Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään tulee täyteen 12 vuotta uudenvuodenlupauksestani raitistua – lupaus on pitänyt

Vierailija
31.12.2021 |

Lupasin uudenvuodenaattona vuodenvaihteessa 2009-2010 (jälleen kerran) lopettaa juomisen. Tai tarkemmin sanottuna halusin tehdä niin. Olin juonut hallitsemattomasti jo pitkään, vuosikausia. Join käytännössä päivittäin ja aina niin paljon kuin pystyin. Usein iltaisin päätin että tämä oli viimeinen kerta. Silti aamulla herätessäni ensimmäinen ajatus oli juominen. Päivän tärkeimmät työt olivat hommata rahaa, suunnitella juomista, keksiä tekosyitä ja valheita – ja juoda mahdollisimman paljon.

Aiemmat raitistumisyritykset olivat kestäneet huonoimmillaan tunnin-pari ja parhammillaankin kuukauden. Yleensä muutaman päivän jälkeen ratkesin juomaan ja aina sen jälkeen häpeä ja itseinho olivat entistä suuremmat. Pettymys siitä, että oli rikkonut lupaukset perheelle, ystäville ja itselle lisäsi tuskaa. Kierre paheni päivä päivältä. Lopulta 31.12.2009 olin pohjalla. Juominen tuntui niin pahalta että olin valmis muutokseen. Halusin elää juomatta. Avioliittoni oli hajoamispisteessä ja
olin menettänyt viinaan useita kymmeniä tuhansia euroja. Olin niin loppu että halusin panostaa kaikkeni raitistumiseen.

Päätös tuntui vahvalta ja sain voimia pysyä raittiina. Aika nopeasti huomasin positiiviset muutokset mielialassa, terveydessä, ihmissuhteissa ja taloudessa. Sain juomisen tilalle intoa entisiin harrastuksiin, energiaa liikuntaan ja toivoa elämään. Sain säilytettyä avioliittoni, työpaikkani ja luottotietoni. Lopulta päivät muutuivat viikoiksi, kuukausiksi ja vuosiksi. Toipumisen myötä terveyteni ja elämänlaatuni ovat kohentuneet todella paljon. Aikanaan en olisi uskonut että näin paljon voi nauttia elämästä.

Toivon että voin antaa tsemppiä jollekin, joka taistelee saman asian kanssa. En tuomitse, saarnaa tai arvostele. Haluan vain kertoa esimerkin voimin että on mahdollista elää raitista, onnellista elämää, jos haluaa. Yritän vastata jos tulee kysymyksiä.

Parasta mahdollista Uutta Vuotta 2022! :)

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapyhät (uusivuosi, juhannus, vappu jne) on joskus aika pahoja raittiille, varsinkin jos koko muu porukka juo. Tosin nykyään oikeastaan kaikkialla on holittomia vaihtoehtoja. Ja loppujenlopuksi jossain joulupöydässä tms harvoin muut kiinnittävät huomiota siihen mitä joku muu juo. Olen rauhassa saanut juoda kivennäisvettä, alkoholitonta olutta, mehua tai limsaa. Pilasin niin monta iltaa ja yötä läheisiltäni, että että he ovat vain tyytyväisiä kun otan vissyn. Olen iloinen ja seurallinen enkä örvellä ja oksentele niin kuin ennen. :) -ap-

Vierailija
22/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Kaikki syyt juoda alkoholia ("hyvä maku" nyt ekana) on tekosyitä, ainoa syy on humaltumisen halu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa hyvä mieli tästä aloituksesta, onnea onnistumisesta! 😊 itse olen viikonloppujuoppo. Olen työtön ja käyn 4 päivänä viikossa kuntouttavassa ihan oman moelenterveyteni takia, eli en nykyään edes voisi viikolla ottaa (joskus tosin tehnyt sitäkin). Eli sinänsä juominen on "hallinnassa" eikä leviä arkipäiviin. Olen kuitenkin 50 kiloinen nainen ja vähintään menee pullo kirkasta illassa tai n 18 siideriä, joskus se venyy kahteen päivään. Oon ihan tillintallin ja muisti menee.

Kovasti haluaisin yrittää tipatonta. Puolisoni juo myös, useammin mutta pienempiä määriä ja haluaisi usein musta seuraa ja tulee painostusta siltä saralta sit omaan juomiseen vaikka haluais itse olla ilman.

Juoko/joiko sun puoliso? Miten teidän keskinäinen suhde muuttui, kun lopetit? Oliko sulla tukena lääkkeitä tai päihdeseurantaa, ehkä aa?

Vierailija
24/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihana puoliso joka ei juo ollenkaan. (Hänellä ei lainkaan ongelmaa, ei vaan halua juoda). Lisäksi hyvä ystäväni on hyvä kuuntelija, jonka kanssa juttelimme aina kun mulla oli vaikeaa. Suurinpiirtein ensimmäisen vuoden välttelin "riskipaikkoja" eli pikkujouluja jne mutta nyt jo mulle on ihan sama juoko muut vai ei, minä en. En tee siitä numeroa mutta puhun asiasta avoimesti jos joku kysyy. Tiedän että AA auttaa joillakin, toisilla taas lääkkeet, joillain joku muu. Mun raittius on mallia luomu eli olen omin voimin ja läheisten tuella rakentanut elämääni. Uudenvuodenpäätös! :) -ap-

Vierailija
25/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, onnea saavutuksesta! Ei varmasti ollut helppoa ainakaan aluksi.

Vierailija
26/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä olin kyllä työaikanakin joskus ihan hirveässä kunnossa, onneksi mitään vahinkoja ei sattunut. Usein työmatkat kuljin autolla, siitä en todellakaan ole ylpeä. Kaikenkaikkiaan toimintani oli kyllä itsekästä, edesvatuutonta, itsetuhoista ja häpeällistä. Nyt koetan korjata kaikkia niitä haavoja joita aiheutin.

Itsekin olen ollut krapulassa ja hyvin todennäköisesti promilleissa töissä. En ole sillä tavalla riippuvainen alkoholista, että sitä pitäisi aina käyttää ja haluaisin olla humalassa. Mutta ongelmakäyttöä on ollut ja aina alkoholi tulee olemaan jonkin sortin ongelma. Tämä ei tarkoita sitä ettenkö tekisi asialle jotain.

Sama

Vierailija
27/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vitsi että unelmoin siitä, että voisin joku päivä kirjoittaa juuri tuollaisen ap:n kaltaisen aloituksen omalta kohdaltani. Olen unelmoinut jo vuosia. Olen juonut joka päivä nyt suunnilleen saman ajan mitä ap on ollut raitis. Pisimmät raittiudet viikon tai pari. Nuorena join harvakseltaan, mutta 2009 tapahtui jotain (en tiedä mitä!) ja homma alkoi karata. Ensin joka viikonloppuiseksi itsestäänselvyys-juomiseksi. Siitä pikkutissutteluun viikollakin. Siitä jokailtaiseksi känniksi, ja määrät kasvaneet isoiksi. Viinipänikkä ei ihan riitä kahdelle illalle, pitää olla toiselle illalle olutta lisäksi, tai viiniä, tai mitä vaan siinä kohtaa. Hävettää käydä lähes joka päivä alkossa. Koko prosessista on tullut mulle ihan fyysinen automaatio. Hankala selittää tätä, mutta mulle on fyysisesti vaikea tulla töiden jälkeen kotiin käymättä alkossa tai tietäen, että kotona ei ole juomista. Tässä vaiheessa riippuvuus on varmasti jo vakavalla tasolla. Rahanmeno juomiseen luokkaa 500€/kk. Kunpa tämä joskus loppuisi ja pääsisin nauttimaan elämästä oikeasti.

Vierailija
28/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea, uskomattoman hieno saavutus. Vaikkei tunneta, olen sinusta ihan valtavan ylpeä! Kaikkea hyvää tulevaan vuoteen!

Ou jee. Mahtavaa. Suorastaan hypin seinillä.

Onnitteletteko kaikkia vegaanejakin?

Tai muita ääri-intoilijoita?

Miksi mennä äärimmäisyyksiin? Kaikkea sopivasti on mun motto.

Oletko vähän pösilö, alkoholismi sairaus, lihan syöminen ei? On ihmisiä, jotka ei osaa käyttää mitään sopivasti. Oletko kuullut esim. narkomaaneista, peliriippuvaisista, seksiriippuvaisista, syömishäiriöisitä? Ne on kaikki sairauksia.

Alkoholin juominen ei paranna kenenkään elämän laatua. Useimmille se ei ole ongelma ja kohtuukäytöllä voi olla mukaviakin seuraamuksia, hauskoja iltoja ystävien kanssa, puolison tapaaminen jne., mutta edes kohtuukäyttö ei ole terveysteko eli mitään erityistä hyötyä ei ihminen alkoholin kohtuullisesta käytöstä saa.

Minä olen ollut juomatta 1,5 vuotta. En juonut arkisin, mutta joka viikonloppu niin, että hukkasin puhelimet, avaimet, lompakot, mursin käteni ja jalkani, harrastin seksiä ventovieraiden ja ystävien miesten kanssa. Elämä on paljon helpompaa ja onnellisempaa kokonaan ilman alkoholia silloin, kun ei itse enää osaa kohtuutta.

Vierailija
29/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon raitistumisesta ja hyvää uutta vuotta sinullekin.

Itse tein päätöksen lopettaa juominen kokonaan viitisen vuotta sitten, yksi elämäni parhaimmista päätöksistä ollut se. Elämänlaatu on kohonnut merkittävästi sen jälkeen ja terveys parantunut. Itse tein sen AAL ohjelman avulla, 12. askeleen ohjelma sekin. www.aal.fi

Vierailija
30/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea 💪

Vierailija
31/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin 1/2003. Kesällä 2009 olin masentunut, ulosotossa, eronnut parisuhteesta ja jaksoin vain hoitaa koirani, muun ajan makasin ja tuijotin kattoon. Masennuslääkkeitä olin syönyt jo pitkään eikä niillä ollut mitään tehoa. Kun ei ollut mitään hävittävää, mietin miksi kärvistellä ilman alkoholia, ja päätin kokeilla, miltä se tuntuisi. Hyvältä tuntui.

Nykyisin menee taas liikaa, mutta välissä on ollut hyviä vuosia ihan normaalilla kulutuksella. On syntynyt uusi parisuhde, työelämässä menestyn paremmin kuin koskaan aikaisemmin, ulosotto loppui jo muutama vuosi sitten ja nyt on turvattu taloudellinen tilanne, jaksan harrastaa ja opiskella ja olla aktiivinen vaikka on raskas työ.

Vierailija
32/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hienoa, onnea! Ja hyvää tulevaa vuotta 2022!

Vierailija
33/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, AP ❤️

Vierailija
34/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi miten hienoa!!! Kyllä sitä voikin tulla iloiseksi ihan ventovieraan ihmisen hienosta saavutuksesta! Sulla on selkärankaa! Perheesi on varmasti iki-onnellinen! Ihan mahtavaa kaikkien kurjien ja synkkien uutisten keskellä joskus tällaiset valonpilkahdukset! Tosi hyvää uuttavuotta sinulle ap!

Vierailija
35/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut. Tämä avaus sai minutkin ynnäilemään kauanko tipaton on kestänyt vaikka sitä en aikanaan tammikuussa aloittanutkaan. Eikä alkoholi edes ollut tuollainen ongelma kuin sinulle vaan olin ihan tavis viikonloppu-nollaaja.

Näemmä tuli syksyllä 10 vuotta täyteen. Hurjan nopeaan aika kuluu kun on kivaa.

Elämä on paljon parempaa ilman alkoholia.

Vierailija
36/43 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa! Perästä tullaan!

Vierailija
37/43 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset päivät ovat raitistumisessa valtavan tärkeitä. Muistan, miten krapula hellitti ja kroppa alkoi huutaa lisää viinaa. Join vettä ja lähdin kävelylle. Kuluttelin aikaa ja koitin saada ajatuksia pois. Aluksi päässä jyskytti vain: "en saa juoda, en saa juoda", mutta sitten sain sisäistettyä että itseasiassa en halua juoda, en halua näin hirveää oloa. Juttelin paljon ystävien ja puolison kanssa. Jo muutaman selvän päivän jälkeen maailma ikäänkuin kirkastui kun keho pääsi myrkyistä eroon. Moni muukin oli tammikuussa tipattomalla niin kukaan ei siihen kiinnittänyt sen isompaa huomiota. Suurin muutos tapahtui korvieni välissä. Parhaita muutoksia oli se että kotona riidat vähenivät. Aiemmin juominen oli melkein aina riidan syy. Toinen hieno juttu oli että kaverit eivät enää vältelleet. Kun vuosikausia olin vain vippaillut rahaa juomiseen, nyt mulla oli aikaa, energiaa ja keskittymiskykyä muuhunkin, läsnäoloon. Koska kaikki muutokset olivat niin positiivisia, sain voimaa jatkaa. -ap-

Vierailija
38/43 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea, uskomattoman hieno saavutus. Vaikkei tunneta, olen sinusta ihan valtavan ylpeä! Kaikkea hyvää tulevaan vuoteen!

Ou jee. Mahtavaa. Suorastaan hypin seinillä.

Onnitteletteko kaikkia vegaanejakin?

Tai muita ääri-intoilijoita?

Miksi mennä äärimmäisyyksiin? Kaikkea sopivasti on mun motto.

Mun mottoa ei kiinnosta sun mottos. Hyvää uutta vuotta.

Vierailija
39/43 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa!

Vierailija
40/43 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten kun yritin tipatonta niin se kuukausi oli todella pitkä aika ja sinnittelyä. Kun nykyään juon alkoholia niin kuukausi menee sen jälkeen nopeasti eikä tunnu missään. Kyllä ne mieliteot lopulta helpottaa kun pääsee alkuun eikä anna periksi.