Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset pukeutuvat kokomustiin asusteisiin?

mölli567
29.12.2021 |

Kuin olisivat menossa tai tulossa hautajaisista.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pidä esim. mustasta takista itselläni. En vain viihdy. Pidän tumman viininpunaista takkia. Pitkät housut on mustat. Käytän myös erilaisia kaulaliinoja, huiveja, jotka sopivat takin väriin. Mustaa voi olla hieman vaatteissa. Kuitenkin itse viihdyn muun värisissä yläosissa. Housut aina mustat. Samoin esim. laukut, kengätkin usein. Musta väri syö kaiken värin kasvoilta. Minulla on kullanruskea tukka luonnostaan, keskitumma. Ja vaalea iho. Muilla ihmisillä musta ei haittaa yhtään. En edes huomaa tai katsele muitten vaatteitten värejä. Joillekkin musta sopii hyvin. Itselleni ei lähelle kasvoja.

Vierailija
42/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota värit!

Kaupoissa on riemunkirjavia, kun katsot. Mene sokokselle, henkkamaukkaan, kappahliin, cittariin, prismaan...

Itse inhoan sitä värien sekamelskaa, kun aikuiset ihmiset näyttää eskarilaisilta leikkipuistossa: viirulliset housut, kukikas tunika, punaset kengät, ilosen värinen tupsupipo, keltaoranssi takki, kuosikassi ja engl.lakritsakorvikset jne. Ollaan niin repäseviä ja äänekkäitä. Huoh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksy- ja talvi ulkoiluvaatteissa ei ole kun mustaa. Mielelläni ostaisin vaikka keltaisia, kirkkaan sinisiä jne. toppa-ja tuulihousuja mutta kun kaupassa on vaan sitä mustaa!

Vierailija
44/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa on vaikka mitä värejä, esim. sinisiä ja punaisia vaatteita on aina, ja keltaista oli kesällä kaikkialla. Nämä, jotka väittävät muuta eivät katsele ympärilleen vaan suunnistavat niin nettikaupoissa kuin kivijalkakaupoissakin heti mustan äärelle. 

Missä kaupoissa on värikkäitä vaatteita? Asun Stadissa ja myönnän että nyt korona-aikaan en ole urakalla kaupoissa juossut. Kuitenkin muutaman vuoden kokemuksella kaupoissa on ollut päävärinä beige, harmaa, ruskean eri sävyt ja hailakat pastellit. Juhlapuvuissa saattaa olla värejä ja toki on tarjolla riemunkirjavia tunikoita mutta ihan normivaatteissa, yksivärisissä ei paljon värejä ole, siis kirkkaita värejä. Netistä en vaatteita osta. Käyn laidasta laitaan kivijalkaliikkeissä sekä Stokkalla ja Sokoksella ym. Nimenomaan yksivärisiin vaatteisiin kaipaisin värejä.

Vierailija
45/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat kengät ja laukut sopivat lähes kaiken vaatetuksen kanssa (kesät/talvet). Jos niissä väriä, luullaan helposti 'hörhöksi'. Mieluummin tyylikäslinjalla ja jos on muutenkin pituutta, en halua, että korostuu värikkäillä kengillä. En oikein ymmärtänyt miksi tällaistä kysellään...?

Vierailija
46/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väri-ilotulitus tyyliin Maria Veitola on päällekäyvän hyökkäävää ja levotonta. En pidä itsellä enkä muilla.

Vierailija
47/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin enemmän värejä mutta olen nirso niiden suhteen. Kaupoissa on enimmäkseen mustaa, beessiä, harmaata, tummansinistä ja muita ankeita värejä. En myöskään pidä kirkkaasta punaisesta, pinkistä tai muista kirkuvista väreistä. Jäljelle jäävät pehmeät ja murretut värit, mutta niitä on harmillisen vähän. Vauvapinkki ja -sininen eivät myöskään innosta.

Vierailija
48/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas harmittaa kielen rappio. Näköjään montaakaan ei kiinnosta, että asuste ja asu ovat ihan eri asioita.

Vierailija
49/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliölle luontainen tapa sulautua maastoon. 

Syksy, talvi, kevät- aikaan on järkevää mukautua luonnon olosuhteisiin, ettei näy saalistajille.

Tämä on luontaista.

Talvisodassa sotilaat pitivät lumipukua. Tulee samasta tarpeesta.

Kyse on luontaisesta mukautumisesta ja ei yksilö voi mitään asialle.

Päässä pitää olla vikaa jos pukeutuu talvella värikkäästi. 

Kertoo että on vähän ailahteleva ja räiskyvä persoonallisuus.

Kertoo myös yksilöllisyyden uskonnollisuudesta. 

Henkilö ei ajattele kollektiivisesti ja elää itsetuhoista elämää.

"Päässä pitää olla vikaa jos pukeutuu talvella värikkäästi."

"Kertoo myös yksilöllisyyden uskonnollisuudesta."

"Henkilö ei ajattele kollektiivisesti ja elää itsetuhoista elämää."

Mitäköhän tää tehtailija seuraavaksi päästään keksii, vilkas on ainakin mielikuvitus.

Väreihin pukeutuminen ei kerro mitään ihmisen luonteesta. Aloittaja varmaankin asuu pienellä paikkakunnalle jos noin ajattelee. Värikkäästi pukeutuminen ei ole sama asia kuin mauttomasti pukeutuminen. Itselläni tumma viininpun. takki, mustat housut, mustat kengät, musta laukku ja kaulaliina sopii aina takin väriin. Teen ja neulon niitä itse. Kaikkien tulee saada pukeutua niihin väreihin mistä pitävät ilman että tulevat leimatuiksi tai takana päin haukutaan että " muka jotain vikaa". Toki minulla on mustakin takki. Tumma luumunpun. tai viininpun. miellyttää enemmän.

Vierailija
50/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt kotona yllä vadelmanpunaista, petrolinväristä, sinistä ja näköjään vähän vihreääkin. Nämä ovat kotikäytössä, koska ovat kuluneita, neuleessa on reikäkin. En löydä muita vaatteita kuin mustia, beigejä, harmaita ja valkoisia. Kaikki muut ovat inhokkeja, musta menettelee. Jos löytääkin yhden värikkään vaatteen, ei ole mitään takeita, että sen kaveriksi osuisi mitään väriparia.

Värikkäitä mekkoja ja kesävaatteita kyllä löytyy, mutta sattuneesta syystä kylmempien kelien vaatteet ovat synkkää pohjoismaalaista minimalismia.

Vierailija
51/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kuulee väitettävän että musta ja valkoinen vaatteissa sopivat kaikille. Mulle ei. Mä näytän jotenkin harmahtavalta ja tunkkaiselta, jos mulla on mustaa tai valkoista lähellä kasvoja.

Vierailija
52/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olin mustaan pukeutuja ja jotenkin haarmaahiirulaisesti varman päälle ottaja, nyt olen hankkinut ihania värikkäitä mekkoja ja tunikoita jne. Tunnen itseni ihan eri ihmiseksikin. :)

Kannustan siis ketä tahansa siis pukeutumaan rohkeammin, kunhan tosiaan vaatteet ovat tyylikkäät, sopivan kokoiset, tarkoituksenmukaiset, tilanteeseen sopivat jne.

Vierailija
53/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat vaatteet on käteviä, kun ne sopii aina yhteen toistensa kanssa.

Vähemmän kätevää on se, että musta kangas haalistuu helposti, eli muutaman pesun jälkeen näyttää ryysyläiseltä.

Vierailija
54/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin mustan sijaan tummaa sinistä tai munakoisoa mutta niitä värejä ei ole tarjolla kaupoissa. Musta on useimmille suomalaisille liian kova väri. Luullaan myös, että se värinä hoikentaa.

Vierailija
55/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkään yhteen väriin pukeutuminen viestii ettei esteettiset asiat kiinnosta ihan hirveästi ja haluaa päästä mahdollisimman helpolla. Itse en juuri noteeraa ollenkaan sellaisia jollakulla olisi pelkkiä mustia vaatteita.

Vierailija
56/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksy, talvi, kevät- aikaan on järkevää mukautua luonnon olosuhteisiin, ettei näy saalistajille.

Tämä on luontaista.

Mitäköhän tää tehtailija seuraavaksi päästään keksii, vilkas on ainakin mielikuvitus.

Vastapuoli ihmettelee kun talvisin oravat ja jänikset ei vaihda turkkiaan oranssiksi tai siniseksi.

Ihminen on eläin siinä missä muutkin.

Luontainen pukeutuminen ja hillitty olemus on hengissä pysymiselle tärkeä juttu.

Onpa viesti. Kautta historian jos vähänkin tuntee kulttuurihistoriaa on pukeutuminen ollut värikästä. Värejä on käytetty aina niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa. Epäloogista verrata eläimiin joilla on turkki ja jotka eivät käytä vaatteita. Onhan suomen talvessa värikkäitäkin eläimiä, mm. linnuista punatulkut jne.

Vierailija
57/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa yläluokkaa,aatelisia, kuninkaallisia- eivät pukeudu mustaan

kuin suruun

ja herrasmies käyttää mustaa vasta klo 1800 jälkeen (frakki/smokki

miehen tumman puvun ei tarvitse olla musta vaan tumma laivastonsininen on parempi ja naiselle väriä

vinkkinä esim Downtown Abby, vain palvelijoilla on mustaa

ja kyllä kaupoista saa värikkäitä vaatteita, vaatii vaan hieman enemmän vaivannäköä.

Vierailija
58/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa suomalaisista on ylipainoisia ja pukeutuu varman päälle mustaan näyttääkseen hoikemmilta, koska eivät osaa pelata vaatteiden leikkauksilla ja malleilla. Tummansininen, tummanruskea, tummanvihreä tai vaikkapa tumma viininpunainen hoikistaisivat yhtä lailla ja imartelisivat suomalaista keskimääräistä naamanväritystä kyllä paremmin. Ja lähellä kasvoja kannattaa kokeilla vaaleampia ja syvempiäkin värejä.

Minä olen vähän ylipainoinen ja osaan kyllä pelata malleilla ja mittasuhteilla. Väreistähän tässä on kysymys. Toisaalta on vaikea löytää oikeanlaisia leikkauksia ja malleja kun useat vaatteet ovat muodottomia säkkejä.

Vierailija
59/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukeutumisen kultuurihistoria nönnönnnöö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on luontaista.

Vastapuoli ihmettelee kun talvisin oravat ja jänikset ei vaihda turkkiaan oranssiksi tai siniseksi.

Ihminen on eläin siinä missä muutkin.

Luontainen pukeutuminen ja hillitty olemus on hengissä pysymiselle tärkeä juttu.

Onpa viesti. Kautta historian jos vähänkin tuntee kulttuurihistoriaa on pukeutuminen ollut värikästä. Värejä on käytetty aina niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa. Epäloogista verrata eläimiin joilla on turkki ja jotka eivät käytä vaatteita. Onhan suomen talvessa värikkäitäkin eläimiä, mm. linnuista punatulkut jne.

Minäpä olenkin se tämän ketjun oppinein ja lukenein. Tunnen kultuurihistorian paremmin kuin hyvin ja siksi neuvon teitä täällä ilmaiseksi omalla vapaalla-ajallani. Mitä saan siitä vastalahjaksi?

Ympäripyöreitä selityksiä ja pöyristyttävän röyhkeitä kommentteja. 

Viestikin poistettiin, koska se meni liikaa tunteisiin.

Ei se minulta ole mitenkään pois, jos porukka haluaa pukeutua päiväntasaajan väreihin pohjolassa. 

He haluavat olla "silmäriistaa".

Me muut haluamme elää rauhassa ja tehdä vaatimattomasti työtä yhteiskunnan eduksi provosoimatta ympäristöä mitenkään. Vain tehdä työtä ja kantaa kortemme kekoon kuin muurahaiset.

Tiesittekö että jos muurahainen saa päälleen väriä, niin sen kimppuun käydään sen tullessa kohti kekoa?

Samoin käy lapselle, jos pukeutuu poikkeavasti ja saa enemmistön huomion itseensä. Siksi sivistysvaltiossa pukeudutaan koulupukuun. 

Se vähentää kiusaamista.

Minulla on yliopistotutkinto kulttuurihistoriasta. Ymmärrän toki tämän viestin pointin( en ole tyhmä). Kuitenkin ajattelen, että jos pukeutuminen provosoi muita niin aika huonosti on asiat. Asun eteläsuomessa kaupungissa ja kyllä täällä näkee yhtä paljon värikkäitä takkeja kuin tummiakin. On sinistä, harmaata, ruskeaa, punaista jne. Enkä ole koskaan nähnyt että se ärsyttäisi ketään. Ehkä hyvin pienillä paikkakunnilla voi olla toisin. Kyseessä tottumiskysymys. Jos ihmiset pitäisivät välillä värikkäämpääkin niin siihen totuttaisiin.

Vierailija
60/91 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on surupuku. Siksi pukeudun mustaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän