APUA etävanhemman vaatimus
Meillä on ex-miehen kanssa yhteishuoltajuus ja voimassaoleva tapaamissopimus. Sopimuksessa lukee että minä ajan puolet matkoista tapaamisviikonloppuina. Nyt kumminkin olen sairastunut (vakava perussairaus). En pysty ajamaan autoa mutta olen tähän asti maksanut exälle matkoista jotka hän on joutunut nyt yksin huolehtimaan.
Nyt exä kumminkin VAATII että minä ajan ja ei suostu siihen että maksan kulut. Olemme lastenvalvojan kautta yrittäneet saada uusi sopimus aikaiseksi missä hän ajaa ja minä maksan. Nyt kumminkin tilanne on siis se että hän on hylännyt sopimuksen, vaatii että minä ajan eikä suostu siihen että maksan matkat hänelle. Exä aikoo hakea lapsen viikonloppuna ja ei aio palauttaa hänet koska hän sanoo että paluumatka on minun ongelmani vaikka on tietoinen siitä etten pysty ajamaan. Mitä teen??
Jos lähden pyytämään sopimuksen muuttamista käräjäoikeudesta niin mitä tapahtuu väliaikana? Ilmeisesti kestää aika kauan saada käräjäoikeuden päätös. Täytyykö minun sitä odotellessa suostua sihen että isä hakee lapsen mutta ei palauta vaikka hän tietää etten pysty hakemaan lasta takaisin kotiin? Isä sanoo että jos en anna lasta hänelle joudun maksamaan hänelle sopimussakkoa...
Kommentit (32)
Sinä olet lähivanhempi. Jos ei palauta soita poliisi.
Mikä ihmeen sopimussakko?
Jos ei voi käydä omalla rahalla niin sitten ei tapaa, noin se menee tosielämässä.
Taas sellainen asia, että kun lähdet tappelemaan, ainoa häviäjä on lapsesi. Tapaamiset luultavasti loppuvat. Vai Sitäkö juuri haluat?
Kuinka pitkä maktka? Valita tosta jasiihen asti hommaat kyydin. Kaveri, sukulainen tai taxi. Ongelma ratkastu
Ihmeellinen sopimus teillä. Suosittelen, että eronneet vanhemmat sopivat kuljetukset siten, että etävanhempi hakee ja tuo lapsen ja hän vastaa kuljetukseen liittyvistä kuluista. Lähivanhempi kun tosiasiassa maksaa suurimman osan lapsen arkikuluista ja kuljettaa häntä muutenkin. Etävanhemmat saavat mahdollisista elatusapujen maksamisiata huolimatta livetä liikaa lapsen arkikuluista. Vaatimuksia tuntuu olevan, mutta vastuuta ei kanneta. Etävanhempi laittaa yleensä oman etunsa lapsen edun edelle. Suosittelen siis erotessa tarkkaa sopimusta niin kuljetuksista kuin lapsen arkikulujen ja -kuskausten jakamisesta. Liian usein etävanhempi pääsee kuin koira veräjästä eikä osallistu lapsen todellisiin kuluihin eikä esimerkiksi harrastuskuluihin ja kuskaamisiin.
Huomaa että täällä on asenne kohdillaan etävanhempia kohtaan. Meillä lapset asuu 200km päässä ja kulkevat bussilla. Olemme hoitaneet kulut puoliksi kunnes lähi päätti että eipä enää maksamaan. Eli mulle tulis 400 euron elareiden päälle 120e matkakulut. Ja lapsille ei hankita paljon mitään mutta itsellään on kyllä hienot kuteet ja heidän yhteinen lapsensa kyllä saa kaiken uutena kun meidän lapset kulkee virttyneissä vaatteissa. Ottaisin lapset mielelläni itselleni mutta lähi ei siihen suostu ikinä. Ihan vaan siksi että vihaa mua ja on hankala ihminen noin yleensäkin . Kyllä se on pakko laittaa itsensä etusijalle muuten näkisin nälkää lähin takia eikä nytkään jää rahaa mihinkään kivaan. Ootan että lapset on aikuisia ja pääsen siitä ihmisestä eroon.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 04:39"]
Kuinka pitkä maktka? Valita tosta jasiihen asti hommaat kyydin. Kaveri, sukulainen tai taxi. Ongelma ratkastu
[/quote]
Välimatka on 125km. Nyt kun exä on ajanut matkat olen 155e elareista maksanut hänelle takaisin 125e matkakorvauksina. Minulla ei ole sellaisia tuttavia jotka voisivat hoitaa ajot minun puolesta ja exä tietää sen. Hän on koko ajan vaatinut että maksaisin vähintään 170e matkakorvauksia hänelle kuukausittain. Tuntuu että koko tämä homma on kiristys. Hän haluaa enemmän rahaa joten hän vaatii minua ajamaan koska hän tietää etten siihen pysty.
Voisinkohan lääkärintodistuksella saada ajot tauolle? Miten minulta voidaan vaatia ajamaan kun en siihen pysty? Pystyn ajamaan ihan lyhytä matkoja (alle 10km) mutta sekin on hakalaa. Olen myöskin ajatellut myyväni autoni pois koska en sitä pysty käyttämään ja se on kallis pitää.
Minusta on ihan kamala ajatuksena tämä "otan lapseni luokseni, jos sinä maksat siitä".. näyttää olevan hyvinkin yleinen. Onneksi etä asuu kymmenen kilometrin päässä. Ja vaikka asuisi 125km:n päässä, autoni kuluttaa vain 7l/100 kilometrillä, joten matkatkaan ei maksaisi toistasataa!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 04:15"]
Taas sellainen asia, että kun lähdet tappelemaan, ainoa häviäjä on lapsesi. Tapaamiset luultavasti loppuvat. Vai Sitäkö juuri haluat?
[/quote]
Et tainnut ymmärtää, että tässä ei ole kyse tappelemisesta vaan siitä, että ap lähivanhempana ei pysty itse ajamaan autolla.
Olisko ratkaisuna autonkuljettajaksi joku muu, jos lapsi on niin pieni, että ei voi kulkea julkisilla? Taksi on yksi tapa, mutta kallis jos ei saa mitään avustusta kulkemisiin.
Onko tapaamissopimuksiin yleensä kirjattu jotain sopimussakkoja, vai mihin sellainen vaatimus perustuu?
Lapsi on niin pieni ettei voi vielä kulkea yksin. Olen miettinyt paljon vaihtoehtoja. Taksi tulisi järjettömän kalliksi. Se maksaisi noin 350e/kk. Jos itse saatan lapsen bussi+juna+paikallisliikenne yhdistelmällä niin matkaan kuluisi 6+tuntia ja joutuisin myös kuljettamaan mukanaan toisen lapseni. Exällä siis menee 3-3,5h edestakaisin ajaa autolla ja minulla menisi ehkä noin 7h.
Exä siis sanoo että saan sakon jos en noudata sopimusta eli aja puolet matkoista. Hän ilmeisesti tarkoittaa uhkasakkoa mitä mielestäni tulee jos estää lasen tapaamisen. En ole ikinä estänyt tapaamisia. Nyt kumminkin en tiedä mitä teen. Jos annan exän hakea lapsen niin olen todella pulassa kotimatkan kanssa. En kumminkaan voi vaatia että hän ajaa lapsen myös takaisin koska sopimuksen mukaan minun kuuluu itse ajaa...
ap
Mikä sinulla on ettet voi ajaa? Eikö ole ketään joka voisi ajaa? Miksi teette tuollaisia sopimuksia joissa suostutte kuskaamaan?
Otapas yhteyttä lastenvalvojaan ja tehkää uusi sopimus. Jos ex ei suostu uuteen sopimukseen, ota yhteyttä perheasioiden sovitteluun. Lv:lla voidaan sopia matkakuluista ja luona pito-vähennyksestä jos ne ylittää tietyn summan. Näin muistelisin, vuosi sitten väännettiin samantyylisestä asiasta. Mulla ei omaa autoa ollut joten sovittiin että exä hakee ja tuo. Matkakulut ja päivät kuukaudessa jolloin lapset olivat isällään jäivät niin pieniksi ettei ex saanut niistä hyvitystä.
Maksat siis siitä että ex tapaa lapsiaan? Voi elämän kevät... Eiköhän sos.toimi tule tässä vastaan, kun elamaksun suuruudesta päätellen ette ole suurituloisia.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:49"]
Maksat siis siitä että ex tapaa lapsiaan? Voi elämän kevät... Eiköhän sos.toimi tule tässä vastaan, kun elamaksun suuruudesta päätellen ette ole suurituloisia.
[/quote]
Ei, vaan hän maksaa osan oman lapsensa kustannuksista, joita syntyy kun lapsi tapaa toista vanhempaansa. Kyse ei ole vanhemman oikeudesta tavata lasta, vaan lapsen oikeudesta tavata vanhempaansa. Koska kyse on lapsen asiasta, niin totta kai kumpikin vanhempi siihen osallistuu.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:16"]
[/quote]
Ei, vaan hän maksaa osan oman lapsensa kustannuksista, joita syntyy kun lapsi tapaa toista vanhempaansa. Kyse ei ole vanhemman oikeudesta tavata lasta, vaan lapsen oikeudesta tavata vanhempaansa. Koska kyse on lapsen asiasta, niin totta kai kumpikin vanhempi siihen osallistuu.
[/quote]
Tähän pakko kommentoida, vaikka en ap. olekaan. Eli koska kyse on lapsen oikeudesta, lähivanhemman täytyy suostua ja maksaa mitä tahansa ja etällä ei ole mitään vastuuta mistään? Tässäkin tapauksessa etävanhempi on maksanut elatusmaksua 155 euroa kuukaudesta mistä on saanut itselleen takaisin 125 euroa kuussa. Eli käytännössä etävanhemman elatusvastuuksi on jäänyt 30 euroa kuukaudessa.
Voisikohan olla, että lähivanhemmalla menee sen lapsilisän lisäksi enemmän rahaa kuin 30 euroa lapsen ylläpitämiseen kuukausittain?
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että nämä maktakulut ovat sellainen asia, jolla etä, joka ei enää syystä tai toisesta halua tavata lapsiaan säännöllisesti, saa ns. kunniallisen syyn olla lapsiaan tapaamatta, kun ei se toinen suostu... Mutta ainahan se on niin, että lähivanhemman täytyy suostua mihin tahansa kiristykseen lapsen edun nimissä, kun taas etävanhemalla ei ole mitään velvollisuuksia, ainoastaan oikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:16"]
[/quote]
[/quote]
Tähän pakko kommentoida, vaikka en ap. olekaan. Eli koska kyse on lapsen oikeudesta, lähivanhemman täytyy suostua ja maksaa mitä tahansa ja etällä ei ole mitään vastuuta mistään? Tässäkin tapauksessa etävanhempi on maksanut elatusmaksua 155 euroa kuukaudesta mistä on saanut itselleen takaisin 125 euroa kuussa. Eli käytännössä etävanhemman elatusvastuuksi on jäänyt 30 euroa kuukaudessa.
Voisikohan olla, että lähivanhemmalla menee sen lapsilisän lisäksi enemmän rahaa kuin 30 euroa lapsen ylläpitämiseen kuukausittain?
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että nämä maktakulut ovat sellainen asia, jolla etä, joka ei enää syystä tai toisesta halua tavata lapsiaan säännöllisesti, saa ns. kunniallisen syyn olla lapsiaan tapaamatta, kun ei se toinen suostu... Mutta ainahan se on niin, että lähivanhemman täytyy suostua mihin tahansa kiristykseen lapsen edun nimissä, kun taas etävanhemalla ei ole mitään velvollisuuksia, ainoastaan oikeuksia.
[/quote]
Ap täällä. Olet oikeassa siitä että etävanhemmalla on vaan oikeuksia eikä velvollisuuksia. Exä tapaa lasta hyvin epäsäännöllisesti ja olen nyt maksanut hänelle matkoista sen 125e/kk koska meillä ei ole uutta sopimusta. Exä on koko ajan ajanut sitä että matkakorvaus täytyy miinustaa suoraan elatusmaksusta. Minä en tietenkään haluaisi tällä tavalla toimia koska se tarkoittaa että minä maksan myös sen 125e exälle silloin kun hän ei tapaakaan lasta.
Kun kävin lastenvalvojalla sanoin että haluan maksaa matkoista mutta en suostu pienentämään elatusmaksua. Pyysin että tapaamissopimus muutetaan niin että siinä lukee että maksan toteutuneista kuljetuksista kilometrikorvausta exälle. Nyt exä siis suuttui koska ymmärsi että ei saa rahaa jos lapsi ei oikeasti käy hänellä. Tapaamiset on nyt monen kuukauden ajan harventuneet.
ap
Kuka idiootti maksaa etävanhemmalle siitä että hän SAA tavata lastansa? Anna tapaamisten mennä jäihin, eihän tuossa ole järjen hiventäkään. Pakottaa nyt sairas vanhempi ajamaan ja vielä haluaa rahaa siitä käteen. Vie asia oikeuteen, ei sairasta ihmistä voi pakottaa tuollaiseen, siinähän on jo lapsen henki vaarassa. Jos et kykene ajamaan, et aja. Etkä myöskään tietenkää anna lastasi miehelle, koska hän kiristää sillä ettei palauta lasta. Soittaisin poliisit jakertoisin että sinua kiristetään. Kusipäinen etävanhempi. Aika tossun alla olet ollut, nyt on aika pitää puolensa. Lapsi ei mene sinne, koska lasta ei kerran palauteta. Piste.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:26"]
Kuka idiootti maksaa etävanhemmalle siitä että hän SAA tavata lastansa? Anna tapaamisten mennä jäihin, eihän tuossa ole järjen hiventäkään. Pakottaa nyt sairas vanhempi ajamaan ja vielä haluaa rahaa siitä käteen. Vie asia oikeuteen, ei sairasta ihmistä voi pakottaa tuollaiseen, siinähän on jo lapsen henki vaarassa. Jos et kykene ajamaan, et aja. Etkä myöskään tietenkää anna lastasi miehelle, koska hän kiristää sillä ettei palauta lasta. Soittaisin poliisit jakertoisin että sinua kiristetään. Kusipäinen etävanhempi. Aika tossun alla olet ollut, nyt on aika pitää puolensa. Lapsi ei mene sinne, koska lasta ei kerran palauteta. Piste.
[/quote]
Näin teet. Et ole kotona kun tulee hakemaan. Mihinkään et vastaa ettei jää todisteita, sulje puhelin.
Ja onko se muka lapsen etu, tavata tuota etävanhempaa joka kuvauksen perusteella vaikuttaa mielenhäiriöiseltä? On se kumma mihin kaikkeen äidit suostuvat! Ja selittelevät itselleen että lapsella on oikeus tavata isäänsä. Paskan marjat! Jos isä haluaa tavata, tulkoon hakemaan! Ei sulla ole mitään velvollisuutta ajella sinne , ja vielä kaiken lisäksi mies perii sulta rahaa. Mitä hittoa? Miksi olet suostunut tällaiseen? Taitaa olla narsisti mies, joka pompottaa sinua mennen tullen. Otappa yhteyttä narsistin uhreihin.
Up