Kolme vuotta töitä hakenut sai työhaastattelukutsun. Itken!
Olen niin onnellinen jo siitä, että joku näkee minussa mahdollisen työntekijän. Olin jo niin lähellä luovuttamista. En ole enää pitkään aikaan pitänyt itseäni minään, olen ollut täysi nolla, yhteiskunnalle kelpaamaton luuseri. En ole kolmeen vuoteen päässyt edes työhaastatteluun, hakijoita joka työpaikkaan on ollut satoja.
Voi miten pelkkä haastattelukutsu voikin nostaa mielialan taivaisiin!
Joko olisi minun vuoroni päästä!
Kommentit (62)
Samassa tilanteessa on paljon naisia: arvostettu koulutus, täydennyskoulutusta, mutta pätkätyöt, työttömyys (eivät oma valinta) ja perheen perustaminen (lasten etu edellä kotona pari vuotta) ja ikä estävät pääsyn työhaastatteluun. Vaikka en yleensä kiroile, niin vituttaa aivan mielettömästi ammattitaitoisten, motivoituneiden ihmisten pompotus työmarkkinoilla!!! Aika helppo työssäkäyvän sanoa, että älä välitä, olet arvokas, kun joka tuutista käy ilmi, että olet laiska, tyhmä, yhteiskunnan elätti, nirso jne. Kohta kaksi vuotta työttömyyttä takana ja toistasataa hakemusta, saldona yksi työhaastattelu, johon en tullut valituksi. Eikä muuten saa mitään töitä, edes siivousta tai kassalle tms. Kokeiltu on!!!
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:38"]
Ap, olisiko mahdollista että tekisit edes osa-aikaisesti jotain hanttihommaa? Vai vaikuttaako se tuloihisi laskevasti? Itse työnantajana arvostan näyttöä mistä tahansa työstä ja se nostaisi sinut muiden vastaavien hakijoiden edelle. On riski palkata henkilö, joka on tottunut jo useamman vuoden ajan olemaan poissa työelämästä.
[/quote]
Se tuppaa se yrittäminen olemaan sellaista riskipeliä. Et kai nyt tosissasi ollut noista hanttihommista? Jos olit niin newsflash: niitäkään ei niin vain tehdä.
[/quote]
Mitä tarkoitat riskipelillä? Tiedän, ettei hanttihommiakaan saa helposti, mutta koska tiedän että hyvät työntekijät saavat helpoiten töitä, on minkä tahansa homman tekeminen tosi iso plussa. Lisäksi se osoittaa, että työntekijä on sopeutunut olemaan töissä eikä viettämään kokoaika vapaa-aikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:43"]
Ap, olisiko mahdollista että tekisit edes osa-aikaisesti jotain hanttihommaa? Vai vaikuttaako se tuloihisi laskevasti? Itse työnantajana arvostan näyttöä mistä tahansa työstä ja se nostaisi sinut muiden vastaavien hakijoiden edelle. On riski palkata henkilö, joka on tottunut jo useamman vuoden ajan olemaan poissa työelämästä.
[/quote]
Mistä sä luulet näitä osa-aikaisia hanttihommia jaettavan? Tämä on joku ihme myytti, että aina jotain töitä olisi saatavilla. Ei ole enää, ehkä joskus 80-luvulla tai vielä 10 vuotta sitten olikin. Akateemista ei huolita hanttihommiin. Mä en pääse niihin edes haastatteluihin. Siksi haen nykyään vain omaa alaani liippaavia töitä.
[/quote]
Joo, en tiedä, koska en ole ollut päivääkään työttömänä. Eikö minkään toimialapalvelun kautta voisi yrittää päästä hetkeksi johonkin sijaiseksi tai abc:n tai prisman kassalle tai postin tiskille tms. Se oli ihan vaan ehdotus, koska tiedän, että se parantaa hakijan työnsaantimahdollisuuksia huomattavasti sitten myös sinne oman alan duuniin.
[/quote]
Riippuu ihan siitä omasta alasta parantaisiko. En ymmärrä, miksi tänä päivänä työttömän palkkaaminen koettaisiin riskiksi. Siellä on runsaasti erittäin, erittäin motivoitunutta reserviä tarjolla. Ehkä se olisi ollut riski joskus 80-luvulla, kun sinne töihin vaan käveltiin, ja työttömyys oli lähinnä merkki alkoholiongelmista tai vastaavasta. Jos sitä riskiä pelkää, niin koeaika vaan käyttöön.
Muuten, se, että et ole ollut työttömänä ei johdu mistään omasta erinomaisuudestasi, vaan silkasta tuurista.
[/quote]
Kerroin etten ole ollut työttömänä, jotta ymmärtäisitte, että voin olla pihalla näistä kuvioista. Ja ei, ei se ole merkki erinomaisuudesta, mutta ainakin jonkinasteisesta sitoutuneisuudesta, ahkeruudesta, omatoimisuudesta ja yrittelijäisyydestä (nyt yrittäjänä).
[/quote]
Mistä sä luulet näitä osa-aikaisia hanttihommia jaettavan? Tämä on joku ihme myytti, että aina jotain töitä olisi saatavilla. Ei ole enää, ehkä joskus 80-luvulla tai vielä 10 vuotta sitten olikin. Akateemista ei huolita hanttihommiin. Mä en pääse niihin edes haastatteluihin. Siksi haen nykyään vain omaa alaani liippaavia töitä.
[/quote]
Joo, en tiedä, koska en ole ollut päivääkään työttömänä. Eikö minkään toimialapalvelun kautta voisi yrittää päästä hetkeksi johonkin sijaiseksi tai abc:n tai prisman kassalle tai postin tiskille tms. Se oli ihan vaan ehdotus, koska tiedän, että se parantaa hakijan työnsaantimahdollisuuksia huomattavasti sitten myös sinne oman alan duuniin.
[/quote]
Mulle sanoi aikoinaan yksi työnantaja, että ottaisit sinut, mutta teen sinulle karhunpalveluksen jos otan hanttihommiin, sillä niistä on vaikea päästä pois. Hän oli oikeassa, toinen työnantaja otti ja en päässyt pois ennen kuin kouluttauduin kokonaan uudelleen. En edes siinä firmassa, missä olin, koska siellä ei teollisuuspuolelta päässyt kukaan toimihenkilöpuolelle, jos sinne "joutui".
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:06"]
[/quote]
Eikö sitä oman alan työnhakua voi jatkaa? Miksi pitäisi edetä työpaikalla? Ja jos ei niitä oman alankaan töitä edellenkään löydy, eikö ole parempi tehdä edes jotain töitä?
[/quote]
[/quote]
Mulle sanoi aikoinaan yksi työnantaja, että ottaisit sinut, mutta teen sinulle karhunpalveluksen jos otan hanttihommiin, sillä niistä on vaikea päästä pois. Hän oli oikeassa, toinen työnantaja otti ja en päässyt pois ennen kuin kouluttauduin kokonaan uudelleen. En edes siinä firmassa, missä olin, koska siellä ei teollisuuspuolelta päässyt kukaan toimihenkilöpuolelle, jos sinne "joutui".
[/quote]
En minä, silloin kun olin työtön, päässyt edes haastatteluihin muuta kuin omalle alalleni. Koulutusta on kohtalaisen paljon.
Onnea :)
Mutta muista, että et tule koskaan olemaan nolla tai luuseri sen perusteella, että olisit työtön. Työttömyys on rankka kokemus etenkin Suomessa, jossa identiteetti rakentuu työnteon kautta suurilta osin, mutta nykyaikana onneksi ihmisarvo ja oma elämä on olemassa vaikkei työskentelisikään.
Ihanaa, onnea :) Se on jo ensiaskel mennä sinne haastatteluun. Mieheni oli myös työhaastattelussa juuri, parin viikon pitkä odotus.
Onnea! Ja muista, olet aina arvokas!
Kiitos! Pitää kerätä itseni kokoon näiden onnenkyyneleiden keskeltä ja valmistautua viikonloppuna haastatteluun. En vain pysty ymmärtämään, miten vihdoinkin olen tässä tilanteessa. Työhaastattelu, oikeaan työpaikkaan. Työpaikkaan, joka vastaa koulutustani ja työkokemustani. Työ, joka ei ole edes vähän sinnepäin tai joku ponnahduslauta parempiin töihin, vaan suorastaan unelma.
Kiitos teille ihanista sanoistanne. Ihmeitä tapahtuu.
ap
Tule kertomaan työhaastattelun jälkeen miten kävi! Onnea!
TSemii tsemii tsemii !!!
Rohkaisuksi , 4 v työtömänä ollut tuttuni sai kanssa pari viikkoa sitte töitä !!!
Hienoa!!!!!!!!!!!!!!!! Onnea!!!!! Valmistaudu huolella!
:)))
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 10:14"]
Hienoa!!!!!!!!!!!!!!!! Onnea!!!!! Valmistaudu huolella!
:)))
[/quote]
Kyllä valmistaudun! Sain tietää tästä haastattelusta eilen, enkä ole sen jälkeen muuta tehnytkään kuin valmistautunut. Jos en pääse tähän työhön, olen ainakin takuuvarmasti tehnyt parhaani, enkä enempään pysty.
ap
Muista kiittää haastattelukutsusta ja siitä, että ovat nähneet sinussa mahdollisen hakijan. Painota sitä, että olet erittäin motivoitunut. Sano, että työnantaja voi olla oikeutettu palkkatukeen max. 1000€ kk jos valitsevat sinut.
Lainaa joltain kaverilta vaatteet ja kengät jos sulla ei ole siistejä vaatteita. Kevyt meikki jne.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 11:28"]
Muista kiittää haastattelukutsusta ja siitä, että ovat nähneet sinussa mahdollisen hakijan. Painota sitä, että olet erittäin motivoitunut. Sano, että työnantaja voi olla oikeutettu palkkatukeen max. 1000€ kk jos valitsevat sinut.
[/quote]
Ehkä he näkevät motivaationi jo siinä, kun jalat ovat puoli metriä irti maasta ja hymyilen niin, että leuka repeää :) Kyllä kiitän ja toivon, että minusta aistii muutenkin ilo, kiitos ja halu päästä nimenomaan siihen työpaikkaan.
Olen soittanut kaikki lähisukulaiset läpi ja kaikki ovat riemuinneet ja sanoneet, että olisin juuri oikea tyyppi siihen työhön.
Kunpa nyt pysyisin housuissani, enkä putoaisi taivaista, ellen pääse tuohon. Joka tapauksessa jo tämä, että pääsin haastatteluun, antoi uutta toivoa. Työnhaku ei olekaan turhaa!
ap (nyt kirjastoon lukemaan työhaastatteluoppaita)
Tsemppiä haastatteluun! Tuli tosi hyvä mieli tästä ketjusta :)
N19
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Riippuu ihan siitä omasta alasta parantaisiko. En ymmärrä, miksi tänä päivänä työttömän palkkaaminen koettaisiin riskiksi. Siellä on runsaasti erittäin, erittäin motivoitunutta reserviä tarjolla. Ehkä se olisi ollut riski joskus 80-luvulla, kun sinne töihin vaan käveltiin, ja työttömyys oli lähinnä merkki alkoholiongelmista tai vastaavasta. Jos sitä riskiä pelkää, niin koeaika vaan käyttöön.
Muuten, se, että et ole ollut työttömänä ei johdu mistään omasta erinomaisuudestasi, vaan silkasta tuurista.