antaisitko lapsesi mennä sähköhoitoon?
Sähköhoidon antaminen masennukseen ahdistuneisuuteen on lisääntymässä ja sitä määrätään yhä nuoremmille. Antaisitko sinä lapsesi mennä sähköhoitoon jos hänelle laitettaisiin lähete ylilääkäriltä?
Kommentit (37)
Mopolla ajamiseenkin tarvitaan koulutus, osaamistesti ja voimassa oleva lupa. Näitä idiootteja kun lukee niin ehdottomasti lasten tekemiseenkin pitäisi olla jonkinlaiset testit, vaatimukset ja voimassa oleva lupa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:22"]Mopolla ajamiseenkin tarvitaan koulutus, osaamistesti ja voimassa oleva lupa. Näitä idiootteja kun lukee niin ehdottomasti lasten tekemiseenkin pitäisi olla jonkinlaiset testit, vaatimukset ja voimassa oleva lupa.
[/quote]
Viimeisenä vaihtoehtona kyllä ja lapsen omiakin tuntemuksia kuunnellen. Sähköhoito on nykyään muuten melko inhimillistä, mutta siinä on silti aina riski isommasta muistinmenetyksestä. Mutta jos tilanne on muutenkin sellainen, että mistään ei tule mitään, niin riski saattaisi olla hyväksyttävissä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:48"]
Se on nykyisellään kehittynyt ja erittäin tehokaskin hoitomuoto, ei lainkaan kuten silloin joskus. Joten mikäli siitä olisi oletettavasti apua, niin totta kai! T: itsekin masennuskausista kärsivä bipo
[/quote]
Minä olen kuullut pari kokemusta että siinä saattaa pahimmillaan tulla vaikeita muistihäiriöitä. Joten missään nimessä ei edes kannata sanoa kyllä, jos ei tiedä riskejä.
[/quote]
Miksi tämä on saanut miinuksia, kun olen asianomaisilta kuullut asian? Tuo linkki uutiseen oli ilmestynyt kirjoittaessa kommenttiani, joten se ei ollut minun käsialaani, vaikka käsitteleekin samaa asiaa. Faktat on hyvä laittaa pöytään eikä vähätellä riskejä.
[/quote]
Siksi, että hyödyt ovat useimmissa tapauksissa haittoja suuremmat ja kaikille ei haittoja tule. Minun tuntemalleni ihmiselle niitä ei ole tullut ja omalla/lapseni kohdalla luottaisin kyllä hoitavan lääkärin arvioon. Ei tuollaista hoitoa kuitenkaan kevyin perustein anneta.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:02"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:48"]
Se on nykyisellään kehittynyt ja erittäin tehokaskin hoitomuoto, ei lainkaan kuten silloin joskus. Joten mikäli siitä olisi oletettavasti apua, niin totta kai! T: itsekin masennuskausista kärsivä bipo
[/quote]
Minä olen kuullut pari kokemusta että siinä saattaa pahimmillaan tulla vaikeita muistihäiriöitä. Joten missään nimessä ei edes kannata sanoa kyllä, jos ei tiedä riskejä.
[/quote]
Miksi tämä on saanut miinuksia, kun olen asianomaisilta kuullut asian? Tuo linkki uutiseen oli ilmestynyt kirjoittaessa kommenttiani, joten se ei ollut minun käsialaani, vaikka käsitteleekin samaa asiaa. Faktat on hyvä laittaa pöytään eikä vähätellä riskejä.
[/quote]
Masennuskin voi aiheuttaa vakavia muistihäiriöitä ja yleensä aiheuttaakin ainakin jonkin asteisia, joten mitä väliä, vaikka hoitokeinokin aiheuttaisi niitä, kunhan paranee masennuksesta.
[/quote]
Eli vähättelet riskejä. Kaiken lisäksi kyseessä ei ole varma keino parantua masennuksesta. Tämäkö on oikea asenne kun ryhtyy miettimään terveyttään. Sokeasti vain heittää itsensä toisen käsivarsille. Sitä paitsi masennuksen aiheuttamat muistihäiriöt ovat erilaisia kuin ulkopuolelta aiheutetut muistihäiriöt, jota saattaa esiintyä esim. lääkittynä. Jälkimmäisessä muisti palautuu vasta lääkkeen vaikutuksen loputtua ja aivojen toivuttua epätasapainosta, mutta ensimmäisessä on mahdollisuus että muistaakin asian hetken päästä. Minä en tiedä kuinka vakava masennus pitää olla, koska minulla on ollut niin vaikea masennus että en päässyt sängystä ylös ja siitäkin olen toipunut.
Kukaan ei pakota ketään ottamaan mitään hoitoa. Mutta jos ei suostu hoidettavaksi, on kannettava yksin masennuksen raskas taakka. Sen riskinä tai "sivuvaikutuksena" on esimerkiksi itsemurha, kun toivottomuus käy ylivoimaiseksi. Terapian sivuvaikutus on kallis hinta ja sitoutuminen jopa vuosiksi matkustamaan ja järjestämään aikaa terapialle. Terapiakaan ei aina auta, kaikista ei ole sellaiseen työskentelyyn. Terapian vaikutuksetkin tulevat hitaasti. Mielestäni sähköhoito kuulostaa hyvältä nopean vaikutuksensa ja kemikaalittomuutensa takia.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:29"]
Eli vähättelet riskejä. Kaiken lisäksi kyseessä ei ole varma keino parantua masennuksesta. Tämäkö on oikea asenne kun ryhtyy miettimään terveyttään. Sokeasti vain heittää itsensä toisen käsivarsille. Sitä paitsi masennuksen aiheuttamat muistihäiriöt ovat erilaisia kuin ulkopuolelta aiheutetut muistihäiriöt, jota saattaa esiintyä esim. lääkittynä. Jälkimmäisessä muisti palautuu vasta lääkkeen vaikutuksen loputtua ja aivojen toivuttua epätasapainosta, mutta ensimmäisessä on mahdollisuus että muistaakin asian hetken päästä. Minä en tiedä kuinka vakava masennus pitää olla, koska minulla on ollut niin vaikea masennus että en päässyt sängystä ylös ja siitäkin olen toipunut.
[/quote]
Ei sinulla kovin paha masennus selvästikään ole ollut, jos vakavin oire oli, ettei päässyt sängystä ylös. Ei ihme, ettet pidä sähköhoidon riskeja ottamisen arvoisina jos tuo on käsityksesi vaikeasta masennuksesta. Voisit mennä vähän opiskelemaan aihetta ensin, että tiedät mitä oikeasti vakava masennus edes on ja tulla sitten vasta takaisin jakamaan viisauttasi tänne muille.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:00"]
Ei sähköhoitoa aneta lapsille
[/quote]
Mikäli lapsilla tarkoitetaan alle 18-vuotiaita niin kyllä annetaan.
Käytettiinkö tästä ennen nimeä lobotomia?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:26"]
Käytettiinkö tästä ennen nimeä lobotomia?
[/quote]
Ei
Annetaanko sähköhoitoa lapsille? Itselleni on annettu aikanaan sähköhoitoa vaikeaan synnytyksen jälkeiseen psykoottistasoiseen masennukseen. Lääkkeillä ei ollut toivottua vastetta joten sitä päätettiin kokeilla. Ja se tosiaan nosti hyvin nopeasti mielialan ja paraneminen alkoi. Sähköhoito piti omalla kohdalla jopa lopettaa kesken kun tulin jo hiukan liiankin iloiseksi. Itseltäni sähköhoito hävitti muistin kolmelta viikolta, en muista siis mitään noista viikoista. Että onhan siinä se riski. Jos mietin omia lapsia, niin pitäisihän sitä tarkkaan miettiä jos tilanne olisi päällä. Mutta teini-ikäisille, miksi ei jos mikään muu ei auta? Itse olisin valmis ottamaan riskin uudelleenkin jos masennus uusisi vaan onneksi ei ole uusinut. Tilanne itsessään ei ollut mikään yksi lensi yli käenpesän -tyylinen. Hyvin rauhallinen tilanne, muistan vaan miten ihanaa oli tipahtaa siihen nukutukseen kun muuten kaikki tuntui niin pahalta.
Lisään vielä, ei, minulle ei ole tehty tietääkseni lobotomiaa :D
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:27"]
Annetaanko sähköhoitoa lapsille? Itselleni on annettu aikanaan sähköhoitoa vaikeaan synnytyksen jälkeiseen psykoottistasoiseen masennukseen. Lääkkeillä ei ollut toivottua vastetta joten sitä päätettiin kokeilla. Ja se tosiaan nosti hyvin nopeasti mielialan ja paraneminen alkoi. Sähköhoito piti omalla kohdalla jopa lopettaa kesken kun tulin jo hiukan liiankin iloiseksi. Itseltäni sähköhoito hävitti muistin kolmelta viikolta, en muista siis mitään noista viikoista. Että onhan siinä se riski. Jos mietin omia lapsia, niin pitäisihän sitä tarkkaan miettiä jos tilanne olisi päällä. Mutta teini-ikäisille, miksi ei jos mikään muu ei auta? Itse olisin valmis ottamaan riskin uudelleenkin jos masennus uusisi vaan onneksi ei ole uusinut. Tilanne itsessään ei ollut mikään yksi lensi yli käenpesän -tyylinen. Hyvin rauhallinen tilanne, muistan vaan miten ihanaa oli tipahtaa siihen nukutukseen kun muuten kaikki tuntui niin pahalta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:28"]
Lisään vielä, ei, minulle ei ole tehty tietääkseni lobotomiaa :D
[/quote]
Ei se ole harvinaista, että sitä ei itse tiedä/muista että se on tehty. Eli kyllä sinulle on voitu se tehdä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:22"]
[/quote]
Ei sinulla kovin paha masennus selvästikään ole ollut, jos vakavin oire oli, ettei päässyt sängystä ylös. Ei ihme, ettet pidä sähköhoidon riskeja ottamisen arvoisina jos tuo on käsityksesi vaikeasta masennuksesta. Voisit mennä vähän opiskelemaan aihetta ensin, että tiedät mitä oikeasti vakava masennus edes on ja tulla sitten vasta takaisin jakamaan viisauttasi tänne muille.
[/quote]
Mitä "vakava" masennus sitten on? Ympärillä olijoiden täytyy pidellä henkilöstä kiinni tai tämä hyppää ensimmäisestä ikkunasta alas tai viiltää ensimmäisellä terävällä esineellä kaulavaltimon auki? Toki myönnän että masennus oireilee eri tavalla kaikilla, mutta jos täysi toimettomuus, itsemurha ajatukset ja toivottomuus eivät ole vakavaa, niin minä en tiedä mikä on.
Voihan se olla, onkin tuntunut vähän erilaiselta olo sen jälkeen. Mutta kyllä se elämä menee näinkin ja ihan onnellinen olen!
t. 34
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:22"]
[/quote]
[/quote]
Mitä "vakava" masennus sitten on? Ympärillä olijoiden täytyy pidellä henkilöstä kiinni tai tämä hyppää ensimmäisestä ikkunasta alas tai viiltää ensimmäisellä terävällä esineellä kaulavaltimon auki? Toki myönnän että masennus oireilee eri tavalla kaikilla, mutta jos täysi toimettomuus, itsemurha ajatukset ja toivottomuus eivät ole vakavaa, niin minä en tiedä mikä on.
[/quote]
Jos kerran olet tuonkin kokenut, niin mieti, kun se masentunut onkin lapsi eikä aikuinen. Sinun kymmenvuotias lapsesi on syvästi masentunut ja hautoo itsemurhaa. Lääkäri suosittelee hoitokeinoksi sähköhoitoa kun lääkkeet ja terapia eivät ole auttaaneet ja sinä sanot ei? Siitähän tässä ketjussa on kysymys. Haluatko mieluummin, että lapsesi tappaa itsensä kun ei enää jaksa/pysty elää, vai otatko riskin, että voi tulla vähän muistiin aukkoja. Eikö se ole vain parempi lapsen itsensäkin kannalta, että ei ihan kaikkea paskaa muista enää jälkikäteen?
Sähköhoito annetaan nukutuksessa. Hoidon etenemistä seurataan kädestä, johon nukutusaineen pääsy on estetty. Muu kroppa pysyy anestesian vuoksi paikallaan. Toimenpide on hyvin rauhallisen näköinen ja ohi nopeasti. Tulokset on erittäin hyviä joten jos psykiatri lapseni hoitoon määräisi, suostuisin. Suomessa on psykiatrista osaamista.