Sisarukset tosi erinäköisiä keskenään, kateutta ilmassa
Meillä on siis 2 tyttöä, toinen tokalla ja toinen ekalla. Tytöt on aina olleet parhaat kaverit keskenään mutta nyt pienempi on alkanut kadehtimaan isompaa ja osoittaa sen esim. haukkumalla tyhmäksi ja kieltäytymällä yhteisistä leikeistä.
Pelkään että tämä johtuu siitä että vieraat ja tyttöjen kaverit kehuvat isompaa jatkuvasti, koska hän on tosi näyttävä ja kaunis, pitkätukkainen ja hänellä on suuret tummat silmät. Toki pienempikin on mielestäni oikein kaunis, mutta vieraat sivuuttavat hänet usein kokonaan ja kehuvat vain isompaa. Olen yrittänyt sanoa ihmisille että kehuisivat tasapuolisesti mutta enhän minä esim. koulussa ole aina paimentamassa. Itse kehun aina molempia.
Isommalla on pitkät tummanruskeat paksut hiukset ja pienemmällä on vaaleat, lyhyet ja heiveröiset jotka eivät vain kasva vahvoiksi vaan ovat ihan kuin vauvalla. Nyt pienempi on alkanut vaatia että siskollekin pitää leikata lyhyet hiukset.
Molemmat tykkäävät kivoista vaatteista, haluavat ja saavatkin valita itselleen nätit vaatteet, ja nyt pienempi vaatii aina että "mulle hienommat kuin siskolle". Käy myös siskonsa huoneissa varkaissa.
Isompi on suhtautunut tähän yllättävän hyvin, on kiltti pikkusiskolle ja kehuu tätä kivaksi, ymmärtää että toinen on pienempi eikä aina mieti loppuun asti sanomisiaan. Kerran tosin tuli kohtalokas moka, kun isompi suuttui pienemmälle (syystä) ja sanoi tätä kaljupääksi. Pienempi itki tätä monta iltaa.
Pelkään että tästä seuraa sisarusten välille ajan mittaan kaunaa ja kateutta ja olen aika neuvoton. Korostan aina että molemmat tytöt ovat kivoja ja ihania sellaisina kun ovat ja tietysti sitä että sisin ratkaisee, ei ulkonäkö. Mutta nyt kun kuvioon on tullut koulu ja läheiset kaverisuhteet niin tunnen oloni voimattomaksi :(
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:13"]
KAteus on ihan tavallista sisarusten välillä, turha sinun on siitä pahoittaa mieltäsi. Kannusta molempia lapsiasi liikunnallisiin harrastuksiin. Ei muuta neuvoa.
[/quote]
Miksi juuri liikunnallisiin?
[/quote]
Liikuntaharrastus parantaa kehonhallintaa, ulkonäköä ja itsetuntoa.
[/quote]
Ehkä sitä itsetuntoa vois kohottaa muutenkin kuin keskittymällä pelkkään ulkonäköön. Tuolla asenteella se nuorempi lapsi jää ikuiseksi kakkoseksi koska mikään liikunta ei kasvata samanlaisia hiuksia kuin isosiskolla ja samalla vaan korostuu se ulkonäkökeskeisyys. Olisi parempi jos lapsi löytäisi ne omat jutttunsa joissa olisi hyvä ja loistaisi. Kehonhallinnasta tässä ei tainnut olla kysymyskään.
[/quote]
Viimeistään teini-iässä tulee uusia ulkonäkökriisejä ja siinä vaiheessa liikuntaharrastus on kasvattanut itsetuntoa, kehonhallintaa, minäkuvaa ja mitä lie. Liikunnassa ei ole kyse ulkonäkökeskeisyydestä, tuota mieltä voi olla vain jokinorsu.
[/quote]
Aha, no nyt saatiin kunnon av-argumentti. Kai mä sitten olen jokinorsu jolla on elämässä muitakin tavoitteita kuin liikunta. Samalla logiikalla sinä olet sitten ilmeisesti mieheltä näyttävä silikonifitnessbimbo, jolla on pelkkää ilmaa päässä eikä mitään muita kykyjä kuin äheltää jalkaprässissä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:19"]
Meillä kauneusgeenit jakautui onneksi tasaisesti. Kauniita molemmat. Olemme Suomen kauneimmat siskot.
[/quote]
Oi, Klarako se siellä kirjoittelee? Vai Karina?
Hei ap, meillä oli muutama vuosi takaperin tismalleen sama juttu! Esikoisella on suuret suklaasilmät, pitkät ja paksut tummat hiukset sekä symmetriset kasvonpiirteet, mikä on herättänyt paljon kateutta nuoremmassa. Tällä pari vuotta nuoremmalla sisarella on ohuet ja vaaleat hiukset sekä keskikokoiset siniset silmät. Mielestäni kummatkin ovat todella kauniita ja molemmilta löytyy hyviä piirteitä. Mutta ehdottomasti tärkeintä on se mitä löytyy SISÄLTÄ, miten kohtelee toisia ihmisiä ja miten käyttäytyy toisia kohtaan. Maailman ulkonäkökeskeisyys on todella harmittava seikka ja olisi hienoa, jos ulkonäön kehumisen sijaan siirryttäisiin toisenlaisiin kehuihin - kehuttaisiin tietoja ja taitoja, luonnetta ja muita asioita, mitkä eivät välttämättä näy ulospäin. Nykyään kehuja tulee tasapuolisesti kummallekin; ehkä vieraat ja sukulaiset ovat myös huomanneet, että toinen jää useammin varjoon. Tiedän tunteen ap. On raastavaa nähdä kehujen kohdistuvan pääasiassa vain toiselle lapselle. Meillä on ehkä auttanut, kun olen koittanut parhaani mukaan kasvattaa tyttäristä mahdollisimman tasapainoisia ja olen koittanut valistaa, että ulkonäöllä ei ole todellisuudessa mitään merkitystä. Nyt voitte varautua kliseiseen lauseeseen, mutta kauneus on katsojan silmissä. Olen varma, että kummatkin tyttäresi ovat kauniita omalla tavallaan. Toivon mukaan tuttavat ja koulukaverit alkavat kehua tasapuolisemmin.
Kiitos kaikille vastanneille.
Selvennän vielä, että kehun tyttöjä juuri niistä asioista mistä he ovat kiinnostuneita ja missä he ovat hyviä. Nuorempi on taiteellisesto lahjakas ja kannustan häntä piirtämään ja askartelemaan. Vanhempi taas tuntuu omaavan hyvän kielipään, kun opii jopa lasten tv-ohjelmista englantia.
Kehuni eivät kohdistu yleensä ulkonäköön, vaikka joskus saatan sanoa vaikka että kylläpä te tytöt olette ihania / söpöjä / hienosti pukeutuneita (kun ovat itse valinneet vaatteensa) tms.
Ap
Yleensä "kauniit" lapset kasvavat näteiksi/tavallisiksi aikuisiksi, kun taas vähemmän komeat muksut kasvavat kauniiksi aikuisiksi sitten, kun oppivat kantamaan itseään ja korostamaan hyviä puoliaan ulkonäössään/kropassaan. Joillain myös menee hetki kasvaa piirteisiinsä. Tämä näin ot:na.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:19"]
Meillä kauneusgeenit jakautui onneksi tasaisesti. Kauniita molemmat. Olemme Suomen kauneimmat siskot.
[/quote]
Oi, Klarako se siellä kirjoittelee? Vai Karina?
[/quote]
Vai tuksu?
Rumista lapsista tuppaa kasvamaan kauniita aikuisia, joten voi olla, että teini-iässä tämä pienempi onkin sitten se kauniimpi tapaus.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:30"]
KAteus on ihan tavallista sisarusten välillä, turha sinun on siitä pahoittaa mieltäsi. Kannusta molempia lapsiasi liikunnallisiin harrastuksiin. Ei muuta neuvoa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä sitä itsetuntoa vois kohottaa muutenkin kuin keskittymällä pelkkään ulkonäköön. Tuolla asenteella se nuorempi lapsi jää ikuiseksi kakkoseksi koska mikään liikunta ei kasvata samanlaisia hiuksia kuin isosiskolla ja samalla vaan korostuu se ulkonäkökeskeisyys. Olisi parempi jos lapsi löytäisi ne omat jutttunsa joissa olisi hyvä ja loistaisi. Kehonhallinnasta tässä ei tainnut olla kysymyskään.
[/quote]
Viimeistään teini-iässä tulee uusia ulkonäkökriisejä ja siinä vaiheessa liikuntaharrastus on kasvattanut itsetuntoa, kehonhallintaa, minäkuvaa ja mitä lie. Liikunnassa ei ole kyse ulkonäkökeskeisyydestä, tuota mieltä voi olla vain jokinorsu.
[/quote]
Sitä minä-kuvaako ei muut taidot ja harrastukset kasvata? Mistähän ne ulkonäkökriisit muuten meidän yhteiskunnassa tulee?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:50"]
Hei ap, meillä oli muutama vuosi takaperin tismalleen sama juttu! Esikoisella on suuret suklaasilmät, pitkät ja paksut tummat hiukset sekä symmetriset kasvonpiirteet, mikä on herättänyt paljon kateutta nuoremmassa. Tällä pari vuotta nuoremmalla sisarella on ohuet ja vaaleat hiukset sekä keskikokoiset siniset silmät. Mielestäni kummatkin ovat todella kauniita ja molemmilta löytyy hyviä piirteitä. Mutta ehdottomasti tärkeintä on se mitä löytyy SISÄLTÄ, miten kohtelee toisia ihmisiä ja miten käyttäytyy toisia kohtaan. Maailman ulkonäkökeskeisyys on todella harmittava seikka ja olisi hienoa, jos ulkonäön kehumisen sijaan siirryttäisiin toisenlaisiin kehuihin - kehuttaisiin tietoja ja taitoja, luonnetta ja muita asioita, mitkä eivät välttämättä näy ulospäin. Nykyään kehuja tulee tasapuolisesti kummallekin; ehkä vieraat ja sukulaiset ovat myös huomanneet, että toinen jää useammin varjoon. Tiedän tunteen ap. On raastavaa nähdä kehujen kohdistuvan pääasiassa vain toiselle lapselle. Meillä on ehkä auttanut, kun olen koittanut parhaani mukaan kasvattaa tyttäristä mahdollisimman tasapainoisia ja olen koittanut valistaa, että ulkonäöllä ei ole todellisuudessa mitään merkitystä. Nyt voitte varautua kliseiseen lauseeseen, mutta kauneus on katsojan silmissä. Olen varma, että kummatkin tyttäresi ovat kauniita omalla tavallaan. Toivon mukaan tuttavat ja koulukaverit alkavat kehua tasapuolisemmin.
[/quote]
Kiitos, ja hienoa kuulla että teillä vastaava tilanne on ratkaistu :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:52"]
Rumista lapsista tuppaa kasvamaan kauniita aikuisia, joten voi olla, että teini-iässä tämä pienempi onkin sitten se kauniimpi tapaus.
[/quote]
Onko sillä sitten väliä kumpi on kauniimpi?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:52"]
[/quote]
Onko sillä sitten väliä kumpi on kauniimpi?
[/quote]
Ei, vaan kauneus on katoavaista. Sen kun sais lapset ja nuoret muistamaan. Ja aikuiset ymmärtämään.
Ihme bimboja olet kasvattamassa, meidän piireissä ei todellakaan kilpailla kauneudessa tai kommentoida muiden ulkoisia ominaisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:51"]
Selvennän vielä, että kehun tyttöjä juuri niistä asioista mistä he ovat kiinnostuneita ja missä he ovat hyviä. Nuorempi on taiteellisesto lahjakas ja kannustan häntä piirtämään ja askartelemaan. Vanhempi taas tuntuu omaavan hyvän kielipään, kun opii jopa lasten tv-ohjelmista englantia.
Kehuni eivät kohdistu yleensä ulkonäköön, vaikka joskus saatan sanoa vaikka että kylläpä te tytöt olette ihania / söpöjä / hienosti pukeutuneita (kun ovat itse valinneet vaatteensa) tms.
Ap
[/quote]
Kuulostaa hyvältä. Omasta kokemuksesta voin sanoa että taiteellinen lahjakkuus on tosi hyvä asia ja nyt aikuisena olen supertyytyväinen että sain sen enkä ulkonäköä.
t. lapsena ruma
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:57"]
Ihme bimboja olet kasvattamassa, meidän piireissä ei todellakaan kilpailla kauneudessa tai kommentoida muiden ulkoisia ominaisuuksia.
[/quote] Ihme bimbo olet itse kun et ymmärrä mistä kirjoitin. Meidän piireissä ei todellakaan haukuta muita bimboiksi tai kommentoida viesteihin lukematta niitä.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:51"]
Ap
[/quote]
Kuulostaa hyvältä. Omasta kokemuksesta voin sanoa että taiteellinen lahjakkuus on tosi hyvä asia ja nyt aikuisena olen supertyytyväinen että sain sen enkä ulkonäköä.
t. lapsena ruma
[/quote]
Tarkoitin tietty että jos vaan toisen voi saada. Ulkonäkökin olis ollut kiva mutta jos vaan yhden voi saada niin mieluummin joku kyky. :)
t. lapsena ruma
Ei tuon ikäisten ulkonäöstä voi sanoa vielä mitään. Tietysti kasvonpiirteet ovat eri asia. Itse olin kuopuksesi ikäisenä lihava, mitäänsanomaton ohuthiuksinen. Pari vuotta vanhempi siskoni oli hoikka, kaunis ja paksu- ja pitkähiuksinen. No, iän myötä minulla silti on ohuet hiukset, mutta on keinoja paksuntaa niitä. Laihduin murrosiässä ja olen edelleen hoikka. Pidän ulkonäöstäni huolta. Tuntuu pahalta sanoa "ääneen" täällä av palstalla että olen nykyään siskoani paremman näköinen, vaikka tuon ikäisenä sitä ei todellakaan olisi voinut uskoa. Siskoni nimittäin on aika pullea, eikä häntä kiinnosta mikään pukeutuminen tai muu sellainen. Eikä tietenkään tarvitsekaan, en sano sitä sillä. Viestini tarkoitus on se, että huolesi tulevasta sisaruskateudestakin voi olla turha, ei tuo välttämättä jätä mitään traumoja tms. Nykyään on niin helppo "kaunistua", etten usko että kuopus kantaa kaunaa esikoisellesi. Anteeksi tämän viestin sekavuudesta, toivottavasti ymmärsitte tarkoituksen, ettekä saaneet minusta ylimielistä kuvaa.
Ei ekaluokkalaisen edes pitäisi vielä tajuta miettiä tuollaisia.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:57"]
[/quote] Ihme bimbo olet itse kun et ymmärrä mistä kirjoitin. Meidän piireissä ei todellakaan haukuta muita bimboiksi tai kommentoida viesteihin lukematta niitä.
ap
[/quote]
Kamalan nostalginen "ite oot!" -argumentti, seuraavaksi varmaan vilautetaan kateuskorttia? Kommentoin aloitukseen, jossa sisaruksia oltiin opetettu pitämään ulkoisia ominaisuuksia tärkeinä.
Minun lapsuudessani eikä nykyäänkään kommentoida kenenkään naamaa tai kroppaa varsinkaan koulussa, näytti se sitten millaiselta hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:22"]
[/quote]
En nyt tiedä onko toi ihan sitä tavallista sisaruskateutta. Kyllähän se tuntuu pahalta ja on epäreilua jos vain toista kehutaan ja toinen sivuutetaan kuin ilmaa vaan. Huonosti käyttäytyviä vieraita jos ottavat esille ulkonäön.
[/quote]
Elämä on epäreilua. Lapselle kaikkein parasta on, jos hän oppii ettei sillä ole vähän väliä, kuka on jonkun muun mielestä kaunein ja paras. Minäkin olin mitätön sisarukseni rinnalla ja nyt aikuisena olen itsetunnoltani paljon parempi kuin hän, kun en piittaa muiden mielipiteestä - toisin kuin sisarukseni, jolle on tärkeää, että kaikki pitävät hänestä. En tiedä, onko asioilla yhteyttä, mutta tul nyt vain mieleen.
[/quote]
Tarkoitatko sisarta etkä sisarusta?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Puhun vähän pidemmän tähtäimen asioista kuin tämä tukkagate.
[/quote]
Pidemmällä tähtäimellä muutkin taidot ja harrastukset kasvattaa itsetuntoa ja ehkä jopa paremmin pelkkä liikunta. Sisko voi olla se kaunis mutta minäpä olen se musikaalinen tms. Kun löytää oman juttunsa ja kehittyy siinä, se kohottaa itsetuntoa ja myöhemmin siitä voi tulla vaikka ammatti.