Imetys ja raskaus
Olen alta kolmekymppinen nainen ja ensi kuussa on laskettu aika. Haluan kakkosen vuoden ikäerolla, joten onko mahdollista imetyksen aikana raskautua?
Vai onko varmempi keino pidättäytyä imettämisestä? Ikäeron ei siis ole tarkoitus olla justiin 12kk, mutta alta parin vuoden pintaa :)
Kiitän etukäteen!
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:11"]
Joo. Kyllä aionkin imettää, mutta en tiedä kuinka kauan. Mutta puhuttakoon näin jos imetän esim vuoden, niin menisikö lapsen saanti sen ajan päähän. Ei auta kuin kokeilla ;) Ap
[/quote]
Mulla ainakin kuukautiset alkoi jo 3-4 kk synnytyksestä, vaikka täysimetin. Koska olin aiemmin tullut helposti raskaaksi olisin varmaan tullut tuolloinkin, jos ei oltaisi käytetty ehkäisyä.
Mutta tällaiset on vähän semmoisia juttuja, ettei kannata turhaan liikaa suunnitella, koska ne ei ole omissa käsissä. Esim. sullakaan ei vielä ole edes sitä ensimmäistä vauvaa sylissä, etkä valitettavasti voi vielä tietää onko koskaan.
Mäkin ajattelin esikoista odottaessa että haluan toisen heti perään. Luojan kiitos en tullut raskaaksi! Esikoisella oli kamala koliikki, huusi yötä päivää. Nukuin tunnin pätkissä (paitsi viikonloppuna sain nukkua yhden yön putkeen kun isällä ei ollut töitä). Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennulseen. Esikoinen alkoi nukkua täysiä öitä vasta 1,5v iässä. Sitä iloa kesti pari kuukautta, kunnes puhkesi allergioita ja atooppinen ihottuma. Ne kun saatiin hallintaan, alkoi uhma. Olisin oikeasti varmaan kuollut, jos olisi tullut toinen heti perään. Eli harkitse oikeasti tarkkaan!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 22:12"]Imetin esikoista 11 kuukautta vaikka tulin raskaaksi kun esikoinen oli 6 kuukautta. Eli voit saada sekä pienen ikäeron että kohtuullisen pitkän imetyksen esikoiselle. Riippuu ihan omasta hormoonitoiminnasta ja kehosta.
[/quote]
Loppuiko maidontulo vai olisiko jatkunut, jos olisit jatkanut imetystä? Reagoiko vauva raskauteen mitenkään? Tuliko maidontuotannossa suvantoivaihetta tms.? Ei ap
[/quote] ei muuten ole ap :DD mutta ihan kelpoja kysymyksiä..
Ap
Kiitos vastauksistanne! Hyvä kuulla myös nämä "pimeämmät puolet" mitä voi seurata jos lapsia tekee peräkanaan. Rukoilen muutenkin etten saisi koliikki vauvaa eh.. Mutta niinkuin joku viisas tuolla mainitsi, kaikki ei ole aina omissa käsissä
Ap
Ei kannata vielä liikaa suunnitella. Alat vaan imettää ihan normaalisti. Raskaaksi voi kyllä tulla imettäessäkin, mutta ei sen pitäisi olla ensisijainen ajatus ekan vauvan vauva-aikana. Et kuitenkaan voi olla varma, miten nopeasti raskaudut uudelleen. Voi olla, ettet pitkään aikaan, vaikka varta vasten imetyksen lopettaisit. Saattaisi sitten oikeasti harmittaa, jos vauva jäisi ainokaiseksi tai tulisi tosi pitkä ikäero, että miksi tuli hätiköityä ja hölmöiltyä. Itse imetin todella paljon pitkään ja tulin raskaaksi, kun esikoinen 1v 3kk. Ikäero 2v on juuri sopiva. Ja siis vielä tullessani raskaaksi rintamaito oli ainoa maito, jota vauva joi ja imetin yötä päivää. Lopetin imetyksen ollessani viikolla 12 ja se kävi hyvin helposti. Maitomäärä väheni luonnollisesti ja esikoinen ei kovasti rintaa enää kaivannut. Hän oli saanut sen oman rintamaitonsa niin kauan kuin tarvitsee. Eli keskity siihen elämässäsi olevaan vauvaan, joka vieläkin on vasta tuleva. Et voi tietää tulevasta ja siksi älä liikaa laskelmoi.
Meillä myös oli toiveena pienehkö ikäero. Imetin nykyistä vauvaa tasan 1-vuotiaaksi, menkat alkoivat kun hän oli 4 kk ja raskaaksi tulin hänen ollessaan 9 kk. Imetys takkusi kyllä sitten loppuajan mm. rintojen arkkuuden vuoksi, herumisen hidastumisen vuoksi ja sitten maitomääräkin alkoi vähetä kunnes loppui kokonaan.
Meillä oli esikoisella koliikkia niin että ei huutanut ympärivuorokauden, illalla ja alkuyön eli useamman tunnin päivässä kuitenki ekat kuukaudet. En kuitenkaan kokenut sitä ihan kamalaksi tai raskaaksi koska meillä oli koliikkikeinu (jumalan lahja), sellainen graco mikä keinui ihan kunnolla. Siitä oli hyötyä myös kakkosen mahanpuruihin (joita oli vähän). Yöllä kun vauva lopulta nukahti niin siirsin sen sitten keinusta varovasti sänkyyn jossa nukkui loppuyön. Kun päästiin ylimääräisistä "lisäravinteista" eroon (vauva syntyi siis pienipainoisena) niin päästiin iltahuudoistakin. Kakkonen taas oli niin rauhallinen tapaus että ehdin jopa pumppailla maitoa luovutukseenkin :'D Mutta monesti mietin että entä jos olisivat sattuneet toiste päin tai kakkonen olis ollut "vaikeampi" tapaus kuin ensimmäinen. Mutta toisaalta kun tämä oli kuitenkin täysin oma valinta niin oli myös motivaatio korkealla, päätin että esikoinen ei kärsi minun raskaudestani tai muusta ja mielestäni ollaankin onnistuttu tässä ihan erinomaisesti. Lapset ovat ekasta kuukaudesta asti olleet ihmeellisen läheisiä ja ovat todella tärkeitä, vaikka toki nyt ovat jo alkaneet näyttämään sitä tahtoaan toisilleen :D Erotuomarivuosia odotellessa. Mulla toinen raskaus meni muuten kohtuu hyvin (pahoinvointia ja väsymystä oli mutta kuitenkin siedettävästi) mutta liitoskivut alkoivat jo rv10 - tosiaan ei siis kroppa ollut vielä palautunut vaikka ikääkin vain 23v sen raskauden aikana. Ja äityivät välillä tosi pahoiksi. Mutta sisulla ja miehen avustuksella mentiin. Ja loppuun asti kuitenkin liikuttiin esikoisen kanssa puistoihin ja kerhoihin, muun liikunnan jätin sitten ihan minimiin. Ja kun ensimmäisen raskauden olin oksentanut alusta loppuun niin että piti tiputuksestakin hakea vauhtia niin sanoisin että siihen nähden oli erittäin helppo toinen raskaus. Mutta nämä on tosiaan vaan mun kokemuksia, kaikille tämä pieni ikäero ei missään nimessä sovi. Haluan kuitenkin tuoda tätä positiivista omaa näkemystäni esiin koska liian usein tästä pelotellaan jopa tarpeettomasti. Toki kroppa on kovilla jos raskauksilla on lyhyt väli, sitä ei poista mikään. Mutta ei kahden pienen kanssa AINA ole yhtä kärsimystä ja univajetta ja hermot riekaleina. VOI käydä myös hyvä tuuri. Pitää vaan pohtia että jaksaako jos EI käy ja kuinka paljon haluaa sitä. Itse olen ehdottoman vakuuttunut että en olisi jaksanut pidempää ikäeroa, kun esikoinen on jo niin helppo ja sit pitäisi taas aloittaa alusta. Saati että kun esikoinen osaisi jo olla mustasukkainen (mitä yleensä yli 1,5-2v osaa jo olla tapauskohtaisesti). Mutta makuasioita :) -19
Maidon tulo alkoi hiipua itsekseen jossakin vaiheessa kuten myös lapsen kiinnostus rintaa kohtaan. Imetys siis loppui hyvin luontevasti, ei tarvinnut erikseen vierottaa. En muista raskauden alkamisen vaikuttaneen maidon tulemiseen eikä lapsikaan raskauteen reagoinut.
-17