Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Munasolujen luovutus

Vierailija
13.04.2015 |

Olen jo useamman vuoden harkinnut munasolujen luovutusta... Onko täällä joillain kokemusta siitä? Kaikki tieto ja kokemukset on tarpeen! Tahdon miettiä asian halkipoikki ja pinoon ennenkuin teen päätöksiä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo synnyttänyt itse tai aiotko joskus hankkia lapsia? Munasolujen luovuttaminen ei ole mikään pieni ja kevyt operaatio. Pahimmassa tapauksessa voi lähteä lisääntymiskyky. Siksi jotkut hedelmällisyysalan lääkärit eivät suosittele sitä kuin jo lapsia saaneille naisille.

Vierailija
42/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:16"]

Oletko jo synnyttänyt itse tai aiotko joskus hankkia lapsia? Munasolujen luovuttaminen ei ole mikään pieni ja kevyt operaatio. Pahimmassa tapauksessa voi lähteä lisääntymiskyky. Siksi jotkut hedelmällisyysalan lääkärit eivät suosittele sitä kuin jo lapsia saaneille naisille.

[/quote]

En tiedä miltä vuodelta tietosi on mutta; "Kierukka tai muu ehkäisy ei vaikuta hoitoon, eikä munasolujen luovutus vaikuta omaan hedelmällisyyteen."

http://www.fertinova.fi/fi/Fertinova/Palvelut/Luovuttajille/Munasolun-luovutus/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:16"]

[/quote]

En ole synnyttänyt enkä ole varma vielä omasta halusta saada lapsia... Tottakai on riski tulla lapsettomaksi, ihan joka asian suhteen, mutta hyvin pieni riski tässä toimenpiteessä. Näin lääkärit ovat sanoneet. ap

Vierailija
44/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
45/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi kertaa olen luovuttanut, viidelle eri vastaanottajalle. Itselleni prosessi oli hyvin helppo, samoin itse keräämisoperaatio. Kysy, vastaan mielelläni. :)

Vierailija
46/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:16"]

[/quote]

En tiedä miltä vuodelta tietosi on mutta; "Kierukka tai muu ehkäisy ei vaikuta hoitoon, eikä munasolujen luovutus vaikuta omaan hedelmällisyyteen."

http://www.fertinova.fi/fi/Fertinova/Palvelut/Luovuttajille/Munasolun-luovutus/
[/quote]

Laitoin tuon hesarin artikkelin äsken linkkinä. Siinä haastateltu lääkäri kertoo, että vakavissa hyperstimulaatioissa voi menettää munasarjansa tai äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa jopa kuolla.

Vierailija
47/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:16"] Oletko jo synnyttänyt itse tai aiotko joskus hankkia lapsia? Munasolujen luovuttaminen ei ole mikään pieni ja kevyt operaatio. Pahimmassa tapauksessa voi lähteä lisääntymiskyky. Siksi jotkut hedelmällisyysalan lääkärit eivät suosittele sitä kuin jo lapsia saaneille naisille. [/quote]   En tiedä miltä vuodelta tietosi on mutta; "Kierukka tai muu ehkäisy ei vaikuta hoitoon, eikä munasolujen luovutus vaikuta omaan hedelmällisyyteen."   http://www.fertinova.fi/fi/Fertinova/Palvelut/Luovuttajille/Munasolun-luovutus/ [/quote] Laitoin tuon hesarin artikkelin äsken linkkinä. Siinä haastateltu lääkäri kertoo, että vakavissa hyperstimulaatioissa voi menettää munasarjansa tai äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa jopa kuolla.

[/quote]

Ja hyperstimulaatio, vaikea sellainen, on äärimmäisen harvinainen, kai se ymmärrät?

Vierailija
48/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kahdesti luovuttanut. Tosi positiivisia kokemuksia. Mua ei pieni vaivannäkö ja fyysinen epämukavuus haitannut.

Vierailija
49/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi kertaa olen luovuttanut, viidelle eri vastaanottajalle. Itselleni prosessi oli hyvin helppo, samoin itse keräämisoperaatio. Kysy, vastaan mielelläni. :)

[/quote]

Hienoa! Olisi kyllä useita kysymyksiä, yritän nyt vaan muistella edes muutaman...

-Oletko saanut tietoosi jos munasoluistasi on raskaus vastaanottajalle alkanut? Ilmoittavatko klinikalta vai miten menee?

-Millainen keräystoimenpide oli? Siinähän saa rauhoittavaa mutta tunsitko kipua, olitko melkein unessa tms? Millainen olo jälkeenpäin?

-Kauanko jouduit pistelemään itseäsi, kauanko koko se prosessi kesti, kuinka usein ultra?

-Mites seksin harrastaminen piikittelyn aikaan? Eihän se kuitenkaan pitkä aika ole mutta tuleeko siis joku täyskielto tms?

-Mitä kokeita ja testejä alkuun tehdään? Mitä psykologin juttusilla jutellaan?

Tuossa muutamia...Olisi vielä miljoona kysymystä lisää mutta en muista. :D Tällä pääsen hyvin alkuun, kiitos jos jaksat vastata!! ap

Vierailija
50/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:29"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:16"] Oletko jo synnyttänyt itse tai aiotko joskus hankkia lapsia? Munasolujen luovuttaminen ei ole mikään pieni ja kevyt operaatio. Pahimmassa tapauksessa voi lähteä lisääntymiskyky. Siksi jotkut hedelmällisyysalan lääkärit eivät suosittele sitä kuin jo lapsia saaneille naisille. [/quote]   En tiedä miltä vuodelta tietosi on mutta; "Kierukka tai muu ehkäisy ei vaikuta hoitoon, eikä munasolujen luovutus vaikuta omaan hedelmällisyyteen."   http://www.fertinova.fi/fi/Fertinova/Palvelut/Luovuttajille/Munasolun-luovutus/ [/quote] Laitoin tuon hesarin artikkelin äsken linkkinä. Siinä haastateltu lääkäri kertoo, että vakavissa hyperstimulaatioissa voi menettää munasarjansa tai äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa jopa kuolla.

[/quote]

Ja hyperstimulaatio, vaikea sellainen, on äärimmäisen harvinainen, kai se ymmärrät?
[/quote]

Toki, mutta itse en ottaisi moista riskiä. Seuraus voi olla niin vakava. Yleensäkin riskejä punnittaessa mietitään todennäköisyyksien lisäksi seurauksen vakavuusastetta ja vaikka todennäköisyys olisi pieni, mutta seuraus kohtalokas, niin riski kannattaa välttää.

Vierailija
51/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:33"]

[/quote]

Hienoa! Olisi kyllä useita kysymyksiä, yritän nyt vaan muistella edes muutaman...

-Oletko saanut tietoosi jos munasoluistasi on raskaus vastaanottajalle alkanut? Ilmoittavatko klinikalta vai miten menee?

-Millainen keräystoimenpide oli? Siinähän saa rauhoittavaa mutta tunsitko kipua, olitko melkein unessa tms? Millainen olo jälkeenpäin?

-Kauanko jouduit pistelemään itseäsi, kauanko koko se prosessi kesti, kuinka usein ultra?

-Mites seksin harrastaminen piikittelyn aikaan? Eihän se kuitenkaan pitkä aika ole mutta tuleeko siis joku täyskielto tms?

-Mitä kokeita ja testejä alkuun tehdään? Mitä psykologin juttusilla jutellaan?

Tuossa muutamia...Olisi vielä miljoona kysymystä lisää mutta en muista. :D Tällä pääsen hyvin alkuun, kiitos jos jaksat vastata!! ap

[/quote]

Olen saanut tiedon klinikalta kysymällä. Tyyliin raskaus on alkanut tai lapsi syntynyt. :)

Olin melkein unessa, en tuntenut yhdelläkään kerralla juuri mitään. Tyyliin pienen neulanpiston verran. Tämähän on tosi yksilöllistä ja kipua jännitin etukäteen eniten. En ole synnyttänyt, siksi varmaankin jännitys. Otin päivätirsat keräämisen jälkeen ja lähdin parin tunnin päästä klinikalta hyvävointisena. Sen jälkeen ei ollut mitään tuntemuksia, mutta keruupäivän aina lepuutin. 

Pistely kestää muutaman päivän. Ultra oli joka toinen tai kolmas päivä. Tunsin kyllä olevani hyvissä käsissä koko ajan, hyperstimulaation mahdollisuutta seurattiin tarkasti. 

Pistelyn aikaan emme harrastaneet penetratiivista seksiä, varmuuden vuoksi. :)

Alkuun tehtiin perusgynetutkimus ja sukupuolitautitestit + kyseltiin suvussa periytyvät yms. taudit. Psykologilla juteltiin mm. siitä, miltä tuntuu jos aikuisena lahjasolulapsi ottaa yhteyttä, mitkä on omat motiivit jne, onko henkisesti tasapainossa. Yksi käyntikerta, tuntui ihan asialliselta sekin. :)

Vierailija
52/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siihen vaikuttaa kelle munasolun antaa?

Vierailija
53/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi blogi Luovutusvoitto. Siinä koko prosessi. Kyllä kannattaa!

Vierailija
54/55 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille ihanille naisille, jotka olette luovuttaneet munasolujanne. Meillä on useampi kuin yksi lapsi saanut alkunsa saman naisen luovutetuista munasoluista. Naisella oli jo lapsi/lapsia. Jos hän näkisi tänään nuo uskomattoman onnistuneet lapset olisi hän ihan varmasti onnellinen ja tyytyväinen heistä sillä lapset ovat kaikella tapaa tosi uskomattoman ihanat. Teette tosi kauniin teon ja tuota luovuttajaa muistan usein lämmöllä, vaikka en ole häntä koskaan nähnyt tai tavannut.

Vierailija
55/55 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutimme jäljelle jääneet alkiot Dextra lapsettomuusklinikkaan. Olisipa ne lapset meihin yhteydessä täytettyään 18.