Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensi vuonna aski tupakkaa/pv kustantaa vuodessa 4500 euroa

Vierailija
29.12.2021 |

Eiköhän loppuvuodesta 2022 ole taas iso liuta röökaavaa jengiä kerjäämässä jouluapua ja rahaa lasten lahjoihin, kun on tuprutellut vuodessa melkein 5k savuna ilmaan.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät kyykkyyn!

Hei, kun meillä normituloisillakaan ei ole varaa tuollaiseen. 4500 euroa on ihan valtava raha!

Jaa, kyllä meillä ainakin on. Tupakkaan menee nyt noin 300e/kk. Voisihan tuon rahan laittaa vaikka merkkivaatteisiin, laukkuihin, kampaamoon tms. mutta eipä kiinnosta moiset. 

Jaa kun syövän hankkiminen kiinnostaa enemmän.

Syöpä tulee jos on tullakseen. Joskus täältä kuitenkin lähdetään.

Sitten kuitenkin olet sitä mieltä, että yhteiskunnan pitää maksaa sun syöpähoidot. Yhteiskunta voisi sanoa, että eipä kiinnosta moiset.

No ei kyllä voi sanoa, jos ensin kerää yli miljardin euron verran tupakkaveroa vuosittain. Ne hoidot on tuossa maksettu moneen kertaan.

Vierailija
42/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä että täytyykö sitä hintaa hivuttaa ylöspäin vaivihkaa. Lätkäisisivät kerrasta kunnollisen hinnan korotuksen niin useampi jättäisi ostamatta. Nythän se nousee joka kk joku 10snt. Ei sellainen tunnu pahalta.

Tai vaihtoehtoisesti kieltäisivät kokonaan myynnin ja antaisivat champixit kouraan kaikille.

Valtio menettäisi ison siivun verotuloistaan jos 70% lopettaisi röökin seinään.

Tosin väittäisin että se hetkellinen "rahanmeno" kuittaantuisi sillä että ihmiset ei sairastu (passiivisesta)tupakanpoltosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus ehkä 5-10 vuotta sitten työpaikan terveysaseman odotustilassa seinäjulistetta, jossa kehuttiin, että 30 vuoden tupakoinnilla tuhlaa rahaa yhden uuden auton verran. (summa taisi olla jotain 45-50000€).

Laskeskelin siinä, että en ole tuhlannut senttiäkään tupakkaan elämäni aikana, että missäs se mun uusi autoni on?

Niinpä. Ne rahat menee joka tapauksessa.

Hyvä kommentti. Inhoan näissä tupakkaverokeskusteluissa sitä että siitä veron järkevyydestä/verosta ei ole juuri ikinä keskustelua. Keskustelu on sitä että tupakoivat toteavat ettei noin pieni veronkorotus tosiasiassa vaikuta päivittäiseen käyttöön ja tupakoimattomat ulisee siitä tupakasta ja tupakoijista.

Tosiasia kun on että tuollainen pikkukorotus ei tunnu missään. Ja sillä ei oikeastaan edes tähdätä tupakoinnin vähenemiseen, vaikka niin puheissa sanotaan. Jos tähdättäisiin niin keinot olisi aika paljon radikaalimmat.

Tupakkaveron korotusten tarkoitus on nyhtää rahaa tupakasta riippuvaisilta ihmisiltä sekä hieman nostaa nuorten kynnystä aloittaa tupakointi.

Vierailija
44/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röökin lopettaminen on tosi vaikeaa. Yhtä lukuunottamatta kaikki tuntemani ihmiset ovat joutuneet tekemään sen useasti, ja sit jollakin kerralla on onnistunut pysyvästi. Aina on riski aloittaa uudelleen, jos ei ole yrittänyt ei tiedä miten helposti se taas käy.

Korvaushoito auttoi itsellä mutta siitä irrottautuminenkin kesti vuoden. Tsemppiä kaikille jotka tästä otatte motivaation lopettaa, alku on syvältä mutta sit kun vihdoin on kokonaan irti niin olo on oikeasti mahtava!

Minä olen poikkeusyksilö, jolle oli todella helppoa lopettaa tupakointi. Aloin joskus 16-vuotiaana polttaa ja lopetin siinä 25-vuotiaana. Yhdessä vaiheessa poltin topallisen päivässä, kun asuin ulkomailla jossa tupakka oli halvempaa ja sitä sai kadunkulmista automaateista. Suomeen palatessa tupakointi väheni ilman sen erillisempiä päätöksiä, kun aina piti mennä kauppaan/kioskille tupakkaa ostamaan ja se oli huomattavasti kalliimpaa.  Lisäksi kun Suomessa on kylmä, niin talvella v*tutti seisoskella ulkona polttamassa & palelemassa. Jossain vaiheessa ihan vahingossa meni sitten päiviä, että ei tullut poltettua ja lopulta loppui tupakointi kokonaan. Kai tuo vähittäinen vähentäminen ja se, että olin polttanut alle kymmenen vuotta auttoivat, en tiedä- 

Vierailija
45/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän teitä vielä hymyilyttää jotka ette polta, mutta mites suu sitten pannaan kun ihmiset lopettavat tupakoinnin ja sen myötä menetetyt verot revitään muualta? Kyllä siinä mammat sitten kyynelehtii kun herkkujen hinnat hyppää pilviin ja bensan hinta entisestään, niin ettei kohta ole varaa yhtäkään ylimääräistä metriä hurutella.

Vierailija
46/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röökin lopettaminen on tosi vaikeaa. Yhtä lukuunottamatta kaikki tuntemani ihmiset ovat joutuneet tekemään sen useasti, ja sit jollakin kerralla on onnistunut pysyvästi. Aina on riski aloittaa uudelleen, jos ei ole yrittänyt ei tiedä miten helposti se taas käy.

Korvaushoito auttoi itsellä mutta siitä irrottautuminenkin kesti vuoden. Tsemppiä kaikille jotka tästä otatte motivaation lopettaa, alku on syvältä mutta sit kun vihdoin on kokonaan irti niin olo on oikeasti mahtava!

Lopettaminen onnistuu ihan sillä että lopettaa. Kaikki muu on valehtelua ja selittelyä omalle selkärangattomuudelle, joka aloittamiseen on alunperin johtanutkin. Tupakoitsijat pitäisi sulkea ghettoihin joissa ei ole mitään mahdollisuutta päästä sairaalaan kun keuhkot lopulta pettää.

Vierailija
47/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä en ymmärrä että täytyykö sitä hintaa hivuttaa ylöspäin vaivihkaa. Lätkäisisivät kerrasta kunnollisen hinnan korotuksen niin useampi jättäisi ostamatta. Nythän se nousee joka kk joku 10snt. Ei sellainen tunnu pahalta.

Tai vaihtoehtoisesti kieltäisivät kokonaan myynnin ja antaisivat champixit kouraan kaikille.

mui

Minulla oma lehmä ojassa. Tupruttelen noin 10 savuketta päivässä, mutta muita addiktoivia aineita, esim. alkoholia, en käytä ollenkaan. Tasapuolisuuden nimissä myös alkoholin hintaa olisi syytä nostaa. Entäs nuo muut haitalliset aineet, rasvaiset makkarat sun muut? Vähintään varoituskyltit pitäisi saada alkoholiputelleihin ja -laatikoihin ja epäterveellisiin ruokapakkauksiin.

Vierailija
48/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus ehkä 5-10 vuotta sitten työpaikan terveysaseman odotustilassa seinäjulistetta, jossa kehuttiin, että 30 vuoden tupakoinnilla tuhlaa rahaa yhden uuden auton verran. (summa taisi olla jotain 45-50000€).

Laskeskelin siinä, että en ole tuhlannut senttiäkään tupakkaan elämäni aikana, että missäs se mun uusi autoni on?

Niinpä. Ne rahat menee joka tapauksessa.

Minä lopetin alkoholilla läträämisen ja olen maskanut nyt parissa vuodessa asuntolainaa pois pikavauhtia vaikka järkevintä olisi sijoittaa, mutta otan varman päälle. Laskin että ainakin 5000 euroa on mennyt  vuodessa kurkusta alas, mutta ei mene enää. 

Sitä just tarkoitin. Johonkin se raha menee joka tapauksessa.

Vierailija
49/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen poikkeusyksilö, jolle oli todella helppoa lopettaa tupakointi. Aloin joskus 16-vuotiaana polttaa ja lopetin siinä 25-vuotiaana. Yhdessä vaiheessa poltin topallisen päivässä, kun asuin ulkomailla jossa tupakka oli halvempaa ja sitä sai kadunkulmista automaateista. Suomeen palatessa tupakointi väheni ilman sen erillisempiä päätöksiä, kun aina piti mennä kauppaan/kioskille tupakkaa ostamaan ja se oli huomattavasti kalliimpaa.  Lisäksi kun Suomessa on kylmä, niin talvella v*tutti seisoskella ulkona polttamassa & palelemassa. Jossain vaiheessa ihan vahingossa meni sitten päiviä, että ei tullut poltettua ja lopulta loppui tupakointi kokonaan. Kai tuo vähittäinen vähentäminen ja se, että olin polttanut alle kymmenen vuotta auttoivat, en tiedä- 

Mun mies onnistui myös kerrasta. Yritettiin samaan aikaan mutta vain miehellä kävi tuuri. Mun isä yritti vuosikausia, mutta onnistui vasta kun meni pitkälle purjehdukselle Atlantin yli ja tipautti vahingossa tupakat mereen. Uusia kun ei siihen hätään mistään saanut. (varmaan hauskaa niille muille purjehtijoille olla kiukkupussin kanssa samassa paatissa)

Mua harmittaa vietävästi että tuli aloitettua. Teininä poikaystävä painosti aloittamaan. Ja lopputuloksena en saa lopetettua, vaikken ko poikaystävän kanssa ole ollut yli kymmeneen vuoteen. Mutta tietysti mun pitää olla helposti rutinoituvaa ja addiktoituvaa tyyppiä. Että on mahdollisimman vaikeaa.

Vierailija
50/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mui

Minulla oma lehmä ojassa. Tupruttelen noin 10 savuketta päivässä, mutta muita addiktoivia aineita, esim. alkoholia, en käytä ollenkaan. Tasapuolisuuden nimissä myös alkoholin hintaa olisi syytä nostaa. Entäs nuo muut haitalliset aineet, rasvaiset makkarat sun muut? Vähintään varoituskyltit pitäisi saada alkoholiputelleihin ja -laatikoihin ja epäterveellisiin ruokapakkauksiin.

Alkoholiputeleihin on tullut kieltomerkkejä. Huomattiin miehen kanssa. Mutta ehdottomasti lenkkimakkaralle, karkille, limulle ja muulle epäterveelliselle myös lisäveroa. Taitaa ylipaino aiheuttaa enemmän haittaa kun tupakka.

Ja alkoholista ei viitsi edes aloittaa. Ei taida röökin päätteeksi kukaan olla tuikannut kaveria keuhkoon moralla. Mutta alkoholin käytön jälkeen tällaista tapahtuu koko ajan.

Vierailija
51/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies onnistui myös kerrasta. Yritettiin samaan aikaan mutta vain miehellä kävi tuuri. Mun isä yritti vuosikausia, mutta onnistui vasta kun meni pitkälle purjehdukselle Atlantin yli ja tipautti vahingossa tupakat mereen. Uusia kun ei siihen hätään mistään saanut. (varmaan hauskaa niille muille purjehtijoille olla kiukkupussin kanssa samassa paatissa)

Mua harmittaa vietävästi että tuli aloitettua. Teininä poikaystävä painosti aloittamaan. Ja lopputuloksena en saa lopetettua, vaikken ko poikaystävän kanssa ole ollut yli kymmeneen vuoteen. Mutta tietysti mun pitää olla helposti rutinoituvaa ja addiktoituvaa tyyppiä. Että on mahdollisimman vaikeaa.

Tyypillinen vinkuva tupakoija. Miten sun mies jaksaa sua? Lopeta, niin helppoa se on. Älä keksi tekosyitä kuten "helposti rutinoituva"

Vierailija
52/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seisoiko se sun isäsi reelingillä koko kartongin kanssa, vai miten sillä koko reissun tupakat pääsi mereen putoamaan?

Vierailija
53/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanottuna en ymmärrä äitiäni. Hän jättää paljon asioita korjaamatta ja rempalleen, vaikka saisi ne hoidettua vain niilä rahoilla, jotka säästyisivät tupakasta.

Äitisi oletettavasti tietää, että sieltä ne rahat löytyisivät. Sinä et ymmärrä riippuvuutta. Vaikka kuinka haluaisi käyttää rahat ennemmin siihen remonttiin niin tulee ostettua ihan tavan vuoksi aski.

Ne sanat vain livahtaa siinä kassalla. Tai mulle käy välillä niin että lähikaupan myyjä vain laittaa sen askin sinne ostoksiin (kun ostan joka aamu askin). Sitten totean että oh well, poltan tuon pois ja sitten lopetan. Ja seuraavana päivänä ne sanat taas livahtaa tai sitten se myyjä laittaa sen askin ja taas totean että ei se niin päivän päälle.

Oletan että alkkiksille käy vähän samalla tavalla. Sitä hortoilee sinne kaljahyllylle ja ihan vahingossa käsi käy. Ja siihen ei kiinnitä huomiota ennenkuin ostoksia pakatessa kun muistaa että tänään ei pitänyt ottaa. Ja sitten toteaa että No.. Huomenna on päivä uus.

Vierailija
54/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seisoiko se sun isäsi reelingillä koko kartongin kanssa, vai miten sillä koko reissun tupakat pääsi mereen putoamaan?

Tarina ei kerro. Mutta koko kartonki meni kerrasta mereen. Voihan se olla että jollain paatissa olijalla on palanut käpy ja kartongin mereen päätymistä on vauhditettu.

Vierailija
55/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta ei voi olla liian korkea

Vierailija
56/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio menettäisi ison siivun verotuloistaan jos 70% lopettaisi röökin seinään.

Tosin väittäisin että se hetkellinen "rahanmeno" kuittaantuisi sillä että ihmiset ei sairastu (passiivisesta)tupakanpoltosta

Kun tämä vain sanottaisiin ääneen. Ärsyttää kun tätä naamioidaan terveysjutuksi kun oikeasti kyse on siitä että tarvitaan akuutisti lisää rahaa ja se kiskotaan sieltä mistä sen saa ihan varmasti. Eli riippuvaisilta.

Vierailija
57/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian halpaa. Tupakoivilla menee keskimäärin huonosti, niin tämä vain aiheuttaa heille lisää kärsimystä, koska tuolla hinnalla tupakka on vielä kustannettavissa. Joku 30k vuodessa olisi hyvä hinta päivittäiselle askille, niin saataisi köyhät ongelmappolttajat lopettamaan, mutta halutessaan vaikka lääkärit voivat vielä polttaa.

Vierailija
58/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee tupakoinnin välttämättömäksi, on syytäkin ottaa rahat pois verojen muodossa.

Vierailija
59/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän teitä vielä hymyilyttää jotka ette polta, mutta mites suu sitten pannaan kun ihmiset lopettavat tupakoinnin ja sen myötä menetetyt verot revitään muualta? Kyllä siinä mammat sitten kyynelehtii kun herkkujen hinnat hyppää pilviin ja bensan hinta entisestään, niin ettei kohta ole varaa yhtäkään ylimääräistä metriä hurutella.

Tuottavuus kasvaa, kun tupakan aiheuttamat sairaudet vähenevät ja tupakoivilla ei mene enää 2h/pv työajasta tupakkataukoihin. Pitkän aikavälin suunnitelmassa kaikkien riippuvuutta aiheuttavien asioiden poisto yhteiskunnasta parantaa taloutta.

Vierailija
60/122 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kokee tupakoinnin välttämättömäksi, on syytäkin ottaa rahat pois verojen muodossa.

Jos kokee syömisen välttämättömäksi, on syytäkin ottaa rahat pois verojen muodossa. Sama pätee varmaan alkoholin juomisen suhteen.