Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto toiselle paikkakunnalle, miten käy työpaikan??

Vierailija
16.04.2015 |

Houston, I have a problem! =)

Asun tällä hetkellä siis Hesassa ja olen myöskin täällä vakkaritöissä. Mä olen nyt täysin kyllästynyt tähän kaupunkiin ja haluaisin muuttaa Tampereelle, missä asuu suurin osa kavereista ja perhe ja kun sieltä kotoisin niin veri alkanut vetää takaisin. Siellä ei kuitenkaan juurikaan ole töitä tarjolla mun alalla. Rupesin tässä kelaamaan, josko muuttaisi ja voisikohan tehdä etätöitä sieltä käsin ja käydä vaikka kerran viikossa työpaikalla täällä. Etätöitä voin nytkin tehdä tarvittaessa ja lintsausta on turha pelätä, koska hommia on paljon ja jos en niitä ite tee, niin ei niitä tee kukaan muukaan mun puolesta. Mulla on aika lailla uusi pomo vaihtunut, ihan rento kyllä, mutta en tiedä uskallanko ehdottaa edes moista? Nykyään kun yt:t pyörii koko ajan, niin onko sitä sitten heti listalla jonossa? Ja jos kysyy, tuleeko sellainen mielikuva ettei kiinnosta työpaikka enää?

Auttakaa ja antakaa mielipiteitä!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä käyn Helsingistä Tampereella töissä, eihän se ole junalla kuin pari tuntia suuntaansa ja sen ajan voi käyttää töitä tehden. Välillä etäpäiviä, mutta itse olen kyllä ainakin 3-4 kertaa viikossa käymässä toimistolla. Pelkkään etätyöhön voi olla vähän riskialtista siirtyä, ettet sitten ole erittäin tärkeä työnantajallesi. 

Vierailija
2/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy rohkeasti mahdollisuutta etätyöhön, jos kerran työ ei ole sellainen, että etätyö olisi mahdotonta. Tai voisitko tehdä niin, että junassa matkalla hoitaisit koneella asioita ja se katsottaisiin työajaksi, jolloin työpäivän pituus olisi kohtuullinen. Jos sulla ei ole perhettä, niin parina päivänä Tampereelta Hesassa käyminen ei liene ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto ja työpaikka ovat radan varressa ja osan töistä saisi hoidettua junamatkalla, eivät päivät venyisi liian pitkiksi. Voi olla ihan mahdollinen ratkaisu.

Vierailija
4/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voisin toki käydä kahtenakin päivänä Helsingissä. Meillä istuu porukkaa nytkin ympäriinsä ja käyvät sitten täällä 1-2 kertaa viikossa. Heillä kyllä eri pomot kuin mulla =) Tulee jotenkin sellainen mieleen, ettei sitten pomo ajattele että kohta irtisanoudun ja etsin työn sieltä Tampereelta, joten koska mun työni on aika tärkeää ja ei ole tuuraajaa, niin ettei sitten ala jo ettimään toista tilalle varalta ja sitten yt:ssä saan sen takia potkut. Kun en tosiaan halua työpaikkaa vaihtaa!

Työpaikkahan mulla on Helsinki, joten työnantajahan ei maksa siitä että käyn Tampereelta Helsingissä. Mutta lasketaanko nämä työmatkat (itsehän maksan junamatkat Tre-Hki-Tre) matkakuluksi, jotka voi sitten vähentää verotuksessa? Näin luulen, mutta onko näin vielä tänäkin päivänä kun joka asiasta koittavat säästää? =) Ja etätyö jos ei halua/voi kotona tehdä, voisi onnistua ehkä myös meidän ns. toimitiloissa myös jos siellä on tilaa..

Nyt vaan pitäisi saada rohkeutta kysyä! Mutta sitten jos muuttaisin Treelle ja saisin tämän takia kenkää (jos pomo ajattelisi että etin sieltä kohta uuden työn), niin olisin kyllä k*sessa. Koska Treella ei ole oikein tän alan paikkoja ja sitten pitäs muuttaa takaisin tänne.

Voi apua! Oonko mä jo liian neuroottinen=D

Vierailija
5/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä jos ihan vaikka kysyisit siltä pomoltasi...

Vierailija
6/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 12:32"]

No mä käyn Helsingistä Tampereella töissä, eihän se ole junalla kuin pari tuntia suuntaansa ja sen ajan voi käyttää töitä tehden. Välillä etäpäiviä, mutta itse olen kyllä ainakin 3-4 kertaa viikossa käymässä toimistolla. Pelkkään etätyöhön voi olla vähän riskialtista siirtyä, ettet sitten ole erittäin tärkeä työnantajallesi. 

[/quote]

Pari tuntia suunta ja työpäivä päälle tekee 12 tuntia päivässä. Siinä ei sitten kauheasti muuta elämää ehdi ollakaan.

Vierailija
7/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:40"]

[/quote]

Niinhän sitä pitäisi kysyä! Tässä on vaan se pelko perseessä, että ei sitten ala kuvitella mun lähteävän nykyisestä paikasta pois ja olen mustalla listalla ja alkaa ettiä uutta tyyppiä jo tilalle. Siksi tässä hermoileekin!! Ei viittis omaan nilkkaan kusta. Siksi halusin kuulla vähän mielipiteitä ja kokemuksia onko muilla ollut vastaavaa tilannetta ja miten siihen on suhtauduttu?

Vierailija
8/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ollut ensin fiksua neuvotella kuvio työpaikalla selväksi ja sitten vasta muuttaa? Niin minä olisin tehnyt niin ei tarvitsisi sivullisilta kysellä.

Vierailija
9/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kait noita ehdotella ja välillä noihin suostutaankin mutta todennäköisesti etänä työskentelevä on kärkipäässä yt-listalla. Etsi työtä tampereelta, kait sieltäkin jotain löytyy.

Vierailija
10/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:44"]

Olisikohan ollut ensin fiksua neuvotella kuvio työpaikalla selväksi ja sitten vasta muuttaa? Niin minä olisin tehnyt niin ei tarvitsisi sivullisilta kysellä.

[/quote]

Siis enhän mä vielä ole mihinkään muuttanut, mutta on suunnitteilla...! En mä nyt sentäs ihan pöllö ole...

Vierailija
11/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot pomolle, että olet mahdollisesti ajatellut muuttaa asumaan Helsingin ulkopuolella ja kysyt, voisitko siinä tapauksessa siirtyä osin etätyöhön.

Pomo vastaa, ja sen jälkeen tiedät, kuinka edetä.

Vierailija
12/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:34"]

Työpaikkahan mulla on Helsinki, joten työnantajahan ei maksa siitä että käyn Tampereelta Helsingissä. Mutta lasketaanko nämä työmatkat (itsehän maksan junamatkat Tre-Hki-Tre) matkakuluksi, jotka voi sitten vähentää verotuksessa? 

[/quote]

Kyllä nuo kelpaavat vähennettäviksi. Vähennys tehdään ansiotuloista, ei veroista. Matkakuluihin on omavastuuosuus (750 euroa) ja katto (7000). Vähennys tehdään edullisimman kulkuneuvon/lipun mukaan, eli sinun tapauksessasi ilmeisesti sarjalipun perusteella.

https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Matkakulut/Asunnon_ja_tyopaikan_valiset_matkat(31733)

Vierailija
13/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:40"]

[/quote]

Niinhän sitä pitäisi kysyä! Tässä on vaan se pelko perseessä, että ei sitten ala kuvitella mun lähteävän nykyisestä paikasta pois ja olen mustalla listalla ja alkaa ettiä uutta tyyppiä jo tilalle. Siksi tässä hermoileekin!! Ei viittis omaan nilkkaan kusta. Siksi halusin kuulla vähän mielipiteitä ja kokemuksia onko muilla ollut vastaavaa tilannetta ja miten siihen on suhtauduttu?
[/quote]
Miksi et voisi selittää asiaa pomolle? Kerro että et ole vaihtamassa työpaikkaa vaan todella olet sitoutunut töihisi.

Vierailija
14/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä käyn Helsingistä Tampereella töissä, eihän se ole junalla kuin pari tuntia suuntaansa ja sen ajan voi käyttää töitä tehden.

[/quote]

Ne, jotka tätä hokee ilmeisesti asuu aina ihan juna-aseman vieressä ja työpaikka samoin.

Pitää myös muistaa, etteivät kaikki voi lukea/työskennellä liikennevälineissä matkapahoinvoinnin takia.

Vierailija
15/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä on sellainenkin puoli, että sitä helposti tippuu vähän ulkopuoliseksi työpaikan kuvioista, jos ei kovin usein paikan päällä käy. Epävirallinen viestintä ei saavuta niin hyvin ja kaikki kissanristiäiset ja muut palaverit tietty jää vähemmälle. Ei välttämättä mikään iso asia, mutta jotain mietittävää tältäkin näkökannalta.

Vierailija
16/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:58"]

No mä käyn Helsingistä Tampereella töissä, eihän se ole junalla kuin pari tuntia suuntaansa ja sen ajan voi käyttää töitä tehden.

[/quote]

Ne, jotka tätä hokee ilmeisesti asuu aina ihan juna-aseman vieressä ja työpaikka samoin.

Pitää myös muistaa, etteivät kaikki voi lukea/työskennellä liikennevälineissä matkapahoinvoinnin takia.

[/quote]

Työpaikka on kyllä 5 minsan päässä rautatieasemasta, johon kaukojunat tulee, että sikäli helppo kulkea.

Sekin on totta, että eri asia on olla paikalla kun vain puhelimitse ja meilitse ja videoneuvotteluilla. Se on toisaalta nykypäivää ja meillä moni kenen kanssa teen töitä, niin käyvät 1-2 kertaa viikossa, muuten soitellaan ja viestitään. Pomoani en edes tapaa kuin pikaisesti ehkä kerran viikossa livenä. Eli sikäli ei luulisi olevan ongelmaa tämän kannalta. Illanviettoja meillä ei täällä paikassa edes ole =)

Ainoa huoli on tuo, että tulisi väärinkäsitys työpaikan vaihtamisesta. Mutta kun perustelee ja pitäisi olla kyllä nytkin jo selvää että olen hyvin motivoitunut paikasta, niin koetanpa rohkaistua ja kysyä sopivalla hetkellä. Muiden kokemuksia kuulen kyllä lisää!!

Vierailija
17/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voin kertoa kokemukseni, vaikka mulla oli vähän eri tilanne.

Asun Tampereella ja täällä mulla oli työpaikkakin, kun toisesta firmasta Helsingistä otettiin yhteyttä ja pyydettiin töihin. Sanoin tulevani sillä ehdolla, että voin tehdä hommani etänä, kun en halunnut muuttaa enkä reissata.

Firmassa mietittiin asiaa ja sitten suostuivat. Nyt olen tehnyt etätöitä kuusi vuotta ja ollaan oikein tyytyväisiä puolin ja toisin, firma ja mä itse. Uskon että etätyöt yleistyy tulevaisuudessa entisestään. On ihan fiksua, ettei työmatkoihin kuluteta rahaa eikä aikaa vaan jokainen tekee työn siellä, missä on (kotonaan). Säästyy kuluja sekä ihmisiltä että yrityksiltä.

Vierailija
18/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:52"]Voi kait noita ehdotella ja välillä noihin suostutaankin mutta todennäköisesti etänä työskentelevä on kärkipäässä yt-listalla. Etsi työtä tampereelta, kait sieltäkin jotain löytyy.
[/quote]
Miten kummassa asuinpaikka muka vaikuttaisi?? Itse katsoisin enemmän tuottavuutta. Ja voihan sieltä Tampereelta tulla Helsinkiin tarvittaessa joka päivä!

Vierailija
19/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 13:52"]Voi kait noita ehdotella ja välillä noihin suostutaankin mutta todennäköisesti etänä työskentelevä on kärkipäässä yt-listalla. Etsi työtä tampereelta, kait sieltäkin jotain löytyy. [/quote] Miten kummassa asuinpaikka muka vaikuttaisi?? Itse katsoisin enemmän tuottavuutta. Ja voihan sieltä Tampereelta tulla Helsinkiin tarvittaessa joka päivä!

[/quote]

Kyse olikin etätyöstä. Jos joku haluaa käydä tampereelta helsingissä töissä joka päivä niin tuskin se pomolle on ongelma kunhan hommat tulee tehtyä :)

Vierailija
20/29 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tuokin, nykypäivänähän monet firmat suosii etätöitä. Meilläkin esimerkiksi ei ole kiinteitä työpisteitä, kun melkein kaikki on palavereissa, asiakkailla, etänä suurimmanosan aikaa, niin mahdutaan pienimpiin tiloihin. Eli vähän on ajatuskin ettei olla konttorilla koko ajan. Nyt kun tässä näitä kirjottelee, niin huomaa jo itekin että miksei voisi kysyä asiaa pomolta =) Jos tulisi potkut tämän takia, niin sitten ottaisin kyllä luottariin yhteyttä, etätöissä on hänkin ja käy tarvittaessa täällä =D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi