluihin. Jospa ostosten rakentaminen seuraavan viikon ruokalistaa varten riittäisi kattamaan nettishoppailutarpeen. Tietysti voi olla että mennään ojasta allikkoon, mutta se selviää vain kokeilemalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko sua ap se, mitä itse olen kokeillut: ostan vain niin kalliita juttuja, että jos haluan ostaa jotain, joudun säästämään pitkään? Mun ongelma on suhteellisen hyvä toimeentulo, joka mahdollistaa kaikenlaisen tavaran kertymisen.

Vierailija
44/100 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko sua ap se, mitä itse olen kokeillut: ostan vain niin kalliita juttuja, että jos haluan ostaa jotain, joudun säästämään pitkään? Mun ongelma on suhteellisen hyvä toimeentulo, joka mahdollistaa kaikenlaisen tavaran kertymisen.

Tässä ollaan ongelman ytimessä. Minullakin on ihan kohtuullinen tulotaso, joten säästöjen ja sijoitusten jälkeen rahaa jää edelleen yli. Tietysti olisi parempi vaikka sijoittaa enemmän, ja toivottavasti saankin rahankäyttöä suunnattua sinne kunhan ostelu vähenee. Haluaisin myös suunnata kulutusta enemmän palveluihin ja elämyksiin, mutta nyt korona-aikaan se on vähän hankalaa.

Osittain olen tuota säästämistä ja kalliimman ostamista jo tehnytkin. On paljon hauskempaa ostaa jotain, josta on pitkään haaveillut ja johon on säästänyt kuin vaikka vinguttaa luottokorttia. Harmillista kyllä säästämisen sivussa tulee osteltua lisäksi niitä muita asioita. Tällä hetkellä tuntuu, etten oikeasti tarvitse yhtään mitään jos jotain ei hajoa, mutta olen mestari keksimään tarpeita. Pelottaa jo suorastaan, mitä ehdottoman tarpeellista keksin haluta seuraavaksi :D

Ap

Vierailija
45/100 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 9 ostoksettomasta vuodesta 💪🏻

Rahaa on mennyt alkuvuodesta seuraaviin:

Vko 52:

Ruoka

Vko 1:

Ruoka

Yhtiövastike

Koronatesti 93 €

Verenpainelääkkeet 5,72 €

Melatoniini 4,95 €

Koronatesti on tehty yli kuukausi sitten, mutta lasku saapui postissa vasta hiljattain. Tarvitsin silloin matkaa varten testituloksen.

Tänään värjäsin itse kahden kuukauden tyvikasvun peittoon. Tästä vuodesta ei tulla selviämään ilman kampaajaa, mutta toivottavasti päästäisiin taas kaksi kuukautta eteenpäin tällä värjäyksellä. Voi toki olla, että valon lisääntyessä tyvikasvukin häiritsee nopeammin. Värit minulla oli kaapissa valmiina, ja niitä on edelleen jemmassa tulevia tarpeita varten. Olen nuorena lähtenyt harmaantumaan ja en vain valitettavasti tule toimeen tämänhetkisen oman hiusvärini kanssa.

Alkuvuosi on mennyt täysin ongelmitta ilman tavaraostoksia. Mielitekojahan aina tulee, mutta ne eivät onneksi useimmiten kauan kestä.

Vierailija
46/100 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos tää ketju jo ns. Kuollu? Vieläkö on uudenvuodenlupauksissa pysytty? Vai kävikö niin kuten uudenvuodenlupauksille usein käy? 🤠

Täällä on päivä 15 ostoksettomasta vuodesta. Viikon menot uskaltaa kai jo listata, vaikka sunnuntai on vasta huomenna.

Vko 2:

Ruoka

Hesburger 8,73 €

Sushit työkaverin kanssa 20 €

Icloud 0,99 €

3 koronan kotitestiä 11,67 € (voi tätä aikaa…)

Tamponit 6,95 €

Hyvin menee edelleen. Yritän pysytellä tavaroiden lisäksi erossa myös turhista ulkonasyömisistä, noutoruuista ja kahvilareissuista. Sosiaaliset suhteet on tähän poikkeus, kavereiden ja ystävien kanssa tavatessa näitä voi harrastaa. Korona-aikana nämäkin jutut jäävät varmasti vähäksi. Työkaverin kanssa on nyt tulossa tavaksi joskus hakea jotain noutoruokaa työpäivän piristykseksi. Viimeksi työkaveri maksoi molemmille pizzat ja tällä kertaa minä sushit molemmille. Yhden illan catering tuli Hesburgerista, koska olin vaan silloin ihan liian väsynyt ruoanlaittoon. Näitä tilanteita voisi yrittää opetella ennakoimaan sillä, että pakastimessa olisi jotain helppoa valmista muonaa. Ei sitten väsyneenä tarvitsisi kävellä sinne Heseen vaan voisi mennä suoraan kotiin.

Irtisanoin yhden melko kalliin kuukausimaksullisen palvelun ja ehdin säästää siinä 50 € tältäkin kuulta. Annan itselleni luvan tilata sen uudelleen heti, kun aion viettää reilusti aikaa sen parissa. Juuri nyt se olisi ollut tuhlausta.

Muutenkin tällä viikolla on tullut tuumattua kovasti suoratoistopalveluja ja ylipäätään kuukausimaksullisia palveluita. Niiden taloushan taitaa aika pitkälle pyöriä sen varassa, että ihmiset eivät muista tai saa aikaiseksi katkaista niitä, vaikka eivät käyttäisikään niitä. Ylen palveluista maksan veroina yli 15,50 € kuussa, joten ehkä Areenaa voisi yrittää käyttää. 🤩 Nyt otin 30 vrk ilmaisen kokeilun nettijumpista. Terveyteen panostaminen on aina hyvä investointi, joten sen pidän jos vaan tulee käytettyä. Netflixejä ja vastaavia ei ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
47/100 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan minimin peruskulutuksen lisäksi toistaiseksi mennyt rahaa ylimääräistä vain yhteen hesen ateriaan. Loppukuusta tulee menemään rahaa läheisen syntymäpäivälahjaan, mutta sekin vielä pysyy budjetin sisällä. Olen epassilla käyttänyt hyvinvointietuja ja myös aikeissa hyödyntää joitakin toistopalvelujen ilmaiskokeiluja. Olen myös tehnyt pitkän listan itseäni kiinnostavista ilmaisista harrastuksista ym. puuhista jolla ylimääräisen ajan täyttää mielekkäästi-kuluttamatta.

Vierailija
48/100 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikkaan kuukauden jälkeen huomaa kyllä jo, että oma ajatusmaailma on alkanut muuttua. Huomaa, minkä verran on ennen ajatellut ja käynyt nettikauppojen sivuilla ihan ohimennen, ja nyt se alkaa jäädä. Ensin piti vielä käydä kurkkimassa onko hyviä tarjouksia. 🤩 Kun tietää ettei tilaa, niin eipä tuota kovin pitkään jaksa tehdä.

Shoppailun sijaan on alkanut ohjautua enemmän muihin ajanvietteisiin. En ainakaan toistaiseksi ole mitään uutta tai erikoista keksinyt. Voi kun innostuisikin siivoamaan ja laittamaan asuntoa, mutta toistaiseksi tunnun olevan hyvin turvassa sellaisilta mieliteoilta. 😀 Pikemminkin tuntuu, että elämä on jotenkin rauhoittunut ja yksinkertaistunut, ja se tuntuu hyvältä. Lauantai-illan ratoksi katsoin Areenasta hidastempoisen dokkarin Espanjantaudista, ja sekin tuntui ihan hyvältä.

Olen kosmetiikkaihminen, ja olen koonnut korillisen tavaraa, jonka toivon tässä vuoden aikana käytteleväni pois. Meikkejä mulla on paljon enemmän, mutta nuo ihonhoitotuotteet ja hoitoainetuubien jämät ja sellaiset uskoisin saavani pääpiirteittäin käytettyä vuoden aikana. Jokunen tuote varmasti jää yli, mutta kunnon peruspuhdistus kaappeihin tekisi hyvää.

Noista ihonhoitotuotteista suurin osa vielä on jotain kokeilukokoja, joita on aina saanut ostosten yhteydessä tai muuten ilmaiseksi. Kokosin myös kaikki ne pienet näytteet, joita voi siis olla vaikka lehden sivujen välissä, myös yhteen. Yhdestä näytteestä riittää keskimäärin kolmeen käyttökertaan, ja niitä olen nyt alkuvuoden joka aamu ja ilta käytellyt. Aina saa kokeilla jotain uutta ja kivaa, eikä senkään puoleen ole ostoksettomuus tuntunut tylsältä.

YLEn etusivulla olikin tänä aamuna tarinaa kuntokeskusjäsenyyksistä ja niistä eroon pääsemisen vaikeudesta. Älkää siskot (eikä veljetkään) sitoutuuko noihin määräaikaisiin sopimuksiin! Paitsi tietysti jos tiedätte että olette salirottia ja rakastatte juuri tuota salia. Ala on kyllä varmasti siistiytynyt kovasti viimeisen vuosikymmenen aikana, mutta yhä olisi kirveelle töitä ja osassa on mukana ihan puhdasta kusetusta.

https://yle.fi/uutiset/3-12263769

Vierailija
49/100 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ajatukset muuttuvat vaikkakin kyllä vielä tulee kokoajan houkutuksia mieleen, mitä kaikkea olisi kiva hankkia! Kirjoitan niitä ylös, siltä varalta että idea on hyvä vielä myöhemminkin. Ja ainakin on jo pitkä lista jolle ja itselleen voi nauraa, jos nuo kaikki olisin nyt ostanut, olisi jo kulunut vuoren kokoinen määrä rahaa.

Parasta on, että omat jo olemassa olevat resurssit kotona huomaa nyt paremmin. Esim. tuo kosmetiikka. Kaiken jo olemassa olevan aiemnin ostetun käyttäminen varmasti lisääntyy vuoden aikana. Luovuus ja kekseliäisyys. Näin ainakin oletan ja odotan!

Mielenkiintoista, millaiset aatokset on vuoden lopussa.

-VT

Vierailija
50/100 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ajatukset muuttuvat vaikkakin kyllä vielä tulee kokoajan houkutuksia mieleen, mitä kaikkea olisi kiva hankkia! Kirjoitan niitä ylös, siltä varalta että idea on hyvä vielä myöhemminkin. Ja ainakin on jo pitkä lista jolle ja itselleen voi nauraa, jos nuo kaikki olisin nyt ostanut, olisi jo kulunut vuoren kokoinen määrä rahaa.

Parasta on, että omat jo olemassa olevat resurssit kotona huomaa nyt paremmin. Esim. tuo kosmetiikka. Kaiken jo olemassa olevan aiemnin ostetun käyttäminen varmasti lisääntyy vuoden aikana. Luovuus ja kekseliäisyys. Näin ainakin oletan ja odotan!

Mielenkiintoista, millaiset aatokset on vuoden lopussa.

-VT

Tuommoinen toivomuslista (wishlist) kannattaa ehdottamasti olla puhelimessa! Sinne voi kirjoittaa kaikki himotukset ja luvata itselle että ostan ne - vaikkapa kuukauden päästä. Jos sitten vielä pitkän ajan jälkeenkin tekee mieli kyseistä tuotetta, se saattaa jopa olla ostamisen arvoinen. Suurin osa niistä mieliteoista kuitenkin hiipuu jo muutamassa päivässä.

Vierailija
51/100 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, etten ole onnistunut vähentämään ostamista ihan niin hyvin kuin olin ajatellut. 100 tavaran kiintiöstä on nyt käytetty 12, ja tammikuu on vasta puolessa välissä. Tarpeellisia ostokset ovat suurimmaksi osaksi olleet (hiekoitusämpäri, lääkekaappi, uudet lakanat lopullisesti revenneiden tilalle, pari säilytyslaatikkoa jne.), mutta kolme turhempaakin asiaa on mahtunut mukaan. Ostin yhden pitkään haaveilemani kaulakorun, jonka löysin hyvällä hinnalla käytettynä, ja samasta nettikaupasta tarttui mukaan pari second hand -mekkoa. Toinen on laadukas arkimekko ja tulee olemaan varmasti paljon käytössä, mutta toinen juhlamekko oli puhdas heräteostos, niin ihana kuin onkin. Täytyy sitten kai ahkerasti järjestää juhlia, kun vieraita voi taas kutsua :)

Olen pohtinut kovasti oman ostamisen psykologiaa. Huomasin ainakin sen, että kun koronaan liittyvä uutisointi muuttui huolestuttavammaksi, päädyin vastapainona selaamaan vaatekauppojen tarjontaa. Selkeästi käytän siis ostelua stressinhallintaan, joten tilalle täytyy vain keksiä muuta.

Kevään aikana olisi tarkoitus kunnostuttaa muutamaa vanhaa huonekalua, joten suuntaan rahankäyttöä enemmän siihen. Olen myös listannut vaatteita, jotka pitäisi viedä ompelijalle korjattavaksi tai muokattavaksi.

Omien tavoitteiden kannalta harmillisesti mies on nyt innostunut jatkamaan uuden kodin päivitystä, ja kuulemma pitäisi saada seuraavaksi yöpöydät ja lukulamput (ne puuttuvat vielä kokonaan). Jotain muutakin puuttuu vielä, ainakin yksi lamppu ja pihakalusteita. Muutimme siis jokin aika sitten aiempaa huomattavasti isompaan taloon, joten hankintoja on joutunut siksi tekemään tavallista enemmän. Kodin hankintojen pitäisi mahtua ostoskiintiöön, kunhan en kovin paljon innostu ostelemaan ylimääräistä, mutta tässä vaiheessa vähän harmittaa miehen äkillinen sisustusinto.

Ap

Vierailija
52/100 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään ihan yksityisesti jatkamaan tätä projektia, kaikkea hyvää teille muille saman asian äärellä painiville! Olen täällä jo jakanut sen vähän mitä minulla on ajatuksia annettavana. Ehkä vuoden lopussa sitten päivitän, miten mennyt, jos tämä ketju yhä voimassa.

-vähis

Vierailija
53/100 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pohtinut kovasti oman ostamisen psykologiaa. Huomasin ainakin sen, että kun koronaan liittyvä uutisointi muuttui huolestuttavammaksi, päädyin vastapainona selaamaan vaatekauppojen tarjontaa. Selkeästi käytän siis ostelua stressinhallintaan, joten tilalle täytyy vain keksiä muuta.

Ap

Jep, minä ainakin puran sellaista lievää stressiä ja ahdistusta syömällä herkkuja ja tilaamalla netistä jotain kivaa. Jotenkin olen tuosta jälkimmäisestä vieroittunut, ensimmäisestä en. Nyt stressaa tuo koronatilanne ihan kamalasti, niin hyvä oli tunkea naamaan leivoskeksejä. Se jollain tavalla rauhoittaa, shoppailu taas auttaa ajattelemaan muuta ja piristää. Kolmas konsti on kai kahvin juominen. Juon sitä muutenkin, mutta kun ahdistaa niin voi pitää taas yhden kahvitauon niin saa sellaisen oman rauhoittumishetken olla vaan ja hengitellä.

Kahvittelusta nyt ei ole haittaa jos vaan vatsa kestää, mutta muuten olisi hyväksi keksiä jotain muuta ja harmittomampaa stressinpoistokeinoa. Stressaantuneena kun suklaata ja leivoskeksejä ja muuta mättöä uhkaa päivittäin upota ihan liikaa.

Vierailija
54/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosmetiikan ostelusta pääsee eroon löytämällä omat luottotuotteet. Ethän sinä miestäkään vaihda joka välissä (ainakaan toivottavasti?) "kokeillaksesi, olisiko tämä uutuustuote parempi".

Haluaisitteko kertoa niitä omia luottotuotteitanne? Minusta kun tuntuu, että 80 % ostamastani kosmetiikasta on keskinkertaista. Ja 10 % huonoa. Tämä johtaa siihen, että joko hampaat irvessä käytetään ei-niin-mieluisia tuotteita tai päädytään heittämään ne roskiin.

Ehkä mä vaan olen kranttu? Sama pätee mun mielestä moneen muuhunkin asiaan. Uusia ruokareseptejä kokeillessa ihan sama homma, keskimäärin olisi voinut jättää kokeilematta… Jep, ensimmäisen maailman ongelmia.

Vierailija
55/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laatinut vuosibudjetin niin kauan kuin olen asunut omillani eli 18-vuotiaasta lähtien (olen nyt 60v). Viime vuonna meni aika paljon rahaa keittiöremonttiin, vaikka en ostanutkaan kaikkea uutena vaan osan tuunasin vanhoista tavaroistani. Samassa yhteydessä tuli organisoitua kodin säilytystiloja ja halusin sellaisen systeemin, joka toimii. En pihistellyt vaan pistin säästötililtä surutta haisemaan rahaa, jotta sain mieleistäni. Lisäksi viime vuonna tuli järjestettyä kolmet sukujuhlat, joita ei tänä vuonna tarvitse järjestää.  "Hurlumhei-vuoden" jälkeen tämän vuoden budjettiini pistin aiempaa suurempia summia niin sijoituksiin kuin säästötilillekin. Tein budjetistani realistisen, mutta kuitenkin sen verran tiukan, että turhuuksiin ja tuhlailuun ei budjettini anna myöten. 

Tilaan ruuat ja muut päivittäistavarat kotiinkuljetuksella 2 kertaa viikossa. Olen budjetoinut tietyn summan joka kuukausi ruualle ja muille päivittäistavaroille ja kun teen tilauksen, sen arvo ei saa ylittää budjetoimaani summaa. Jos tekee mieli jotain, mikä ei budjettiin mahdu, on jätettävä jotain muuta tilauksesta pois. 

Uusia vaatteita ja muuta tavaraa en tänä vuonna tarvitse. Toki, jos hella, jääkaappi, pakastin, pesukone tai pölynimuri hajoaa, on hankittava uusi. Tiskikoneen kohdalla olen miettinyt, että tarvitsenko oikeastaan enää tiskikonetta. Onhan se kätevä ja käytän sitä päivittäin, mutta olenhan mä nuorenakin sinkkuna tiskannut käsin, joten miksi en voisi tiskata vanhana sinkkunakin. Eli jos tiskikone hajoaa, en välttämättä osta enää uutta. Kännykän ja läppärin saan työn puolesta. 

Joten ruoka ja muut päivittäistavarat sekä käyttämäni lääkkeet ovat ainoat, joita mun vuonna 2022 tarvitsee ostaa. 

Vierailija
56/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen laatinut vuosibudjetin niin kauan kuin olen asunut omillani eli 18-vuotiaasta lähtien (olen nyt 60v). Viime vuonna meni aika paljon rahaa keittiöremonttiin, vaikka en ostanutkaan kaikkea uutena vaan osan tuunasin vanhoista tavaroistani. Samassa yhteydessä tuli organisoitua kodin säilytystiloja ja halusin sellaisen systeemin, joka toimii. En pihistellyt vaan pistin säästötililtä surutta haisemaan rahaa, jotta sain mieleistäni. Lisäksi viime vuonna tuli järjestettyä kolmet sukujuhlat, joita ei tänä vuonna tarvitse järjestää.  "Hurlumhei-vuoden" jälkeen tämän vuoden budjettiini pistin aiempaa suurempia summia niin sijoituksiin kuin säästötilillekin. Tein budjetistani realistisen, mutta kuitenkin sen verran tiukan, että turhuuksiin ja tuhlailuun ei budjettini anna myöten. 

Tilaan ruuat ja muut päivittäistavarat kotiinkuljetuksella 2 kertaa viikossa. Olen budjetoinut tietyn summan joka kuukausi ruualle ja muille päivittäistavaroille ja kun teen tilauksen, sen arvo ei saa ylittää budjetoimaani summaa. Jos tekee mieli jotain, mikä ei budjettiin mahdu, on jätettävä jotain muuta tilauksesta pois. 

Uusia vaatteita ja muuta tavaraa en tänä vuonna tarvitse. Toki, jos hella, jääkaappi, pakastin, pesukone tai pölynimuri hajoaa, on hankittava uusi. Tiskikoneen kohdalla olen miettinyt, että tarvitsenko oikeastaan enää tiskikonetta. Onhan se kätevä ja käytän sitä päivittäin, mutta olenhan mä nuorenakin sinkkuna tiskannut käsin, joten miksi en voisi tiskata vanhana sinkkunakin. Eli jos tiskikone hajoaa, en välttämättä osta enää uutta. Kännykän ja läppärin saan työn puolesta. 

Joten ruoka ja muut päivittäistavarat sekä käyttämäni lääkkeet ovat ainoat, joita mun vuonna 2022 tarvitsee ostaa. 

Lisään vielä tähän, että mulla on erikseen säästötili ja käyttötili. Tilipäivänä maksan ensin laskut ja sitten siirrän säästötilille budjetoimani summan ja jätän käyttötilille vain sen summan, minkä budjetin mukaan saan käyttää kuukauden aikana. Ja kun siellä ei ole ylimääräistä, ei tule ostettuakaan ylimääräistä. Säästötiliin kosken vain silloin, kun on välttämätöntä (esim uuden pesukoneen hankinta tai eläinlääkärilasku). En siis huvin vuoksi eli siksi, että mieleni tekee jotain. 

Vierailija
57/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna en ajatellut ostaa muuta kuin sähkökäyttöisen raastimen ja kiintolevyn televisioon. Viime vuonna ostin kuivausrummun ja sitäkin harkitsin melkein puoli vuotta.

Vierailija
58/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin ja sohvaan pari uutta jousta katkenneiden tilalle. Moni varmaan hankkisi uuden, mutta olen liian laiska sellaiseen ja liian pihi maksamaan kuljetuksesta.

Vierailija
59/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tuon tavaran ostelun lisäksi ihmettelen, mihin teillä tuo kaikki roina mahtuu?? Vessan kaapit varmaan pullistelee kosmetiikkaa, keuttiön kaapit paketteja, joista otettu kerran, vaatehuone vaatteita, joita ei ehdi kaikkia käyttää koskaan.

Heitättekö surutta tavaraa roskiin vanhan tieltä vai miten toimitte?

Minä en edes ole mikään hamstraaja, mutta muutin kesällä eron jälkeen omakotitalosta, jossa oltiin asuttu ennen myymistä 15 vuotta. Se tavaroiden hävittämisurakka oli jäätävä.

Voisit miettiä jatkossa, etta ostaaksesi jotain uutta, sinun on ensin luovuttava kahdesta.

Vierailija
60/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tarpeekseni Lindexistä sun muista pikakauppaketjuista nyt aleaikaan. Ne vaatteet on aikas roskaa, kun kotona katsot niitä tarkemmin.

Päätin, että keskitän nyt ostot urheilukauppoihin ja tavaratalojen urheiluosastoille. Jostain syystä urheiluun ja ulkoiluun tehdään laadukkaampaa tuotetta kuin muotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi