Mikä auttaa hetkellisesti ahdistukseen? Kikkakolmoset kehiin
Ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät, mitä konsteja teillä on ahdistuksen kanssa pärjäämiseen? Tarkoitan nyt näitä hiusrenksun räpsyttely ranteessa -tyylisiä, ei mitään "mene terapiaan ja metsäkävelylle". Olen pitkäkestoisessa terapiassa ja en voi kesken työpäivän häipyä luontoretkille.
Huomaan, että etätöissä mulle on tullut kaksi huonoa tapaa ahdistuksen säätelyyn: ilkeämielisten juorupalstojen lukeminen ja jatkuva napostelu eli wanha kunnon lohtusyöminen. Haluaisin oppia jotakin rakentavampia keinoja tilalle. Hengityksen kontrollointiin perustuvat hengitysharjoitukset eivät terapeutin mukaan sovi minulle, sillä kontrolloinnista pitäisi juuri päästä eroon.
Help!
Kommentit (36)
Mainittu laventeli vaikka lämpimään jyvätyynyyn, se niskalle.
Aitoa eteeristä öljyä siis.
Laventelin nimihän viittaa vähän angstiin 😃
Pirteyttä antamaan enemmänkin nuo petitgrain, tai citrustuoksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin Asghwandan t. ahdistushullu
Olen kokeillut ashwagandhaa, mutta en huomannut mitään eroa. -ap
Aijaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanjabis, píri, taíkasienet, alkoholi.
Heh, olen lopettanut alkoholin käyttämisen kokonaan n. 2 vuotta sitten, kun huomasin miten paljon kohtuullinenkin alkoholinkäyttö sotkee aivokemioita ja häiritsee nukkumista. Veikkaan, että ihan sama juttu kaikissa luettelemissasi. -ap
Taíkasienet eivät todellakaan sotke aivokemioita ja ne ovatkin erinomainen tapa ehkäistä masennusta. Myöskään kanjabis ei sotke millään tapaa elämää, jos sitä käyttää harvemmin eikä jatkuvasti. Píri kyllä häiritsee unen saantia.
Tää matkoille jäänyt kaveri ei ole tainnut kuulla ikinä huonoista tripeistä...
Kun ahdistavat ajatukset alkavat pyöriä päässä, vedä henkeä ja sano itsellesi, että tämä on nyt taas tätä. Nämä ovat vain ahdistavia ajatuksia ja tunteita, joita olen tuntenut ennenkin, mutta nyt yritän olla ajattelematta niitä, eikä minulla ole tässä mitään hätää. Ja sitten voi nousta kävelemään, käydä vessassa ja kastella ranteensa kylmässä vedessä, jos naamaa ei ehdi laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jumala rankasee siitä se ahdistus tulee. Sun pitää saada kaikki synnit pois sydämmeltä. Muistakaa että Jumala rankaisee.
Voi tosiaan lyödä salamalla päähäsi vaikka ja koiravarkaisiin koruvarkaisiin myös iskee.
Pitkä kuuma suihku on auttanut ainakin minulla, mutta vaikutus saattaa kestää vain n. tunnin. Myös joku oikein rasittava fyysinen suoritus auttaa, mutta ei silläkään pelkästään ahdistusta selätä.
Ahdistusta täytyy ruveta ratkaisemaan kuitenkin viime kädessä purkamalla niitä negatiivisia ajatuskehiä, jotka sen ahdistuksen aiheuttavat.
Myös tietyt lääkkeet, kuten SSRI-lääkkeet voivat olla suureksi avuksi.
Alkoholi auttaa selvästi ahdistukseen, mutta krapulassa voi olla sitten normaaliakin pahempi ahdistus.
Kyllä se on tämä: kotona perse penkkiin. Puhelin kiinni ja pois. Iso kolmen vartin kirkas pullo viinaa. Saa nauttia vaikka mehun kera. Heräät aamulla ilman ahdistusta😭
Hyvin huomaa, että taas kerran neuvoja antamassa porukka, joka ei itse kärsi ahdistuksesta, kunhan heittelee ilmaan vinkkejä joiden kuvittelee auttavan tai saa oman itsen kuulostamaan hyveelliseltä ihmiseltä :/
Näistä suurin osa on ihan vastaavia hymistelyvinkkejä kuin toi ikiklassikko luonnossa käyskentely, jonka pitäisi ratkaista kaikki ongelmat.
ai jotain eteerisiä öljyjä ahdistukseen, ihanko totta? ei hitto, suorastaan loukkaavaa sellaista kohtaan, joka kyselee ihan oikeita, kokemusperäisiä, toimivia vinkkejä.
Kukaan oikeasti ahdistunut ei saa apua mistään öljyistä tai haarahyppelyistä!
Kannattaa kokeilla vahvaa L-teaniinia. Saa luontaistuotekaupoista. Monilla auttaa. Mutta pitää olla aika iso annos.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huomaa, että taas kerran neuvoja antamassa porukka, joka ei itse kärsi ahdistuksesta, kunhan heittelee ilmaan vinkkejä joiden kuvittelee auttavan tai saa oman itsen kuulostamaan hyveelliseltä ihmiseltä :/
Näistä suurin osa on ihan vastaavia hymistelyvinkkejä kuin toi ikiklassikko luonnossa käyskentely, jonka pitäisi ratkaista kaikki ongelmat.
ai jotain eteerisiä öljyjä ahdistukseen, ihanko totta? ei hitto, suorastaan loukkaavaa sellaista kohtaan, joka kyselee ihan oikeita, kokemusperäisiä, toimivia vinkkejä.
Kukaan oikeasti ahdistunut ei saa apua mistään öljyistä tai haarahyppelyistä!
Alan ammattilaiset ovat kyllä tutkineet, että raskas harjoittelu (kuntosali ymv) auttaa ahdistukseen ja pitkäkestoisempi harjoittelu masennukseen. Eri asia, saako ahdistunut tai masentunut itsestään irti sen verran että kokeilisi. Myös hengityksen säätely (esimerkiksi veden alla oleminen) auttaa ihan tutkitusti. Aivoja voi ja kannattaa opettaa - ne ovat yllättävän mukautuvat.
Mutta jos ei ole valmis kokeilemaan muuta kuin lääkitystä niin lääkäriin sitten vain. Kaikkeenhan ihmisten pitäisi aina saada ensisijaisesti lääkettä, eikä muita keinoja voi edes kokeilla.
Tulisen pastillin imeskelystä voi olla apua.
Ahdistuksen sietäminen. Anna ahdistuksen tulla, ... ja olla. Älä häädä sitä pois vaan ole sen "kaveri". Ja älä usko pelkoajatuksia joita epävarmuuden hetkellä ahdistuneena nousee mieleen, ne ovat vain ajatuksia jotka tulevat ja menevät....
Paras keino itsellä kun antaa itsensä olla ahdistunut. Ei siihen kuole!
Jos elämässä vaikea vaihe, stressiä, huolia jne, ahdistus on ihan normaalia. Ehkä pitää kuunnella itseään, hiljentää kenties tahtia, luopua jostain mikä ei ole hyväksi jne. Ehkä pitää oppia olemaan itselleen armollinen. Opettelemaan myötätuntoa itseä kohtaan.
Kaikenlaisia ahdistuksia elämässä joutuu kokemaan. Et ole yksin! Ja voi rohkeasti myös kertoa muille, kuten tällä palstalla, että kokee ahdistusta. Ei tarvitse olla liian "vahva".
Monia hyviä neuvoja tullut. Lievemmässä tai kohtauksen alkuvaiheessa konkreettinen tekeminen: rauhallisesti tiskaamaan tai siivoamaan tiskipöydän, keskity täysillä siihen mitä teet. Lähde viemään roskat, mutta pue päälle niin että voit kävellä korttelin ympäri rauhallisesti.
Jos on paha kohtaus päällä, ranteet/kasvot kylmään veteen, pureskelu jääpaloha tai imeskele wasabipalaa. Hengitä pitkään ulos, neljä sisään, neljä ulos.
Ja niinkuin joku sanoi: ajattele, että jaahas, tää on taas tätä. Auttaa normalusoimaan. Itseäni on auttanut, kun ajattelen ahdistusta kohtauksena. Silloin sillä on alku ja loppu, ja se on "lääketieteellinen" juttu.
Metsäretki auttaa minulla hetkellisesti.
Olen kokeillut ashwagandhaa, mutta en huomannut mitään eroa. -ap