Mikä auttaa hetkellisesti ahdistukseen? Kikkakolmoset kehiin
Ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät, mitä konsteja teillä on ahdistuksen kanssa pärjäämiseen? Tarkoitan nyt näitä hiusrenksun räpsyttely ranteessa -tyylisiä, ei mitään "mene terapiaan ja metsäkävelylle". Olen pitkäkestoisessa terapiassa ja en voi kesken työpäivän häipyä luontoretkille.
Huomaan, että etätöissä mulle on tullut kaksi huonoa tapaa ahdistuksen säätelyyn: ilkeämielisten juorupalstojen lukeminen ja jatkuva napostelu eli wanha kunnon lohtusyöminen. Haluaisin oppia jotakin rakentavampia keinoja tilalle. Hengityksen kontrollointiin perustuvat hengitysharjoitukset eivät terapeutin mukaan sovi minulle, sillä kontrolloinnista pitäisi juuri päästä eroon.
Help!
Kommentit (36)
Jos ei ole portaita, tee burpeeta vaikka 20 x niin lujaa kun jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole portaita, tee burpeeta vaikka 20 x niin lujaa kun jaksat.
Mielenkiintoista! Onko sulla itsellä ahdistustaustaa? En ole itse koskaan kokeillut tätä kun olo on pahimmillaan, mutta ajatuksena se tuntuu aika radikaalilta. Kun ahdistus on tosi paha, on vaan fyysisesti todella kuvottava ja voimaton olo, ei ole itselle tullut mieleen kuin jokin tosi rauhallinen venyttely tms. Vähän kuin siinä mahatautia enteilevässä kuvottavassa olossa lähtisi lenkille :D Mutta täytyy testata, ei se mitään ota jos ei annakaan. -ap
Podcastit, musiikki (vaikka semmonen pimpelipompeli, jossa ei ole sanoja), suihku, eteeriset öljyt (laventeli, piparminttu ja petigrain)
Piikkimatto on hyvä. Lämpö-/kylmäpakkaus. Intensiivinen liikunta esim. joku haarahyppeleminen kotosalla taikka lattialle makuulteen ja sieltä ponnistaa seisomaan ja hypätä niin kauan ettet enää jaksa. Väsyttäminen auttaa poistamaan stressiä, ahdistusta ja jännitystä, kuten myös nämä aiemmat kehoon kohdistuvat paine-ja lämpötilaerot. Kantsii etsiä hakusanalla TIP-taidot apukeinoja kovaan ahdistukseen. Tsemppiä! 😊🤗
Upota naama jääkylmään veteen pidätä hengitystä. Ahdistus on pelkkä tunne jonka voi korvata toisella tunteella.
Tämä vaatii rauhallisen tilan ja aikaakin mutta toimii hyvin ainakin omalla kohdalla
Eli toimin samaan tapaan kuin joogan jälkeen rentoutuessa.
Mukava oloasu päälle (sukat myös jalkaan, villaiset ovat minusta parhaat) avaan ikkunan ja käyn makaamaan joko joogamatolle lattialle tai vuoteeseen. Tarvittaessa pieni tyyny pään alle ja kevyt viltti päälle
Hidastan hengitystä tietoisesti, seuraan sisään- ja uloshengityksiä ja keskityn rauhalliseen hengitykseen
Jos ajatuksia herää, alan laskea hengityksen tahdissa hitaasti 1, 2, 3...
Jos olen makuuasennossa, peitto päällä, voi unikin tulla ja auttaa ahdistuksen karkoitukseen
Kiitos hyvistä vinkeistä! Täytyy testata heti :) -ap
Mä harjaan kissaa, se nauttii siitä niin että omakin olo paranee.
Vierailija kirjoitti:
Upota naama jääkylmään veteen pidätä hengitystä. Ahdistus on pelkkä tunne jonka voi korvata toisella tunteella.
Muistan lukeneeni, että tästä on ihan tutkimuskin tehty ja kuulemma tehoaa todella hyvin. Eli juuri tätä samaa vinkkiä olin tulossa kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kanjabis, píri, taíkasienet, alkoholi.
Heh, olen lopettanut alkoholin käyttämisen kokonaan n. 2 vuotta sitten, kun huomasin miten paljon kohtuullinenkin alkoholinkäyttö sotkee aivokemioita ja häiritsee nukkumista. Veikkaan, että ihan sama juttu kaikissa luettelemissasi. -ap
Kylmäaltistus. Itse harrastan tätä saunomisen yhteydessä. Kovien löylyjen jälkeen niin kylmään suihkuun että kirpasee. Aah, ihana rentoutuksen tunne!
Ei hengityksen kontrollointi, vaan huomiointi: pitkä uloshengitys
Selkään hengittäminen : ajuriasento (googlaa)
Vartalonkierrot vastaliikkeenä jäykistymiselle
Rintalastan hierominen ja kevyt painelu ( n 5 cm solisluiden yhtymäkohdasta alaspäin) : huom voi laukaista surua jos sitä on pidätellyt, mutta sitten helpottaa
Vaahtokäsipesu ja käsien hieronta
Fascia pallon rullaaminen käsivarsia pitkin
Ennaltaehkäisyyn: aamusivujen kirjoittaminen
Parasetamoli rauhoittaaa hermostoa ja lamauttaa tunteitakin.
Ylös sohvalta sekä some kiinni ja luontoon liikkumaan
Mulla ei auttanut mikään muu kuin lääkitys. Aloitin tammikuun alussa ja koko tammikuu meni järkyttävän ahdistuksen kourissa mikä ei loppunut millään kunnes lääke alkoi auttamaan. Ei ole tammikuun jälkeen ahdistanut, huh! En halua tuntea sitä tunnetta enää ikinä!
Kiitos kaikista ihanista vastauksista! Tulee olo, että ehkä en olekaan aivan yksin näiden olojen kanssa, vaan myös muilla on välillä samanlaista <3 Sain ahdistuksen kaverikseni avioeron jälkeen. Terapian ansiosta ahdistus ei ole enää jatkuvaa eikä niin voimakasta kuin aluksi, mutta moni asia edelleen laukaisee ahdistuksen. Paljon tsemppiä muillekin ahdistuksen kanssa eläville! -ap
Tutkitusti raskas liikunta, joka ottaa lihaksiin, auttaa ahdistukseen. Työhuoneessa esim. joku kyykkysarja ja punnertaminen tmv. Ja tosiaan kasvojen upottaminen kylmään veteen auttaa useimpia. Jos voit mennä vessaan ja olla siellä jonkun aikaa rauhassa, kannattaa kokeilla.
Itseäni auttaa lievempään ahdistukseen se perinteinen hengitysharjoitus: nenän kautta sisään ja suun kautta ulos niin hitaasti kuin mahdollista. Aivot tulkitsevat silloin, ettei ole hätää toisin kuin nopeasti ja pinnallisesti hengittäessä.
Löysin Asghwandan t. ahdistushullu
Käy juoksemassa portaat muutaman kerran ylös ja alas ja juo kylmää vettä. Liikunta auttaa aina.