Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkemykseni kannabiksesta.

Vierailija
28.03.2015 |

Aika ajoin täälläkin saa lukea näitä "kannabis lailliseksi", "kannabis on paljon viinaa vaarattomampi", "kannabis ei aiheuta mitään haittoja" jne. lärpätyksiä. Minä, säännöllisesti kannabista käyttävän läheinen, kirjoitan nyt oman näkemykseni aiheesta.

Kyllä, viina on huono asia, jos sitä ei osaa kohtuukäyttää. Todella huono asia. Mutta sitä asiaa, että alkoholi on laillistettu, emme enää tekemättömäksi saa. Se, että viinakin tekee tuhojaan, ei kuitenkaan ole mikään peruste sille, että kannabis pitäisi laillistaa.

Jos kannabista polttelee satunnaisesti, ei se ehkä aiheuta haittoja. Mutta harvalla se siihen satunnaisuuteen jää. Fyysistä riippuvuutta kannabis ei tietojeni mukaan aiheuta, mutta psykologista kylläkin. Vai miten se polttelu niin vaan lipsahtaa monilla monta kertaa päivässäkin tapahtuvaksi? Jos et ole riippuvainen, niin miksi polttelet päivittäin silläkin uhalla, että siitä tulee sinulle ongelmia (parisuhde, lastensuojelu jne.)? Ja niistä muutoksista. Niitähän ei polttelija itse varmaan huomaa, mutta me läheiset kyllä huomaamme. Esim. tietynlainen hitaalla käyminen, muistamattomuus, ihan suoranainen tyhmeneminen. Ja toisaalta myös äkkipikaisuus. Ärsykkeitä ja kuormittavia asioita ei kestetä vaan räjähdellään (näin siis silloin kun tötsyä ei ole saatavilla).

Isoimpana ongelmana näen seuraavan. En tiedä kumpi oli ensin, muna vai kana, mutta kummasti nämä säännöllisesti pössyttelevät ovat useimmiten luettavissa syrjäytyneisiin eli eivät saa mitään aikaiseksi. Jep, nytkin tähän löytyy tietysti joku jonka tuttu on "tohtori" tai muuta vastaavaa, mutta kyllä se kaikkien on myönnettävä, että suurin osa kuitenkin on näitä "elämän kova koululaisia", joilla ei ole koulutusta eikä työpaikkaa ja muutenkaan mistään ei oikein tule mitään.

Monesti käyttäjät ovat sitä mieltä, että kyseessä ei ole  edes huume. Mutta kummasti siihen kuuluu ihan samoja elementtejä, kuin muidenkin huumeiden käyttöön. Esim läheisille valehtelu.

Mutta. Näistä asioista nyt on ihan turha käyttäjien kanssa yrittää keskustella, sama kun päätä seinään hakkaisi.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta kuule nämä "terveysvalistukset", vaikken itse ole kokeillutkaan kuin kerran

Vierailija
2/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:29"]

Ei kiinnosta kuule nämä "terveysvalistukset", vaikken itse ole kokeillutkaan kuin kerran

[/quote]

Ei tämä nyt tainnut ihan hirveästi terveysvalistusta sisältää. Ja jonkin verran taisi kuitenkin kiinnostaa, kun avasit, luit ja vielä kommentoitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuttuni, jotka ovat aloittaneet sen polttelun, ei ole mitään hyvää seurannut (uusi outo kaveriporukka, käytös jne.)

Vierailija
4/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:29"]

[/quote]

Ei tämä nyt tainnut ihan hirveästi terveysvalistusta sisältää. Ja jonkin verran taisi kuitenkin kiinnostaa, kun avasit, luit ja vielä kommentoitkin.

[/quote]

Kommentoin siksi, koska ei kiinnosta itseäni jos joku polttaa. Saan pitää mielipiteeni ja piste. En kommentoi enempää Hei

Vierailija
5/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei se jokapäiväinen polttelu hyvää ole tehnyt kenellekään, jonka tunnen. Ne ihmiset ei paljon mitään saa aikaiseksi enää, kiinnostaa vaan se hatsi. En tunne siis ketään aktiivista käyttäjää, jolla olisi mielekäs elämä kenenkään muun silmään. Ne vaan rakastuu siihen kannabikseen eikä itse näe vikaa missään. Ok se on silloin tällöin ja myös lääkkeenä sairauksiin. En näkis että masennukseen, koska käyttö lipsahtaa liialliseksi helposti ja aiheuttaa masennusta.

Vierailija
6/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kannabis ei aiheuta mitään haittoja lausetta olen nähnyt vain kannabista vastustavien kirjoituksissa. Vähiten haitalliseksi sitä sanovat rehelliset. Laillisen ja laittoman eroja voi vertailla. Katso miten kävi coloradossa ja miten menee vaikka suomessa. Turha tästä on jankata musta tuntuu tyylillä kun faktojakin löytyy helposti.

Vierailija
7/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää Amsterdamiin siitä puhumasta

Vierailija
8/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on vapaus päättää elämästään

Vierailija
9/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että tätäkin näkökulmaa tuodaan esille, mutta itse ajattelen vähän eri lailla. Suurin osa alle 40-vuotiaista ihmisistä on kokeillut kannabista, mutta harva siihen on jäänyt koukkuun. Toki olisin huolissani niistä, joille kannabis on aloittajan kuvauksen kaltainen ongelma. Kyllä alkoholi vaan on paljon vaarallisempi päihde kuin kannabis. Yhdistettynä kannabikseen tai muu sekakäyttö on vielä vaarallisempaa. Pelkkä kannabis on suurimmalle osalle aika vaaraton satunnaisesti käytettynä. Uskon, että ne kenellä on jo muutenkin ongelmia, lääkitsevät itseään sekakäytöllä, joka vain lisää ongelmia. Ongelmiin pitäisi puuttua varhain. Se, että kannabis on kriminalisoitu, ainoastaan lisää ongelmia. Jos se olisi laillista, ongelmakäyttäjät uskaltaisivat hakea apua helpommin. 

Itse olen vain pari kertaa elämässäni kokeillut kannabista, eikä sillä ollut itselleni mitään vaikutusta. En myöskään polta tupakkaa ja alkoholia käytän maltillisesti. Kannatan kannabiksen dekriminalisointia. 

Vierailija
10/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeassa noista haittavaikutuksista suurkulutuksessa, olen kokeillut sen itse. Ja sitten on kanssa se että huonoja puolia ei moni halua uskoa tai ne käännetään hyviksi. En kuitenkaan sanoisi että suurimmalla osalla menee päivittäiseksi, onhan miljoona suomalaista on jo kokeillut. Kannabis on jo täällä pysyvästi, ja se on tor-verkon takia lähes kaikkien saatavilla. Sillä ei saavuteta oikein mitään että käyttäjiä sakotetaan, koteja pengotaan ja positiivisen seulan takia potkitaan töistä tai koulusta.

Vierailija
11/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekäyttäjät ovat todellisia suurkuluttajia ja jos niistä haittoja löytyisi niin kannabisvastainen media olisi kertonut niistä jo ajat sitten. Jos ihminen on laiska tai päihteisiin mieltynyt niin vika on ihmisessä eikä aineessa. Alkoholi on monta kertaa haitallisempi ja sen käytöstä suurin osa on vihdekäyttöä. Tämän myöntää lähes kaikki. Kannabiksen kohdalla vingutaan vain ongelmakäyttöä vaikka suurimmalle osalle se on viihdekäyttöä.

Vierailija
12/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:31"]

Lääkekäyttäjät ovat todellisia suurkuluttajia ja jos niistä haittoja löytyisi niin kannabisvastainen media olisi kertonut niistä jo ajat sitten. Jos ihminen on laiska tai päihteisiin mieltynyt niin vika on ihmisessä eikä aineessa. Alkoholi on monta kertaa haitallisempi ja sen käytöstä suurin osa on vihdekäyttöä. Tämän myöntää lähes kaikki. Kannabiksen kohdalla vingutaan vain ongelmakäyttöä vaikka suurimmalle osalle se on viihdekäyttöä.

[/quote]

Aivan. kas kun alkoholin myymistä ei haluta lopetettavan, joka aiheuttaa todella pahoja mielenterveys- ja muita terveyshaittoja. Treveisin alkoholistin lapsi

Vierailija
13/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pössyttelevän (aikuisen) pojan äitinä allekirjoitan avauksen täysin. Valitettavasti. Pössyttely muuttaa persoonallisuutta

Vierailija
14/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisitkö Lentokoneeseen jonka kapteeni olisi pössyttelijä?

Et. Koska pössyttäjällä ei ole pääsyä koneen ohjaamoon. Ja hyvä niin.

Ei Poliisiksi eikä edes aliupseerikouluun mitään asiaa.

Kannattaa pössytellä...

Vierailija
15/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:56"]

Menisitkö Lentokoneeseen jonka kapteeni olisi pössyttelijä?

Et. Koska pössyttäjällä ei ole pääsyä koneen ohjaamoon. Ja hyvä niin.

Ei Poliisiksi eikä edes aliupseerikouluun mitään asiaa.

Kannattaa pössytellä...

[/quote]

Sanon vaan vaikka olen vain pari kertaa pössytellyt, että ei kaikki pössyttelijät halua poliisiksi. Kyyllästyttää tämä lento-onnettomuuden vetäminen joka asiaan myös.

Vierailija
16/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässynlässynlää, en jaksanut "harvalla se siihen satunnaisuuteen jää" -lauseen jälkeen lukea. Itse tunnen lähinnä näitä satunnaiskäyttäjiä, mm minä itse. Tunnen vain yhden, joka on aivan addiktoitunut. Tottakai kannabis on haitallista päivittäiskäytössä, mutta niin on myös alkoholi ja tupakkakin sekä moni muukin asia.

Vierailija
17/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:31"]

[/quote]

Kannabiksen lääkekäyttäjät ovat vaikeasti sairaita ihmisiä. Sellaiselta ryhmältä on aika vaikea lähteä tutkimaan kannabiksen haittoja. Fyysisiä haittoja se aiheuttaa ehkä alkoholia vähemmän, mutta kognitiivisiin toimintoihin säännöllisellä käytöllä on kyllä vaikutusta.

Vierailija
18/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:16"]

Olet ihan oikeassa noista haittavaikutuksista suurkulutuksessa, olen kokeillut sen itse. Ja sitten on kanssa se että huonoja puolia ei moni halua uskoa tai ne käännetään hyviksi. En kuitenkaan sanoisi että suurimmalla osalla menee päivittäiseksi, onhan miljoona suomalaista on jo kokeillut. Kannabis on jo täällä pysyvästi, ja se on tor-verkon takia lähes kaikkien saatavilla. Sillä ei saavuteta oikein mitään että käyttäjiä sakotetaan, koteja pengotaan ja positiivisen seulan takia potkitaan töistä tai koulusta.

[/quote]

On paljon ihmisiä, jotka ovat kokeilleet nuoruudessa. Mutta ne jotka vielä aikuisiällä käyttävät ovat ainakin minun tuntemani kaikki noita päivittäin pössytteleviä työelämän ulkopuolella olevia sossun asiakkaita.

Vierailija
19/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tämän keskustelun lähestymistapa on mielestäni väärä. 

Päihderiippuvuus on asia, jota kokee vain osa ihmisistä. Perustan väitteeni lailliseen päihteeseen, eli alkoholiin. Sen käyttö on maailmanlaajuisesti erittäin runsasta, mutta vain tietty prosentuaalinen osuus käyttäjistä kehittyy ongelmaisiksi suurkuluttajiksi.

Ap:n läheinen olisi todennäköisesti muovautunut alkoholin suurkuluttajaksi, jos kannabista ei olisi saatavilla. Päihderiippuvuuden taustalla on useimmiten hoitamattomia ja tunnistamattomia mielenterveyden ongelmia. Kyse voi olla vaikkapa masennuksesta. Ihminen alkaa lääkitä pahaa oloaan päihteillä, jotka tuovat hetken helpotuksen. Helpotus on vain väliaikainen, eli päihteen vaikutusaika, jolloin tarve käyttää päihdettä useammin kasvaa.

Ihminen, jolla on asiat hyvin, ei yleensä kehity päihderiipuvaiseksi, vaan päihdekäyttö, on se mitä tahansa,  pysyy ns. viihdekäyttönä. Maailmassa käytetään erilaisia päihteitä todella runsaasti, mutta vain osalle niistä tulee ongelma.

Vierailija
20/26 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:10"]

Lässynlässynlää, en jaksanut "harvalla se siihen satunnaisuuteen jää" -lauseen jälkeen lukea. Itse tunnen lähinnä näitä satunnaiskäyttäjiä, mm minä itse. Tunnen vain yhden, joka on aivan addiktoitunut. Tottakai kannabis on haitallista päivittäiskäytössä, mutta niin on myös alkoholi ja tupakkakin sekä moni muukin asia.

[/quote]

Turhaa kilahdat jos sinulla ei kerta ole mitään ongelmaa ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän