Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuukautiset suoraan helvetistä

Vierailija
16.04.2015 |

Ongelmani on erittäin kivuliaat kuukautiset, jotka pistävät koko kropan sekaisin. Kivut ovat niin kovia, että yöllä ei pysty nukkumaan ja tavalliset särkylääkket eivät niihin auta. Alavatsa on kuin ilmapallo ja mikään ruoka ei pysy sisällä. Kuumeen nostavat pariksi päiväksi ja romuttavat immuunipuolustuksen. En normaalisti saa flunssia yms, mutta kuukautisten aikana aina kurkku tulee kipeäksi ja vilustun, mikä menee ohi niiden loputtua. Kävin pari vuotta sitten jossain ultraäänitutkimuksissa, mutta mitään ei löytynyt eikä lääkäri keksinyt mistä tämä johtuu. Endoa ei ilmeisesti ole. Alan olla ihan hajalla tämän takia. Mistään työnteosta tai muustakaan normaalista elämästä ei tule yhtään mitään näiden päivien aikana. Mikä tähän voisi auttaa? Painonpudotusta olen miettunyt (olen siis normaalipainoinen nyt), mutta toisaalta silloin kun painoin +40kg niin minulla oli silti todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Hormonaalinen ehkäisy ei minulle ole koskaan sopinut ja en viitsisi alkaa kokeilemaan nyt kun olen juuri saanut ihon kuntoon. Mikä tähän voisi auttaa? Kohdunpoisto?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla liikunta on ainut joka oikeasti auttaa. Enkä siis tarkoita liikuntaa kipujen aikana, vaan etukäteen. Minulla on ollut kamalat kivut suurinpiirtein ensimmäisistä kuukautisista lähtien, enkä ole koskaan ollut kovin urheilullinen. Lapsena olin patalaiska. Olin sitten joitain kesiä siivoamassa kokopäiväisesti ja huomasin jo silloin, että 7+ tuntia päivässä jaloillaan juosten paikasta toiseen hävitti kivut lähes kokonaan. Kertaakaan ei tarvinnut olla töistä poissa kuukautisten aikaan, koska buranan avulla niitä hädin tuskin huomasi. Nyt taas tässä kuussa olen harrastanut päivittäisiä parin tunnin kävelylenkkejä, koska keväiset säät houkuttelee ulos reippailemaan. Kuukautiset alkoivat eilen ja vedin buranan napaan ja lähdin taas parin tunnin lenkille ennen kuin kivut ehtivät kunnolla alkaa. Kipuja ei ollut koko iltana ja nukuin yön läpi ilman yhtään heräämisiä, vaikka buranan vaikutuskin lakkasi jo varmasti keskellä yötä. Yleensä herään ensimmäisenä yönä monta kertaa ja joudun vetämään buranaa ja odottelemaan keskellä yötä sen vaikutusta. Nyt nukuin kuin tukki. Aamulla vähän väänteli ja olo oli jonkin aikaa tukala, mutta ei lähellekään niin paha kuin yleensä, jolloin toivon kuolemaa lääkkeistä huolimatta. Jotenkin se limakalvo poistuu paljon vaivattomammin, kun olen reippaillut, mikä ilmeisesti vähentää kouristelun tarvetta.

Ikävä kyllä minulla on harvoin aikaa tällaiseen, eikä säätkään Suomessa oikein suosi, joten usein se liikunta jää vähemmälle ja sitten taas kärsin. Buranaa vedän 4-6 x 400mg ensimmäisenä parina päivänä ja lisäksi Panadolia, silloin kun Burana ei riitä. Tuokaan ei tosin riitä, jos en ole harrastanut riittävästi liikuntaa. Mutta ibuprofeiini on paras lääke, koska se vähentää vuotoa ja ehkäisee kipua, ei vain lievitä sitä. Paracetamolia voi ottaa yhtä aikaa ja se turruttaa vähän lisää.

Vierailija
2/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset on toooosi raskaat. Jätä se sika niin helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa että alan napsimaan burana 800 kolme päivää ennen menkkoja. Ekana vuotopäivänä panacodia. Ainoa keino etten ole totaalisesti toimintakyvytön menkkojen aikana. On tämä saatanasta.

Vierailija
4/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin pääsin kohdunpoistoon, kun syynä oli niin voimakkaat kuukautiset, että hemoglobiini laski anemian puolelle. Joo, yksi lekuri oli tosi negatiivinen, mutta olin päättäväinen - mulla kun lapset on jo hankittu ja ikääkin oli 45 v. Voisitkohan yrittää jonkun toisen lääkärin kautta, ap?

Toinen on, että olethan tietysti gynekologilta pyytänyt kunnon kipulääkkeitä, olethan...? Reseptittömät eivät yleensä kunnon kk-kipuihin autakaan, mutta itselläni esim. Naprometin tehosi. Esim. ibuprofeenia ei kannattaisi vedellä niin paljon kuin 19 sanoo, se on mahahaavariskin paikka. Mieluummin lääkärin määräämää...

Vierailija
5/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 20:16"]

Kyllä minä ainakin pääsin kohdunpoistoon, kun syynä oli niin voimakkaat kuukautiset, että hemoglobiini laski anemian puolelle. Joo, yksi lekuri oli tosi negatiivinen, mutta olin päättäväinen - mulla kun lapset on jo hankittu ja ikääkin oli 45 v. Voisitkohan yrittää jonkun toisen lääkärin kautta, ap?

Toinen on, että olethan tietysti gynekologilta pyytänyt kunnon kipulääkkeitä, olethan...? Reseptittömät eivät yleensä kunnon kk-kipuihin autakaan, mutta itselläni esim. Naprometin tehosi. Esim. ibuprofeenia ei kannattaisi vedellä niin paljon kuin 19 sanoo, se on mahahaavariskin paikka. Mieluummin lääkärin määräämää...

[/quote]

Tasan ei käy onnen lahjat. Mulle gyne sanoi viimeksikin että ei ole mikään ihme että pissaaminen on hankalaa kun kohtu on kooltaan liian suuri. Sen jälkeen totesi että onneksi ei tarvitse kohtua poistaa kun saa myoomat ja polyypit kohtuontelon tähystyksellä pois. Että näin meillä eräässä suuressa sairaanhoitopiirissä. -2

Vierailija
6/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain jotkut vahvemmat reseptillä saatavat särkylääkkeet otettavaksi kuukautisten aikana, kun olivat niin kivuliaat. Ei satu enää. 

Vierailija
7/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:40"]

Mulla sama juttu ja mietin josko uskaltaisi kokeilla hormonikierukkaa. Eilen joutui taas ottamaan 5g panadolia, ei mitään vaikutusta koko päivänä! Lääkärit on vaan että joo ja joo, voi ja voi. Tekis mieli laittaa narun jatkoksi jo.

Ainoa apu on ollut panacodit ja tramalit, niitä mulle ei vaan anneta ja tonne mestoille on vähän paha mennä kyselemään kun on pieni lapsi.

[/quote]

Parasetamolia ei saa ottaa tuollaista määrää vuorokaudessa! Ei se auta yhtään sen enempää vaikka itsesi sillä myrkytätkin, koska katto on tullut jo vastaan. Parasetamolin max. vuorokausiannos aikuiselle on 4 G, sitä suuremmilla määrillä saattaa olla maksatoksisia vaikutuksia. Ja parasetamoli ei oikeasti ole mikään "superturvallinen" särkylääke vaikka se yleinen luulo onkin.... Ei ole myöskään lainkaan parhaimmasta päästä kuukautiskipuihin. Parempi yhdistelmä olisi ottaa vuorotellen ibuprofeenia ja parasetamolia, niin että parasetamolin vuorokausiannos pysyy alle 4000 grammassa ja ibuprofeenin 2400 grammassa. Nämä ovat paljon tehokkaampi yhdistelmä kuin vaikka pelkän buranan popsiminen. 

Vierailija
8/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus googlettelin asian tiimoilta itsekin ja jollakin englanninkielisillä sivustolla oli kokemuksia siitä että maidon ja maitotuotteiden pois jättäminen olisi auttanut kuukautisvaivoihin. Itsekin kokeilin ja menkat olivat pari kiertoa niukemmat. En tiedä oliko vain sattumaa? Nyt käytän taas maitotuotteita, katsotaan onko horrormenkat tulossa.. :/

Vierailija
9/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistoa et kyllä noilla syillä tule samaan. Itsekään en saa vaikka mulla on taustalla endoa, myoomia ja polyyppeja kohdussa. Lisäksi kohtu on kooltaan liian iso ja painaa rakkoa. Nämä syyt eivät ole riittäviä kohdun poistoon. En sitten tiedä kuinka kipeä pitäisi olla että se kohtu poistettaisiin kunnallisella puolella..

Kuukautiset on mullakin tosi runsaat ja olenkin menossa viikon päästä kohtuontelon tähystykseen taas vaihteeksi jossa poistetaan jälleen kerran myoomat. 

Ainakin tällä hetkellä mun runsaiden vuotojen ja kipujen taustalla vaikuttavat lääkäreiden mielestä noi myoomat.

Vierailija
10/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksityisellä eikä julkisella? Miten sulta löydettiin noi myoomat ja polyypit? Ultralla?

Vierailija
11/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:17"]

Ei yksityisellä eikä julkisella? Miten sulta löydettiin noi myoomat ja polyypit? Ultralla?

[/quote]

Ultralla juu löydettiin. Yksityisellä mulla ei ole edes varaa kohdunpoistoon. Maksaa noin 6000 euroa. 

Vierailija
12/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, aika paljon maksaa :o Multa ei ultrassa silloin pari vuotta sitten löytynyt mitään, mutta tätä samanlaista tämä on ollut kohta 15 vuotta, pari kivutonta vuotta siinä välissä. Olin todella toiveikas, että iän myötä nämä kivut ja oireilut jäisivät pois mutta ei ainakaan vielä ole niin käynyt.

Vierailija
13/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kenellekään mieleen mitään muuta keinoa mikä voisi auttaa?

Vierailija
14/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet jotka niukentavat vuotoa

Vierailija
16/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitkohan päästä siihen hoitoon jota käytetään kivuliaisiin kuukautisiin? En muista sen nimeä, mutta siinä poistetaan kohdun limakalvo lähes kokonaan. En tosin tiedä oliko niin että lapsia ei ehkä saa sen jälkeen enää välttämättä. Googletahan!

Vierailija
17/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu ja mietin josko uskaltaisi kokeilla hormonikierukkaa. Eilen joutui taas ottamaan 5g panadolia, ei mitään vaikutusta koko päivänä! Lääkärit on vaan että joo ja joo, voi ja voi. Tekis mieli laittaa narun jatkoksi jo.

Ainoa apu on ollut panacodit ja tramalit, niitä mulle ei vaan anneta ja tonne mestoille on vähän paha mennä kyselemään kun on pieni lapsi.

Vierailija
18/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:36"]

Lääkkeet jotka niukentavat vuotoa

[/quote]

Caprilon niukentaa mulla ainakin vuodon määrää. Mun pitää vaan ottaa niitä tabletteja kerralla se kolme kpl kolmesti päivässä että vuoto niukkenee. -2/4

Vierailija
19/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:37"]

Voisitkohan päästä siihen hoitoon jota käytetään kivuliaisiin kuukautisiin? En muista sen nimeä, mutta siinä poistetaan kohdun limakalvo lähes kokonaan. En tosin tiedä oliko niin että lapsia ei ehkä saa sen jälkeen enää välttämättä. Googletahan!

[/quote]

Lämpöpallohoito /Novasure. Kannattaa kysyä gyneltä. Mulle yksityisellä gyne suositteli tuota ja laittoi lähetteeseen että olen kiinnostunut asiasta. Kunnan naistentautien polilla taas suhteutuvat nihkeästi koko toimenpiteeseen kun vaikutukset kestävät toisilla vain vuoden verran. Aion kuitenkin vaatia sitä. Eri asia sitten suostuvatko tekemään vaatimuksistani huolimatta. Tuosta lämpöpallohoidosta vielä sellainen maininta, että lapsiluku pitää olla täynnä kun se tehdään. -2

Vierailija
20/25 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla, että on noin kauheat kuukautiset. Itselläkin oli elämässä vaihe, jolloin kuukautiset olivat runsaat ja kivuliaat. Mitään ei myöskään löydetty. Iän myötä tilanne kuitenkin helpotti. Jälkeenpäin huomasin, että osittain syynä oli stressi ja liika yrittäminen. Vaikka oli kuukautiset menin salille, töihin ja yritin elää kuin mitään ei olisikaan. Kun luovutin, olin mm. ajoittain poissa töistä pahimman päivän, aloin ottaa todella paljon rauhallisemmin kuukautisten aikaan mm. liikunta max. pientä kävelyä ja pyrin syömään mm. kuituja esim. kaurapuuroa ym. turvotuksen vähentämiseksi kuukautiset helpottivat. Otan kyllä aina myös buranaa  ja se auttaa myös jonkin verran. Toivottavasti löydät avun kuukautisiin.