Vauvan unikoulu, ojasta allikkoon!
Meillä siis kiltti, suloinen, 8kk ikäinen poika. Vastasyntyneestä saakka uni/ruokarytmi ollut tiuha, tosin olen sen hyvin kestänyt. Eli syönyt rintaa n. 2t välein ympäri vuorokauden. Tämä on ollut ok, koska nukahtanut yölläkin heti syönnin päätteeksi ja posottanut, kunnes parin tunnin päästä syönyt uudelleen. Pientä vaihtelua toki ollut ja parhaina pätkinä nukkunut jopa 4 tuntia. Yksi yö on noin 4kk iässä, kun heräsi vain kerran yöllä syömään.
Terveydenhoitajan suosituksesta kokeilimme Pääsiäisenä tassuttelu-unikoulua. Siitä ohjekirjanen neuvolasta. Se menikin aika hyvin. Isä oli vastuussa 2 ensimmäisestä yöstä. 1 yönä huusi kolmessa pätkässä, ensin 15min, sitten 8+8min. Th:n ohjeesta rintaa voi antaa esim klo 04 jälkeen 1. kerran.
Tämä pitänyt tähän päivään. Tosin yöt menneet perseelleen. Heräilee jatkuvasti, kääntyy kontilleen, nousee seisomaan sängyssä ja itkee. Vaatii muutaman minuutin "tassuttelun" ja jatkaa unia. Kunnes herää 15min-1t päästä uudelleen ja sama homma. Alkaa olla voimat loppu. Mikä keinoksi jatkuvaan heräilyyn lapselle? Jos jätän huomiotta, huutaa suoraa huutoa sängyssä ja rauhoittuu, kun asetan makuulle ja tutti suuhun.
Kommentit (16)
Sitä jankutetaan koko ajan joka tuutissa: tämän ikäinen ei enää tarvitse ruokaa yöllä. Viimeksi näin sanoi neuvolan lääkäri eilen! Turhauttavaa. Nyt toisaalta kun nukahtaa ilman tissiä, tuntuisi tyhmältä aloittaa uudelleen. Mutta hankalaahan se on tietää mikä olisi oikein :(
-ap, väsynyt äiti
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:57"]
Sitä jankutetaan koko ajan joka tuutissa: tämän ikäinen ei enää tarvitse ruokaa yöllä. Viimeksi näin sanoi neuvolan lääkäri eilen! Turhauttavaa. Nyt toisaalta kun nukahtaa ilman tissiä, tuntuisi tyhmältä aloittaa uudelleen. Mutta hankalaahan se on tietää mikä olisi oikein :( -ap, väsynyt äiti
[/quote]
No eihän se TARVITSE maitoa, mutta on tottunut sitä saamaan, ja voisi olla teidän kaikkien kannalta helpompaa että saisi sitä jatkossakin vielä muutaman kuukauden, riippumatta siitä mitä mieltä neuvola on asiasta. Olen siis se vastaaja, joka kehottaisi jatkamaan imetystä yölläkin ja pistämään koko imetyksen kerrasta poikki esim. 1-vuotiaana, jolloin yöheräilyt varmasti jäisi aika helpolla pois samalla kertaa.
Meillä samaa 10kk kanssa. On tosin kainalossa nukkumassa. Uusien taitojen oppimiseen ei auta mikään. Ne jyllää yölläkin. Tämä kun on vieressä on yöt levollisia ja syö paljon yöllä, mutta jaksan kun ei tarvi roikkua pinniksen laidalla. Siitä kokemusta edellisen painoksen kanssa. On ikäisekseen pieni. Ota viereen on mun neuvo.
Saako tarpeeksi ruokaa ettei nälkä yllätä nukkuessa? Kaikki tietää että nälkäisenä on huono nukkua
No en osaa neuvoa mutta samoja ongelmia. Meillä tyttö 9kk. On nukkunut joitain öitä kokonaan mutta jos herää niin siinä ei auta mikään. Ei tassuttelut eikä mitkään muutkaan. Itkee, huutaa, vaatii päästä syliin ja välillä riehuu ja raapii vaikka syliin pääsisikin.on saattanut sit nukahtaa aloittaakseen muutaman munuurin päästä uudestaan. Silloin oon joskus luovuttanut kahen tunnin jälkeen ja antanut ruokaa, en maitoa kumminkaan ja nälissään on ollut kun onhan siitä puurostakin jotain 7h aikaa. Virhe joo mutta kun mikään ei vauva. Tutiton vauva myös. Ei vaan moista ikinä huolinut.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:39"]
Saako tarpeeksi ruokaa ettei nälkä yllätä nukkuessa? Kaikki tietää että nälkäisenä on huono nukkua
[/quote]
Uskoisin, että kyllä saa. Syö n 3t välein päivällä ihan normaaliruokia ja rintaa ehkä 4-5x/pv. Illalla saa yleensä annoksen esim kaurapuuroa mustikoilla ja ihan viimeisenä vielä imetän. Paino oli 10kg 8kk nla:ssa ja kasvanut lääkärin mukaan erittäin hyvin (ei ottanut kantaa kun kysyin unikoulusta, totesi vain, että jatka samaan malliin)
Mä luovutin unikoulun, kun kuukaudenkaan päästä ei ollut havaittavissa parannusta. Otin lapsen viereen ja sai käydä öisin rinnalla itse kun halusi, lopulta en edes herännyt siihen ja nukuin hyvin. Yöt alkoi sujua vasta kun lopetin kokonaan imetyksen 1v jälkeen. Ja sen jälkeen on nukkunut hyvin omassa sängyssään. :)
Jos vauva nukkuu mun vieressä, on aamulla selkä niin kipeä, että jo aamuyöstä joutuu venyttelemään. Jotenkin luontaisesti kai jännittää itseään.
Kurja tilanne myös sulla 3 :(
-ap
Onko huoneessa liian valoisaa? Tai vaihtoehtoisesti jos tykkäisi yövalosta? Illalla maitoon keitetty puuro soseella ja iltamaito päälle, ei tule nälkä. Onko liian kuuma? Laita oma käytetty paita vauvan sänkyyn. Tuleeko hampaita? se valvottaa. Kipeä, flunssaa? Meillä kanssa unikoulun jälkeen nukkuu joskus huonommin, mutta kyllä se siitä. Teidän lapsella voi olla joku vaihe ja jotain vaiheessa kyllä nukkuu paremmin.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 08:50"]
Onko huoneessa liian valoisaa? Tai vaihtoehtoisesti jos tykkäisi yövalosta? Illalla maitoon keitetty puuro soseella ja iltamaito päälle, ei tule nälkä. Onko liian kuuma? Laita oma käytetty paita vauvan sänkyyn. Tuleeko hampaita? se valvottaa. Kipeä, flunssaa? Meillä kanssa unikoulun jälkeen nukkuu joskus huonommin, mutta kyllä se siitä. Teidän lapsella voi olla joku vaihe ja jotain vaiheessa kyllä nukkuu paremmin.
[/quote]
Hampaita voi hyvin olla tulossa. Olen myös kokeillut illalla kipulääkettä. En ole varma onko siitä apua, koska yleensä illaan ensimmäinen unipätkä on paras.. myös ilman kipulääkettä.
Kylmyys/ kuumuus. Hmm en tiedä. Olen yrittänyt varmistaa, että ei pitäisi olla. Mutta joo. Luulen kanssa, että kyse voi olla myös jostain vaiheesta. On kyllä kääntyillyt jo pitkän aikaa, mutta nyt vasta hiljattain alkanut tehdä sitä yöllä omassa sängyssä.
Pitää vielä tuota maitopuuroa miettiä. Ainakin siinä vaiheessa, kun normaalimaito tulee ruokavalioon. Korvikkeita en ehkä viitsisi alkaa ostelemaan, enkä omaa maitoa oo (ainakaan vielä) lypsänyt...
kiitos kuitenkin :)
Meillä oli ihan samaa, paitsi vauva heräsi tunnin välein yöllä. Tassuttelu unikoulua yritettiin yli kuukausi ja yöt vaan meni levottomammiksi. Käytettiin yksityislääkärillä, että jos on jotain muuta mikä valvottaa. Hän antoi huudatus unikouluohjeet. Viiden minuutin välein käydään sanomassa, että hyvää yötä. Ja yösyönnit kokonaan pois. Tämä vasta rauhoitti yöt. Tosin meidän vauva oli huudatus unikoulun aikaa jo 11kk. Nyt kuukausi mennyt ja ihanaa kun meillä nukutaan. Tassuttelu ei todellakaan toiminut tähän vauvaan!
Nukahtaako lapsi rinnalle? Jos nukahtaa niin siitä pitäisi opetella ensin pois jotta lapsi ei tarvitse maitoa nukahtamiseen. Itse käytin lapsellani soittolelua nukahtamiseen eli illalla syötetty lapsi omaan sänkyyn ja soitin päälle ja jos heräsi yöllä niin uudestaan musa päälle. Lapseni nukahtavat nykyäänkin unilaululevyä kuunnellen ja jos heräävät yöllä niin laitan laulut hiljaiselle soimaan, valvovat omissa sängyissään kunnes nukahtavat uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:23"]
Nukahtaako lapsi rinnalle? Jos nukahtaa niin siitä pitäisi opetella ensin pois jotta lapsi ei tarvitse maitoa nukahtamiseen. Itse käytin lapsellani soittolelua nukahtamiseen eli illalla syötetty lapsi omaan sänkyyn ja soitin päälle ja jos heräsi yöllä niin uudestaan musa päälle. Lapseni nukahtavat nykyäänkin unilaululevyä kuunnellen ja jos heräävät yöllä niin laitan laulut hiljaiselle soimaan, valvovat omissa sängyissään kunnes nukahtavat uudestaan.
[/quote]
Välillä nukahtaa rinnalle, välillä itse sänkyyn. Sillä en ole havainnut eroa.
Huudatusta en taida ainakaan vielä uskaltaa kokeilla. Viime yö oli pahin tähän saakka, silloin osittain myös huudatin vähän aikaa, koska voimat oli niin poikki ja pinna kireällä. Huoh.
Mitä järkeä? Kiusaat vauvaa suotta ja myös itseäsi.
Neuvolan ohjeita ei kannata kuunnella.
Jos vauva nukkui hyvin ja kaikki toimi, niin sitten lähdet "kiusaamiskouluun".
Mä tekisin niin että imettäisin yöllä kuten ennenkin 1-vuotiaaksi asti, sitten lopettaisin kerralla imetyksen kokonaan (sekä päivä- että yö-). Meillä ainakin vasta imetyksen lopetus paransi yöt, vaikken yöllä antanutkaan lopuksi enää rintaa. Jotenkin kuitenkin kaipaili sitä tissiä yöllä, kun kuitenkin sai sitä päivällä ja oli siihen asti saanut yölläkin. Kun lopetin imetyksen, unohti tosi pian koko tissit ja unet alkoi maistua ihan eri tavalla. Joillain vauvoilla ei vain toimi toi yö- ja päiväsyötön erotus toisistaan, varsinkin sellasilla vauvoilla kuten meidän, joka on aina keskittänyt maidon tankkauksen pääasiassa yöhön.
Vauva on niin pieni vielä etten alkaisi vielä vierottamaan yöimetyksestä, ihan jo sun oman jaksamisen takia. Varmaan on nälkä kuitenkin?
Jos olisin kuunnellut neuvolaa, olisin lopettanut imetyksen jo 6kk, ihan diipadaapaa koko laitos. Oma vauva oli ihan eri tavalla valmiimpi yökouluihin päälle yksi vuotiaana kun söi huomattavasti paremmin silloin.
Lykkää jos mahdollista. Puuroon voi ruutata vaikka suoraan rinnasta maidot, ei tarvii pumppailla.