Kuukautiset suoraan helvetistä
Ongelmani on erittäin kivuliaat kuukautiset, jotka pistävät koko kropan sekaisin. Kivut ovat niin kovia, että yöllä ei pysty nukkumaan ja tavalliset särkylääkket eivät niihin auta. Alavatsa on kuin ilmapallo ja mikään ruoka ei pysy sisällä. Kuumeen nostavat pariksi päiväksi ja romuttavat immuunipuolustuksen. En normaalisti saa flunssia yms, mutta kuukautisten aikana aina kurkku tulee kipeäksi ja vilustun, mikä menee ohi niiden loputtua. Kävin pari vuotta sitten jossain ultraäänitutkimuksissa, mutta mitään ei löytynyt eikä lääkäri keksinyt mistä tämä johtuu. Endoa ei ilmeisesti ole. Alan olla ihan hajalla tämän takia. Mistään työnteosta tai muustakaan normaalista elämästä ei tule yhtään mitään näiden päivien aikana. Mikä tähän voisi auttaa? Painonpudotusta olen miettunyt (olen siis normaalipainoinen nyt), mutta toisaalta silloin kun painoin +40kg niin minulla oli silti todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Hormonaalinen ehkäisy ei minulle ole koskaan sopinut ja en viitsisi alkaa kokeilemaan nyt kun olen juuri saanut ihon kuntoon. Mikä tähän voisi auttaa? Kohdunpoisto?
Kommentit (25)
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. :)
Kuinka helppoa tohon Capriloniin on saada resepti ja auttaako se kipuihin ja turvotukseen myös?
Lasten suhteen en ole tehnyt mitään lopullista päätöstä vielä, joten kaikki radikaalimmat vaihtoehdot ovat vasta mietintäasteella. Toisaalta tämä kipu ja oireilu on niin järkyttävää, että ei tästä näin tule yhtään mitään. Käytännössä katsoen olen työkyvytön ainakin 3pv joka kuussa, ei hyvä :(
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:40"]
Mikähän siinä on syynä, että kohdunpoistoja ei haluta nykyään tehdä?
[/quote]
Mulle gyne perusteli sillä että kyseessä on iso leikkaus ja toipuminen vie paljon aikaa. No, nyt sitten joudun käymään gynellä yksityisellä ja/tai naistentautien polilla puolen vuoden tai vuoden välein tähystyksissä. milloin on vuorossa kohtuontelon tähystystä ja milloin endon siivoamista laparoskopialla. Järkevää?
Caprilonista: Mä sain ihan helposti reseptin gyneltä. Vuosia olen kärsinyt runsaista kuukautisista ja vasta viime vuonna kuulin tuosta lääkkeestä gyneltä. Kipuja se ei mulla ainakaan poista mutta helpottaa elämää kun menkat ei tulvi yli äyräiden. -2
Oliskohan jokin säästökuuri? Ja lääkefirmat tienaa kun naiset napsii hormonaalisia ehkäisyjä, kipulääkkeitä ja muita lääkkeitä?
Mulla e-pillerit niukensivat ja lyhensivät kuukautisia, kierto tasoittui ja kivut lähti. Sanoit, että hormonaalinen ehkäisy ei käy, mutta mulle esim. vasta tämä kolmas merkki sopi. Gynekologi varmaan parhaiten osaa neuvoa. Toivottavasti ratkaisu löytyy..
Mikähän siinä on syynä, että kohdunpoistoja ei haluta nykyään tehdä?