Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on parempi: välttely vai suorapuheisuus?

Vierailija
14.04.2015 |

Jos te olisitte tehneet jotakin, mistä toinen ihminen on loukkaantunut, olisiko teistä parempi että toinen ottaa asian puheeksi jopa hyvin suorin sanankääntein, mitkä todennäköisesti loukkaavat sinua vai se, että toinen vaikenee ja alkaa vältellä sinua ja mahdollisesti jauhaa asiasta muille ihmisille tietämättäsi?

Itse olen harrastanut usein tätä suorapuheisuutta muita kohtaan, mutta en ole itse kohdannut muiden suorapuheisuutta, vaan joutunut välttelyn uhriksi. Olen sitten joskus joutunut itse nostamaan kissan pöydälle, kun on ollut jo niin kamalan paha olla toisen välttelyn/dissaamisen takia. Olen tässä pohtinut, että olisiko sittenkin helpompi vaan ruveta välttelemään ettei tulisi draamaa.

Miten te koette tämän asian? Onko teistä hyvä että ihminen tulee suoraan sanomaan, jos hän on loukkaantunut jostain mitä olet sanonut tai tehnyt vai painetaanko asia vain villasella? Oletteko itse suorapuheisia vai villasellapainajia tai välttelijöitä?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suorapuheisille ihmisille tämä tapa toimii yleensä vain yhteen suuntaan.

Mä inhoan näitä omasta mielestään räväköitä ja suorapuheisia ihmisiä, niiden maailmaan ei mahdu poikkeavia mielipiteitä tai mitään erilaisuutta yleensäkään.

Saat inhota ihan kaikessa rauhassa :). Ei häiritse yhtään. Kiitos muuten suorapuheisuudestasi tässä asiassa! Ja itse voin kyllä sanoa että suorapuheisena ihmisenä toivon muiltakin suorapuheisuutta, toden totta. Ettei tarvitse käydä tekemään asioista omia (hyvin usein pieleen meneviä) tulkintojani.

Vierailija
82/87 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa huomaa, kuinka monella eri tavallaan termi "suorapuheisuus" käsitetään. Jotkut tuntuvat käsittävän niin, että suorapuheinen ihminen sylkee ulos suustaan kaiken suodattamatta tai ajattelematta ensin. Minä en käsitä asiaa ollenkaan noin. Minusta suorapuheinen ihminen = rehellinen, jämpti ja myös muut huomioon ottava. Asiat voi (ja pitää) sanoa suoraan, ilman ilkeillään tms. Suoraanpuhuja ilmaisee mielipiteensä jämäkästi ja rohkeasti, mutta jättää tilaa myös muiden mielipiteille ja keskustelulle. Suoraan puhuja voi siis ilmaista asiat myös "pehmeästi" loukkaamatta ketään.

Välttelijänä pidän henkilöä, joka tosiaan "työntää päänsä pensaaseen", kuten joku tai jotkut täällä jo ovatkin ilmaisseet. Välttelijä ei joko uskalla tai halua tuoda esiin omaa kantaansa asioista, vaan pelkää, että hänet sen vuoksi lytätään, tai että kukaan muu ei ole asioista samaa mieltä ja näin hän kokee joutuvansa alakynteen.

Olen välttelijä, mutten pelkää mitään lytätyksi tulemista tai alakynteen jäämistä. Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta kuunnella jonkun omia totuuksia tai mielipiteitä. Oman perheeni kanssa puhutaan asiat kauniisti ja suoraan, muista ihmisistä niin väliä mitä ajattelee. Samoin töissä hoidan hommani ja asiakkaat on tyytyväisiä, ihan sama mitä mieltä joku riitta tai pirjo on asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suorapuheisille ihmisille tämä tapa toimii yleensä vain yhteen suuntaan.

Mä inhoan näitä omasta mielestään räväköitä ja suorapuheisia ihmisiä, niiden maailmaan ei mahdu poikkeavia mielipiteitä tai mitään erilaisuutta yleensäkään.

Saat inhota ihan kaikessa rauhassa :). Ei häiritse yhtään. Kiitos muuten suorapuheisuudestasi tässä asiassa! Ja itse voin kyllä sanoa että suorapuheisena ihmisenä toivon muiltakin suorapuheisuutta, toden totta. Ettei tarvitse käydä tekemään asioista omia (hyvin usein pieleen meneviä) tulkintojani.

Tätä just tarkoitan. Suorapuheisen on pakko vielä kuitata ja saada viimeinen sana. Olet oikein sopiva esimerkki siitä mitä tarkoitin.

Vierailija
84/87 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyys maan perii. Eräs henkilö päätti viikkoja loukkaantumisensa jälkeen avautua WhatsAppissa että oli ottanut tiettyjä sanomisiani vittuiluna jne. Kyllä asia sitten saatiin kasvokkain sovittua ja välit on ok, mutta en kyllä arvosta tuollaista kiertelyä.

Vierailija
85/87 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menettänyt sydänystävän (ja muutaman muunkin ystävän tässä matkan varrella) siksi, että nostin mielipahani esille. Kuulemma olin "vaikea" ja "draamailuni" oli liikaa. Missään vaiheessa ei päästy edes kunnolla keskustelemaan siitä, mikä mieleni oli pahoittanut. Erityisesti sydänystävän menetys sattui kuin ero parisuhteesta. Olimme kaikki vajaa nelikymppisiä perheellisiä ihmisiä, ja myös lapsemme menettivät ystävänsä. Ei siis ollut kyse mistään teiniangsteista, vaan aikuisten ihmisten toiveista, luotettavuudesta ja rajoista. Ei pysty kaikki aikuisetkaan käyttäytymään kuin aikuiset.

Vierailija
86/87 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttely on äärimmäisen loukkaavaa ja halventavaa. Jättää syvät arvet voin kertoa. AINA suoraa puhetta.

Esimerkiksi jos norminainen kysyy ”olenko kaunis”, siihen tulee usein vastaus ihan normaali, mutta vähän pullea.?

Tässäkö esimerkissä on mielestäsi kyse ristiriitojen selvittelystä asioista puhumalla, jonka vastakohtana mykkäkoulu? Vai haluatko tahallaan olla tajuamatta mistä puhutaan?

Vierailija
87/87 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa huomaa, kuinka monella eri tavallaan termi "suorapuheisuus" käsitetään. Jotkut tuntuvat käsittävän niin, että suorapuheinen ihminen sylkee ulos suustaan kaiken suodattamatta tai ajattelematta ensin. Minä en käsitä asiaa ollenkaan noin. Minusta suorapuheinen ihminen = rehellinen, jämpti ja myös muut huomioon ottava. Asiat voi (ja pitää) sanoa suoraan, ilman ilkeillään tms. Suoraanpuhuja ilmaisee mielipiteensä jämäkästi ja rohkeasti, mutta jättää tilaa myös muiden mielipiteille ja keskustelulle. Suoraan puhuja voi siis ilmaista asiat myös "pehmeästi" loukkaamatta ketään.

Välttelijänä pidän henkilöä, joka tosiaan "työntää päänsä pensaaseen", kuten joku tai jotkut täällä jo ovatkin ilmaisseet. Välttelijä ei joko uskalla tai halua tuoda esiin omaa kantaansa asioista, vaan pelkää, että hänet sen vuoksi lytätään, tai että kukaan muu ei ole asioista samaa mieltä ja näin hän kokee joutuvansa alakynteen.

Juuri näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme