Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA etävanhemman vaatimus

Vierailija
16.04.2015 |

Meillä on ex-miehen kanssa yhteishuoltajuus ja voimassaoleva tapaamissopimus. Sopimuksessa lukee että minä ajan puolet matkoista tapaamisviikonloppuina. Nyt kumminkin olen sairastunut (vakava perussairaus). En pysty ajamaan autoa mutta olen tähän asti maksanut exälle matkoista jotka hän on joutunut nyt yksin huolehtimaan.

Nyt exä kumminkin VAATII että minä ajan ja ei suostu siihen että maksan kulut. Olemme lastenvalvojan kautta yrittäneet saada uusi sopimus aikaiseksi missä hän ajaa ja minä maksan. Nyt kumminkin tilanne on siis se että hän on hylännyt sopimuksen, vaatii että minä ajan eikä suostu siihen että maksan matkat hänelle. Exä aikoo hakea lapsen viikonloppuna ja ei aio palauttaa hänet koska hän sanoo että paluumatka on minun ongelmani vaikka on tietoinen siitä etten pysty ajamaan. Mitä teen??

Jos lähden pyytämään sopimuksen muuttamista käräjäoikeudesta niin mitä tapahtuu väliaikana? Ilmeisesti kestää aika kauan saada käräjäoikeuden päätös. Täytyykö minun sitä odotellessa suostua sihen että isä hakee lapsen mutta ei palauta vaikka hän tietää etten pysty hakemaan lasta takaisin kotiin? Isä sanoo että jos en anna lasta hänelle joudun maksamaan hänelle sopimussakkoa...

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse voi ajaa autoa, niin sitten menet paikallisliikenteen avulla hakemaan lapsesi. Mikä on myös tämä perussairaus mikä haittaa, ettet voi autolla ajaa?

Myös, jos välimatkaa on vain 125km, niin ei mene 6h edestakaisin. Missäköhän nämä paikkakunnat ovat, että mukamas noin kauan menisi?

Vierailija
22/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etä on siis vähentänyt matkakulut elatusmaksuista myös silloin kun mitään matkakuluja ei ole oikeasti ollut?! Mitä ihmettä nyt hei. Soitat samantein lastenvalvojalle ja selität tilanteen, anna exän esittää omia vaatimuksiaan ja esitä sinä omasi jotka alkavat siitä että matkakuluja korvataan vain jos matkakuluja todella syntyy! Suostut kohtuullisiin matkakorvauksiin jotka sinä maksat sen jälkeen kun etä on kuljettanut lasta, ei mitään vähennyksiä elatusmaksuista vaan sinä maksat kun aihetta korvauksiin on. 

Se että sinä et suostu tai pysty kuljettamaan lasta ei ole sama asia kuin että estäisit tapaamisen, uhkailu sakolla on siis turhaa. Hae tueksesi lääkärinlausunto ajokyvystäsi ja laske etälle syntyvät matkakulut hänen autonsa kulutuksen ja matkan mukaan, puolet matkakuluista on sinun vastuullasi teidän sopimuksenne mukaan. Lapsen tapaamisten matkakulut ovat etävanhemman logiikan mukaan siis 250 e/kk, täysin mahdoton kertomillasi kilometreillä ja kun vielä tapaamiset ovat epäsäännöllisiä eivätkä esim joka viikonloppu. 

Anna exän raivota ja esittää uhkauksia, kysy lastenvalvojalta mikä olisi kohtuullinen matkakorvaus TOTEUTUNEISTA tapaamisista ja hae tarvittaessa oikeusapua. Muista että matkakuluista vain puolet on sinun vastuullasi ja muista että ei ole mitään syytä vähentää korvausta suoraan elatusmaksuista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ootte muuttaneet niin kauas toisistanne?

Vierailija
24/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vihdoin lastenvalvojan kiinni. Hän sanoi että hänen näkemyksen mukaan minun ei tarvitse antaa lasta isälle jos tiedän että isä ei palauta enkä itse pysty kuljetusta järjestämään. Isä voi hakea minulle täyttöönpanoa eli uhkasakkoa mutta hän ei uskonut että se minulle määrätään koska en varsinaisesti estä tapaamista. Minä siis kyllä annan lapsen tapaamiseen mutta vaan siinä tapauksessa että isä ajaa matkat ja minä maksan hänelle siitä korvausta. Kiitos kaikille teille jotka vastasitte. On vaikeaa saada lastenvalvoja kiinni ja yksin kun pyörittää näitä ajatuksia niin tulee ihan hulluksi. Lähetin nyt viestin exälle että voi hakea lapsen jos takaa että tuo takaisin ja muuten ei voi hakea lasta. Huomenna pyydän lääkäriäni kirjoittamaan todistuksen siitä että en pysty ajamaan.

ap

Vierailija
25/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä aloituksiasihan tulee kerran kuukaudessa ja samasta aiheesta koko ajan. Miten ihmeessä me voitais sua auttaa jos exäsi on idiootti?

Vierailija
26/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 11:44"]

Sain vihdoin lastenvalvojan kiinni. Hän sanoi että hänen näkemyksen mukaan minun ei tarvitse antaa lasta isälle jos tiedän että isä ei palauta enkä itse pysty kuljetusta järjestämään. Isä voi hakea minulle täyttöönpanoa eli uhkasakkoa mutta hän ei uskonut että se minulle määrätään koska en varsinaisesti estä tapaamista. Minä siis kyllä annan lapsen tapaamiseen mutta vaan siinä tapauksessa että isä ajaa matkat ja minä maksan hänelle siitä korvausta. Kiitos kaikille teille jotka vastasitte. On vaikeaa saada lastenvalvoja kiinni ja yksin kun pyörittää näitä ajatuksia niin tulee ihan hulluksi. Lähetin nyt viestin exälle että voi hakea lapsen jos takaa että tuo takaisin ja muuten ei voi hakea lasta. Huomenna pyydän lääkäriäni kirjoittamaan todistuksen siitä että en pysty ajamaan.

ap

[/quote]

Mitä, jos hän joka kerta erikseen takaa että hän tuo lapsen takaisin, mutta ei sittenkään tuo? Miten sitten aiot saada takeet?

Vierailija
27/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:26"]

Kuka idiootti maksaa etävanhemmalle siitä että hän SAA tavata lastansa? 

[/quote]

Asia on juuri päinvastoin. Vanhempi osallistuu siihen, että lapsi voi tavata toista vanhempaansa, mihin lapsella tietenkin on oikeus. Sinun pitää osata laittaa lapsen näkökulma etusijalle, sitä et näemmä osaa.

Vierailija
28/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

J eiks tää nyt ollut se isä joka vie lapsen kuitenkin äitinsä tykö kun on hänen vuoronsa pitää lasta?

Vierailija
29/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:49"]

Maksat siis siitä että ex tapaa lapsiaan? Voi elämän kevät... Eiköhän sos.toimi tule tässä vastaan, kun elamaksun suuruudesta päätellen ette ole suurituloisia.

[/quote]

Ei, vaan hän maksaa osan oman lapsensa kustannuksista, joita syntyy kun lapsi tapaa toista vanhempaansa. Kyse ei ole vanhemman oikeudesta tavata lasta, vaan lapsen oikeudesta tavata vanhempaansa. Koska kyse on lapsen asiasta,  niin totta kai kumpikin vanhempi siihen osallistuu.

[/quote]

Tähän pakko kommentoida, vaikka en ap. olekaan. Eli koska kyse on lapsen oikeudesta, lähivanhemman täytyy suostua ja maksaa mitä tahansa ja etällä ei ole mitään vastuuta mistään? 

[/quote]

Jos etävanhemmalla on myös huoltajuus, vastaa hän tietysti sen mukaan kuin huoltaja vastaa. Se kuinka paljon kukin maksaa määrittyy joko vanhempien keskinäisellä sopimuksella tai käräjäoikeuden päätöksellä. Se kertoo sen paljonko etävanhemman kuuluu rahallista vastuuta kantaa. 

Jos ap:n ja lapsen äidin välinen sopimus on, että kumpikin osallistuu matkoihin, niin ap sitten tekee kuten on luvannut tehdä. Jos ap. ei enää pysty sitä tekemään, niin sopii eksänsä kanssa uuden sopimuksen ja jos eivät sitä saa aikaan, niin hakee käräjäoikeudelta ratkaisua. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
30/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö muuttaa lähemmäs sitä exää ihan lapsen takia.

Vierailija
31/32 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 12:30"]

Pitäisikö muuttaa lähemmäs sitä exää ihan lapsen takia.

[/quote]

Pitäisikö exän muuttaa lähemmäksi, samasta syystä?

Vierailija
32/32 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Isä sopi kanssani että hän hoitaa sekä meno että paluumatkan. Vielä aamulla sovittiin kellonaikoja. Pakkasin lapsen tavarat ja hän odotti innoissaan että isä tulee hakemaan. Vartti ennen kun isän olisi pitänyt olla paikalla hän lähettää tekstarin. Sori ei onnistukaan. Nyt lapsi on pettynyt ja itkuinen. Kiva juttu..... :(
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän