Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 kk vauva ei huoli enää rintaa

Vierailija
13.04.2015 |

Tyttö on nyt 10 kk ikäinen ja on itse vähentänyt rinnalla olemista koko ajan. Korviketta ei ole koskaan saanut. Tällä hetkellä ei siis huoli rintaa laisinkaan, ensimmäisen kerran jäi päivän viimeinen iltaimetyskin pois. Puree vain jos rintaa tarjoaa. Jos tämä imettäminen loppuu nyt tähän, niin tarkoittaako se, että täytyy siirtyä korvikkeisiin, kunnes tyttö täyttää vuoden? Ollaan nyt pikkuhiljaa ruvettu antamaan maitotuotteita kuten jogurttia, joka maistuu erittäin hyvin ja vatsa sietää. Muistaakseni neuvolassa sanoivat, että lehmänmaitoa voi vähän lorauttaa puuron sekaan. Sehän ei tietenkään pelkästään riitä. Tyttö on kyllä huono juomaan nokkamukista tai mukista yleensäkin hörpyyttämällä vettä. En tiedä sitten miten suostuu korviketta juomaan..

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 23:09"]

Imetkö öisin? Uneliasta vauvaa voi "huijata" helpommin rinnalle. Ootko kokeillu eri asentoja imetyksen suhteen tai paikkoja? Voi olla, että vain pimeä huone ja makuuasento kelpaa. Tarjoa rintaa, voi olla, että parin päivän päästä vauva kiinnostuu taas rinnasta. Tai sitten ei. Mutta tarjoa rintaa äläkä ajattele, että imetys loppui tähän. Viikon päästä tilanne voi olla täysin eri!

Tsemppiä imetyksen tai imettämättömyyden tiellä! :)

[/quote]

Ihan hyvä aika lopettaa imetys, kun se menee näin kivuttomasti. Meillä myös piimä meni oikein hyvin nokkamuksista. Pulloja ei käytetty koskaan ja imetys päättyi kokonaan ennen 10 kk

Vierailija
22/34 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä yrittää nyt väkisin jatkaa imetystä, jos se noin helposti lapsen kannalta loppuisi. Tuon ikäinen ei enää tarvi korvikettakaan vaan voi jo siirtyä tavalliseen maitoon. Jos nyt pakotat lapsen jatkamaan imetystä, niin sitten kun sinä haluaisit lopettaa, niin voi olla että lapsi ei haluakkaan ja se voi olla silloin lapselle paljon vaikeampaa.

Eri asia tietysti, jos meinasit imettää niin kauan kuin suinkin mahdollista, niin voihan se olla että lapsi sitten sanoo eskariin mennessään että ei kiitos tissiä enää eikä asiasta tule sen suurempaa traamaa. Kukin tekee toki tyylillään, mutta itse olen sitä mieltä että taaperoimetys (saatika siitä vanhempien) ei ole enää ihan tervettä touhua. Eihän siitä äidinmaidosta lapselle haittaakaan ole, mutta ei ole hyötyäkään eli on ihan turha vedota yli 10kk ikäisen kanssa mihinkään terveysvaikutuksiin ellet sitten asu kehitysmaassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:10"]

Apua näitä imetysfanaatikkoja..

[/quote]

Niin, onhan se äidinmaito vauvalle pahasta.

[/quote]

Nyt puhutaan kuitenkin melkein 1-vuotiaasta.

[/quote]

Niin?

[/quote]

Imetyksellä ei enää tuossa vaiheessa ole niin tärkeää merkitystä. Tietty ne, jotka imettävät juoksevia taaperoita, ovat varmaan eri mieltä, mutta eiköhän äitikin pääse helpommalla, jos vauva vieroittaa itse itsensä rinnalta kuin, että huudatettaisiin taaperoa monta yötä ja päivää putkeen.

[/quote]

Miten niin ei ole merkitystä? Totta kai vauva voi vieroittaa itse itsensä, mutta ei tarvitse väittää, että imetyksen jatkamisella ei olisi mitään merkitystä (jos molemmat osapuolet sitä haluavat). Mä olen itse imettänyt esikoistani 1 v 10 kk ikään, eikä tarvinnut huudattaa häntä yhtään päivää eikä yötä, itse asiassa lapsi ei itkenyt vieroitusta kertaakaan. Isompikin lapsi voi vieroittautua itse, ja hänelle voi myös sanoa, että imetys lopetetaan nyt. En ole itse asiassa kuullut kenenkään taaperoimettäjän (heitä on tuttavapiirissäni paljon) kertovan, että taaperon vieroituksessa olisi ollut jotain ongelmia.

Vierailija
24/34 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni noin melkein kaikilla neljällä, paitsi esikoinen oli niin hätäinen että hermostui, lopetti jo 5 kk iässä ja alkoi mukille. Mukista joi mielellään ja annokset oli järkyttävän suuria jopa aikuiselle. Hätäinen ja kovasti nälkäinen se on edelleen (pituutta jo 179 cm 14 veenä).

Noin kymmenen kuukauden - vuoden iässä jokainen vauvani lopetti itse rinnan. Olivat varmaan katselleet pöydässä, että isommat lapset joi mukista ja ajatteli, että no noin minäkin teen, ei noikaan enää tissiä juo.

Vauva haluaa kasvaa taaperoksi ja oppii toisilta matkimalla. Ole vaan tyytyväinen, jos vieroitus käy noin kätevästi. Yleensä se vieroitus taitaa olla äidille henkisesti rankempaa kuin lapselle. Minun setä lutkutti vielä neljä veenä ja mummin piti viedä se omalle äidilleen "kesälomalle". Takaisin palatessa poika ryntäsi syliin ja tuumi "no anna nyt sitä tissiä". Lopulta ukki lupasi lopettaa tupakanpolton ja ostaa pojalle pienen veistopuukon, jos poika lopettaa tissinlutkutuksen ja miehistyy. No niin sitten tehtiin.

Vierailija
25/34 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:10"]

Apua näitä imetysfanaatikkoja..

[/quote]

Niin, onhan se äidinmaito vauvalle pahasta.

[/quote]

Nyt puhutaan kuitenkin melkein 1-vuotiaasta.

[/quote]

Niin?

[/quote]

Imetyksellä ei enää tuossa vaiheessa ole niin tärkeää merkitystä. Tietty ne, jotka imettävät juoksevia taaperoita, ovat varmaan eri mieltä, mutta eiköhän äitikin pääse helpommalla, jos vauva vieroittaa itse itsensä rinnalta kuin, että huudatettaisiin taaperoa monta yötä ja päivää putkeen.

[/quote]

Miten niin ei ole merkitystä? Totta kai vauva voi vieroittaa itse itsensä, mutta ei tarvitse väittää, että imetyksen jatkamisella ei olisi mitään merkitystä (jos molemmat osapuolet sitä haluavat). Mä olen itse imettänyt esikoistani 1 v 10 kk ikään, eikä tarvinnut huudattaa häntä yhtään päivää eikä yötä, itse asiassa lapsi ei itkenyt vieroitusta kertaakaan. Isompikin lapsi voi vieroittautua itse, ja hänelle voi myös sanoa, että imetys lopetetaan nyt. En ole itse asiassa kuullut kenenkään taaperoimettäjän (heitä on tuttavapiirissäni paljon) kertovan, että taaperon vieroituksessa olisi ollut jotain ongelmia.

[/quote]

Terveyden kannalta ei ole merkitystä tuossa vaiheessa enää. Ellet tosiaan asu kehitysmaassa, kuten joku tuossa mainitsi. Sinulla ja kaveripiirissäsi on aivan uskomattoman ihania lapsia. Oikein ymmärtävät sen, kun sanotaan, että imetys loppuu nyt ja tyytyvät siihen. Ihania.

Omassa tuttavapiirissäni (joka on myös laaja) ongelmia on ollut ja paljon. Huudattamisia, yövalvomisia neljästä päivästä viikkoihin, epäonnistuneita vieroituksia, kuolemanväsyneitä äitejä. Niin kipeitä tarinoita, että pahaa tekee. Taapero, kun usein jo ymmärtää saavutetut edut eikä niistä hevin luovu. Siksi olisinkin tosi tyytyväinen, jos 10 kk vierottaisi itse itsensä, enkä alkaisi rintaa enää siinä vaiheessa tuputtamaan.

Mutta jokainen tyylillään, mutta turha puhua ainakaan terveysvaikutuksista. Eri asia onkin vaikutukset niiden äitien korvien väliin, jotka eivät halua imetyksestä luopua.

Vierailija
26/34 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia pakolla jatkaa imetystä kun lapsi ei kerran halua? Mikä pointti jatkaa väkisin täh? Tungetteko tosiaan sitä rintaa vastustelevalle vauvalle ja pilaatte luontaisen vieroituksen?? Tuommoiset äidit sietäisi hävetä ja mennä itseensä. Toivottavasti kaltaisianne ei ole paljon. Sairasta touhua pakottaa lapsi olemaan pienempi ja tissillä eikä antaa vierottautua äidistä. Itsenäistymisvaihe kärsii takuulla.

Vierailija
27/34 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko sulla luetun vai ymmärryksen vikaa? Aloittaja kertoi ettei vauva halua rintaa niin millä ihmeellä perustelet tarpeen ja halun kun lapsi kieltäytyy. Sääliksi käy lastasi jonka pakotat imemään koska sinä haluat. Ei ole tervettä.

Vierailija
28/34 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piimää? Tai sitten korviketta.

Vierailija
29/34 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 10 kk ikäiselle voi antaa jo tavallista maitoa, kun hapanmaitotuotteet on kokeiltu. 

Vierailija
30/34 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä antais enää 10kk ikäiselle korviketta jos vaan ei vaikuta nälköiseltä, siis syö muuten hyvin.

Vierailija
31/34 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö hampaita? Meillä huono vatsainen pureskelee jos on kenkku olo

Vierailija
32/34 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö hampaita? Meillä huono vatsainen pureskelee jos on kenkku olo

Vierailija
33/34 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin neuvolassa samaa, kun vauvani hetki hetkeltä vähensi vaan lisää rinnalla olemista. Neuvolassa sanottiin, ettei tarvitse enää siirtyä korvikkeisiin jos saa kalsiuminsa myös muualta - meillä aloiteltiin 9,5kk iässä mm. raejuustolla ja jogurtilla pikkuhiljaa ja kun vauva 11-kuisena lopetti rinnalla olemisen kokonaan, oli hän jo niin tottunut hapanmaitotuotteisiin oireitta että sai ihan lehmänmaitoa.

Vierailija
34/34 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen lopetti imemisen kuin seinään 11kk iässä. Ei ollut koskaan saanut korviketta, eikä suostunut ikinä juomaan pullosta, joten korviketta en todellakaan enää antanut. Keitin aamu- ja iltapuurot maitoon ja lisänä hapanmaitotuotteita. Joi alkuun tosi vähän vettäkään, mutta tein sitten soseista vähän löysempiä. Vuoden iässä tarjosin maitoa lasista, koskaan ei siis saanut enää mitään "maitopulloja". Ei ole mitenkään haitallista, vaikka vauva saisi hetkellisesti vähän vähemmän maitotuotteita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi