Kolme vuotta töitä hakenut sai työhaastattelukutsun. Itken!
Olen niin onnellinen jo siitä, että joku näkee minussa mahdollisen työntekijän. Olin jo niin lähellä luovuttamista. En ole enää pitkään aikaan pitänyt itseäni minään, olen ollut täysi nolla, yhteiskunnalle kelpaamaton luuseri. En ole kolmeen vuoteen päässyt edes työhaastatteluun, hakijoita joka työpaikkaan on ollut satoja.
Voi miten pelkkä haastattelukutsu voikin nostaa mielialan taivaisiin!
Joko olisi minun vuoroni päästä!
Kommentit (62)
32, oletko siis sitä mieltä että työnantaja valitsee haastatelluista sattumanvaraisesti sen, jonka palkkaa?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:59"]
Anna mä arvaan, sä oot niitä jotka vaan kelpuuttaa oman alan töitä. Lusmu. Eikai niitä työhaastattelu kutsuja kaltaisillesi nirsoille tulekaan.
[/quote]
Tämä oli neljässadasseitsemäskymmeneskolmas työpaikka, jota hain. Haastattelukutsun jälkeen olen hakenut seitsemää työpaikkaa. Työhaastattelu oli ensimmäinen kolmeen vuoteen. Sitä aiemmat työhaastattelut ovat olleet 2000-luvun alkupuolella. Olen opiskellut ja saanut lapsia tässä välissä.
En nyt sanoisi itseäni nirsoksi, mutta en voi hakea jokaista avointa työpaikkaa. En voi hakea lähihoitajaksi ilman koulutusta. En voi hakea opettajaksi, palomieheksi, turkin tulkiksi, enkä kunnanjohtajaksi. Voin hakea vain niitä töitä, joiden kriteerit täytän. Kolmen vuoden aikana niitä on osunut silmiini 480. Plus tämän päivän kaksi, joiden hakemuksia väännän tässä samalla.
ap
[/quote]
Kolme vuotta eikä mieleesi ole tullut opiskella jotain uutta alaa jolta löytyisi paremmin töitä? Tuli vaan mieleeni...
t.eri
Voi ei. AP. tsemppiä jatkoon!
p.s. Oletko harkinnut uudelleenkouluttautumista takuuvarmalle alalle?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:59"]
Anna mä arvaan, sä oot niitä jotka vaan kelpuuttaa oman alan töitä. Lusmu. Eikai niitä työhaastattelu kutsuja kaltaisillesi nirsoille tulekaan.
[/quote]
Tämä oli neljässadasseitsemäskymmeneskolmas työpaikka, jota hain. Haastattelukutsun jälkeen olen hakenut seitsemää työpaikkaa. Työhaastattelu oli ensimmäinen kolmeen vuoteen. Sitä aiemmat työhaastattelut ovat olleet 2000-luvun alkupuolella. Olen opiskellut ja saanut lapsia tässä välissä.
En nyt sanoisi itseäni nirsoksi, mutta en voi hakea jokaista avointa työpaikkaa. En voi hakea lähihoitajaksi ilman koulutusta. En voi hakea opettajaksi, palomieheksi, turkin tulkiksi, enkä kunnanjohtajaksi. Voin hakea vain niitä töitä, joiden kriteerit täytän. Kolmen vuoden aikana niitä on osunut silmiini 480. Plus tämän päivän kaksi, joiden hakemuksia väännän tässä samalla.
ap
[/quote]
Kolme vuotta eikä mieleesi ole tullut opiskella jotain uutta alaa jolta löytyisi paremmin töitä? Tuli vaan mieleeni...
t.eri
[/quote]
Ei se nyt ihan tuosta noin vaan aleta ammattia vaihtamaan, ja ei tarvitse olla kyse nirsoudesta. Tässä talouslamassa oikeastaan mikään ammatti ei työllistä kovin mukavasti, ei edes ne logopedin hommat. Ja kaikista ei myöskään ole lähäreiksi / sairaanhoitajiksi, jotka nekään eivät mitään varmoja enää ole.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:27"]Voi ei. AP. tsemppiä jatkoon!
[/quote]
Mikä on nykyään takuuvarma ala? Mikä on takuuvarma ala 5-10 v päästä?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:24"]
32, oletko siis sitä mieltä että työnantaja valitsee haastatelluista sattumanvaraisesti sen, jonka palkkaa?
[/quote]En, vaan jos on monta hyvää hakijaa, joissa ei ole pahempia vikoja, niin se syy voi olla, että jollain muulla on VIELÄ parempi koulutus taikka kokemus vaikkakin ihan hitusen.
Ja vaikka henkilökemiat eivät natsaisi tismalleen, sekään ei ole hakijan vika, koska se on persoonakysymys. Eikö se vika voi silloin yhtä hyvin olla työnantajan persoonassa?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:27"]
[/quote]
Kerropa ihmeessä se takuuvarma ala, johon kaikki voivat kouluttautua? Se ei ole hoitoala, joka ei edes vedä entiseen malliin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:27"]
[/quote]
Kerropa ihmeessä se takuuvarma ala, johon kaikki voivat kouluttautua? Se ei ole hoitoala, joka ei edes vedä entiseen malliin.
[/quote]
Ensiksi tietysti pitää asua alueella, jossa on työmarkkinoita.
Olen kirjanpitäjä ja osaan ammattini. Olisi vaikeaa kuvitella voivani onnistua jättäytymään työttömäksi, vaikka haluaisin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:24"]
[/quote]En, vaan jos on monta hyvää hakijaa, joissa ei ole pahempia vikoja, niin se syy voi olla, että jollain muulla on VIELÄ parempi koulutus taikka kokemus vaikkakin ihan hitusen.
Ja vaikka henkilökemiat eivät natsaisi tismalleen, sekään ei ole hakijan vika, koska se on persoonakysymys. Eikö se vika voi silloin yhtä hyvin olla työnantajan persoonassa?
[/quote]
Ei tietenkään ole hakijan vika. Mutta siitähän tässä oli kysymys, että hakijan olisi hyvä tietää, miksi ei valittu. Että oliko kyse henkilökemiasta tai siitä että jollain muulla oli parempi koulutus? Jos henkilökemia, sille ei oikein voi mitään, mutta ap voi miettiä, miten käyttäytyi, oliko ylimielinen, jännittynyt, hermostunut jne., jos taas koulutus, sekin auttaa, voi miettiä, oliko ymmärtänyt toimenkuvan jotenkin väärin, onko oma koulutus riittävä/liiallinen, olisiko tarvetta kouluttautua lisää jne.
Pointti ei ollut, että syy on ap:n, kun hän ei työtä saanut, vaan se, että hän saisi palautetta siitä, miten haastattelu sujui. Mahdollisesti hän saisi lisätietoa siitä, mitä kyseinen työnantaja hakee ja millaista persoonaa/koulutusta kyseisessä työtehtävässä tarvitaan, lisäksi hän antaa hyvän kuvan itsestään kun pyytää palautetta ja osoittaa että oli tosissaan hakemassa töitä ja olisi mahdollisesti kiinnostunut työskentelemään ko. paikassa jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:27"]
[/quote]
[/quote]
Sosiaalityö
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:27"] Voi ei. AP. tsemppiä jatkoon! p.s. Oletko harkinnut uudelleenkouluttautumista takuuvarmalle alalle? [/quote] Kerropa ihmeessä se takuuvarma ala, johon kaikki voivat kouluttautua? Se ei ole hoitoala, joka ei edes vedä entiseen malliin. [/quote] Sosiaalityö
[/quote]
Ai siinäkö on sinusta ala, joka sopii kaikille? Ja jolla riittää töitä muutaman vuoden päästäkin? Epäilen.
Tähänkin ketjuun voin laittaa jo monesti aiemminkin av:lle kirjoittamani tarinan, että opiskelukaverin on kahdesti haettu samaa paikkaa, ensin oli määräaikainen, johon valittiin minut ja myöhemmin vakuinen, johon valittiin hänet. Meille oli tuossa vaiheessa kertynyt jota kuinkin sama määrä työkokemusta aika samantapaisista tehtävistä.
Tsemppiä, itse tein pitkään pätkätöitä, olin työtön, kävin koulutuksia ja 17 vuoden jälkeen lopulta tärppäsi. Oman alan töitä oli loppujen lopuksi kuitenkin kaikkein helpoin saada, enkä ymmärrä miksi niiden hakemista pidetään pahana. Totta kai sitä ensisijaisesti hakee töitä alalta, minkä osaa.
Hei ap! Harmi ettei tälläkertaa tärpännyt, mutta pääsit kuitenkin haastatteluun. Voisitkohan yrittää hankkia täydennyskoulutusta alaltasi? Olet ollut jo aika pitkään pois työelämästä, joka valitettavasti on huono juttu näin työnantajan kannalta. Työelämä muuttuu jatkuvasti, ja siksi on hyvä yrittää pysyä ajan hermoilla.
Jos siis mahdollista, kouluttaudu lisää! Se kertoo työnantajalle että olet päivittänyt tietymystäsi, olet motivoitunut ja työkykyinen. Jos et löydä sopivaa oman alan lisäkoulutusta, voisit vaikka opiskella jonkin vieraan kielen (venäjä, espanja/portugali, kiina, ruotsi, ihan mikä vain!) alkeita. Kieliopinnoista on aina hyötyä!
Lycka till!
Ap, olisiko mahdollista että tekisit edes osa-aikaisesti jotain hanttihommaa? Vai vaikuttaako se tuloihisi laskevasti? Itse työnantajana arvostan näyttöä mistä tahansa työstä ja se nostaisi sinut muiden vastaavien hakijoiden edelle. On riski palkata henkilö, joka on tottunut jo useamman vuoden ajan olemaan poissa työelämästä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:38"]
Ap, olisiko mahdollista että tekisit edes osa-aikaisesti jotain hanttihommaa? Vai vaikuttaako se tuloihisi laskevasti? Itse työnantajana arvostan näyttöä mistä tahansa työstä ja se nostaisi sinut muiden vastaavien hakijoiden edelle. On riski palkata henkilö, joka on tottunut jo useamman vuoden ajan olemaan poissa työelämästä.
[/quote]
Mistä sä luulet näitä osa-aikaisia hanttihommia jaettavan? Tämä on joku ihme myytti, että aina jotain töitä olisi saatavilla. Ei ole enää, ehkä joskus 80-luvulla tai vielä 10 vuotta sitten olikin. Akateemista ei huolita hanttihommiin. Mä en pääse niihin edes haastatteluihin. Siksi haen nykyään vain omaa alaani liippaavia töitä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:27"] Voi ei. AP. tsemppiä jatkoon! p.s. Oletko harkinnut uudelleenkouluttautumista takuuvarmalle alalle? [/quote] Kerropa ihmeessä se takuuvarma ala, johon kaikki voivat kouluttautua? Se ei ole hoitoala, joka ei edes vedä entiseen malliin. [/quote] Sosiaalityö
[/quote]
On sekin hieman nurinkurista että ns. vastuullisissa hommissa pitäisi olla ihmisiä, jotka ovat sinne "ajautuneet" pakon sanelemina... Ei hyvä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:43"]
[/quote]
Mistä sä luulet näitä osa-aikaisia hanttihommia jaettavan? Tämä on joku ihme myytti, että aina jotain töitä olisi saatavilla. Ei ole enää, ehkä joskus 80-luvulla tai vielä 10 vuotta sitten olikin. Akateemista ei huolita hanttihommiin. Mä en pääse niihin edes haastatteluihin. Siksi haen nykyään vain omaa alaani liippaavia töitä.
[/quote]
Joo, en tiedä, koska en ole ollut päivääkään työttömänä. Eikö minkään toimialapalvelun kautta voisi yrittää päästä hetkeksi johonkin sijaiseksi tai abc:n tai prisman kassalle tai postin tiskille tms. Se oli ihan vaan ehdotus, koska tiedän, että se parantaa hakijan työnsaantimahdollisuuksia huomattavasti sitten myös sinne oman alan duuniin.
[/quote]
Se tuppaa se yrittäminen olemaan sellaista riskipeliä. Et kai nyt tosissasi ollut noista hanttihommista? Jos olit niin newsflash: niitäkään ei niin vain tehdä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:57"]
AP, kannattaa pyytää perusteluja vielä, miksi eivät valinneet sua. Tekee hyvän vaikutuksen, kun otat rekrytoijaan vielä yhteyttä ja kysyt lisätietoja ja palautetta siitä, mitä sinun pitäisi parantaa. Sitten voit tehdä neuvojen mukaan, jos mahdollista, mutta ainakin jätät hyvän kuvan itsestäsi. Jäät myös mieleen ja jos samassa paikassa tulee jatkossa tehtäviä auki, sulla on hyvät lähtökohdat hakea.
[/quote]Eipä kai sihen sen kummempaa syytä edes tarvitse, kun hakijoita on vaan niiiiiiiin paljon. Vain yksi otetaan ja monta hyvää jää valitsematta.
[/quote]
Jonkun seikan perusteella ovat kuitenkin tehneet päätöksen. Olkoonkin se sitten vaikka henkilökemia, mutta joku syys siihen on. Eri asia, jos ei pääsisi haastatteluun, silloin voi ajatella että se johtuu hakijoiden suuresta määrästä. AP:n olisi itsensäkin kannalta hyvä saada tietää, jos on syytä parantaa jotain. Lisäksi antaa hyvän kuvan mahdolliselle tulevalle työnantajalle siitä, että on kiinnostunut kehittämään itseään ja pystyy ottamaan palautetta vastaan.
[/quote]No, on kai heidän pakko haastatella useampi kuin yksi hakija?