Lapsi hukkui pohjanmaalla-joka kevät sama juttu
Eikö pkele siellä pohjanmaalla tajuta, että vesi on aina vaarallinen lapselle. Joka kevät hukkuu muutama lapsi ja yleensä pohjanmaalla.
Kommentit (159)
Klo 19.45 vasta huomannut, että 3 vuotias on kadonnut pihalta? Hei haloo, onko roikkunut aaveella illan ja pannut lapsen ulos pois jaloista, kun se tottelee ja ei ole koskaan aiemmin karannut mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:08"]
Pohjanmaa on todella laaja alue, lähes puolet Suomen pinta-alasta.
[/quote]
..täh :D
Kylmien ihmisten kokoontumisajot, ootteko ylpeitä itsestänne.
Hävetkää!!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 17:39"]Tätä lastahan siis ei varmaan olisi uimataitokaan pelastanut ja sellainen kai aika harvinainen 3,5-vuotiaalla on. Jos siis paksuissa ulkoilutamineissa pimeässä (äiti oli huomannut klo 19.45 lapsen kadonneen pihasta leikkimästä) on veteen joutunut. Järkyttävä tilanne ja tapaus. Voimia perheelle.
Mutta noin yleensä, pidän kyllä hyvää uimataitoa tärkeänä, samoin varhaista veteen totuttautumista. Ei, kaikilla ei ole vesistöjä lähellä eikä sitten vissiin uimapaikkojakaan, mutta kas silloinhan se hukkumisen vaarakin on pienempi. Mutta heille, jotka vesistöjen äärellä asuvat. Kyllä se uimataitoinen kuitenkin sieltä vedestä kai odennäköisemmin pelastuu kuin uimataidoton.
Meillä on hyvin vaarallinen mökkiranta, äkkisyvää ja heti laiturin päässä vettä isolle purjeveneelle riittävästi. Tietenkin asia numero yksi noissa oloissa on se ainainen valvonta, mutta sekin voi pettää. Meillä ei ole tuota kaulanauhaa, mutta aina suullisesti: "minä lähden nyt tekemään sitä ja sitä, sinä olet näiden lasten kanssa, eikös?" -tyyppisesti.
Silti - ne lapset ovat elohopean nopeita. Koin kerran kauhunhetken, kun siskoni silloin 2,5 -vuotias oli valvonnassani pihassa ja mukana oli hänen siskonsa (vauva) rattaissa. Pikkuisen tutti tippui siitä rattaista hiekkaan ja etsin uutta tuttia korista. Kesti ehkä puoli minuuttia. ja 2,5 -vuotias oli kadonnut. Eihän tuollainen natiainen siinä ajassa kauaksi ehdi, mutta se ongelma on se, että mistä suunnasta lähdet etsimään!!! No, ranta on ilmeinen, mutta rantaviivaa on n. 300 m ja ranta on kallioinen merenranta. No, lapsi löytyiu onneksi sitten melkein heti ja muutan aivan eri suunnasta kuin ranta. Oli lähtenyt katsomaan vaarin muurahaiskekoa metsänreunaan ja mustassa haalarissaan maastoutui turhan hyvin pääsiäisajan puuston sekaan.
Siksipä meillä myös uimataito on se, mitä ollaan korostettu. Kaikki sisarustenkin lapset ovat käyneet vauvauinnit ja lapset ovat oppineet pienenä uimaan ja veteen hyppimistä on valvottuna rohkaistu ja kannustettu jo ihan pienestä liivit päällä, veneilty ja uimisen kanssa on ollut äärimmäisen tiukka kontrolli vielä ihan isojenkin lasten kanssa (siis yli 10 v.). Vettä ei pelätä, mutta sitä kunnioitetaan.
Jos sinne veteen putoaa talvihaalarissa, ovat mahdollisuudet toki melko huonot, mutta hyppäävä ja sukeltava lapsi useimmiten varmasti selviytyy ainakin kesäisissä olosuhteissa näistä "riuhtaisi otteen kädestä irti ja putosi laiturilta" -tilanteisiin.
Valvotaan niitä lapsia, minimoidaan vaaranpaikat, mutta empatiaakin saa tuntea ja ymmärtää, että joskus vaan joku aivan pieni juttu muuttaa tilanteen katastrofiksi. Varmasti perheen suru on suunnaton ja olosuhteita ei tiedetä.
[/quote]
Se pieni juttu kun oli se että lapsi oli ilman valvontaa ulkona.
Kun mun mielestä se on iso juttu.
Pohjanmaa on todella laaja alue, lähes puolet Suomen pinta-alasta. Asuuko siellä vain tyhmiä ihmisiä?
[/quote]
Ei ne kovin fiksujakaan taida olla.
"Suomessa toimii noin 1100 turkistilaa, joista 97 prosenttia sijaitsee Pohjanmaalla."
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/vuoden-turhake-on-turkis-1.986290
Mä olen pohjalainen tai ainakin entinen sellainen, nykysin kun asun muualla. Ja voin ainakin osittain allekirjoittaa ap:n väitteen. Olen oman sukuni mukaan niuho ja lapsia kyttäävä tiukkis. Kaupunkilainen. Lapsista ei voi tulla normaaleja mun kasvatuksella.
Veljeni lapset ulkoilee yksin jo parivuotiaasta lähtien. Ei sinne vanhemmat lähde vahtimaan, niillä on parempaakin tekemistä. Ja naapuritkin naurais jos mokomaa typeryyttä näkisivät. Lapset on kautta aikoin pärjänneet keskenään ja niin ne pärjää vastakin. Jos jotain sattuu niin se olis sattunut muutenkin, ei siihen vahtiminen auta. Vahinkoja sattuu. Veljen lapsille on niitä sattunut enemmän kuin mun lapsille, mutta se tuntuu olevan pikemminkin kehun aihe. Lapsistakin kasvaa parempia kun kokevat elämän kovuuden jo pieninä. Eivät kasva pumpulissa. Mun lapsista kasvaa häiriintyneitä kun eivät ole katkaisseet yhtään luuta ennen kouluun menoa saati saaneet aivotärähdystä.
No, tuskin Pohjanmaa on ainut paikka Suomessa missä ajatellaan näin, taitaa olla aika yleistä maaseudulla. Kaupungeissa ehkä enemmän uskalletaan elää oman mielen mukaan ja hoitaa ne lapsetkin oman järkeä käyttäen eikä niin kuin on aina tehty tai kuten anoppi käskee. Kaupungissa harvemmin puoli kylää pitää sua hysteerisenä vouhottajana, joka ei osaa edes lapsistaan itsenäisiä kasvattaa vaan pitää niitä vauvoina. Jokaisella saa olla omat tapansa eikä niihin puututa niin helposti kun ei tunneta. Maalla on aika kova tasapäistämisen tarve. Kaikkien pitää elää samalla tavalla.
Miehen suku Pohjanmaalta - siellä on tullutkin hullumpia kuin muualla.
Mies suurinpiirtein oppi uimaan kun heitettiin järveen ja jäätiin katsomaan, että hukkuuko vai ei. Olis varmaan annettu hukkua jos vähänkin olis näyttänyt siltä, että antaa periksi...
Kyllä suurin osa pohjalassista on yksoikoisia ja tunneköyhiä.
Voitais luovuttaa pohjanmaa vaikka venäläisille...
Pohjanmaa on todella laaja alue, lähes puolet Suomen pinta-alasta. Asuuko siellä vain tyhmiä ihmisiä?
[/quote]
Mä en tajua onko tän viestin tarkoitus olla joku vitsi tai sarkasmia, koska vaikka lasketaan Etelä-, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaa ja varsinainen Pohjanmaa yhteen pinta-ala ei ole lähelläkään puolta. Mutta.. niin missä kohti piti nauraa? Että kirjoittaja haukkuu pohjanmaalaisia mutta on itse tyhmä?
Pari lasta vielä hukkuu pohjanmaalla nyt keväällä. Jokavuotinen ilmiö.
Toivottavasti lastensuojelu toimii myös Pohjanmaalla...lapsien teko on helppoa mutta kasvatus ei.
Mieheni on kotoisin Pohjanmaalta ja sama juttu: jo pikkulapset saivat mennä ja tulla aivan itsekseen tai keskenään, ja jopa lomareissulla Turkissa mieheni oli 8-vuotiaana 5-vuotiaan pikkuveljensä kanssa olleet yksin meressä kaikki päivät viikon ajan vanhempien ottaessa silmät kiinni aurinkoa metrien päässä rantaviivasta. Lapsilla ei tietenkään ollut myöskään mitään aurinkosuojaa ja paloivat kauttaaltaan. Että sellaista huolenpitoa oli tälläkin pohjanmaalaisella perheellä... ihme kun lapsia ei kukaan vienyt tai ei kumpikaan hukkunut!
Suomessahan ei valvota edes pieniä vauvoja. Huoletta jätetään vaunuihin ulos nukkumaan ja mennään itse sisälle. Ettekö muista sitä pariskuntaa, jonka vauva kuoli kun vaunut vierivät järveen? Tämäkin oli heidän ainoa ja ensimmäinen lapsensa, luulisi että olisivat voineet sen verran perään katsoa, että vauva pysyy hengissä.
Ja mitään syytteitähän näistä ei nosteta. Kyllä on lapsen henki halpa tässä yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:07"]Miehen suku Pohjanmaalta - siellä on tullutkin hullumpia kuin muualla.
Mies suurinpiirtein oppi uimaan kun heitettiin järveen ja jäätiin katsomaan, että hukkuuko vai ei. Olis varmaan annettu hukkua jos vähänkin olis näyttänyt siltä, että antaa periksi...
Kyllä suurin osa pohjalassista on yksoikoisia ja tunneköyhiä.
Voitais luovuttaa pohjanmaa vaikka venäläisille...
[/quote]
Miksi joka keskustelu menee toisten haukkumiseen? Minä olen Pohjanmaalta kotoisin eikä tunnu kivalta lukea tällaisia kommentteja. Toivoisin vähän enemmän ystävällisyyttä ihmisten kesken, vaikka av:lla ollaankin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 17:03"]
On niitä vesistöjä ihan joka puolella Etelä- ja Varsinais-Suomessakin. On saristoa, järviä, jokia, satama-altaita, rantaviivaa joka puolella. Ja väkeä aivan helkutisti enemmän kuin siellä Pohjanmaan perukoilla. Ja silti vain äärimmäisen harvoin uutisoidaan hukkumistapauksia täällä suunnalla.
Herää kymys, että kuinka tyhmää väkeä Pohjanmaalla asuu? Miten ei tajuta vaaraa ja saada sitä persettä ylös ja ulos vahtimaan niitä lapsia? Olen aina ajatellut, että kyseisen seudun väki tuntuu jollain tapaa yksinkertaiselta ja juntilta ja taas siihen vaakakuppiin saadaan painolastia lisää. Taitaa olla totta, että etelä kahmii valtakunnan kaiken aivokapasiteetin kouluineen ja yrityksineen ja tuonne jää vain ne tontut ja elämänkoululaiset. Koska ei tällä todellakaan jatkuvasti lapset ole vaarassa vanhempiensa typeryyden vuoksi.
[/quote]
Pohjanmaalla!? Mistä johtuu, että en kyennyt löytämään ainakaan noista hukkumistilastoa yhtään viitettä siitä, että Pohjanmaalla hukkuisi ihmisiä enemmän kuin muualla? Luinko jotenkin huonosti? Esim jonain vuonna oli hukkuneita Keski-Suomessa kymmenen ja keski(?)-Pohjanmaalla 0. Onko teillä oikeasti jotain väitteidenne tueksi vai ovatko nämä pelkkää mututuntumaa?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:15"]
Mieheni on kotoisin Pohjanmaalta ja sama juttu: jo pikkulapset saivat mennä ja tulla aivan itsekseen tai keskenään, ja jopa lomareissulla Turkissa mieheni oli 8-vuotiaana 5-vuotiaan pikkuveljensä kanssa olleet yksin meressä kaikki päivät viikon ajan vanhempien ottaessa silmät kiinni aurinkoa metrien päässä rantaviivasta. Lapsilla ei tietenkään ollut myöskään mitään aurinkosuojaa ja paloivat kauttaaltaan. Että sellaista huolenpitoa oli tälläkin pohjanmaalaisella perheellä... ihme kun lapsia ei kukaan vienyt tai ei kumpikaan hukkunut!
[/quote]
Jep, olin kans viimevuonna pohjanmaalaisissa häissä. Avustin morsianta, hällä 5 lasta ikähaarukassa 6kk-6v. Toisiksi pienin eli just ja just 2v huiteli syksyisessä kuumeessa pihalla, jossa kesän jäljiltä vielä täysi uima-allas täynnä vettä, minä olin ainut joka sen perään katsoi kun muut keskittyivät kaikkeen muuhun kuin lasten kaitsemiseen.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 17:39"]
Tätä lastahan siis ei varmaan olisi uimataitokaan pelastanut ja sellainen kai aika harvinainen 3,5-vuotiaalla on. Jos siis paksuissa ulkoilutamineissa pimeässä (äiti oli huomannut klo 19.45 lapsen kadonneen pihasta leikkimästä) on veteen joutunut. Järkyttävä tilanne ja tapaus. Voimia perheelle.
[/quote]Laskeeko aurinkokin Pohjanmaalla aiemmin kuin muualla? Täällä Jyväskylässä ainakin paistaa vielä täysillä aurinko ja kello on 19.41. Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Täysin järkyttävää, virhearvio ja kestämätön lopputulos. Rukoilen voimia perheelle ja omaisille.
Tätä epäilinkim kun naapurin poika sanoi, että hakee Lappajärveltä papan aseen sängyn alta.
Eli siellä pohjanmaalla on kaikki paremmin kuin muualla. Tekeekö uskonto autuaaksi? Lestadiolaisuus on ihan kulttiuskonto, jonka miehet ovat keksineet ja tyhjäpäät uskovat. Varmaan jos lestat saisivat pitää monta akkaa, niin johon siellä riemu repeisi. Naisten alistamisesta kysel. Johon tämä maailma on täynnä eli vissiin se seksin saanti on se juttu - akka ei voi kieltäytyä uskontoon vedoten.