G: Voisitko mennä juhliin ilman meikkiä?
Olen nähnyt täällä palstalla vääntöä siitä, saako esim. hautajaisiin meikata. Monen mielestä se on ihmisen perusoikeus laittautua surujuhlaankin. Samoin taannoiseen "menisitkö häihin jos toive on meikkaamattomuus" suurin osa vastasi että menisi, mutta meikkaisi silti.
Kuinka moni voisi mennä juhliin ilman meikkiä? Yläpeukku voisin, alapeukku en voisi.
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:28"]
Laitoin yläpeukun, koska voisin mennä jos jostain syystä olisi pakko. Muussa tapauksessa meikkaan hillitysti, lähinnä ripsiväriä, meikkivoidetta ja puuteria. Meikkaan hautajaisiin, meikkaisin myös häihin vaikka kutsussa kiellettäisiin.
[/quote]
Miksi näin?
[/quote]
Koska ilman meikkiä naamani punoittaa ja näyttää epätasaiselta ja silmäni ovat muuten vain valjut, ihoni alkaa myös herkästi kiiltää. Tunnen oloni paremmaksi ja varmemmaksi, kun meikkaan itseni ihmisen näköiseksi. Jos se on jonkun uskonnolliselle vakaumukselle liikaa, niin sitten olen minä itsekin.
[/quote]
Eikö sitten kannattaisi olla menemättä kokonaan?
[/quote]
Varmaankin. Tuollainen ulkonäön sanelu on tökeröä, ei millään tavalla verrattavissa pukukoodiin tai esim. alkoholittomuuteen.
[/quote]
Häveliäisyyskäsityksiä on hyvin erilaisia, ja jollekin meikkaaminen voi olla yhtä epämukavaa kuin toiselle tulla ihan läpinäkyvässä ja ohuessa vesirajamekossa. Minä en näe mitään eroa siinä että toivoo vierailta meikkaamattomuutta ja siinä, että toivoo hartiat peitettävän kirkossa
[/quote]
En nyt oikein ymmärrä, miten kukaan voisi pahastua siitä, että kasvojeni iho on tasainen, kiitos meikkivoiteen. Entä värjätyt ripset tai kulmat? Kynsilakka? Lävistykset? Mihin se raja oikein vedetään? Mistä kutsuja tietää, onko ripsissäni ripsiväriä vai ammattilaisen laittama kestoväri? Tai onko ihoni luonnostaan kauniin värinen ja tasainen, vai onko se purkista peräisin?
[/quote]
No miksi joku pahastuu siitä että nännini näkyvät valkoisen, ohuen mekon läpi? Ihan luonnollinen osa kehoani ne ovat, silti suurin osa pahastuu jos en peitä niitä. Uskonnot ja ylipäätään tapakulttuurit ovat täynnä mielivaltaisia sääntöjä.
Ja se raja vedetään tietenkin siihen mihin juhliin kutsuja sen vetää. Jos ei kestä tulla paikalle ilman meikkiä/ kynsilakkaa/ lävistyksiä, niin sitten jää minun mielestäni kotiin ennemmin kuin menee tahallaan loukkaamaan muita ihmisiä.
Ja se, ettei kutsuja voi tietää onko meikkiä vai ei - no, ei varmaan voikaan, mutta minä en edelleenkään lähtisi tahallani tekemään vastoin kutsujan toivetta vain siksi, että en varmaan jää kiinni. Aika paljon kaikkea muutakin voi tehdä mistä ei välttämättä jää kiinni, mutta jotka minusta hyvätapainen ihminen jättää tekemättä.
[/quote]
Älä nyt hyvä ihminen vertaa vaatteiden läpi näkyviä nännejä ja huomaamatonta/luonnollista meikkiä keskenään! Totta kyllä, kutsuja määrittelee rajan. Voi kieltää meikit, voi kieltää lapset, voi kieltää avopuolisot, voi komentaa kaikki pukeutumaan keltaiseen tai lausumaan onnitellessaan Koskenniemen runoja. Varmasti parempi on, että jään meikkeineni pois jos joku oikein erikseen kieltää meikkaamisen, ei ole koskaan sattunut onneksi kohdalle.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 22:28"]
Laitoin yläpeukun, koska voisin mennä jos jostain syystä olisi pakko. Muussa tapauksessa meikkaan hillitysti, lähinnä ripsiväriä, meikkivoidetta ja puuteria. Meikkaan hautajaisiin, meikkaisin myös häihin vaikka kutsussa kiellettäisiin.
[/quote]
Miksi näin?
[/quote]
Koska ilman meikkiä naamani punoittaa ja näyttää epätasaiselta ja silmäni ovat muuten vain valjut, ihoni alkaa myös herkästi kiiltää. Tunnen oloni paremmaksi ja varmemmaksi, kun meikkaan itseni ihmisen näköiseksi. Jos se on jonkun uskonnolliselle vakaumukselle liikaa, niin sitten olen minä itsekin.
[/quote]
Eikö sitten kannattaisi olla menemättä kokonaan?
[/quote]
Varmaankin. Tuollainen ulkonäön sanelu on tökeröä, ei millään tavalla verrattavissa pukukoodiin tai esim. alkoholittomuuteen.
[/quote]
Häveliäisyyskäsityksiä on hyvin erilaisia, ja jollekin meikkaaminen voi olla yhtä epämukavaa kuin toiselle tulla ihan läpinäkyvässä ja ohuessa vesirajamekossa. Minä en näe mitään eroa siinä että toivoo vierailta meikkaamattomuutta ja siinä, että toivoo hartiat peitettävän kirkossa
[/quote]
En nyt oikein ymmärrä, miten kukaan voisi pahastua siitä, että kasvojeni iho on tasainen, kiitos meikkivoiteen. Entä värjätyt ripset tai kulmat? Kynsilakka? Lävistykset? Mihin se raja oikein vedetään? Mistä kutsuja tietää, onko ripsissäni ripsiväriä vai ammattilaisen laittama kestoväri? Tai onko ihoni luonnostaan kauniin värinen ja tasainen, vai onko se purkista peräisin?
[/quote]
No miksi joku pahastuu siitä että nännini näkyvät valkoisen, ohuen mekon läpi? Ihan luonnollinen osa kehoani ne ovat, silti suurin osa pahastuu jos en peitä niitä. Uskonnot ja ylipäätään tapakulttuurit ovat täynnä mielivaltaisia sääntöjä.
Ja se raja vedetään tietenkin siihen mihin juhliin kutsuja sen vetää. Jos ei kestä tulla paikalle ilman meikkiä/ kynsilakkaa/ lävistyksiä, niin sitten jää minun mielestäni kotiin ennemmin kuin menee tahallaan loukkaamaan muita ihmisiä.
Ja se, ettei kutsuja voi tietää onko meikkiä vai ei - no, ei varmaan voikaan, mutta minä en edelleenkään lähtisi tahallani tekemään vastoin kutsujan toivetta vain siksi, että en varmaan jää kiinni. Aika paljon kaikkea muutakin voi tehdä mistä ei välttämättä jää kiinni, mutta jotka minusta hyvätapainen ihminen jättää tekemättä.
[/quote]
Älä nyt hyvä ihminen vertaa vaatteiden läpi näkyviä nännejä ja huomaamatonta/luonnollista meikkiä keskenään! Totta kyllä, kutsuja määrittelee rajan. Voi kieltää meikit, voi kieltää lapset, voi kieltää avopuolisot, voi komentaa kaikki pukeutumaan keltaiseen tai lausumaan onnitellessaan Koskenniemen runoja. Varmasti parempi on, että jään meikkeineni pois jos joku oikein erikseen kieltää meikkaamisen, ei ole koskaan sattunut onneksi kohdalle.
[/quote]
Miten se täysin luonnollinen ja harmiton osa naisen vartaloa eroaa meikkaamisesta?
Miksi kukaan pyytäisi juhlavieraita olemaan meikkaamatta? Lestadiolaiset?
En kehtaisi, ellei iho sitten sattuisi olemaan loistavassa kunnossa. Sitä se ei ole viimeiseen 15 vuoteen ollut... Olisin erittäin mielelläni meikkaamatta, mutta hävettää ja harmittaa punaisia arpia ja näppylöitä vilisevä ihoni. Lisäksi silmien alta paistaa verisuonet läpi ja monesti on tosi tummat silmänalusetkin. Jos ihoni olisi edes tummempi luonnostaan, niin ei tuo kontrasti olisi niin paha, mutta maitonaamasta punaiset paiseet ja läiskät loistavat kauas :(
Minusta olisi tökeröä kieltää kaikki meikkaaminen... siis helppohan luonnonkauniiden tai edes luonnonsiistien on sanella tuollaisia ehtoja, mutta harmi meille esim. huonoihoisille, tulee paha mieli jos ei yhtään voi edes tasoittaa.
Ompa keskustelu. Kyllä markkinat kiittää kun on näin saanut naiset omaehtoisesti riippuvaiseksi tuotteistaan. Ajatus ilman niitä olisi kauhistus monelle. vapautukaa siskot, ette te niitä tarvitse sen enempää kuin miehetkään!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 09:22"]
Mikä uskonto kieltää meikkaamisen? Ja minusta on typerän näköistä että olisi iltapuku päällä ja hiukset laitettu mutta meikitön naama! Vaikka sitten muuten ei meikkaisi niin minusta se on juhlien luontoa kunnioittavaa että pukeutuu ja ehostaa itseään. Vaikka sitten vain huulipunaa.
[/quote]
Onko miehetkin puvuissaan tyhmän näköisiä ellei naamalla ole meikkiä? En ymmärrä, miten joku naamameikki muka on kunnioittavaa. Eikö riitä, että juhliin laitetaan siistit puhtaat vaatteet? Siis ajatteleeko joku oikeasti, että nyt tuo Marja ei kunnioittanut minun häitäni, kun saapui juhliin hui kauhea sentään meikittömänä??
[/quote]Vihaan käyttää pukuja, terkuin ukkometso. Mutta jos on pakko niin on pakko.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 09:22"]
Mikä uskonto kieltää meikkaamisen? Ja minusta on typerän näköistä että olisi iltapuku päällä ja hiukset laitettu mutta meikitön naama! Vaikka sitten muuten ei meikkaisi niin minusta se on juhlien luontoa kunnioittavaa että pukeutuu ja ehostaa itseään. Vaikka sitten vain huulipunaa.
[/quote]
Onko miehetkin puvuissaan tyhmän näköisiä ellei naamalla ole meikkiä? En ymmärrä, miten joku naamameikki muka on kunnioittavaa. Eikö riitä, että juhliin laitetaan siistit puhtaat vaatteet? Siis ajatteleeko joku oikeasti, että nyt tuo Marja ei kunnioittanut minun häitäni, kun saapui juhliin hui kauhea sentään meikittömänä??
[/quote]
Mun mummo ei ole koskaan käyttänyt meikkiä. Edes juhlissa. Mä en ole edes ymmärtänyt, että se voisi olla jonkun mielestä epäkunnioittavaa ja outoa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 09:22"]Mikä uskonto kieltää meikkaamisen?
Ja minusta on typerän näköistä että olisi iltapuku päällä ja hiukset laitettu mutta meikitön naama!
Vaikka sitten muuten ei meikkaisi niin minusta se on juhlien luontoa kunnioittavaa että pukeutuu ja ehostaa itseään. Vaikka sitten vain huulipunaa.
[/quote]
Anoppini oli tyttärensä häissä juuri noin. Oli ostanut hienon juhlamekon, käynyt laittamassa kampaajalla hiuksensa, joihin oli laitettu juhlien teemaan hyvin sopiva koristelu... ja sitten, ei laisinkaan meikkiä. Iho oli harmaan näkönen ja silmänaluset loistivat tummuudellaan ja itse silmät olivat haljun näköiset. En itsekään ole mikään supermeikkaaja, mutta kyllä minusta pelkkä hyvä ihonpohjustus jo antaa sellaisen kunnioituksen tunteen juhlien järjestäjällekin. Näytät, että välität myös muiden tunteista.
Anoppini selvästi odotti kehuja juhlaeleganssistaan, mutta kas kummaa näin ei tapahtunut. Mitä järkeä on laittaa aikaa ja rahaa itseensä, jos kuitenkin jättää kaiken puolitiehen?
Varsinaiseen kysymykseen, että voisin mennä muuten meikittä, mutta pohjustaisin ihoni. Olisi sekä minulle, että muille juhlijoille mukavampaa.
En ole koskaan meikannut, joten en meikkaisi, vaikka käskettäisiin.
Juhlat on ainoa tilaisuus joihin meikkaan eli vapaaehtoisesti en kyllä jättäisi meikkaamatta. Toki jos kutsussa pyydetään menemään meikittä niin jättäisin meikkaamatta.
Hautajaisissa en onneksi ole aikoihin ollut mutta sanoisin että meikkaisin hyvin kevyesti ihon ja silmät jättäisin meikkaamatta. Jos oikein läheinen olisi kuollut niin tuskinpa meikkaaminen edes kävisi mielessä.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2015 klo 08:14"]
En ole koskaan meikannut, joten en meikkaisi, vaikka käskettäisiin.
[/quote]Ei mun mielestä tarvii meikkaa, kunhan tulee noihin tapahtumiin ja näyttää ihmiseltä kaikinpuolin. Ei verkkareissa tulla mihinkään, tai jos joku kaveri tulee voi olla etta leivon turpaan paikan päällä.
ukkometso
No en menisi. Arkenakin meikkaan joka päivä. Osa identiteettiä jo tuo meikki.
Omaan yo-valmistujaisjuhlaani menin kuvien perusteella meikittömänä. En muista enää koko hommaa. Hiuksetkin oli laittamattomat. Mekko sentään oli... Syynä tosin oli varmaankin rankka masennuskausi. Tuolloin oli juuri pahenemisvaihe menossa. Juhlien jälkeen muistaakseni yritin itsemurhaa. Sumussa elin ne vuodet. En tiedä kehtaisinko enää nykyään.
Voi luoja! Kyllä se on naisen elämä hankalaa XD Ei ihme, että miehet pitävät meitä naisia tyhminä ja ulkonäkökeskeisinä :D Ihan hävettää.
Voisin mennä. Muutenkin harvemmin meikkaan. :)
Voisin aivan hyvin ja olen ollutkin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 09:22"]
[/quote]
Ilman meikkipuuteria en lähde ihisten ilmoille. Jos en saa tasoittaa ihoni väriä, ei minua edes kannat kutsua juhliin. Mitään muita meikkituotteita en koskaan käytä muutenkaan (en ripsiväriä, kulmakynää, kynsilakkoja tms.).