Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huutava työvoimapula pääkaupunkiseudun Postissa!

Vierailija
30.12.2021 |

200 ihmiselle tarjolla töitä pääkaupunki­seudulla – ”Vaikka heti voi ilmoittautua”

"Onko siis niin, että Postissa on tarjolla töitä pääkaupunkiseudulla samantien 200 työntekijälle?

– Kyllä, kun laskemme yhteen sanomalehtien varhaisjakelun ja päiväpostin jakelun tarpeen. Toivotamme tulijat LÄMPIMÄSTI tervetulleiksi, Reponen sanoo."

Postin jakelutyössä noudatetaan yleisesti käytössä olevia jakelualan työehtosopimuksia. Päivätyön palkka on noin 12 euroa per tunti ja varhaisjakelussa uusi jakaja saa YÖLISÄN KANSSA noin 10 euroa per tunti.

– Lisäksi meillä on mahdollisuus palkita erikseen myös joustavuudesta ja venymisestä esimerkiksi ruuhka-aikoina.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008507793.html

No, stadin työtön; miksi työ ei maistu?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten mä muistan, että viime vuosien aikana posti heitti pellolle tosi paljon porukkaa, puhuttiin ainakin sadoista, jos ei tuhansista ihmisistä. Vai oliko ne jotain muita kuin lehdenjakaja. Ihmettelen myös mihin jakajia tarvitaan lisää, kun kukaan ei enää tilaa printtilehtiä. Tai yksi tuttavapiirissäni tilaa paperi hesarin, kaikki muut itseni lisäksi tilaa kaikki lehdet digitaalisina.

Vierailija
42/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin nuori, vielä 80-luvulla, sunnuntaiposti tuli koko kylän yhteiseen isoon jakelulaatikkoon.

Kylän väki kokoontui aamulla odottamaan postiautoa, ja jakelija sitten laittoi lehtinivaskan tuohon laatikkoon.

Joku kylän vanhimmista otti sitten tehtäväkseen jakaa lehdet kyläläisille.

Muistan samaa, Kaveri asui ison kaupungin okt-alueella missä sunnuntain lehdet tuli lukitsemattomaan isoon laatikkoon. Jokainen Hesarin yms. tilannut haki lehtensä sieltä, Mökkipaikkakunnalla sama, viikonlopun lehdet tuli yhteiseen laatikkoon mistä oma haettiin. Harvemmin lehtiä jäi saamatta eli ihmiset tunnisti vielä tuolloin oman ja toisen oman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen kaiholla aikoja omasta nuoruudestani kun postinjakelu oli haluttu työpaikka. Päivät oli melko lyhkäsiä, tahti miellyttävä ja kun hommat oli tehty sai lähteä. Palkka riitti pk-seudun vuokratasoon ja ihan mukavaan elämään. Ei sillä työllä rikastunut mutta rahat riitti ihan ok. En tiedä mitä sittemmin tapahtui, jotenkin ei enää vastaa kuvaa tämän päivän työnteosta.  

Mitä palkkaan tulee niin 1200e/kk netto on ihan ok jos töitä on 25h/vko. Ei missään nimessä kokoaikatyöstä. Työtön kun olen niin voisin itsekin hakea. Mulla vaan on polvet risat niin en kelpaa. 

Vierailija
44/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan tää selittää sen miksi vanhempien lähettämät joululahjat ei ole tulleet vieläkään, piti olla ennen joulua perillä?

Vierailija
45/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain Postiin jakajaksi. Minua ei valittu.

Sanoitko, että sulla on jakomielitauti.

Vierailija
46/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkkari sentään. Yön huseeraat nälkäpalkalla hommissa, oma autokin olisi hyvä olla.

Vierailija
47/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Posti, miksi et suurenna palkkoja kilpailukykyisiksi?

Tuo 12 e tunti ei ole mikään hyvä palkka kun miettii mitä asuminen maksaa helsingissä. Pieni yksiökin on lähes tonnin per kuukausi. Sukulainen joka asuu hesassa oli aivan ihmeissään minkä hintaista on asuminen susirajoilla. 

Kun kysyin paljonko maksat vuokraa niin vastasi hän ei halua sanoa. Tiedän että hänellä on ihan hyvä palkkainen työ. Siitä jää käteen naurettavan vähän. Verot, vuokra ja muut pakolliset maksut niin oli kateellinen mulle työttömälle. 

'Ehdotin muuta pois hesasta. Ei voi kun täällä on kaikki. Okei sitten sanoin että älä sittten valita. Oma on valintasi.

Vierailija
48/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain Postiin jakajaksi. Minua ei valittu.

Sanoitko, että sulla on jakomielitauti.

Hah :) postin jakajalla jakomielitauti. Tuo oli hyvä läppä.

Vierailija
49/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten mä muistan, että viime vuosien aikana posti heitti pellolle tosi paljon porukkaa, puhuttiin ainakin sadoista, jos ei tuhansista ihmisistä. Vai oliko ne jotain muita kuin lehdenjakaja. Ihmettelen myös mihin jakajia tarvitaan lisää, kun kukaan ei enää tilaa printtilehtiä. Tai yksi tuttavapiirissäni tilaa paperi hesarin, kaikki muut itseni lisäksi tilaa kaikki lehdet digitaalisina.

Elät omassa hipsterikuplassasi :) Tyttäreni jakaa varhaisjakelua ja ravaa pitkin kaupunkia hiki hatussa, tekee usein kahta piiriä: printtilehden tilaajia on todella paljon.

Vierailija
50/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain joulupostin lajittelijaksi syksyllä, mutta en päässyt eli pskapuhetta tuo työvoimapula.

Ja mulla on jopa kokemusta ja tuollainen parin kk:n pätkä olisi ollut oikein ok vaikka duuni sekä palkka on sieltä ja syvältä.

Ja ihan vinkiksi postille (ja muillekin "työvoimapulan" kanssa kärvisteleville) että työntekijöitä saa rahalla eli palkkaus kuntoon niin taatusti on tarpeeksi työntekijöitäkin tarjolla. Jopa sellaisia joita se työnteko kiinnostaa ja motivoi sekä löytyy lukutaitokin.

Vierailija
51/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn lisäksi sitten haet asumis ja toimeen tulotukea.

Missä halvat asialliset asunnot? Halvat uudet autot?

Vai pitäisikö työvuoron jälkeen asua tel tassa, tai lentää kotimaahan, jossa edulliset asumiskustannukset?

Ikävää tämä, että jotkut työ nantajat voi ulkoistaa palkan maksun yhteiskunnalle.

Vierailija
52/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, siis minkä takia päiväpalkka olisi parempi kuin yö?

..koska varhaisjakelijat tekee työtään postin pakolla runttaaman eri tes:in alla. Siinä on alkupalkka  alempi. Lisäkorvauksena tulee tietysti kilometrit mahdollisesta oman auton käytöstä, mutta ei tuolla paljoa juhlita. Postin päiväduunissa on korkemapi lähtöpalkka, koska ovat pau :n tessissä. Sekä sitten mahdollista korotusta kokemuslisien muodossa mikäli kauemmin jatkaa työtään postissa.

Vierailija
53/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain joulupostin lajittelijaksi syksyllä, mutta en päässyt eli pskapuhetta tuo työvoimapula.

Ja mulla on jopa kokemusta ja tuollainen parin kk:n pätkä olisi ollut oikein ok vaikka duuni sekä palkka on sieltä ja syvältä.

Ja ihan vinkiksi postille (ja muillekin "työvoimapulan" kanssa kärvisteleville) että työntekijöitä saa rahalla eli palkkaus kuntoon niin taatusti on tarpeeksi työntekijöitäkin tarjolla. Jopa sellaisia joita se työnteko kiinnostaa ja motivoi sekä löytyy lukutaitokin.

Hmm. saattaako olla jopa niin, että kokemus on haitaksi koska muistaa "vanhat hyvät ajat". Itse jaoin postia muutamia vuosia 90-luvulla. Mitä kuulin sen jälkeen niin kaikki oli mennyt huonommaksi jo ennen viime vuosien joukkuirtisanomisia ja työn parhaat puolet (esim. pääsi kotiin kun päivän postit oli jaettu) ovat kaikki poissa. 

Vierailija
54/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12€ peruspalkka ja firman auto käyttöön niin alkaa hakijoita löytyä.

Vierailija
55/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeeksi on palkkaus ja henkilökunnan kohtelu mennyt! Olin takavuosina (90-luvulla) pääpostissa restantessa töissä tiskin takana, ja jakajienkin kanssa tuli juteltua usein. Eräskin nelissäkymmenissä ollut jakaja haki ja sai lainan sijoitusasuntoa varten, oli oman asuntovelan saanut maksettua ja asui Töölössä. Ja oli jakanut postia siitä kun ikä riitti postille tulla. Kaksi muuta omaa sukulaista oli postin leivissä, ja tyytyväisiä työaikaan: aamulla ylös aikaisin, päivä äkkiä tehty ja kotona kun lapset tuli koulusta. Ja asuntolainan maksu sujui. 

Oma palkka ei ollut myöskään huono, meillä oli tulospalkkaus kun pankki- ja vakuutuspalvelut oli siihen aikaan myös mukana, eli neuvotelluista lainoista, vakuutuksista, luottokorteista sun muista myyjä sai bonusta. 

Perusliksa tiskin takana oli 8500 markkaa. Vuorotyölisien kanssa tienasin parhaimpina kuukausina n. 12000-14000 markkaa, ja se ei ollut huonosti se. (Konttorirottana sain ennen postille vaihtoa n. 6000 markkaa/kk). Päälle bonukset.

Itse lähdin kävelemään, kun pomo tuli varoittelemaan, että määräaikaisia aiotaan vähentää. Olin ollut alueen parhaita myyjiä, ja saanut lupauksia että vakinaistetaan, joten kiitti mulle riitti......

En ihmettele nykyistä työvoimapulaa. Sitä saa mitä tilaa. Liksat ja työsuhdeolot kuntoon, niin ei ole työvoimapulaa. 

Vierailija
56/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, siis minkä takia päiväpalkka olisi parempi kuin yö?

..koska varhaisjakelijat tekee työtään postin pakolla runttaaman eri tes:in alla. Siinä on alkupalkka  alempi. Lisäkorvauksena tulee tietysti kilometrit mahdollisesta oman auton käytöstä, mutta ei tuolla paljoa juhlita. Postin päiväduunissa on korkemapi lähtöpalkka, koska ovat pau :n tessissä. Sekä sitten mahdollista korotusta kokemuslisien muodossa mikäli kauemmin jatkaa työtään postissa.

Ja tätähän posti yritti runnoa väkisin läpi myös päiväduunilaisille. Tota huonoa sopparia siis. Sen takia Rinne sai potkut pääministerin pallilta kun pitivät duunarien puolia. Ihme häsläyksien jälkeen kylläkin.

Vierailija
57/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut päiväpostinjakana pääkaupunkiseudulla tän vuosituhannen alussa. Ihan kokopäivätyötä oli. Palkka ei kummoinen, mutta avopuolison kanssa asuessa tuli toimeen ok, sinkkuna olisi ollut todella hankalaa... Tykkäsin, kun oli fyysistä työtä. Laihduinkin siinä puolen toista vuoden aikana (täysin ruokailutottumuksia muuttamatta) selkeästi liikunnan takia. Mutta sitten muutettiin muualle, 125 km:n työmatka suuntaansa ei onnistunut ja toisella paikkakunnalla ei ollut postityötä tarjolla.

Vierailija
58/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postille sellaiset terveiset, että tarjotkaa kokopäivätöitä asiallisella palkalla, saatte paikat täytettyä vaikka heti!

Nyt tarjolla on osa-aikaista puuhastelua pientä taskurahaa vastaan, sillä ei pk-seudulla elä.

Vierailija
59/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin mennä.  Viime kerralla sain fudut, kun  pariin otteeseen annoin esimiehelleni vähän palautetta yöllä puhelimitse kännissä ja hän koki sen uhkailuna.

Olen ajatellut hakea uudestaan, kun johto ja esimiehet ovat varmasti vaihtuneet.  Tosin miksi hakisin, kun paikka on takuulla vielä enemmän hanurista nykyään kuin aikaisemmin.

Vierailija
60/84 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainostavat että yöjakelua tekeville voisi löytyä jotain lisätyötäkin. Miten tuo käytännössä toimii? Ensin teet töitä silloin kun muut nukkuu, ja sen lisäksi teet töitä vielä päivisinkin??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän