Lapsi hukkui pohjanmaalla-joka kevät sama juttu
Eikö pkele siellä pohjanmaalla tajuta, että vesi on aina vaarallinen lapselle. Joka kevät hukkuu muutama lapsi ja yleensä pohjanmaalla.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:04"]Onhan näitä ollut palstallakin. "Kyllä meidän 3 v on niin rauhallinen ja fiksu että saa olla pihalla yksin"
[/quote]
Meillä ei ainakaan ton ikäinen leiki valvomatta vaikkei vettä ole mailla halmeilla. Ihan oikeasti, en ymmärrä mitä noiden päässä liikkuu kun annetaan touhuta veden äärellä vahtimatta. Vähän liian kallis opetus. Lapsiparka :(
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:33"]Lapen äidillä on tapaturman takia koko elinikäinen syyllisyyden taakka jo kannettavanaan lapsensa menetyksen lisäksi. Näin voisi käydä kelle tahansa. Jokainen voi itsekseen miettiä onko täällä täydellinen äiti itse eikä voisi koskaan päästä lapsi hetkeksikään valvovan silmän ulkopuolelle. Joki oli ihan talon lähellä johon vietti rinne. Lapsi tuskin on pitkää aikaa ollut ilman valvontaa eikä ollut kauas ehtinyt. Tollaiset vaarallisen pihan lähellä olevat joet olisi kyllä ihan kaupungin toimesta aidattava.
[/quote]
Kyllä mä valvoin lastani kun se oli pieni.
Ja myös sisarukseni lapsia.
Ja katsastin vaaranpaikat. Etukäteen.
Ja rannalla ei sitä sekuntiakaan käytetty muuhun.
Kyllä vesistöjä on keskisessä Suomessakin, mutta ei täällä huku lapsia jatkuvasti, kun ei ole noita jumalalle uhrattavia lapsiakaan samassa mittakaavassa kuin Pohjanmaalla.
Jos aikuinen tietää, että kodin lähistöllä on jokin vaaran paikka (eiköhän aina jotain ole), niin lapsia pitää vahtia eikä ihmetellä jälkikäteen kun sattuu.
Harmillisiahan tuollaiset jutut on, mutta estettävissä olisi tuokin onnettomuus ollut. Ikävä kyllä.
Ja toivon mukaan näitä keskusteluja ei tarvitse tulevaisuudessa käydä montaa kertaa.
[/quote]
Niin, eli kasvot, koko pää oli kokonaan veden alla. Selitin ehkä huonosti. Toki saa kasvot vedessä käyttää, mutta tässä oli täysin uppeluksissa.
[/quote]
Hohhoi, 4-vuotiaat pääsevät jo uimakouluun ja ainakin meidän 4-vuotias osaa uida pikkualtaan poikki. Jos joku täysin vieras tyyppi tulisi ja sieppaisi lapsen ylös vedestä kesken sukelluksen, saisin ihan takuuvarmasti sätkyn.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:51"]
Meillä 2-vuotias on yksin pihalla, jos ei saa kaveria naapureista (käy itse kysymässä naapureista) eikä käytäntöä muuteta. Asutaan siis omakotitalossa.
[/quote]
Onhan noita hukkunut sadevesitynnyriinkin....
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:51"]
Meillä 2-vuotias on yksin pihalla, jos ei saa kaveria naapureista (käy itse kysymässä naapureista) eikä käytäntöä muuteta. Asutaan siis omakotitalossa.
[/quote]
Miksi et valvo noin pientä lasta? Ei tässä ole kysymys vain vesistöistä vaan vaikkapa siitä, että toiset lapset pystyvät helposti kiusaamaan noin pientä tai houkuttelemaan esim. pois pihasta. Jos "kaverit" ovat samanikäisiä, niin eihän tuollaiset edes leiki vielä yhteisleikkejä! Hiekkaa voi heittää toisen päälle tai muksia lapiolla, töniä eikä siinä voi syyttää kumpaakaan, kun ovat vielä aivan vahdittavia, pieniä taaperoita.
Entä sitten erilaiset houkuttimet? Noin pieni voi nähdä vaikkapa jäätelön ja lähteä perään. Tai havaita kivan linnun, jota seuraa. Lisäksi nykymaailmassa on aivan sairaita ihmisiä, niin aikuisia kuin lapsiakin. Eikö tule tarvetta suojella omaa lastaan edes sen verran, ettei altista isopien lasten liian isoille jutuille?
Täytyy olla erittäin huono äiti jos jättää 2-vuotiaan leikkimään ilman valvontaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:51"]
[/quote]
Onhan noita hukkunut sadevesitynnyriinkin....
[/quote]
Niin onkin. Ja toivottavasti ei tarvii jatkossa lukea vastaavaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:49"]
[/quote]
Niin, eli kasvot, koko pää oli kokonaan veden alla. Selitin ehkä huonosti. Toki saa kasvot vedessä käyttää, mutta tässä oli täysin uppeluksissa.
[/quote]
Hohhoi, 4-vuotiaat pääsevät jo uimakouluun ja ainakin meidän 4-vuotias osaa uida pikkualtaan poikki. Jos joku täysin vieras tyyppi tulisi ja sieppaisi lapsen ylös vedestä kesken sukelluksen, saisin ihan takuuvarmasti sätkyn.
[/quote]
Sinun osasi, minun 4vni ei osannut. Huomasin hänen hätääntyvän heti, joten toimin. En odotellut että kiskaisee vettä keuhkot täyteen.
Lapseni oppi viiden vuoden iässä uimaan ja sukeltelemaan joten nou hätä.
Otsikosta päätellen tämä sama lapsi hukkuu joka kevät.... kurja juttu kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:19"]
Terottakaa pienestä pitäen lapsille et vesiojiin hukkuu tai joesta/järvestä tulee merenneito joka nappaa mukaansa. Sillon 3v.osaa jo varoa ja muistaa missä on vaarallisinta. Kaikki vaaranpaikat talossa ja ympäristössä on hyvä käydä USEAAN kertaan läpi, lapsi sit muistaa aina tämän eikä juokse esim.syvään vesiojaan. Jos 2.v on ilman valvontaa kotipihallaan niin silloin kuuluu ottaa yhteys lastensuojeluun.
[/quote]
Ei, ei todellakaan mitään merenneito-juttua, sehän kiinnostaa entisestään!
Hukkumisesta voi kertoa, että käy todella huonosti jos sinne joutuu. Kuitenkaan millään 3 vuotiaalla ei ole vielä oikeasti kapasiteettia ajatella tai muistaa asiaa niin laajasti, kun jokin mielenkiintoinen asia vedessä alkaa mieltä kiehtoa.
Huomasin itse 4 vuotiaan kohdalla uimahallisssa miten hän ihan ajattelematta veti kasvot veden alle nostaessaan lelua altaan pohjasta pienessä lastenaltaassa, olin vieressä ja nostin heti hänet veden alta pois, lapsi säikähti tilannetta ihan tosissaan. Vaikka kuinka hän tietää veden vaarallisuudesta, se ei vaan käynyt siinä hetkessä pienessä mielessäkään.
[/quote]
Tarkoititko ehkä kuitenkin 2-vuotiaan? Vai onko neljävuotiaasi jotenkin kehitysvammainen. Monet lapsethan uivat tuon ikäisinä jo ainakin kellukeiden kanssa ja osaavat lukeakin. Neljävuotiaan täytyy olla todella tiukassa umpiossa kasvanut, jos ei tiedä minkälaista vesi on.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:19"] Terottakaa pienestä pitäen lapsille et vesiojiin hukkuu tai joesta/järvestä tulee merenneito joka nappaa mukaansa. Sillon 3v.osaa jo varoa ja muistaa missä on vaarallisinta. Kaikki vaaranpaikat talossa ja ympäristössä on hyvä käydä USEAAN kertaan läpi, lapsi sit muistaa aina tämän eikä juokse esim.syvään vesiojaan. Jos 2.v on ilman valvontaa kotipihallaan niin silloin kuuluu ottaa yhteys lastensuojeluun. [/quote] Ei, ei todellakaan mitään merenneito-juttua, sehän kiinnostaa entisestään! Hukkumisesta voi kertoa, että käy todella huonosti jos sinne joutuu. Kuitenkaan millään 3 vuotiaalla ei ole vielä oikeasti kapasiteettia ajatella tai muistaa asiaa niin laajasti, kun jokin mielenkiintoinen asia vedessä alkaa mieltä kiehtoa. Huomasin itse 4 vuotiaan kohdalla uimahallisssa miten hän ihan ajattelematta veti kasvot veden alle nostaessaan lelua altaan pohjasta pienessä lastenaltaassa, olin vieressä ja nostin heti hänet veden alta pois, lapsi säikähti tilannetta ihan tosissaan. Vaikka kuinka hän tietää veden vaarallisuudesta, se ei vaan käynyt siinä hetkessä pienessä mielessäkään. [/quote] Tarkoititko ehkä kuitenkin 2-vuotiaan? Vai onko neljävuotiaasi jotenkin kehitysvammainen. Monet lapsethan uivat tuon ikäisinä jo ainakin kellukeiden kanssa ja osaavat lukeakin. Neljävuotiaan täytyy olla todella tiukassa umpiossa kasvanut, jos ei tiedä minkälaista vesi on.
[/quote]
Joo, kaikki uimataidottomat 4 vuotiaat on kehitysvammaisia.... Lisäksi tuossahan luki, että tiesi vedestä kyllä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:33"]Lapen äidillä on tapaturman takia koko elinikäinen syyllisyyden taakka jo kannettavanaan lapsensa menetyksen lisäksi. Näin voisi käydä kelle tahansa. Jokainen voi itsekseen miettiä onko täällä täydellinen äiti itse eikä voisi koskaan päästä lapsi hetkeksikään valvovan silmän ulkopuolelle. Joki oli ihan talon lähellä johon vietti rinne. Lapsi tuskin on pitkää aikaa ollut ilman valvontaa eikä ollut kauas ehtinyt. Tollaiset vaarallisen pihan lähellä olevat joet olisi kyllä ihan kaupungin toimesta aidattava.
[/quote]
Mietin samaa. Kuinka moni on päästänyt oman lapsensa esimerkiksi kahdeksi minuutiksi näköpiiristään? Aika moni varmasti. Esimerkiksi meillä jos kokkaan keittiössä, en näe lasta olohuoneessa vaikka välimatkaa on muutama metri eikä välissä ole edes ovea. Ei tarvita montaa minuuttia, kun lapsi olisikin jättänyt titinallen yksin lattialle, livistänyt takaovesta ja pudonnut ojaan jos takapihallamme olisi sellainen. Ensin katsoisin, jaaha, ei näy olohuoneessa, alkaisin huhuilla ja ajattelisin että se tavallinen piilosleikki kyseessä, sitten huolestuisin kun ei ole vakiopiilossaan. Siinä vaiheessa aikaa on voinut kulua jo 5 minuuttia...kaikkea voi tapahtua eikä kaikelta voi mitenkään suojautua :(
Kellukkeilla tuo olisi ollut täysin eri asia. Mutta ok, uskotaan että mun lapsi on ainut joka ei 4 vnä osannut sukeltaa. Ja että olisi pitänyt jättää lapsi siihen kun oli uppeluksissa pää veden alla, ookoo.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:33"]
Lapen äidillä on tapaturman takia koko elinikäinen syyllisyyden taakka jo kannettavanaan lapsensa menetyksen lisäksi. Näin voisi käydä kelle tahansa. Jokainen voi itsekseen miettiä onko täällä täydellinen äiti itse eikä voisi koskaan päästä lapsi hetkeksikään valvovan silmän ulkopuolelle. Joki oli ihan talon lähellä johon vietti rinne. Lapsi tuskin on pitkää aikaa ollut ilman valvontaa eikä ollut kauas ehtinyt. Tollaiset vaarallisen pihan lähellä olevat joet olisi kyllä ihan kaupungin toimesta aidattava.
[/quote]
Ei tarvitse olla täydellinen äiti, ettei tätä sattuisi kenelle tahansa. Kaikki eivät jätä 3 vuotiasta yksin ulkoilemaan veden äärelle. Toiset vahtivat lapsiaan.
Mutta ai niin, vanhastaan muistan jo, että aaveemamman lapsihan riistäytyy kädestä ja juoksee laiturille ja hyppää veteen ja hukkuu, ei niille voi mitään, joten ei niitä kannata edes vahtia.
[/quote]
Lapsi on voinut myös mennä itse ovesta ulos ilman että äiti on huomannut. En nyt tiedä miten tässä tapauksessa on tarkasti käynyt mutta sekin on mahdollista
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:19"]
Terottakaa pienestä pitäen lapsille et vesiojiin hukkuu tai joesta/järvestä tulee merenneito joka nappaa mukaansa. Sillon 3v.osaa jo varoa ja muistaa missä on vaarallisinta. Kaikki vaaranpaikat talossa ja ympäristössä on hyvä käydä USEAAN kertaan läpi, lapsi sit muistaa aina tämän eikä juokse esim.syvään vesiojaan. Jos 2.v on ilman valvontaa kotipihallaan niin silloin kuuluu ottaa yhteys lastensuojeluun.
[/quote]
Ei, ei todellakaan mitään merenneito-juttua, sehän kiinnostaa entisestään!
Hukkumisesta voi kertoa, että käy todella huonosti jos sinne joutuu. Kuitenkaan millään 3 vuotiaalla ei ole vielä oikeasti kapasiteettia ajatella tai muistaa asiaa niin laajasti, kun jokin mielenkiintoinen asia vedessä alkaa mieltä kiehtoa.
Huomasin itse 4 vuotiaan kohdalla uimahallisssa miten hän ihan ajattelematta veti kasvot veden alle nostaessaan lelua altaan pohjasta pienessä lastenaltaassa, olin vieressä ja nostin heti hänet veden alta pois, lapsi säikähti tilannetta ihan tosissaan. Vaikka kuinka hän tietää veden vaarallisuudesta, se ei vaan käynyt siinä hetkessä pienessä mielessäkään.
[/quote]
Siis mitäh? Sun mielestä neljävuotias ei saa laittaa kasvojaan veteen? Pienessä lastenaltaassa? Anna mun kaikki kestää!
[/quote]
[/quote]
Johan vauvauinnissakin sukellellaan...
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:55"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:23"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:19"] Terottakaa pienestä pitäen lapsille et vesiojiin hukkuu tai joesta/järvestä tulee merenneito joka nappaa mukaansa. Sillon 3v.osaa jo varoa ja muistaa missä on vaarallisinta. Kaikki vaaranpaikat talossa ja ympäristössä on hyvä käydä USEAAN kertaan läpi, lapsi sit muistaa aina tämän eikä juokse esim.syvään vesiojaan. Jos 2.v on ilman valvontaa kotipihallaan niin silloin kuuluu ottaa yhteys lastensuojeluun. [/quote] Ei, ei todellakaan mitään merenneito-juttua, sehän kiinnostaa entisestään! Hukkumisesta voi kertoa, että käy todella huonosti jos sinne joutuu. Kuitenkaan millään 3 vuotiaalla ei ole vielä oikeasti kapasiteettia ajatella tai muistaa asiaa niin laajasti, kun jokin mielenkiintoinen asia vedessä alkaa mieltä kiehtoa. Huomasin itse 4 vuotiaan kohdalla uimahallisssa miten hän ihan ajattelematta veti kasvot veden alle nostaessaan lelua altaan pohjasta pienessä lastenaltaassa, olin vieressä ja nostin heti hänet veden alta pois, lapsi säikähti tilannetta ihan tosissaan. Vaikka kuinka hän tietää veden vaarallisuudesta, se ei vaan käynyt siinä hetkessä pienessä mielessäkään. [/quote] Siis mitäh? Sun mielestä neljävuotias ei saa laittaa kasvojaan veteen? Pienessä lastenaltaassa? Anna mun kaikki kestää! [/quote] Niin, eli kasvot, koko pää oli kokonaan veden alla. Selitin ehkä huonosti. Toki saa kasvot vedessä käyttää, mutta tässä oli täysin uppeluksissa. [/quote] Johan vauvauinnissakin sukellellaan...
[/quote]
Oisko vauvan sukellusrefleksi vähän eri?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:51"]
[/quote]
Miksi et valvo noin pientä lasta? Ei tässä ole kysymys vain vesistöistä vaan vaikkapa siitä, että toiset lapset pystyvät helposti kiusaamaan noin pientä tai houkuttelemaan esim. pois pihasta. Jos "kaverit" ovat samanikäisiä, niin eihän tuollaiset edes leiki vielä yhteisleikkejä! Hiekkaa voi heittää toisen päälle tai muksia lapiolla, töniä eikä siinä voi syyttää kumpaakaan, kun ovat vielä aivan vahdittavia, pieniä taaperoita.
Entä sitten erilaiset houkuttimet? Noin pieni voi nähdä vaikkapa jäätelön ja lähteä perään. Tai havaita kivan linnun, jota seuraa. Lisäksi nykymaailmassa on aivan sairaita ihmisiä, niin aikuisia kuin lapsiakin. Eikö tule tarvetta suojella omaa lastaan edes sen verran, ettei altista isopien lasten liian isoille jutuille?
Täytyy olla erittäin huono äiti jos jättää 2-vuotiaan leikkimään ilman valvontaa.
[/quote]
Ei ole vaikka mitä sairaita ihmisiä yhtään sen enempää kuin ennenkään, katso tilastoja
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:33"]Lapen äidillä on tapaturman takia koko elinikäinen syyllisyyden taakka jo kannettavanaan lapsensa menetyksen lisäksi. Näin voisi käydä kelle tahansa. Jokainen voi itsekseen miettiä onko täällä täydellinen äiti itse eikä voisi koskaan päästä lapsi hetkeksikään valvovan silmän ulkopuolelle. Joki oli ihan talon lähellä johon vietti rinne. Lapsi tuskin on pitkää aikaa ollut ilman valvontaa eikä ollut kauas ehtinyt. Tollaiset vaarallisen pihan lähellä olevat joet olisi kyllä ihan kaupungin toimesta aidattava. [/quote] Mietin samaa. Kuinka moni on päästänyt oman lapsensa esimerkiksi kahdeksi minuutiksi näköpiiristään? Aika moni varmasti. Esimerkiksi meillä jos kokkaan keittiössä, en näe lasta olohuoneessa vaikka välimatkaa on muutama metri eikä välissä ole edes ovea. Ei tarvita montaa minuuttia, kun lapsi olisikin jättänyt titinallen yksin lattialle, livistänyt takaovesta ja pudonnut ojaan jos takapihallamme olisi sellainen. Ensin katsoisin, jaaha, ei näy olohuoneessa, alkaisin huhuilla ja ajattelisin että se tavallinen piilosleikki kyseessä, sitten huolestuisin kun ei ole vakiopiilossaan. Siinä vaiheessa aikaa on voinut kulua jo 5 minuuttia...kaikkea voi tapahtua eikä kaikelta voi mitenkään suojautua :(
[/quote]
Meillä myös syvä oja pihassa. Mutta meillä oli ovi lukossa, kun lapset olivat pieniä. Ei ollut mitään mahdollisuutta karata ulos ja juosta ojaan ja hukuttautua.
Toiset viitsii tehdä lastensa turvallisuuden eteen vähän enemmän. Kun joskus seuraan toisten lapsia, ei jotkut viitsi tehdä mitään.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:03"]
Pohjanmaa kiellettävä.
[/quote]
Pikemminkin Pohjanmaalaisena olen sillä kannalla, että Pohjanmaa voisi julistautua itsenäiseksi.
Menisi asiat helvetin paljon paremmin kun ei tarvitsisi kuunnella huuteluja sieltä Helsingin päästä.
Ja mitä lasten ulkona leikkimisiin tulee niin siinähän on kyse yksittäisen henkilön typeryydestä, että päästää 3 vuotiaansa valvomatta pihalle jos lähistöllä on vesistöä/ isoja teitä tms, ei kaikista pohjanmaalaisista.
Kyllä, täälä, ihan niinkuin monessa muussakin kolkassa, on ollut tapana päästää lapset "yksin" pihalle leikkimään JOS asutaan paikassa jossa ei ole ruuhkaisia teitä/vesistöjä jne vaaratekijöitä ja omaa lääniä riittää.
Ja aina on kyllä ollut tapana kuitenkin "tarkkailla tilannetta" eikä lapsia päästetä näköpiiristä vaikka "yksin" leikkivätkin.
Harmillisen moni kuitenkin jatkaa tuota itse lapsuudestansa oppimaansa perinnettä omien lapsiensa kohdalla vaikka asuisikin alueella joka ei ole lapsille se kaikkein suotuisin tämä asian saralla.
Paljon järtsimpänä pidän kuitenkin esim sitä, että pääkaupungissa kruisaillessa näkee kuinka pienet kakarat vilistää yksikseen sielä ruuhkan seassa ja poikkelehtii autoteiden ylitse katsomatta, että tuleeko niitä autoja.
Hirveän harmillista, että joku menetti lapsensa noinkin traagisesti ja taitaapi tuo syyttää tapahtuneesta itseäänkin, mikä ei sekään auta tuon tuskan äärellä.
Tyhmää kuitenkin väittää, että kyse on Pohjanmaalaisesta ilmiöstä ja nyt on koko Pohjanmaan kansa typerää sakkia kun yhden perheen lapsi meni hukkumaan.
Enhän minäkään tule kysymään sinulta, että "miksi olet noin typerä kuski kun naapurisi meni ja sai sakot ylinopeudesta?!" -> Makes no sense!