Ei ole ihmisen arvoista elämää elää täällä yksiössä
Kamala olo ja seinät kaatuu päälle. Pandemia on ollut hirveää aika meille, jotka asumme yksiössä. Mä olen nyt kaksi vuotta tehnyt töitä, syönyt, nukkunut ja viettänyt vapaa-aikaa tässä 26 neliön kokoisessa yksiössä.
Noh, paljon isompaan ei ole varaa vaikka olen korkeakoulutettu ja tienaan 3600 euroa kuussa. Ei mennyt elämä niin kuin nuorempana kuvittelin.
N30
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Meinasin kyllä tosissani seota 24 neliön parvekkeettomassa yksiössä, oli siis aivan hirveää (jatkuvasti kotona myös.) Nyt pienehkö parvekkeellinen kaksio rauhallisella alueella, en muuta tästä siis ikinä. Kyllä ainakin jatkuvasti kotona oleva ihminen kaksion tarvitsee.
Parvekkeettomat kerrostaloasunnot pitäisi kieltää lailla
Voisitko ap nyt kertoa tarkemmin kuviostasi? Miksei ole varaa isompaan, asutko edes Suomessa? Onko omistusasunto vai vuokra-asunto? Onko nuorempana mennyt luottotiedot ja pelkäät ettet saa toista vuokra-asuntoa? Tai säästöjä ei ole, etkä voi saada lainaa?
Kyllä noilla tuloilla vaihtoehtoja on. Kiinnostaisi tietää miten nyt asut ja miksi koet, ettei vaihtoehtoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot edelleen nuori ja tulet vielä asumaan paljon mukavammin tulevaisuudessa. Nuoruudessa nyt vaan joutuu asumaan kaikenmaailman rotanloukoissa kun alkaa rakentamaan elämäänsä.
Minä asuin aikanaan 18 neliön yksiössä monta vuotta, mutta nyt minulla on iso omakotitalo järven rannalla.
N42
Anna kun arvaan: olet parisuhteessa varakkaan miehen kanssa? Se on ainoa pakokeino ulos näistä "rotanloukoista" Sinkku joutuu elämään koko elämänsä itsemurhayksiössä itsemurhaa pohtien. Onko se ihmisen arvoista elämää, onko!
Sinkku pystyy asumaan 3600€ kuukausipalkalla vähintään kaksiossa missä tahansa muualla Suomessa paitsi siellä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieneen kaksioon ei ole varaa? Tai edes isompaan yksiöön?
Ei nekään ole juuri minkäänarvoisia asuntoja edes yhdelle ihmiselle suuressa osassa muuta maat.
Helsingissä asuville ehkä se oma epäonnistumisen/"epäonnistumisen" (lue kummin päin tunnet) tunne voikin iskeä muita myöhemmin.
Itselleni ainakin kaatuu seinät päälle pienessä kaksiossakin. En viihdy yhtään ja ahdistaa.
Kumppanillekaan ei ole tarvetta, kun olen pääosin yksinviihtyvä aseksuaali ja parisuhdehan se aina on se maaginen asia, jonka avulla päästään asumaan laveammin.
No tai raha siis. 🙄
Pitäisi varmaan alkaa taas pelata veikkauksen pelejä, niin ehkä onnetar olisi joskus 10 vuoden päästä armeliaalla tuulella.
Taitaa useimmilla olla se ahdistava yksiö siellä oman pään sisällä.
Olen asunut pienessä yksiössä, josta kaksion ja kolmion kautta siirtynyt aikaa myöten 100 neliön omistusrivariin. Kaksi asuu meitä tässä. Isoon ok-taloon en haluaisi muuttaa. Varaa olisi tällä hetkellä.
Joskus tuntuu, että ne onnellisimmat hetket koin siinä pikku yksiössäni.
Meillä on -loppujen lopuksi- täällä Suomessa kaikki hyvin, kun on katto pään päällä. Puliukoillekin tarjotaan jotain asumusta, mutta metsien miehet eivät halua, koska pitää olla juomatta ja hoitaa asiansa, joten jäävät telttaansa tai kadulle.
Vierailija kirjoitti:
Oot edelleen nuori ja tulet vielä asumaan paljon mukavammin tulevaisuudessa. Nuoruudessa nyt vaan joutuu asumaan kaikenmaailman rotanloukoissa kun alkaa rakentamaan elämäänsä.
Minä asuin aikanaan 18 neliön yksiössä monta vuotta, mutta nyt minulla on iso omakotitalo järven rannalla.
N42
Muutin 18 vuotiaana suoraan lastensuojelulaitoksesta 30 neliön yksiöön. Täällä ollaan edelleen 12 vuotta myöhemmin. Ei ole tulevaisuutta ei. m30
3600€ palkasta jää verojen jälkeen käteen noin 2500€, jos tuosta laittaa tonnin asumiseen niin jää silti vielä 1500€/kk laskuihin ja elämiseen jolla yksi ihminen elää varsin mukavasti (jos ei ole pikavippikierteessä tai peliongelmainen ym).
Vuokraovesta löytyy yli 1500 kaksiota ympäri Helsinkiä 800-1200€/kk vuokralla. Sieltä katselemaan.
Vierailija kirjoitti:
3600€ palkasta jää verojen jälkeen käteen noin 2500€, jos tuosta laittaa tonnin asumiseen niin jää silti vielä 1500€/kk laskuihin ja elämiseen jolla yksi ihminen elää varsin mukavasti (jos ei ole pikavippikierteessä tai peliongelmainen ym).
Vuokraovesta löytyy yli 1500 kaksiota ympäri Helsinkiä 800-1200€/kk vuokralla. Sieltä katselemaan.
Tonni asumiseen 2500 nettotuloista on ihan naurettavan paljon. 40% nettotuloista VUOKRAAN! Hei haloo. Järkevää olisi laittaa noin 20% nettotuloista kiinni vuokraan tai lainanlyhennykseen. AP:n tuloilla se olisi noin 500 euroa. Sillä et saa mitään pk-seudulta.
Mikä sinua siellä yksiössä pitelee? Ei ainakaan työt, jos kerran pystyt tekemään ne etänä. Muuta ihmeessä kauemmaksi ja väljemmäksi, kyllä elämänlaatu paranee, saat huomata.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua siellä yksiössä pitelee? Ei ainakaan työt, jos kerran pystyt tekemään ne etänä. Muuta ihmeessä kauemmaksi ja väljemmäksi, kyllä elämänlaatu paranee, saat huomata.
Kiva muuttaa jonnekkin skutsiin missä ei tunne ketään tai tapaa ketään. Siellä masentuu myös, ainoastaan eri syystä.
Täysin samat fiilikset täällä. Olen ollut eri syiden takia hyvin paljon kotona jo viimeiset kolme vuotta, ja kyllä alkaa seinät kaatua päälle. Toivon kyllä pääseväni muuttamaan isompaan asuntoon ensi vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni asumiseen 2500 nettotuloista on ihan naurettavan paljon. 40% nettotuloista VUOKRAAN! Hei haloo. Järkevää olisi laittaa noin 20% nettotuloista kiinni vuokraan tai lainanlyhennykseen. AP:n tuloilla se olisi noin 500 euroa. Sillä et saa mitään pk-seudulta.
Valitettavasti pk-seudulla menee helposti 40-50% nettotuloista asumiseen. Tuo 20% on kyllä yksinasuvalle hankala saavuttaa, ellei asu kaupungin vuokra-asunnossa, solussa tai vanhemmiltaan perimässä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain pitää aloittaa, kaikkien. Asutko keskustassa? Jos haluat enemmän neliöitä muuta kauemmaksi, esim. lähiöön tai vanhempaan taloon. Ihan perusjuttuja!
Tai jos ideologiaa etsitään, minä olen sitä mieltä, että maailma voisi vihdoinkin sopia, että puolustusvarustuksesta luovutaan eikä niihin sitoudu turhaa valtioiden varoja. Yksilöt olisivat sitten hieman vauraampia ja onnellisempia.
AP on jo "aloittanut" varmaan yli 10 vuotta sitten. AP on keski-ikäinen. Jossain on yhteiskunnassa vikaan kun vielä tuon ikäiset joutuu asumaan lähinnä nuorille aikuisille tarkoitetuissa yksiöissä.
Onko 30 vuotias keski-ikäinen?
Minä tulin Helsinkiin 48-vuotiaana ja sain juuri ja juuri kaksion lähiöstä. Lapsia ei ole. Eihän niihin olisi ollut varaakaan. Muistan kun työkenkiäkään en saanut ostettua kun käteisvarat olivat tiukilla monta vuotta. Nyt kun olen eläkkeellä, jää jo hieman säästöön ja tällä omaisuudella voisi ajatella omaa lasta. Mutta myöhäistä on yli kuuskymppisellä....
Teitä yksin asuvia taitaa siellä Helsingissä olla pilvin pimein. Kulttuurimme modernia yksilöllistä "kehitystä".
Kaksi eläkeläistä ja vuokra kuukaudessa 1200 euroa, meidän yhteistuloista se on 60%. Onneksi on katto pään päällä ja lämmin vesi. Aika menee pääasiassa kotona ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika normaali tilanne Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa a) asua Helsingissä b) asua isossa asunnossa, niin siihen on laitettava enemmän rahaa kuin jossain muualla. Jos ei halua laittaa niin paljon rahaa, niin sitten joustaa joko asuinpaikassa, asunnon koossa tai molemmissa. Näin se vaan menee, jos haluaa tietynlaisen elintason niin siitä on maksettava.
Ei se asunnon koko aina kaikkea paranna. Mä asun puolison ja lapsen kanssa 100neliöisessä paritalossa ja mulla on iso mökki maalla. Sen verran vain alempaa keskiluokkaa olen että itse pitää siivota joka neliö. Haaveilen pienemmästä asunnosta ja tavaramäärästä. Ja joo en asu Helsingissä kantakaupungissa. Enkä haluakaan asua. Etätöissä 80pros työajasta.
Muuta vähän kauemmas, etätöitä voi tehdä muuallakin. Joku pieni rivari tai kaksio noin 30 min - 1 h matkan päästä Helsingistä, jonkun radan varrelta. Pääset sitten helposti käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N42
Anna kun arvaan: olet parisuhteessa varakkaan miehen kanssa? Se on ainoa pakokeino ulos näistä "rotanloukoista" Sinkku joutuu elämään koko elämänsä itsemurhayksiössä itsemurhaa pohtien. Onko se ihmisen arvoista elämää, onko!
Sinkku pystyy asumaan 3600€ kuukausipalkalla vähintään kaksiossa missä tahansa muualla Suomessa paitsi siellä Helsingissä.
Pystyy asumaan kaksiossa Helsingissäkin. Paitsi jos pitää myös autoa ja hevosta, niin sitten ei ehkä rahat riitä siihen kaksioon.
Meinasin kyllä tosissani seota 24 neliön parvekkeettomassa yksiössä, oli siis aivan hirveää (jatkuvasti kotona myös.) Nyt pienehkö parvekkeellinen kaksio rauhallisella alueella, en muuta tästä siis ikinä. Kyllä ainakin jatkuvasti kotona oleva ihminen kaksion tarvitsee.