Turha shoppailu kuriin 2022
Ihailen minimalisteja ja olen kuvitellut ostavani vain vähän ja laatua. Tein yhteenvedon tämän vuoden ostoksista ja huomasin olleeni aivan väärässä. Laatua tulee kyllä ostettua enkä varsinaisesti ostele turhaa krääsää, mutta määrällisesti kuitenkin liian paljon. Ekologinen omatuntokin kolkuttaa.
Ensi vuonna aion vähentää ostelua. Olen kokeillut rajata osteluun käyttämääni budjettia, mutta se ei ole toiminut, joten nyt kokeilen rajata ostettavien tavaroiden määrää. Päivitän ketjuun tilannetta, mukaan saa tulla omilla tavoitteilla tai jakamaan vinkkejä tai vertaistukea. Kuka muu haluaa osallistua?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
En ole ostanut vielä mitään.
Mä aloitin raharemontin. Siis pidin loka-joulukuulta excel-taulukkoa, johon merkkasin joka ainoan ostokseni ja maksuni. Oli aika silmiä avaavaa. Vaikka tiesin, että asiaan X käytän aika paljon rahaa, oli vähän shokeeraavaa nähdä se ihan tarkka euromäärä. Huh!
Mulla on myös esim. klarnalla maksettuja ostoksia, joita tehdessä ei tullut juurikaan ajateltua maksua, kun se klikkailu on niin helppoa. Klarnan lisäksi oli ellosta ja jotain jotexiakin. Jotenkin sitä vaan ajattelee, että eihän se ole kuin muutaman kympin, maksan sitten kun tili tulee. Mutta siihen päälle ne luottokorttiostokset, niin hups, kun yhden kuun tili ei riitäkään enää kaikkeen!
Nyt siis täytyy ryhdistäytyä. Kaikki ostaminen on jäissä. Ostan vain ja ainoastaan tarpeeseen ja houkutuksen tullessa olen päättänyt miettiä seuraavaan päivään ja katsoa näitä kulutaulukoita siinä välissä.
Joulukuussa sain maksettua jo pois ellokset ja jotexit ja niistä vapautuneilla maksumäärillä kasvatan klarnan maksumäärää. Eli parissa kuukaudessa sekin pitäisi olla hoidettuna ja sitten taas siitä vapautuvalla koko summalla luottokorttilaskun kimppuun. Luottokortin käyttö on myös jäissä, en osta sillä mitään, ellei tule joku ihan pakollinen hätätilanne.
Joka ostos on mietittävä huolella, mutta kyllä tästä vielä noustaan. Onneksi tilanne ei päässyt pahemmaksi. Sivuun laitan joka kuukausi pienen summan rahaa ja kasvatan sitä sitten sitä mukaa, kun saan velkoja kuitattua pois. Se siivu kasvaa sitten pikkuhiljaa isommaksi ja tavoitteena on saada rahaa säästöön aluksi parin kuun palkan verran.
Tsemppiä urakkaan! Järjestelmällisyydellä ja suunnittelulla saat varmasti velat maksettua pois, vaikka välillä saattaakin tuntua epätoivoiselta. Maksoin aikanaan melkein kymppitonnin verran luottokortille shoppailusta kertynyttä velkaa. Välillä homma tuntui ihan mahdottomalta, mutta helpotuksen tunne oli huikea, kun velan sai lopulta maksettua.
Tein budjetin itselleni, käytettäväksi pätkähtää joka kuukausi käyttötilille summa A kuukaudessa muuhun kuin peruslaskuihin ja ruokaan, plus summa B hätätapauksia varten, hätäraha on suuruudeltaan n. puolet summasta A. Mutta ihan salaisesti haaveilen pitää kiinni tavoitteesta C, joka olisi vain puolet hätärahan suuruudesta ja jo todella pieni summa, siis kaikkeen muuhun kuin ruokaan ja asumiskuluihin. On mielenkiintoista, toteutuuko näistä vaihtoehdoista yksikään vuoden aikana, onko mikä mahdollista. No-buy vuotta tästä en millään saa aikaan, aina jotain tarvitaan kuitenkin, mutta low-buy toivottavasti, mutta millä tasolla?
Minä aion pitää ostoksettoman vuoden. En siis osta mitään tavaraa. Toki siis ostan ruokaa, lääkkeitä ja muuta terveyteen liittyvää ja hygieniatarpeita sikäli kun niitä tarvitsen. Tavaroita vain jos jotain hajoaa, ensisijaisesti sittenkin korjataan vanhaa jos se on kohtuudella mahdollista.
Vuosi on alkanut ihan luppoisasti. Tänään töihin ja rytminvaihdos on vähän painanut. Tänään tilasin noin viikon ruokaostokset, saapuvat keskiviikkona. Ja aamulla ostin kioskilta 2 € leivän lounastauon evääksi, kun ei ollut mitään sopivaa kaapissa. Muuten ei tälle vuodelle vielä ole ostoksia.
Ennen tuli käytyä ruokakaupassa turhan usein. Nyt koronan myötä olen opetellut tilaamaan ostokset. Onhan siinä kova homma miettiä ruuat etukäteen, tehdä kauppalista ja tilata. Toki helpottaa sitten viikkoa kun on tavarat valmiiksi kotona. Vielä on vähän taito kehittymässä. Tälle viikolle nyt osasin jo huomioida sen, että pitää muistaa ostaa kahvikapseleita myös työpaikalle, ei ainostaan kotiin. 😃
Olisipa hienoa pitää kokonaan ostokseton vuosi, mutta luulen että itselleni jo low-buy on aivan riittävän haastava :D Olen kymmenisen vuotta sitten onnistunut pitämään kokonaisen ostolakkovuoden, mutta nyt tuntuu aivan mahdottomalta. Ostolakon jälkeen ei pitkään aikaan huvittanut erityisemmin ostella, mutta vähitellen olen lipsunut vanhoihin tapoihin.
Nyt jännään ensi viikon palkkapäivää. Usein kun käyttötilillä on enää vähän ruokarahaa jäljellä (minulla on muita tilejä laskuja, säästöjä ym. varten, joten käyttötilillä on yleensä vain ruokarahaa) jostain iskee vastustamaton tarve saada jotain uutta kivaa. Aika usein ostan silloin pidempään ostoslistalla olleita asioita, mutta välillä tulee ostettua listan ohi. Tällä kertaa yritän olla ostamatta mitään, kun millekään ei ole oikeasti akuuttia tarvetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisipa hienoa pitää kokonaan ostokseton vuosi, mutta luulen että itselleni jo low-buy on aivan riittävän haastava :D Olen kymmenisen vuotta sitten onnistunut pitämään kokonaisen ostolakkovuoden, mutta nyt tuntuu aivan mahdottomalta. Ostolakon jälkeen ei pitkään aikaan huvittanut erityisemmin ostella, mutta vähitellen olen lipsunut vanhoihin tapoihin.
Nyt jännään ensi viikon palkkapäivää. Usein kun käyttötilillä on enää vähän ruokarahaa jäljellä (minulla on muita tilejä laskuja, säästöjä ym. varten, joten käyttötilillä on yleensä vain ruokarahaa) jostain iskee vastustamaton tarve saada jotain uutta kivaa. Aika usein ostan silloin pidempään ostoslistalla olleita asioita, mutta välillä tulee ostettua listan ohi. Tällä kertaa yritän olla ostamatta mitään, kun millekään ei ole oikeasti akuuttia tarvetta.
Ap
Kukin lakkoilee tavallaan, eiköhän me sovita hyvin samaan ketjuun. 😃
Ja kukaan ei sitten hairahdu katselemaan aleja, ei tavarataloissa eikä netistä. Turha on turhaa myös silloin kun se on -70 %. 💪🏻
Olisit ap voinut kirjoittaa mun tilanteesta, eli hyppään tähän mukaan! Rahasta ei ole mitenkään tiukkaa, mutta tila tulee vastaan ja ärsyttää, kun kaikkea on niin paljon.
Mun ongelma on erityisesti vaatteiden ostelu. Kun on ostanut paljon, hyvälaatuisia vaatteita, ei ne edes kulu tms., joten niistä ei luonnollisesti pääse eroon. Eikä henno myydäkään, koska vaatteet ovat olleet kalliita.
Suurin osa 'Onpa hieno, haluaisin tuollaisen' - ostohaluista tulee sosiaalisesta mediasta, joten hyötyisin sen käytön vähentämisestä tai lopettamisesta.
Voi ei, jouduin korkkaamaan vuoden tavaraostokset uudella aluslakanalla,kun edellinen repesi. Meillä on vain kahdet lakanasetit per henkilö (toiset käytössä ja toiset pesussa/kaapissa varalla), joten uudet joutuu hankkimaan heti jos jotain hajoaa.
Välillä tuntuu vaikealta hahmottaa, missä vaiheessa tavara on oikeasti loppuun käytetty. Jossain vaiheessa vuoden mittaan aikuisten toiset pussilakanat ja päiväpeitto on varmaan pakko uusia. Näistäkin lakanoista on molemmista alaosa revennyt sauman vierestä, mutta en ole uusinut vielä kun ei juuri häiritse käyttöä. Päiväpeitto taas on kulunut toiselta puolelta puhki, mutta toinen on ehjä ja pidän sitä puolta päällä. Jotenkin hassua, että toisissa asioissa on vähän turhaankin pihi, ja toisissa rahaa tulee tuhlattua ihan surutta. Toisaalta tuntuu ihan hölmöltä nukkua rikkinäisissä lakanoissa. En kyllä ikinä pukisi päälleni vaatteita, jotka ovat samassa kunnossa kuin nuo lakanat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, jouduin korkkaamaan vuoden tavaraostokset uudella aluslakanalla,kun edellinen repesi. Meillä on vain kahdet lakanasetit per henkilö (toiset käytössä ja toiset pesussa/kaapissa varalla), joten uudet joutuu hankkimaan heti jos jotain hajoaa.
Välillä tuntuu vaikealta hahmottaa, missä vaiheessa tavara on oikeasti loppuun käytetty. Jossain vaiheessa vuoden mittaan aikuisten toiset pussilakanat ja päiväpeitto on varmaan pakko uusia. Näistäkin lakanoista on molemmista alaosa revennyt sauman vierestä, mutta en ole uusinut vielä kun ei juuri häiritse käyttöä. Päiväpeitto taas on kulunut toiselta puolelta puhki, mutta toinen on ehjä ja pidän sitä puolta päällä. Jotenkin hassua, että toisissa asioissa on vähän turhaankin pihi, ja toisissa rahaa tulee tuhlattua ihan surutta. Toisaalta tuntuu ihan hölmöltä nukkua rikkinäisissä lakanoissa. En kyllä ikinä pukisi päälleni vaatteita, jotka ovat samassa kunnossa kuin nuo lakanat.
Ap
Minä olisin korvannut nuo kaikki lakanat kahdella ehjällä setillä. Ainakin itselläni se, että ostaa tavara kerrallaan, luo juuri sitä shoppailuhimoa ja tarvetta korvata koko ajan yksi tavara toisella. Meillä on nykyään neutraalit valkoiset (pellava)lakanat enkä osta enää yhtään lakanaa lisää siksi, että "kuosi on kiva".
Tervetuloa ketjuun kaikille uusille! Olen ajatellut olevani toivoton tapaus eikä kaveripiirissä ole ketään samanlaista (kaikki tuntuvat olevan masentavan fiksuja rahankäyttäjiä eivätkä hanki turhaa), mutta lohduttavaa etten ole ainoa :)
Kävin vaatehuoneen läpi, ja kyllähän itselläkin löytyi muutama pois laitettava vaate, vaikka luulin että kaikki on käytössä. Rikkinäisiäkin löytyi muutama, ne vien tekstiilikeräykseen. Hyvässä kunnossa olevat kierrätän samalla pieneksi jääneiden lastenvaatteiden kanssa.
Samalla totesin, että yhtään uutta vaatetta ei enää mahdu. Uutta voi siis hankkia vasta, jos jotain menee rikki. Hyvä juttu tämän vuoden ostotavoitteen kannalta. Ihmettelen vain, missä vaiheessa minimalistinen vaatevarastoni on päätynyt tähän jamaan :D
Ap
Paljonko sulla ap on mennyt rahaa tähän turhaan osteluun? Esim. vaatteisiin? Itse en omasta mielestä osta ikinä mitään, mutta nyt kun mietin niin tulihan sitä viime vuonna ostettua talvikengät ja takki, kesämekkoja useita (osa kyllä kirpparilta), urheiluvaatteita ja lenkkarit. Näihin meni kyllä varmaan joku 300-400 euroa. Tulee tästäkin huono omatunto, onkohan tuo vähän vai paljon. Kosmetiikkaa en juuri ostele, vain tarpeelliset, ehkä 50 euroa meni siihen vuodessa.
Kannattaa pitää itsensä kiireisenä, ei ehdi turhia shoppailla. Esim joogaa kotona, muuta liikuntaa ym.
Koitin itse yhdessä kuussa jo jättää kaiken ostelun ja se oli vaikeaa, melkein vahingossa olin kokoajan kaupoilla. Tämä vuonna yritys koko vuoden.
Minulla ongelma kauneuskaupat. Tälle vuodelle olen ostanut kollageenia mutta muuta en ja tuokin lähinnä hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sulla ap on mennyt rahaa tähän turhaan osteluun? Esim. vaatteisiin? Itse en omasta mielestä osta ikinä mitään, mutta nyt kun mietin niin tulihan sitä viime vuonna ostettua talvikengät ja takki, kesämekkoja useita (osa kyllä kirpparilta), urheiluvaatteita ja lenkkarit. Näihin meni kyllä varmaan joku 300-400 euroa. Tulee tästäkin huono omatunto, onkohan tuo vähän vai paljon. Kosmetiikkaa en juuri ostele, vain tarpeelliset, ehkä 50 euroa meni siihen vuodessa.
En ole erikseen pitänyt kirjaa turhista ja tarpeellisista osteluista, mutta viime vuonna ostoksiin ja kauneudenhoitoon näyttää menneen ainakin n. 350€ kuussa. Summasta jo näkee, ettei ihan kaikki voi olla tarpeellista. Tosin tuon verran kuussa menee helposti vaikkei montaa tavaraa hankkisikaan, esim. mekko 250€ ja ihonhoito 100€.
Ap
Jätän tämän koiran loputtua e pillerit pois. Säästän 10€/kk. 😁
Vierailija kirjoitti:
Jätän tämän koiran loputtua e pillerit pois. Säästän 10€/kk. 😁
*Liudan
Kun mietitään, mitä kaikkea lasketaan ostoksiksi, niin voihan niitä seurata eri luokittain. ”Pysyvät” tavarat, kuluvat tavarat, välttämättömät tavarat (esim. rikki menneen tilalle), ei-välttämättömät tavarat, lahjat toisille…? Tai millä luokituksella kukin itse haluaa. Jokaisesta oma lista, kuinka paljon tulee vuoden mittaan ostettua. Listojen vertailu voi myös olla hyvin avaavaa.
Päivä 6 ostoksettomasta vuodesta 😃
Tein juuri ekan korjausompelun varmaan vuoteen. Mulla on kaksi paria lentosukkia (toinen meno- ja toinen paluulentoa varten) ja siinä suosikkiparissa oli toisessa reikä isovarpaan kohdalla. Pahemmin ei ole tullut elämässäni sukkia parsittua, mutta nyt juuri parsin samalla juutuubivideoita katsellessa. Ei ole mikään esteettisin lopputulos mutta välttää kyllä. Kesto jää nähtäväksi, mutta joka tapauksessa tällä päästään eteenpäin. 💪🏻
Jossain kaapissa on varmasti pino vaatteita, jotka odottelevat pientä yhden sauman korjausta tai vastaavaa. Toivottavasti niitä tulee jossain kohdin vuotta käytyä läpi, korjailtua ja otettua käyttöön. Joskus vaate toki tulee käyttöikänsä päähän, mutta useimmiten tekstiilejä voi ja monesti jopa kannattaa korjata.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jouduit vai halusit?
Suosittelen miettimään aina mitä se ”joutuminen” on. Halu vai tarve. Useinmiten se on nimittäin halu. Tiedän koska itsekin kärsin tästä… Aina ”joudun” ostamaan sitä ja tätä…
Mutta meillä on yhdet lakanat per henkilö (4 henkilöä) + kahdet ylimääräiset. Oikeastaan toinen ylimääräisistäkin setistä on turha koska meillä käy yleensä vain yksi vieras kerrallaan yökylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jouduit vai halusit?
Suosittelen miettimään aina mitä se ”joutuminen” on. Halu vai tarve. Useinmiten se on nimittäin halu. Tiedän koska itsekin kärsin tästä… Aina ”joudun” ostamaan sitä ja tätä…
Mutta meillä on yhdet lakanat per henkilö (4 henkilöä) + kahdet ylimääräiset. Oikeastaan toinen ylimääräisistäkin setistä on turha koska meillä käy yleensä vain yksi vieras kerrallaan yökylässä.
Hyvä kysymys, mutta tässä oli kyseessä aito tarve. Parisängyn aluslakanoita meillä on vain kaksi, joten rikki mennyt oli pakko korvata.
En muutenkaan halua tehdä elämää liian hankalaksi. Jos vaikka pesukonetta joutuu pyörittämään vajaana monta kertaa viikossa siksi, että ei halua ostaa kuin kolmet alusvaatteet, ei se enää palvele tarkoitustaan. Tässä wannabe-minimalismissa itselläni on tärkeää ajatus elämän helpottamisesta, ei siitä että pieni tavaramäärä olisi itseisarvo.
Ap
En ole ostanut vielä mitään.
Mä aloitin raharemontin. Siis pidin loka-joulukuulta excel-taulukkoa, johon merkkasin joka ainoan ostokseni ja maksuni. Oli aika silmiä avaavaa. Vaikka tiesin, että asiaan X käytän aika paljon rahaa, oli vähän shokeeraavaa nähdä se ihan tarkka euromäärä. Huh!
Mulla on myös esim. klarnalla maksettuja ostoksia, joita tehdessä ei tullut juurikaan ajateltua maksua, kun se klikkailu on niin helppoa. Klarnan lisäksi oli ellosta ja jotain jotexiakin. Jotenkin sitä vaan ajattelee, että eihän se ole kuin muutaman kympin, maksan sitten kun tili tulee. Mutta siihen päälle ne luottokorttiostokset, niin hups, kun yhden kuun tili ei riitäkään enää kaikkeen!
Nyt siis täytyy ryhdistäytyä. Kaikki ostaminen on jäissä. Ostan vain ja ainoastaan tarpeeseen ja houkutuksen tullessa olen päättänyt miettiä seuraavaan päivään ja katsoa näitä kulutaulukoita siinä välissä.
Joulukuussa sain maksettua jo pois ellokset ja jotexit ja niistä vapautuneilla maksumäärillä kasvatan klarnan maksumäärää. Eli parissa kuukaudessa sekin pitäisi olla hoidettuna ja sitten taas siitä vapautuvalla koko summalla luottokorttilaskun kimppuun. Luottokortin käyttö on myös jäissä, en osta sillä mitään, ellei tule joku ihan pakollinen hätätilanne.
Joka ostos on mietittävä huolella, mutta kyllä tästä vielä noustaan. Onneksi tilanne ei päässyt pahemmaksi. Sivuun laitan joka kuukausi pienen summan rahaa ja kasvatan sitä sitten sitä mukaa, kun saan velkoja kuitattua pois. Se siivu kasvaa sitten pikkuhiljaa isommaksi ja tavoitteena on saada rahaa säästöön aluksi parin kuun palkan verran.