Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

antaisitko lapsesi mennä sähköhoitoon?

Vierailija
16.04.2015 |

Sähköhoidon antaminen masennukseen ahdistuneisuuteen on lisääntymässä ja sitä määrätään yhä nuoremmille. Antaisitko sinä lapsesi mennä sähköhoitoon jos hänelle laitettaisiin lähete ylilääkäriltä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ähköhoito tai sähköšokkihoito eli elektrokonvulsiivinen hoito (ECT) on vaikeaan masennukseen käytettävä hoitomuoto. Se on todettu psykoottisen masennuksen tehokkaimmaksi hoitomuodoksi. Masennuksen lisäksi sähköhoitoa käytetään joskus katatonisen skitsofrenian hoidossa ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön maanisen vaiheen hoidossa.[1][2][3][4] Tilastojen mukaan 251 henkilöä sai Suomessa sähköhoitoa vuonna 2005. Vuonna 2012 sähköhoitoon liittyviä käyntejä oli noin 3 600. Sähköhoitojen määrä on moninkertaistunut kymmenessä vuodessa.[5] Kaikkia tapauksia ei kuitenkaan tilastoida.[6]

Vierailija
2/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, onhan se turvallista koska sitä annetaankin? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tod

Vierailija
4/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sähköhoito käytännössä tapahtuu? Mielikuvat pyörii auton käynnistyskaapeleista sähkötuoliin mut ei kai vaan mitään niin brutaalia?

Vierailija
5/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin kaikin keinoin järjestää lapseni elämäntilanteen sellaiseksi, että hänellä ei olisi aihetta masentua. Jos masennus johtuisi todella jostakin aivoissa olevasta, sähköhoidolla korjattavissa olevasta viasta, antaisin tietenkin siihen luvan.

Vierailija
6/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyisellään kehittynyt ja erittäin tehokaskin hoitomuoto, ei lainkaan kuten silloin joskus. Joten mikäli siitä olisi oletettavasti apua, niin totta kai! T: itsekin masennuskausista kärsivä bipo

Vierailija
9/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:49"]http://news.bbcimg.co.uk/media/images/68884000/jpg/_68884574_3shock.jpg
[/quote]

hui kauhistus, ei minun lapsi tuommoiseeen menisi

Vierailija
10/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:48"]

Se on nykyisellään kehittynyt ja erittäin tehokaskin hoitomuoto, ei lainkaan kuten silloin joskus. Joten mikäli siitä olisi oletettavasti apua, niin totta kai! T: itsekin masennuskausista kärsivä bipo

[/quote]

Minä olen kuullut pari kokemusta että siinä saattaa pahimmillaan tulla vaikeita muistihäiriöitä. Joten missään nimessä ei edes kannata sanoa kyllä, jos ei tiedä riskejä.

Vierailija
11/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:48"]

[/quote]

Minä olen kuullut pari kokemusta että siinä saattaa pahimmillaan tulla vaikeita muistihäiriöitä. Joten missään nimessä ei edes kannata sanoa kyllä, jos ei tiedä riskejä.
[/quote]

näin on

Vierailija
12/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sitä tutkittu lasten masennuksen hoidossa? Kehittyvät aivot.

eikö ole muuta hoitomuotoa?

mä varmaan tutkisin ja kyselisin muiltakin asiantuntijoilta tosta ja muista hoitomuodosta..

Vierailija
13/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sähköhoitoa aneta lapsille

Vierailija
14/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:51"]

[/quote]

[/quote]

Miksi tämä on saanut miinuksia, kun olen asianomaisilta kuullut asian? Tuo linkki uutiseen oli ilmestynyt kirjoittaessa kommenttiani, joten se ei ollut minun käsialaani, vaikka käsitteleekin samaa asiaa. Faktat on hyvä laittaa pöytään eikä vähätellä riskejä. 

Vierailija
15/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun tuttavalle kyllä annettiin ja hän oli 15!!!!

Vierailija
16/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:51"]

[/quote]

[/quote]

Miksi tämä on saanut miinuksia, kun olen asianomaisilta kuullut asian? Tuo linkki uutiseen oli ilmestynyt kirjoittaessa kommenttiani, joten se ei ollut minun käsialaani, vaikka käsitteleekin samaa asiaa. Faktat on hyvä laittaa pöytään eikä vähätellä riskejä. 

[/quote]

Masennuskin voi aiheuttaa vakavia muistihäiriöitä ja yleensä aiheuttaakin ainakin jonkin asteisia, joten mitä väliä, vaikka hoitokeinokin aiheuttaisi niitä, kunhan paranee masennuksesta.

Vierailija
17/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin. Yleensä siinä vaiheessa kun sähköhoitoa ehdotetaan, on kokeiltu kaikkea muuta, ja masennus on niin vaikea, että sitä on pakko hoitaa sivuvaikutuksista huolimatta. Tekisin mitä tahansa, että masentunut lapseni voisi parantua ja nousta normaaliin elämään. Sähköhoidolla voi olla noita muistivaikutuksia, mutta se usein tehoaa hyvin lääkeresistenttiin masennukseen.

Vierailija
18/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 07:47"]

Miten sähköhoito käytännössä tapahtuu? Mielikuvat pyörii auton käynnistyskaapeleista sähkötuoliin mut ei kai vaan mitään niin brutaalia?

[/quote]

Vierailija
19/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kissasi suhtautuisi sähköhoitoon?

Vierailija
20/37 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/28/sahkohoito

Sähköhoito annetaan kevyessä nukutuksessa. Aivoihin aiheutetaan kouristustila, jonka vaikutusalue rajataan antamalla lihaksia rentouttavaa lääkettä. Muu vartalo ei siis kouristele. Sähköhoidon vaikutusmekanismia ei tarkkaan tiedetä, mutta sen ajatellaan liittyvän välittäjäaineiden tasapainoon, eli periaatteessa samaan kuin masennuslääkkeet.

Haittavaikutuksia ei lyhytekestoista muistikatkosta lukuunottamatta juuri ole raportoitu. Sähköhoito on erittäin turvallinen ja hyvin siedetty. Siksi sitä käytetään paljon esimerkiksi vanhuksille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä