Miten kertoa 13-vuotiaalle muutosta?
Kyseessä siis kuudesluokkalainen tyttö, menossa syksyllä yläasteelle. Aiomme muuttaa isompaan kaupunkiin ja tyttö joutuisi vaihtamaan koulua.
Tiedän, että muutto on tuon ikäisille aina valtava juttu, kaverit ovat tärkeämpiä kuin koskaan jne. Miten siis kertoa lapselle, että muutamme? :(
Kommentit (14)
Käykää tosiaan tutustumassa uuteen kaupunkiin.
Sanot vain että muutto tulee. Jos asia on jo päätetty, siitä ei teinin kanssa neuvotella.
Hellävaroen ja lempeästi. Rohkaise teiniä parhaasi mukaan, anna aikaa totutella ajatukseen äläkä painosta nopeaan omaksumiseen. Tilanteen hyväksyminen ottaa tuon ikäisiltä aikansa.
Mahdollisimman ajoissa että ehtii sopeutua.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 20:01"]
Onko pakko muuttaa?
[/quote]
Ja jos on, niin miksi asia on suunnitteluvaiheesa pidetty lapselta salassa?
Sehän on hyvä sauma koska koulu menee joka tapauksessa vaihtoon. Itse jouduin vaihtamaan kesken 8. luokan eikä siitä hyvää seurannut.
Siis millaiset välit teillä oikein on, kun et tiedä, miten puhut lapsellesi? Teette suunnitelmia, ettei lapsi ole tietoinan? Hä?
7 mitä.siitä seurasi? Mua pelottaa, että me joudumme muuttamaan lapseni ollessa kasilla.
käykää "lomalla" uudessa kaupungissa ja tehkää siellä kakkea kivaa. kerro vasta tämän käynnin jälkeen, niin teinin on helpompi mieltää itsensä uuteen ympäristöön
Mitä jos se lapsen mielestä olisikin kivaa? Mä muutin ysille pk-seudulle kaukaa ja olin onneni kukkuloilla kun pääsin käpykylästä, vaikka siellä kaikki hyvin olikin.
Noin iso lapsi ja ette ole puhuneet vielä suunnitteluvaiheessa muutosta? Onpa outoa.
Keskustelu käy kuumana muualla sivustolla.