Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään tulee täyteen 12 vuotta uudenvuodenlupauksestani raitistua – lupaus on pitänyt

Vierailija
31.12.2021 |

Lupasin uudenvuodenaattona vuodenvaihteessa 2009-2010 (jälleen kerran) lopettaa juomisen. Tai tarkemmin sanottuna halusin tehdä niin. Olin juonut hallitsemattomasti jo pitkään, vuosikausia. Join käytännössä päivittäin ja aina niin paljon kuin pystyin. Usein iltaisin päätin että tämä oli viimeinen kerta. Silti aamulla herätessäni ensimmäinen ajatus oli juominen. Päivän tärkeimmät työt olivat hommata rahaa, suunnitella juomista, keksiä tekosyitä ja valheita – ja juoda mahdollisimman paljon.

Aiemmat raitistumisyritykset olivat kestäneet huonoimmillaan tunnin-pari ja parhammillaankin kuukauden. Yleensä muutaman päivän jälkeen ratkesin juomaan ja aina sen jälkeen häpeä ja itseinho olivat entistä suuremmat. Pettymys siitä, että oli rikkonut lupaukset perheelle, ystäville ja itselle lisäsi tuskaa. Kierre paheni päivä päivältä. Lopulta 31.12.2009 olin pohjalla. Juominen tuntui niin pahalta että olin valmis muutokseen. Halusin elää juomatta. Avioliittoni oli hajoamispisteessä ja
olin menettänyt viinaan useita kymmeniä tuhansia euroja. Olin niin loppu että halusin panostaa kaikkeni raitistumiseen.

Päätös tuntui vahvalta ja sain voimia pysyä raittiina. Aika nopeasti huomasin positiiviset muutokset mielialassa, terveydessä, ihmissuhteissa ja taloudessa. Sain juomisen tilalle intoa entisiin harrastuksiin, energiaa liikuntaan ja toivoa elämään. Sain säilytettyä avioliittoni, työpaikkani ja luottotietoni. Lopulta päivät muutuivat viikoiksi, kuukausiksi ja vuosiksi. Toipumisen myötä terveyteni ja elämänlaatuni ovat kohentuneet todella paljon. Aikanaan en olisi uskonut että näin paljon voi nauttia elämästä.

Toivon että voin antaa tsemppiä jollekin, joka taistelee saman asian kanssa. En tuomitse, saarnaa tai arvostele. Haluan vain kertoa esimerkin voimin että on mahdollista elää raitista, onnellista elämää, jos haluaa. Yritän vastata jos tulee kysymyksiä.

Parasta mahdollista Uutta Vuotta 2022! :)

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ja hyvää uutta vuotta sullekin!

Vierailija
2/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Joitko töissäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää uutta vuotta. Kippis sille!

Haluan vain kertoa, että on myös mahdollista elää onnellista elämää ja juoda olutta, viiniä ja viskiä. Ihan vain niiden hyvän maun vuoksi.

Vierailija
4/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon. Minä join ainoastaan viikonloppuna reilummin ja sekin tuntui lopulta ylivoimaiselta lopettaa. Psyykkinen riippuvuus kehittyy todella huomaamatta. Nykyisin otan satunnaisesti, mutta enää alkoholi ei pyöri mielessä ja pärjään pitkiä aikoja ilmankin.

Vierailija
5/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä olin kyllä työaikanakin joskus ihan hirveässä kunnossa, onneksi mitään vahinkoja ei sattunut. Usein työmatkat kuljin autolla, siitä en todellakaan ole ylpeä. Kaikenkaikkiaan toimintani oli kyllä itsekästä, edesvatuutonta, itsetuhoista ja häpeällistä. Nyt koetan korjata kaikkia niitä haavoja joita aiheutin.

Vierailija
6/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
7/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, uskomattoman hieno saavutus. Vaikkei tunneta, olen sinusta ihan valtavan ylpeä! Kaikkea hyvää tulevaan vuoteen!

Vierailija
8/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko?

Vierailija
9/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea, uskomattoman hieno saavutus. Vaikkei tunneta, olen sinusta ihan valtavan ylpeä! Kaikkea hyvää tulevaan vuoteen!

Ou jee. Mahtavaa. Suorastaan hypin seinillä.

Onnitteletteko kaikkia vegaanejakin?

Tai muita ääri-intoilijoita?

Miksi mennä äärimmäisyyksiin? Kaikkea sopivasti on mun motto.

Vierailija
10/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut!

Vierailija
11/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu, Ap!! Onnea hienosta saavutuksesta. Hyvää tulevaa vuotta.

Vierailija
12/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset kuukaudet olivat vaikeita, mutta ystävät ja perhe tukivat. Noin puolen vuoden jälkeen ei ole tullut " vaikeita paikkoja" kuin ihan satunnaisesti, kuten joku juhannus tai vappu, mutta oma kokemukseni on että nekin ovat minulle ja perheelleni paljon onnellisempia selvin päin. Kuten sanoin, en kiellä ketään juomasta enkä tuputa mitään kenellekään, jokainen saa juoda tai olla juomatta. Minun kohdallani juominen vain riistäytyi käsistä ja tuhosi elämässäni lähes kaiken. Nyt olen saanut kaiken tärkeän vähitellen takaisin ja olen todella onnellinen. Joten kannatti. Oli vaikea ja pitkä tie mutta kannatti! -ap-

Vierailija
13/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Onnea hyvästä päätöksestä!

Vierailija
14/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihderiippuvaisille ainoa keino on mennä äärimmäisyyteen, eli pidättäytyä päihteistä kokonaan. Päihteidenkäyttö on pakonomaista ja johtaa ennenaikaiseen kuolemaan, mikäli päihteidenkäyttö jatkuu.

Vierailija
15/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä!

Vierailija
16/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa typerä kommentti, vegaani tai muu "ääri-intoilija" tuskin tuhoaa elämäänsä ja siinä sivussa muiden "intoilullaan", kuten alkoholin käyttö saattaa tehdä.

Todella hienoa ap, että olet saanut elämäsi raiteilleen!

Vierailija
17/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksaa juhlapyhät ilman alkoholia?

Kuten uuden vuoden aatto, kun muut seurueessa olevat nauttivat ilolientä kuitenkin. Tunnen olevani normaali, jos otan alkoholia kuten muutkin.

Alkoholi ei muuten ole ongelma, mutta ahdistaa nämä pakolliset juomingit.

Vierailija
18/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää uutta vuotta. Kippis sille!

Haluan vain kertoa, että on myös mahdollista elää onnellista elämää ja juoda olutta, viiniä ja viskiä. Ihan vain niiden hyvän maun vuoksi.

Hyvän maun?

Olut haisee ja maistuu röyhtäykseltä. Vastenmielinen löyhkä.

Viini on pahaa - hyvää vain kastikkeissa, joista alkoholi on haihtunut.

Viski löyhkää ja maistuu kuvottavalta.

Ihmiset pitävät niin erilaisista asioista. Minä arvostan siistejä, puhtaita, raittiita ja tupakoimattomia ihmisiä.

N

Vierailija
19/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi mennä äärimmäisyyksiin? Kaikkea sopivasti on mun motto."

Ihmiselle jolle alkoholi on iso ongelma ja juominen pakonomaista, se ei toimi. Silloin pitää olla ottamatta. Alkoholissa ei ole saantisuositusta tai "sopivaa" määrää, nykyisin puhutaan ettei mikään määrä ole terveellistä. Ilmankin voi olla. Se ei ole minusta erityisen äärimmäistä.

Vierailija
20/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mahtavaa!