Tänään tulee täyteen 12 vuotta uudenvuodenlupauksestani raitistua – lupaus on pitänyt
Lupasin uudenvuodenaattona vuodenvaihteessa 2009-2010 (jälleen kerran) lopettaa juomisen. Tai tarkemmin sanottuna halusin tehdä niin. Olin juonut hallitsemattomasti jo pitkään, vuosikausia. Join käytännössä päivittäin ja aina niin paljon kuin pystyin. Usein iltaisin päätin että tämä oli viimeinen kerta. Silti aamulla herätessäni ensimmäinen ajatus oli juominen. Päivän tärkeimmät työt olivat hommata rahaa, suunnitella juomista, keksiä tekosyitä ja valheita – ja juoda mahdollisimman paljon.
Aiemmat raitistumisyritykset olivat kestäneet huonoimmillaan tunnin-pari ja parhammillaankin kuukauden. Yleensä muutaman päivän jälkeen ratkesin juomaan ja aina sen jälkeen häpeä ja itseinho olivat entistä suuremmat. Pettymys siitä, että oli rikkonut lupaukset perheelle, ystäville ja itselle lisäsi tuskaa. Kierre paheni päivä päivältä. Lopulta 31.12.2009 olin pohjalla. Juominen tuntui niin pahalta että olin valmis muutokseen. Halusin elää juomatta. Avioliittoni oli hajoamispisteessä ja
olin menettänyt viinaan useita kymmeniä tuhansia euroja. Olin niin loppu että halusin panostaa kaikkeni raitistumiseen.
Päätös tuntui vahvalta ja sain voimia pysyä raittiina. Aika nopeasti huomasin positiiviset muutokset mielialassa, terveydessä, ihmissuhteissa ja taloudessa. Sain juomisen tilalle intoa entisiin harrastuksiin, energiaa liikuntaan ja toivoa elämään. Sain säilytettyä avioliittoni, työpaikkani ja luottotietoni. Lopulta päivät muutuivat viikoiksi, kuukausiksi ja vuosiksi. Toipumisen myötä terveyteni ja elämänlaatuni ovat kohentuneet todella paljon. Aikanaan en olisi uskonut että näin paljon voi nauttia elämästä.
Toivon että voin antaa tsemppiä jollekin, joka taistelee saman asian kanssa. En tuomitse, saarnaa tai arvostele. Haluan vain kertoa esimerkin voimin että on mahdollista elää raitista, onnellista elämää, jos haluaa. Yritän vastata jos tulee kysymyksiä.
Parasta mahdollista Uutta Vuotta 2022! :)
Kommentit (43)
Itselläni nyt kuudes päivä menossa. Perästä tullaan.
Päivä kerrallaan!