Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turha shoppailu kuriin 2022

Vierailija
31.12.2021 |

Ihailen minimalisteja ja olen kuvitellut ostavani vain vähän ja laatua. Tein yhteenvedon tämän vuoden ostoksista ja huomasin olleeni aivan väärässä. Laatua tulee kyllä ostettua enkä varsinaisesti ostele turhaa krääsää, mutta määrällisesti kuitenkin liian paljon. Ekologinen omatuntokin kolkuttaa.

Ensi vuonna aion vähentää ostelua. Olen kokeillut rajata osteluun käyttämääni budjettia, mutta se ei ole toiminut, joten nyt kokeilen rajata ostettavien tavaroiden määrää. Päivitän ketjuun tilannetta, mukaan saa tulla omilla tavoitteilla tai jakamaan vinkkejä tai vertaistukea. Kuka muu haluaa osallistua?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tuon tavaran ostelun lisäksi ihmettelen, mihin teillä tuo kaikki roina mahtuu?? Vessan kaapit varmaan pullistelee kosmetiikkaa, keuttiön kaapit paketteja, joista otettu kerran, vaatehuone vaatteita, joita ei ehdi kaikkia käyttää koskaan.

Heitättekö surutta tavaraa roskiin vanhan tieltä vai miten toimitte?

Minä en edes ole mikään hamstraaja, mutta muutin kesällä eron jälkeen omakotitalosta, jossa oltiin asuttu ennen myymistä 15 vuotta. Se tavaroiden hävittämisurakka oli jäätävä.

Voisit miettiä jatkossa, etta ostaaksesi jotain uutta, sinun on ensin luovuttava kahdesta.

Meillä on kyllä avara ja väljä koti. Toki jos asuisi ahtaasti jossain yksiössä, niin varmasti silloin kämppä pursuaisi tavaraa. 😃

Minulla on varmasti kymmenen vuoden tarpeiksi meikkejä, mutta kyllä ne mahtuvat kahteen laatikkoon - toisessa luomivärit ja toisessa kaikki muu. Ja niihinkin laatikoihin saisi varmasti ängettä kaksi kertaa enemmän tavaraa jos haluaisi. Ihonhoitotuotteita on useammassa laatikossa samassa lipastossa meikkipöydän vieressä, mutta nekin saattaisi saada yhteen laatikkoon ahdettua.

Kylppärissä on siis hyvinkin tyhjät hyllyt, siellä on lähinnä pyyhkeet, matkustusromppeet meikkipusseineen ja adaptereineen sekä hammashoitotarvikkeet. Vaatehuoneeseen mahtuisi samoin varmasti ainakin saman verran vaatteita kuin siellä nyt on. Silti varmasti ainakin puolet vaatteista on vailla käyttöä, kun tykkään aina pitää lempivaatteitani. Tila ei siis rajoita shoppailua, sinällään varmaan onnellinen tilanne.

Tervetuloa vaan sullekin ketjuun. Varmasti motivoi parempaan tavaraelämään jos olet noin ison tavaraurakan parissa joutunut parannusta tekemään. 💪🏻 Minulle olisi ainakin kauhistus tuollainen ja sinällään motivoiva ajatus on ajatella, että vuosien myötä voisi itselläkin suistua tilanne noin pahaksi.

Vierailija
62/100 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt kaiken ostamista jo vuosia. Ostan vain tarpeeseen ja joskus alennuksesta sellaista minkä tiedän että käytän varmasti.

Samalla otin käyttöön tavan että kaapit käydään 2 kertaa vuodessa läpi ja laitetaan ylös tarpeet. Esim ennakoidaan mikä kokoiset sukset, luistimet ja sen sellaiset lapset tarvitsee seuraavalle kaudelle ja etsitään torista tai kirppikseltä. Samalla eteenpäin lähtevät tavarat laitetaan oikeasti eteenpäin eikä jätetä nurkkiin.

Itsellä oli aikoinaan tapana ostaa sisutustavaraa ja vaatteita turhaan. Nykyään ostan ehkä yhden sisustustavaran vuodessa ja senkin sillä ehdolla että luovun jostain entisestä. Paljon huonekaluja on ostettu torista.

Viimeiset 10 vuotta on kuitenkin kaiken ostamista vähennetty tietoisesti. Parasta on se että nurkissa ei ole joutavaa tavaraa, rahaa säästyy ja ympärillä on tavaroita ja asioita joista oikeasti tykkää.

Vaatteista on oikeastaan jopa pula kun mieleisiä ei oikein löydy mistään. Entiset käytän todella loppuun asti, menee vielä vähän rikkinäisenä töissä.

Ongelmaihoisena ja atoopikkona ihonhoitotuotteita on suht paljon itsellä käytössä. Myös teinipojalla ja tytöllä omat tuotteet käytössä. Mutta nämä kaikki käytössä ja tarpeen, nykyään osaa ostaa tuotteita jotka SI jää käyttämättä.

Saatiin koti ajan myötä ihan eri näköiseksi kun aiemmin piti olla paljon kaappitilaa ja hyllyillä oli tavaraa. Nykyään kaappeja ei juurikaan ole sisustuksessa ja tavaroita vähän esillä joten siivoaminen on supernopeaa. Vain ne kauneimmat ja ihanimmat on esillä ja käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosmetiikan ostelusta pääsee eroon löytämällä omat luottotuotteet. Ethän sinä miestäkään vaihda joka välissä (ainakaan toivottavasti?) "kokeillaksesi, olisiko tämä uutuustuote parempi".

Haluaisitteko kertoa niitä omia luottotuotteitanne? Minusta kun tuntuu, että 80 % ostamastani kosmetiikasta on keskinkertaista. Ja 10 % huonoa. Tämä johtaa siihen, että joko hampaat irvessä käytetään ei-niin-mieluisia tuotteita tai päädytään heittämään ne roskiin.

Ehkä mä vaan olen kranttu? Sama pätee mun mielestä moneen muuhunkin asiaan. Uusia ruokareseptejä kokeillessa ihan sama homma, keskimäärin olisi voinut jättää kokeilematta… Jep, ensimmäisen maailman ongelmia.

Mulla oli tapana kokeilla kaikenlaista kosmetiikkaa ja huteja kertyi kaappeihin, kunnes löysin omat luottotuotteet. Nyt tilaan loppumassa olevat kerran kuussa enkä ostele ylimääräistä. Joskus tosi harvoin kokeilen jotain uutta, mutta kynnys siihen on aika korkea.

Omia luottomerkkejä on Whamisa ja Evolve, lisäksi kaapissa pitää aina olla kylmäpuristettua arganöljyä ja Bybin bakuchiol-seerumia. Meikeissä olen minimalisti. Meikkaan käytännössä aina samalla tavalla, juhliin vain enemmän luomiväriä ja useampi kerros ripsaria.

Ap

Vierailija
64/100 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tuon tavaran ostelun lisäksi ihmettelen, mihin teillä tuo kaikki roina mahtuu?? Vessan kaapit varmaan pullistelee kosmetiikkaa, keuttiön kaapit paketteja, joista otettu kerran, vaatehuone vaatteita, joita ei ehdi kaikkia käyttää koskaan.

Heitättekö surutta tavaraa roskiin vanhan tieltä vai miten toimitte?

Minä en edes ole mikään hamstraaja, mutta muutin kesällä eron jälkeen omakotitalosta, jossa oltiin asuttu ennen myymistä 15 vuotta. Se tavaroiden hävittämisurakka oli jäätävä.

Voisit miettiä jatkossa, etta ostaaksesi jotain uutta, sinun on ensin luovuttava kahdesta.

Vähän ihmettelenkin, ettei koti pursua tavaraa. Meillä on väljää eikä erityisen paljon säilytystilaa, mutta kaikki mahtuu toistaiseksi hyvin. Tietysti sekin vaikuttaa, että muutimme vasta vähän aikaa sitten pienemmästä talosta nykyiseen. Olen vuosia sitten tehnyt ison raivauksen ja sen jälkeen tavaramäärä on pysynyt ostelusta huolimatta hallinnassa. Inhoan pursuilevia kaappeja ja kadonneiden tavaroiden etsimistä, se motivoi pitämään kodin kunnossa. Pelkään vain, ettei tilanne pysy tällaisena, jos en saa shoppailua kuriin.

Huomasin muuten, että rahaa säästyy kummasti ja ruokavalio pysyy monipuolisempana, kun viikon ruoat tilaa kerralla kotiin. Ei tule senkään puolelta heräteostoja, kun ei käy kaupassa kiertelemässä vähän väliä.

Ap

Vierailija
65/100 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 22 ostoksettomasta vuodesta, tässä loppuu jo aiheet mistä kirjoittaa. 🤠 Hyvin on mennyt, rahaa on tällä viikolla käytetty ruokaan, kuukauden Visa-laskuun, pyykinpesuaineeseen ja kasvomaskeihin. Lisäksi yhtenä migreenipäivänä tilasin ja noudin itselleni töiden jälkeen pizzan. Maanantait on nykyään selvästi erityisen vaikeita. 😂

Maksan kaiken mahdollisen Visalla, koska siten saa 0,5 % rahaa takaisin. Tämän kuukauden lasku uhkaa olla vain puolet viimekuisesta. Selkeästi tämä projekti on laajentunut koskemaan talouden menoja muutenkin kuin vain olemalla ostamatta tavaroita. Tässä kuussa on vielä yksi 45 € lasku, jonka perun ensi kuulle. Ensi kuusta alkaen pakolliset laskuni ovat yhtiövastike, sähkö, veden tasauslasku, 18,90 € kuussa puhelinlaskua, 0,99 € kuussa oleva icloud, n. 15 € kuussa oleva jumppapalvelu, ammattiyhdistyksen jäsenmaksu, pankin kulut ja Hesari. Työmatkakuluja on melko paljon, mutta nyt on lippu voimassa vielä yli kolme kuukautta. Tavaranostolakosta on tullut samalla kulutustottumusremontti, aika upeeta.

Terveysmenoja on ensi kuulle luvassa, sillä viisaudenhampaasta lähti iso pala pois. 😱 Olen loppuviikosta menossa lääkäriin, toivottavasti se on helposti korjattavissa eikä mitään kauheaa luvassa. Toimii samalla muistutuksena, että mun piti käydä jo kaksi vuotta sitten silmälääkärissä ja en kyllä muista milloin olen käynyt hammastarkastuksessakaan ja muutenkin pitäisi huoltaa itseään enemmän.

Enemmän on ollut aikaa myös miettiä ruokakauppaostoksia, kun ei ole muuta ostettavaa ollut. Huomaa, että juon varmaan 50 € / kk kapselikahveja ja lisäksi lipitän kovasti limpparia, jota teen itse Sodastreamilla ja ostan kaupasta tiivistettä. Eihän nuo pahoja paheita ihmiselle ole, mutta on käynyt mielessä että jos noille löytäisi jonkun halvemman korvikkeen niin säästäisi. Mun maha ei oikein tykkää suodatinkahvista, nuo kapselit on siksi olleet mainioita. Mutta ehkäpä jaksan perehtyä mahdollisiin vaihtoehtoihin tässä vuoden aikana paremmin.

Vierailija
66/100 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyteen pitäisi minunkin panostaa enemmän. Ehkä täytyy budjetoida siihen erillinen raha, josko sitten tulisi ahkerammin käytyä erilaisissa tarkastuksissa ja vaikka fysioterapiassa.

Nyt huomaan, että ei enää tee samalla tavalla mieli ostaa kuin yleensä. Muutama kiva asia on tullut vastaan, mutta olen ohittanut ne ajatuksella ”ihan kiva, mutta en tarvitse.” Tavaroita on tähän mennessä kertynyt 16, joista 4 ei ole ollut tarpeeseen. Nekin olen hankkinut käytettynä ja tulevat varmasti olemaan itsellä ahkerassa käytössä, jos jotain positiivista haluaa keksiä. Toisaalta tässä ei edes ole mukana lasten hankintoja, joita on joutunut tekemään tähän mennessä pari, koska keskityn tavoitteessa omiin osteluihini.

Luvusta näkee, että ostosten välttelyyn täytyy erityisesti keskittyä, jos 100 tavaran tavoitteeseen haluaa päästä. Jos ostaisin koko vuoden samaan tahtiin, kertyisi nurkkiin vuoden aikana jo melkein 200 tavaraa.

Ap

Vierailija
67/100 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs menee, hyvät siskot?

Olen pysynyt linjassa, mitään ei ole ostettu. 💪🏻 Sain muuten pitää viisaudenhampaani, se oli vain lohjennut eikä reikiintynyt ja saatiin paikattua. Nyt minulla on lievät omicronin oireet vaikka kotitesti näyttääkin negaa, joten siksikin pysyttelen viikonlopun kotona enkä voikaan ostaa mitään.

Tarkoitukseni oli kokeilla lehdissä viikolla hehkutettua kaikkien aikojen parasta pirkkaniksiä. Siinä päästään eroon kestotahroissa vaatteissa käsitiskiaineesta ja leivinjauheesta sekoitetun tahnan avulla. Tahna levitetään tahralle, annetaan vaikuttaa ja sitten vaate pestään normaalisti koneessa. Minulla on kaksi puseroa, joissa on haaleat kestotahrat, ja niihin aion tuota kokeilla.

Tämän kuun Visalasku tulee olemaan alle puolet viimekuisesta, vaikka sekin oli meikäläisittäin melko maltillinen. En valita! 😀 Ruokakauppahommista olen ajatellut jättää jatkossa tuoreet yrtit ostamatta. Siis en IKINÄ saa sitä puskaa käytettyä ajoissa loppuun vaan puolet tai yli menee aina roskiin. Ja yleensä vielä säilön sitä puskaa sen verran kauan, että ällöttäisi avata se paketti ja laittaa kasvinosat biojätteisiin, joten heitän koko läjän poltettaviksi. Ihan turhaa tuhlausta niin planeetan kuin itsenikin kannalta. Ei tuo elämänlaatua heikennä ja säästää samalla ainakin viitosen kuussa. Lisäksi olen ollut nyt muutaman päivän limsaa. En vaan jaksanut vaihtaa uutta kaasupatruunaa, ja sitten olen vain ajatellut katsoa kuinka pitkälle jaksan olla ilman. En varmasti

noin vain päässyt tavastani eroon, mutta pienikin muutaman päivän vieroitus varmaan tekee ihan hyvää.

Tammikuussa käytin jemmoista pois 29 kosmetiikanäytettä (niitä pikku pussukoita) ja muutaman minituotteen. Yhden lennolta saadun huonon huulirasvan käytin pois jalkavoiteena. Meikeistä kului loppuun vain yksi eli primeri meikkivoiteen alle. Vähän olen välillä ajatellut primereiden olevan vähän joutava tuote, ilmankin ehkä pärjäisi. Mutta nyt avasin jemmoista Catricen primerin, joka on paitsi edullinen myös loistava. Ehkäpä päädyn jatkossa kuitenkin ostamaan tuota? Mutta uutta ei tietenkään osteta ennen kuin kaikki laatikoiden kätköissä seikkailevat primerit on ensin käytetty pois. 💪🏻

Tiedä vaikka tästä olisi tulossa vuoden projektin sijaan ihan elämäntapa, tämä nimittäin tuntuu erittäin hyvältä ja oikealta.

Vierailija
68/100 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään uutta ei ole tullut ostettua, ehkä tämä tästä lähtee sujumaan hieman hankalan alun jälkeen :) Tosin ensi kuulle olen budjetoinut yhden taidehankinnan, muuten mitään erityistä tarvetta ei ole tiedossa. Olen onnistunut vastustamaan koviakin houkutuksia, mistä olen tyytyväinen. Toivon kovasti, että tämä vuosi toimisi starttina kohtuullisemmalle elämäntavalle. Ihan liikaa on tottunut aina vain ostamaan uutta, vaikkei mitään todellista tarvetta olisikaan.

Tuoreet yrtit ovat kyllä hyviä, mutta aika usein itselläkin menevät pilalle. Ostin viime viikolla tuoreen basilikan, josta muistin käyttää vain pari lehteä ennen nahistumista. Olen pitkään haaveillut yrttien viljelylaitteesta, mutta keittiön tasolle ei mahdu ylimääräistä (tai mahtuisi, mutta ruoanlaitolle ei sitten jäisi kunnolla tilaa) ja muualla sen pitäminen tuntuisi hankalalta. Täytyy kai odotella kesää, niin yrtit pääsee poimimaan omasta pihasta.

Ap

Vierailija
69/100 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen artikkelin innoittamana kysyn täältä, ovatko leikkokukat teidän mielestänne turhaa shoppailua, ihanaa itsepiristystä, oleellinen osa sisustusta vai kaikkea sitä?

https://yle.fi/uutiset/3-12290128

En ole itse ollut koskaan kova kukkaihminen. Jossain kohdin koin kyllä painetta ns. perjantaipuskan ostoon. Se oli kai vähän omanlaisensa muoti - viikonloppukukat. Tulppaanit olivat nimenomaan se alkuvuoden ostos tammi-helmikuussa.

Tulppiskimppu on kyllä kaunis eikä maksa montaa euroa. Jotenkin vaan siinä pettymyspuolella tuntui, että kimppu ei säilynyt montaa päivää hyvänä ja siihen mielihyvään nähden oli vähän liikaa vedenvaihtamista ja maljakonpesua. Laiska siis vierottui yhdestä shoppailukohteesta aika luontaisesti.

Vierailija
70/100 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina leikkokukkia ja lisäksi paljon viherkasveja. Viherkasveja ei onneksi tarvitse ostaa usein, ostan sitkeitä lajeja ja moni on vaikka lahjaksi saatuja orkideoja, jotka siirtyvät kukinnan jälkeen jatkamaan elämäänsä ikkunalaudalla. Olen laiska hoitamaan, mutta hyvin tuntuvat pärjäävän vähemmälläkin huomiolla.

Leikkokukat ovat monessa mielessä turhakkeita ja epäekologisia, mutta tuovat niin paljon iloa että ostan niitä silti. Yritän ostaa vähän pidempään kestäviä kukkia kuten neilikoita, mutta kevään lähestyessä tulee aina sorruttua noihin viikon kestäviin tulppaanikimppuihin. Neilikoiden lisäksi kukkakaupan sidotut kimput kestävät helposti pari-kolme viikkoa, kun muistaa vaihtaa vettä ja pestä maljakon välillä. Minulla on myös infinity-ruusuja, mutta en tiedä kuinka ekologisia niiden käsittelyaineet loppujen lopuksi ovat. Toisaalta ei ruusujen lennättäminen Afrikastakaan ole kovin hyvä asia ympäristön kannalta.

Kukista olisi vaikea luopua ihan kokonaan. Hoitovapaallakin niitä oli aina, vaikka raha oli muuten tiukassa. Silloin en kyllä edes haaveillut kukkakaupan kimpuista, halvimmat markettikukat kelpasivat hyvin.

Ap

Vierailija
71/100 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko 5 ostoksettomasta vuodesta! Olemme jo niin pitkällä, etten jaksa enää laskea päiviä vaan tästä eteenpäin mennään viikonnumerolla.

Samat ostokset kuin ennenkin: ruokaa, pizzaa, lisää maskeja ja koronatestejä. Olen muistaakseni tehnyt viisi koronatestiä puolessatoista viikossa. Kurkku on kipeänä toista viikkoa, testit kaikki negatiivisia. Tunnetilani on tukahdutettua raivoa, en jaksa ymmärtää ihmisiä jotka pe*seilevät tämän(kin) kanssa. Olen mitä ilmeisimmin altistunut tiistaina koronalle, mutta sanotun tenavan äiti nyt vaan ei välitä (lasta ei olisi edes testattu koska heillä lapset päättävät itse näistä asioista, mutta koulussa oli toisenlainen linja kuumeisille tenaville). Korona-altistusta on omien laskujeni mukaan tuosta perheestä jaettu kohta sadalle ihmiselle. 🙄 Toivon universumin kuulevan toiveeni työstä, jota voisi tehdä kotona läppärillä. Tämän ketjun aiheeseen liittyen ei tulisi kyllä mieleenikään lähteä kuluttamaan rahaa kaupungille rientoihin. Tosin olen vähän katsellut halpoja äkkilähtöjä, jollaisen saatan vielä vaikka ottaa. 😈 Matkailu on kuulemma riski koronan suhteen, mutta minä ainakin olisin paljon enemmän suojassa vaikkapa Espanjassa, jossa ihmiset käyttävät maskeja.

Tammikuun luottokorttilaskun loppusumma oli lopulta 40 % joulukuisesta. 💪🏻 Enemmän olen ehtinyt katsella arkielämän hintoja, ja ne kyllä järkyttävät. Kurkku maksaa nykyään yli 2 euroa ja litra Eilan kevytmaitoa näytti olevan 2,35 €. Sähkön hinta nousi kuunvaihteessa kätevät 260 %. Yhden naisen hiljaisena protestina hintojen nousulle olen ajatellut laittaa paidat ja housut pesukoneesta kuivurin sijaan vaateripustimiin kuivamaan ja rummuttaa kuivurissa vain sukat ja alusvaatteet. Tässä taloudessa ei edes ole pyykinkuivaustelinettä vaan lähtökohtaisesti kaikki on käynyt kuivurin kautta. En oikein omaa mielipidettä siihen, kuluvatko vaatteet ja tekstiilit todella nopeammin kuivuria käytettäessä - en ole itse huomannut. Saunaa tai lattialämmitystä ei ole, joten sähkölaskussa on vaikea kovin muuten säästää. Pimeässä ei sentään vielä aleta olemaan!

Kosmetiikkakori on aavistuksen tyhjentynyt. Arjen pienenä ärsytyksenä tuntuu, että minulla on monta huonoa ripsiväriä ja vain niitä huonoja. Yritän nyt sinnillä käytellä niitäkin ainakin jonkin aikaa, seuraava ripsiväriostos saa sitten luvan olla huolella harkittu. Silmämeikinpohjustusvoiteita minulla on vain yksi puolillaan oleva. Testailin, ja omista jemmoista löytyvä peiteaine toimii kyllä tuossakin tehtävässä, joten uutta pohjustustuotettakaan ei tulla hetkeen ostamaan.

Arkielämän turhakelistalle on kyllä päässyt huulirasvat ja erilliset jalkavoiteet. En ole kyllä noita aikoihin ostanutkaan, kun joku tavallinen perusvoide tai vartalovoide toimii minulla oikeastaan paremmin. Jemmoissa oli kuitenkin vuoden alussa neljä huulirasvaa, jotka kaikki olen saanut enkä yhtään ole niistä itse ostanut. Kaksi on nyt käytetty loppuun jalkoja rasvaten 🤣 ja kolmatta käyttelen ihan perinteisesti. Olisi kiva saada sellainen kompakti valikoima ihonhoito- ja hiustuotteita, jotka kaikki olisivat tarpeellisia ja ihania. Uskoisin, että tässä vuoden aikana jonkinlainen aihio ihan kaupantekijäisinä muodostuu.

Sitä ylimääräistä aikaa on jäänyt, kun näistä shoppailuhommista on luopunut. Elämähän ei koskaan mene kuten sen kuvittelee, eikä minusta ole tullut intohimoista kuntoilijaa ja kämppä on ollut turvassa konmarittamiselta. Sen sijaan olen ollut läheisen ostamassa uudessa asunnossa remppa-apuna, guuglannut remppaan liittyen asioita ja oppinut monenlaista. Olisi ihan käytännöllisiä elämäntaitoja osata tehdä pientä pintaremonttia Ihan Itse. 💪🏻 Olen koko ikäni vierastanut ja vältellyt kaikenlaista ruumiillista työtä, mutta ylläripylläri nuo on olleet hauskoja juttuja. Tiedä vielä mihin tämän vuosi johtaa!

Vierailija
72/100 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut tässä tempauksessa tarkoituksena rahansäästö vaan ostettujen tavaroiden määrän vähentäminen, mutta laskin huvikseni käytetyn rahamäärän. Tulos oli aika pysäyttävä, 2000€. Puolet tuosta oli etukäteen säästettyä hankkimaani taideteosta varten, mutta silti ihan järkyttävä summa. 100 tavaran kiintiöstä on kulunut 21, joista vain muutama ns. turha ostos, mutta silti. Taidan tästä mennä häpeämään ja keskityn nauttimaan jo omistamistani tavaroista…

Ap

Vierailija
73/100 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi kiinnostuminen rahasta. Teininä ja nuorena aikuisena rakastin shoppailua. Rahaa oli vähän, mutta kaikki ylimääräinen paloi vaatteisiin, kosmetiikkaan ja kenkiin. Sitten kun rahaa valmistumisen jälkeen  alkoi tulla enemmän, kiinnostuin budjetoinnista ja sijoittamisesta. 

Nyt olen aivan hurahtanut. Sijoitan maltillisesti ja säännöllisesti rahastoihin ja osakkeisiin. Tein exceliin kattavan budjetoinnin. Koska edelleen minussa elää pieni shoppailija, olen laittanut exceliin ihan omaksi kohdikseen shoppailu, viihde ja hyvinvointi (kauneushoidot, "turhat" kauneuteen liittyvät ostokset ym.). Näihin olen budjetoinut kuukausittain maltillisen summan jonka saan hyvillä mielin tuhlata. 

Toisaalta haluan ostaa kotimaista ja harkitusti laadukasta tavaraa. Nämä ovat yleensä kalliimpia kuin halpatuotannolla tuotetut. Tämä sinäänsä aiheuttaa sen että kun ostan jotakin kalliimpaa, ei shoppailurahaa juurikaan siltä kuukaudelta jää. Näin myös ostettu tavaramäärä pienenee samalla.

Vierailija
74/100 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä vielä muita paikalla? Itsellä on vaihteeksi mennyt tämä viikko hyvin, olen ostanut vain ruokaa ja muuta kulutustavaraa. Ehkä olen tehnyt riittävästi katumusharjoituksia.

Voi kun innostuisinkin kunnolla rahasta! Olen sijoittanut rahastoihin jo pitkään, mutta nyt on tarkoitus perehtyä paremmin osakkeisiin. Oma osta ja pidä -strategia on vain aika tylsä, siitä ei saa samanlaisia kiksejä kuin kauniiden tavaroiden ostamisesta, ainakaan vielä. Mutta jos ostelua saisi suunnattua enemmän osakkeisiin, ei nurkkiin jäisi turhaa roinaa ja varallisuus kasvaisi. Ja tietysti tekisi hyvää säästää lisäksi ihan kunnon puskurirahasto. Vaikka oma taloustilanne on nyt hyvä, niin olisi ehkä syytä jollain tavoin varautua hintojen nousuun.

Ap

Vierailija
75/100 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helou ap, olen paikalla. Viikko 6 ostoksettomasta vuodesta alkaa olla taputeltu! 💪🏻 Olen ollut sairaslomalla ja täysin veto pois, niin ei ole tullut tännekään kirjoiteltua mitään. Kävin kyllä jossain kohtaa viikkoa lukemassa ketjun uudet viestit. Ei ole hirveästi rapsattavaakaan, mutta mukana projektissa olen ainakin tämän vuoden jos en lopun ikääkin. 🤠

Kaksi tavaraostosta on tälle viikolle, eikä ne nyt kyllä ihan välttämättömyyksiä ole. Ostin paikallislehden jutun innoittamana paketin lämpökynttilöitä! Ne on kylläkin ihan kotivaraa eikä tällä erää tule käyttöön. En ole ennen ollut kovin kynttiläihminen, mutta tässä alkuvuonna olen poltellut yhden kynttilän loppuun ja toisen puoleenväliin. Kolmas odottaa vielä kaapissa, eli lähtökohtaisesti tässäkin käytellään sitä mitä kaapeista löytyy.

Toinen tavaraostos on vasta tilattu. Minulla on ollut reilut 3 kk hiustenpidennykset, mutta nyt ne uhkaavat räjähtää. 😆 Tästä ei nyt enää taideta selvitä hoitoaineella. Ensisijainen ajatus oli varata aika kampaamoon johonkin näistä plex-käsittelyistä. Google kuitenkin kertoi, että ekstrapitkiin hiuksiin käsittely maksaa naapuruston kampaamoissa 64-70 €. Hinta olisi edullisempi värjäyksen tms. Yhteydessä, mutta nuukana likkana aion jatkossakin värjätä itse hiukseni. Päädyin sitten tilaamaan nuo samat käsittelyyn tarvittavat ammattilaisaineet itselleni. Hintaa tuli toistasataa euroa, mutta siitä sitten pitäisi riittää ainetta moneeeeeen käsittelyyn. Eiköhän nuo tule loppuun käytettyä jonain vuonna. Hiustenpidennykset nyt ovat kaukana välttämättömyydestä siinä kuin meikkivoideprimeritkin, mutta tämän hömpän sallii projektini. Oma projekti, omat säännöt. 🤠

Kustannuksia on tullut myös lääkärikäynnistä omalääkärillä, koronatesti oli kuitenkin onneksi nega. 💪🏻 Sinällään siis kallis viikko, mutta kustannukset elämässä tulee monesti pompseissa.

Ajatusmaailma kääntyi alkuun miettimään hintoja ja kustannuksia, perumaan palveluiden tilauksia. Hintojen nousu monessa asiassa varmaan edesauttoi asiassa myös. Nyt tuntuu ajatukset kuluttamisen ympärillä suuntautuvan ennemminkin siihen, miten meidät onkin saatu tekemään kuluttamisesta ison osan identiteettiämme. Sen lisäksi, että shoppailu on monelle harrastus, tulee monelle brändeistäkin osa itseämme. Jokaisellahan on varmasti suvussa ainakin yksi mersumies, pentik- ja marimekkotäti jne. Ja niitähän on tosi hauska bongailla toisista, mutta omalla kohdalla ne ovatkin jo sen verran kiusallisempia tiedostettavia ettei enää tee mieli vitsailla. En todellakaan ole sieltä pahimmasta päästä brändi-ihmisiä, mutta enpä voi väittää asialle immuunikaan olevani.

Sijoittaa pitäisi, joo. Se on vaan vähän sellainen ”pitäisi” kuin pitäisi pestä ikkunatkin ja pitäisi lopettaa lisätyn sokerin käyttö - tunnistan vajavaisuuteni asiassa enkä siitä huolimatta aio ihan pikapuoliin tehdä ryhtiliikettä. 🤣

Vierailija
76/100 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla myös ap:n ja kaikkien muidenkin näkemyksiä siitä, onko ystävänpäivä syy shoppailla tai kuluttaa jotain ekstraa?

Vierailija
77/100 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio vähentää vaan lisätä. Koronan aikana en ole päässyt paljon mihinkään ja mulle on kertynyt paljon ns. shoppailuvelkaa. Jospa tänä vuonna pääsisin toteuttamaan itseäni tässä asiassa. Ostoslista on pitkä.

Vierailija
78/100 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoslista on täälläkin valtavan pitkä, puhelimessa siis, mut väliraporttia nyt sittenkin tänne, että toistaiseksi olen pystynyt olemaan shoppailematta turhia muuten, mutta yhden lahjan hankinnan kohdalla meni täysin överiksi ja sen vuoksi tiukka budjetti paukkuu. En silti ole huolissani, raha on kulutettu toisen ihmisen iloksi ja budjetti todella on täksi vuodeksi ihan äärimmäinen. Tää loppukuukausi menee toivottavasti shoppailun suhteen rauhallisesti, mut seuraavassa tarkoitus on täydentää muutamalla kympillä kotivaravarastoja kuntoon.

Tällä hetkellä perusmenojen jälkeen muuhun kuluttamiseen menee vain n. seitsemäsosa verrattuna viime vuoden keskiarvoon.

Vierailija
79/100 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helou ap, olen paikalla. Viikko 6 ostoksettomasta vuodesta alkaa olla taputeltu! 💪🏻 Olen ollut sairaslomalla ja täysin veto pois, niin ei ole tullut tännekään kirjoiteltua mitään. Kävin kyllä jossain kohtaa viikkoa lukemassa ketjun uudet viestit. Ei ole hirveästi rapsattavaakaan, mutta mukana projektissa olen ainakin tämän vuoden jos en lopun ikääkin. 🤠

Kaksi tavaraostosta on tälle viikolle, eikä ne nyt kyllä ihan välttämättömyyksiä ole. Ostin paikallislehden jutun innoittamana paketin lämpökynttilöitä! Ne on kylläkin ihan kotivaraa eikä tällä erää tule käyttöön. En ole ennen ollut kovin kynttiläihminen, mutta tässä alkuvuonna olen poltellut yhden kynttilän loppuun ja toisen puoleenväliin. Kolmas odottaa vielä kaapissa, eli lähtökohtaisesti tässäkin käytellään sitä mitä kaapeista löytyy.

Toinen tavaraostos on vasta tilattu. Minulla on ollut reilut 3 kk hiustenpidennykset, mutta nyt ne uhkaavat räjähtää. 😆 Tästä ei nyt enää taideta selvitä hoitoaineella. Ensisijainen ajatus oli varata aika kampaamoon johonkin näistä plex-käsittelyistä. Google kuitenkin kertoi, että ekstrapitkiin hiuksiin käsittely maksaa naapuruston kampaamoissa 64-70 €. Hinta olisi edullisempi värjäyksen tms. Yhteydessä, mutta nuukana likkana aion jatkossakin värjätä itse hiukseni. Päädyin sitten tilaamaan nuo samat käsittelyyn tarvittavat ammattilaisaineet itselleni. Hintaa tuli toistasataa euroa, mutta siitä sitten pitäisi riittää ainetta moneeeeeen käsittelyyn. Eiköhän nuo tule loppuun käytettyä jonain vuonna. Hiustenpidennykset nyt ovat kaukana välttämättömyydestä siinä kuin meikkivoideprimeritkin, mutta tämän hömpän sallii projektini. Oma projekti, omat säännöt. 🤠

Kustannuksia on tullut myös lääkärikäynnistä omalääkärillä, koronatesti oli kuitenkin onneksi nega. 💪🏻 Sinällään siis kallis viikko, mutta kustannukset elämässä tulee monesti pompseissa.

Ajatusmaailma kääntyi alkuun miettimään hintoja ja kustannuksia, perumaan palveluiden tilauksia. Hintojen nousu monessa asiassa varmaan edesauttoi asiassa myös. Nyt tuntuu ajatukset kuluttamisen ympärillä suuntautuvan ennemminkin siihen, miten meidät onkin saatu tekemään kuluttamisesta ison osan identiteettiämme. Sen lisäksi, että shoppailu on monelle harrastus, tulee monelle brändeistäkin osa itseämme. Jokaisellahan on varmasti suvussa ainakin yksi mersumies, pentik- ja marimekkotäti jne. Ja niitähän on tosi hauska bongailla toisista, mutta omalla kohdalla ne ovatkin jo sen verran kiusallisempia tiedostettavia ettei enää tee mieli vitsailla. En todellakaan ole sieltä pahimmasta päästä brändi-ihmisiä, mutta enpä voi väittää asialle immuunikaan olevani.

Sijoittaa pitäisi, joo. Se on vaan vähän sellainen ”pitäisi” kuin pitäisi pestä ikkunatkin ja pitäisi lopettaa lisätyn sokerin käyttö - tunnistan vajavaisuuteni asiassa enkä siitä huolimatta aio ihan pikapuoliin tehdä ryhtiliikettä. 🤣

Totta, että brändeistä tulee monelle sellainen oman persoonan jatke ja ilmaisutapa. Itselläkin on lempimerkit, joissa tietää saavansa laatua ja omaa tyyliä, eikä muita merkkejä yleensä edes kiinnosta katsoa.

Olen tosi laiska käymään kampaajalla. Pitkät hiukset saa leikattua itse kohtuu siististi (ei varmaan kampaajien mielestä) ja jonkinlaiset taidankin osaan tehdä, joten en käy kuin muutaman vuoden välein. Mieluummin kuitenkin tukisin paikallisia pienyrittäjiä, joten ehkä täytyy yrittää käydä useammin muulta ostelulta säästyneellä rahalla.

Ap

Vierailija
80/100 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla myös ap:n ja kaikkien muidenkin näkemyksiä siitä, onko ystävänpäivä syy shoppailla tai kuluttaa jotain ekstraa?

Mitään erityisiä lahjoja ei ole ollut tapana antaa ystävänpäivänä, mutta käyn yleensä kahvilassa ostamassa leivokset tai hankin muuta spesiaalimpaa herkkua. Mies ei osaa ostaa minulle lahjoja, joten parempi ettei annakaan mitään 😄 Valitsen mieluummin koruni ja muut tavarani itse.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä