Millaisia sormiruokia syötät alle vuoden ikäiselle?
Kerro vaikkapa kolmen päivän ruuat! Etsin vain ideoita omalle 10 kk ikäiselle vauvalleni.
Kommentit (26)
Ääh, damn you auto correct! Piti kirjoittaa kanafilee! T.14
No esim 1 ateria; kotitekoisia lihapullia pilkottuna, keitettyä porkkanaa viipaleina, maissia, kurkkusuikaleita, leipäpalasia.
2. Keitettyä kananmunaa pilkottuna, keitettyä perunaa kuutioima, porkkanaraastetta, raejuustoa, herneitä
3. Uunissapaistettua lohta, jasminriisiä (se klimppiintyy niin lapsen helppo syödä), avokado kuutioita, keitettyä parsakaalia.
Nämä kelpaavat hyvin omalle juuri 1v täyttäneelle. Tai siis on syönyt näin jo 10kk alkaen kun teki lusikkalakon!
Meillä oltiin ns. Sekakäyttäjiä eli osa aterioista soseina, osa sormiruokina. Meillä esim. Minilihapullia ja kebakoita itse tehtyjä ilman suolaa, kansuikaleita. Keitettyjä kasviksia esim bataatti, kukka ja parsakaali tai yksinkertaisesti keitin kaupan seka vihanneksia, leipäpaloja ja riisikakkua
No meillä kymmenkuinen söi jo samaa kuin muutkin, tosi pieniä määriä vain. Makaronilaatikkoa, siskonmakkarakeittoa, risottoa, muusia ja lihapullia, italianpataa, minestronekeittoa, makaronia ja kasviksia, kalaa... siis kaikkea mitä sai tungettua käsin suuhunsa lautaselta. Keitoista hän söi perunat ja vihannekset (ja esim. jauhelihan) jahka soppa oli tarpeeksi jäähtynyt. Lapsi tykkäsi nimenomaan ruokalajeista, sen sijaan erikseen tarjotut keitetyt kasvikset tms. palat eivät kelvanneet. Kaupan soseet eivät käyneet koskaan. Lapsi söi aika vähän kiinteitä suunnilleen yksivuotiaaksi saakka, ja rintamaito oli ykkösruoka siihen asti.
Vain sellaisia ruokia mitä pystyin itse nielemään pureksimatta (jos siis lapsella ei ole hampaita tai niitä on vähän). Annoin siis banaania, kypsäksi keitettyjä kasviksia (parsa-/kukkakaali, porkkana..)
Keitettyä makaronia, keitetyn kananmunan paloja, keitettyjä ja paloiteltuja vihanneksia: porkkanaa, palsternakkaa, kukkakaalia, bataattia, tuoreena kurkku- ja paprikatikkuja, tomaatinpaloja, vesimelonia ja muita hedelmiä, leivänpalojakin olen joskus antanut vaikka niissä vähän suolaa onkin. Yli 10 kk lapselle olen antanut myös raejuuston muruja.