Millaisia sormiruokia syötät alle vuoden ikäiselle?
Kerro vaikkapa kolmen päivän ruuat! Etsin vain ideoita omalle 10 kk ikäiselle vauvalleni.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 22:02"]
Minkä ikäiselle olette aloittaneet sormiruokailun ja millä aineksilla?
[/quote]
Mä olen aloittanut siinä puolen vuoden jälkeen, kun vauva on pystynyt istua syöttötuolissa ja osannut työntää ruokaa kädellä suuhuh. Mä oon aloittanut höyrytetyillä kasviksilla, banaanilla, avokaadolla, lihapullilla, kananmunalla.
No, mitä vaan, keitot ja puurot ei käy, mut muuten... Se että ne on pilkoittuin lautasella, ei tarkoita olis vaan napostelua...
Ihan tavallista kotiruokaa oon antanu tuon ikäiselle. Ilman suolaa toki. Esim keitto(liha, kala, kana, jauhelihakeitto esim) niin että lapsen lautaselle ei laita lientä juurikaan niin on helppo napsia sormin.
Kana-curry-ananskastike, kana-kermakastike(maitotuotteita voi käyttää ruoanlaitossa 10kk alkaen), pastaa/perunaa ja keitettyjä/höyrytettyjä vihanneksia.
(Itsetehtyjä) Lihapyöryköitä/pihvejä/mureketta, perunoita ja kasviksia
makaroonilaatikkoa ja porkkanaraastetta
karjalanpaistia tai muuta liharuokaa jossa liha haudutettu ihan pehmeäksi. Perunoita ja vihanneksia
kananmuna esim keitettynä, munakkaana.
kiireessä käytän pkastevihanneksia(esim kruunuvihannespussi on hyvänkokoisia paloja, tai wokkivihanneksetkin on hyviä), noin puolet ajasta sitten itse höyrytettyjä/keitettyjä,vihanneksia(enimmäkseen porkkanaa ja parsaklia tuonikäiselle, huono mielikuvitus)
Maissinaksuja ja muroja (froot loopseja vai mitä ovatkaan) ja joskus weetabixiä
Kurkkua, porkkanaa, hedelmiä, leipää, makaronia, kanaa...
Ajattelin siis lähinnä aterioita, en niinkään naposteltavaa!
Ap
Olen antanut ranuja hesestä ja mäkistä. Olen huomannut, että hän tykkää enemmän mäkin ranuista. Hampurilaisesta hän ei vielä ole välittänyt.
Sormiruoka on joku maailman ärsyttävin sana. SORMIRUOKA. Huh.
Olen antanut varsinaiset ateriat enimmäkseen lusikkaruokana varmistaakseni, että syö tarpeeksi, mutta antanut sormiruoka-aterioita "extrana". Olen antanut esim:
-Munakasta ja uunibataattia
-pastaa ja kevyesti paistettua tofua
-Keitettyä perunaa ja lihapullia (suolattomia)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 20:54"]
Sormiruoka on joku maailman ärsyttävin sana. SORMIRUOKA. Huh.
[/quote]
No voi kyynel. Joku termi nyt otsikkoon pitää laittaa, kun en halua mitään sosevinkkejä.
Ap
No herranen aika, ei ole vaikeaa. Samaa kuin itsellä, mutta erillisinä komponentteina.
Jauhelihaa ja bataattia/perunaa, kurkkua, porkkanaa, raejuustoa.
Broilerisuikaleita ja avokadoa, kurkkua, porkkanaa, muutama täysjyvämakaroni.
Omena- ja päärynätikkuja, raejuustoa, maissinaksuja/muroja
Marjoja ja rahkaa (lusikalla), banaania
Lohta, parsakaalia ja bataattia sekä herneitä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 20:55"]
Olen antanut varsinaiset ateriat enimmäkseen lusikkaruokana varmistaakseni, että syö tarpeeksi, mutta antanut sormiruoka-aterioita "extrana". Olen antanut esim: -Munakasta ja uunibataattia -pastaa ja kevyesti paistettua tofua -Keitettyä perunaa ja lihapullia (suolattomia)
[/quote]
Meillä taas lusikkaruokaa ei mene aina ollenkaan, itse syöminen on niin kivaa. Yleensä pitää toimia niin, että jos haluaa jotain lusikalla antaa, se pitää tehdä omatoimiruokailun ohessa.
Ap
Kalaa (esim höyrytetty lohi), perunaa ja höyrytettyjä kasviksia (kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa)
Kananmunaa (kovaksi keitettynä), höyrytettyjä vihanneksia ja pastaa
Kaikenlaiset kasvikset kuten porkkana, kurkku, peruna jne. Maissinaksuja ja riisikakkuja tykkää napostella. Kerran annoin kalafileen ( maustamaton) käteen ja mussutti oikein tyytyväisenä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 20:57"]
No herranen aika, ei ole vaikeaa.
[/quote]
Mulla ei olekaan vaikeaa, miten niin? Mulla on nyt toinen vauva, jota oon ruokkinut pääasiassa sormiruualla, mutta silti on ihan kiva kuulla toisten ideoita. Ihan samalla tavalla kuin on joskus mukava kuulla toisten ideoita ruuanlaitosta ylipäätään. Vai pitääkö semmoisten ideoidenkin hakuun kommentoida, että herranen aika, onpas vaikeaa?
Ap
Minkä ikäiselle olette aloittaneet sormiruokailun ja millä aineksilla?