Asumistukihakemus: onko ruokakuntaasi kuuluvilla henkilöillä pankkitalletuksia?
Miksi pitää kertoa alaikäisten lasten tilien saldo ja korko, kun hakee asumistukea? Vaikuttaako se tuen saantiin, jos lasten tileillä on paljon rahaa?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 12:24"]
Kelan sivuilla lukee näin: Asumistukeen vaikuttavat tulot:
Pääomatulot
Esimerkiksi vuokratulot, erilaisten sijoitusten tuotot, osinkotulot sekä talletusten korot.
Ruokakunnan kunkin jäsenen korko- ja osinkotulot otetaan tulona huomioon, jos ne ylittävät 10 euroa kuukaudessa.
Metsätalouden tulona otetaan huomioon metsän keskimääräinen vuotuinen tuotto kerrottuna metsän pinta-alalla. Metsän todellista myyntituloa ei huomioida tulona.
Vuokratulosta vähennetään vuokranantajan maksamat vastike ja hoitomenot.
Ja lopuksi vielä näin: Alaikäisen lapsen tulot otetaan huomioon vain silloin, kun hän on tuen hakija tai tuen hakijan puoliso. [/quote]
Miten alaikäinen voisi olla tuen hakijan puoliso?
Mut anyway, selkis. Alaikäisillä olevat säästötilit ja niistä tulevat korot eivät vaikuta eikä niitä tartte ilmoittaa. Asia selvä!
[/quote]
No minä olen muuttanut avopuolisoni kanssa yhteen kun olin 17v. Eli alaikäinen ja tulojen ilmoitusvelvollisuus olisi ollut, jos oltaisiin tukea haettu.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 12:24"]
Kelan sivuilla lukee näin: Asumistukeen vaikuttavat tulot:
Pääomatulot
Esimerkiksi vuokratulot, erilaisten sijoitusten tuotot, osinkotulot sekä talletusten korot.
Ruokakunnan kunkin jäsenen korko- ja osinkotulot otetaan tulona huomioon, jos ne ylittävät 10 euroa kuukaudessa.
Metsätalouden tulona otetaan huomioon metsän keskimääräinen vuotuinen tuotto kerrottuna metsän pinta-alalla. Metsän todellista myyntituloa ei huomioida tulona.
Vuokratulosta vähennetään vuokranantajan maksamat vastike ja hoitomenot.
Ja lopuksi vielä näin: Alaikäisen lapsen tulot otetaan huomioon vain silloin, kun hän on tuen hakija tai tuen hakijan puoliso. [/quote]
Miten alaikäinen voisi olla tuen hakijan puoliso?
Mut anyway, selkis. Alaikäisillä olevat säästötilit ja niistä tulevat korot eivät vaikuta eikä niitä tartte ilmoittaa. Asia selvä!