Sisarukset tosi erinäköisiä keskenään, kateutta ilmassa
Meillä on siis 2 tyttöä, toinen tokalla ja toinen ekalla. Tytöt on aina olleet parhaat kaverit keskenään mutta nyt pienempi on alkanut kadehtimaan isompaa ja osoittaa sen esim. haukkumalla tyhmäksi ja kieltäytymällä yhteisistä leikeistä.
Pelkään että tämä johtuu siitä että vieraat ja tyttöjen kaverit kehuvat isompaa jatkuvasti, koska hän on tosi näyttävä ja kaunis, pitkätukkainen ja hänellä on suuret tummat silmät. Toki pienempikin on mielestäni oikein kaunis, mutta vieraat sivuuttavat hänet usein kokonaan ja kehuvat vain isompaa. Olen yrittänyt sanoa ihmisille että kehuisivat tasapuolisesti mutta enhän minä esim. koulussa ole aina paimentamassa. Itse kehun aina molempia.
Isommalla on pitkät tummanruskeat paksut hiukset ja pienemmällä on vaaleat, lyhyet ja heiveröiset jotka eivät vain kasva vahvoiksi vaan ovat ihan kuin vauvalla. Nyt pienempi on alkanut vaatia että siskollekin pitää leikata lyhyet hiukset.
Molemmat tykkäävät kivoista vaatteista, haluavat ja saavatkin valita itselleen nätit vaatteet, ja nyt pienempi vaatii aina että "mulle hienommat kuin siskolle". Käy myös siskonsa huoneissa varkaissa.
Isompi on suhtautunut tähän yllättävän hyvin, on kiltti pikkusiskolle ja kehuu tätä kivaksi, ymmärtää että toinen on pienempi eikä aina mieti loppuun asti sanomisiaan. Kerran tosin tuli kohtalokas moka, kun isompi suuttui pienemmälle (syystä) ja sanoi tätä kaljupääksi. Pienempi itki tätä monta iltaa.
Pelkään että tästä seuraa sisarusten välille ajan mittaan kaunaa ja kateutta ja olen aika neuvoton. Korostan aina että molemmat tytöt ovat kivoja ja ihania sellaisina kun ovat ja tietysti sitä että sisin ratkaisee, ei ulkonäkö. Mutta nyt kun kuvioon on tullut koulu ja läheiset kaverisuhteet niin tunnen oloni voimattomaksi :(
Kommentit (51)
Kuulostaapa kamalalta sanoa tokaluokkalaista "näyttäväksi". Ehkä nuorempi lapsi aistii sinun ulkonäkökeskeisyytesi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:13"]
KAteus on ihan tavallista sisarusten välillä, turha sinun on siitä pahoittaa mieltäsi. Kannusta molempia lapsiasi liikunnallisiin harrastuksiin. Ei muuta neuvoa.
[/quote]
Miksi juuri liikunnallisiin?
KAteus on ihan tavallista sisarusten välillä, turha sinun on siitä pahoittaa mieltäsi. Kannusta molempia lapsiasi liikunnallisiin harrastuksiin. Ei muuta neuvoa.
[/quote]
Ihan samaa mieltä. Olen itse erittäin kauniin sisaruksen ruma sisko. Kyllähän sitä kateutta oli, mutta itse se täytyy oppia käsittelemään ja asiaa olisi minusta vielä pahentanut jos vanhemmat olisi asiaan puuttuneet kaikenlaisella hössötyksellä että täytyy molempia kehua tms.
[/quote] Kumpikin tykkää liikkua ja leikkiä ulkona. Pelaavat paljon ulkona.
Kyllä mulle vain tulee paha mieli tuollaisesta kateudesta, varsinkin kun se on osittain muiden ihmisten aiheuttamaa :(
-Ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:16"]
[/quote]
[/quote]
Liikuntaharrastus parantaa kehonhallintaa, ulkonäköä ja itsetuntoa.
Meillä kauneusgeenit jakautui onneksi tasaisesti. Kauniita molemmat. Olemme Suomen kauneimmat siskot.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:15"]
Kuulostaapa kamalalta sanoa tokaluokkalaista "näyttäväksi". Ehkä nuorempi lapsi aistii sinun ulkonäkökeskeisyytesi.
[/quote] Jahas, nyt juttu sitten käännettiin minun oletettuun ulkonäkökeskeisyyteeni.
En keksinyt parempaakaan sanaa. Tyttö on tumma ja ikäisekseen pitkä, hiukset ovat todella pitkät ja kiiltävät, kasvonpiirteet selkeät. Hän on siis huomiotaherättävän näköinen tyttö vaikka onkin vasta tokalla.
-Ap
[/quote]
En nyt tiedä onko toi ihan sitä tavallista sisaruskateutta. Kyllähän se tuntuu pahalta ja on epäreilua jos vain toista kehutaan ja toinen sivuutetaan kuin ilmaa vaan. Huonosti käyttäytyviä vieraita jos ottavat esille ulkonäön.
[/quote]
Ihan samaa mieltä. Olen itse erittäin kauniin sisaruksen ruma sisko. Kyllähän sitä kateutta oli, mutta itse se täytyy oppia käsittelemään ja asiaa olisi minusta vielä pahentanut jos vanhemmat olisi asiaan puuttuneet kaikenlaisella hössötyksellä että täytyy molempia kehua tms.
En tietenkään hössötä asiasta tyttöjen kuullen.
-Ap
[/quote]
Sellaista elämä on. Anna heidän kasvaa ja oppia. Älä sekaannu kaikkeen. Kannusta eteenpäin. Älä ainakaan pahoita mieltäsi toisten puolesta. Siitä tulee lapselle vain entistä pahempi olo.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:22"]
[/quote]
En nyt tiedä onko toi ihan sitä tavallista sisaruskateutta. Kyllähän se tuntuu pahalta ja on epäreilua jos vain toista kehutaan ja toinen sivuutetaan kuin ilmaa vaan. Huonosti käyttäytyviä vieraita jos ottavat esille ulkonäön.
[/quote] Kiitos! Tätä juuri hain. Mielestäni ei ole normaalia sisarkateutta. Ihmiset tekevät tuota paljonkin, etenkin aikuiset naapurit ja puolitutut ja myös tyttöjen omanikäiset kaverit.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä sitä itsetuntoa vois kohottaa muutenkin kuin keskittymällä pelkkään ulkonäköön. Tuolla asenteella se nuorempi lapsi jää ikuiseksi kakkoseksi koska mikään liikunta ei kasvata samanlaisia hiuksia kuin isosiskolla ja samalla vaan korostuu se ulkonäkökeskeisyys. Olisi parempi jos lapsi löytäisi ne omat jutttunsa joissa olisi hyvä ja loistaisi. Kehonhallinnasta tässä ei tainnut olla kysymyskään.
[/quote]
[/quote]
Elämä on epäreilua. Lapselle kaikkein parasta on, jos hän oppii ettei sillä ole vähän väliä, kuka on jonkun muun mielestä kaunein ja paras. Minäkin olin mitätön sisarukseni rinnalla ja nyt aikuisena olen itsetunnoltani paljon parempi kuin hän, kun en piittaa muiden mielipiteestä - toisin kuin sisarukseni, jolle on tärkeää, että kaikki pitävät hänestä. En tiedä, onko asioilla yhteyttä, mutta tul nyt vain mieleen.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä sitä itsetuntoa vois kohottaa muutenkin kuin keskittymällä pelkkään ulkonäköön. Tuolla asenteella se nuorempi lapsi jää ikuiseksi kakkoseksi koska mikään liikunta ei kasvata samanlaisia hiuksia kuin isosiskolla ja samalla vaan korostuu se ulkonäkökeskeisyys. Olisi parempi jos lapsi löytäisi ne omat jutttunsa joissa olisi hyvä ja loistaisi. Kehonhallinnasta tässä ei tainnut olla kysymyskään.
[/quote]
Puhun vähän pidemmän tähtäimen asioista kuin tämä tukkagate.
Ehkäpä kannattaisi korostaa niitä asioita joissa tytär on vahva ja rakentaan hänelle itsetunto joka ei ole ulkonäöstä riippuvainen. Olen itse tosi ruma ja lapsena olin jo. Kyllä minä sen itsekin peilistä näin, eikä esim. vieraiden kehut olisi asiaa mihinkään muuttaneet. Ja lapsethan kumminnkin sanovat suoraan joten ei ne aikuisten hyvänmielen kehut ketään auta.
Onneksi vanhempani olivat tässä ihan suorasukaisia. Kun itkin että minua kiusataan kun olen ruma ja valitin piirteistäni, he sanoivat, että joo, ehkä et ole sillä tavalla söpö kuin veljesi, mutta elämässä on paljon tärkeämpiä asioitakin kuin ulkonäkö. Ohjasivat aktiivisesti etsimään omia lahjakkuuksia niin kouluaineiden kuin harrastustenkin parista, ja menestyminen eri asioissa rakensikin minulle vahvan itsetunnon huolimatta siitä että olen ruma.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Viimeistään teini-iässä tulee uusia ulkonäkökriisejä ja siinä vaiheessa liikuntaharrastus on kasvattanut itsetuntoa, kehonhallintaa, minäkuvaa ja mitä lie. Liikunnassa ei ole kyse ulkonäkökeskeisyydestä, tuota mieltä voi olla vain jokinorsu.
Sun pitää vaan alkaa korostaa sitä ettei ulkonäkö ole tärkeä asia ja kehua tyttöjä aivan muista ominaisuuksista, esim. taidoistaan. Näin löydät nuoremmastakin varmasti paljon positiivisia puolia
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:27"]
[/quote]
[/quote]
Elämä on epäreilua. Lapselle kaikkein parasta on, jos hän oppii ettei sillä ole vähän väliä, kuka on jonkun muun mielestä kaunein ja paras. Minäkin olin mitätön sisarukseni rinnalla ja nyt aikuisena olen itsetunnoltani paljon parempi kuin hän, kun en piittaa muiden mielipiteestä - toisin kuin sisarukseni, jolle on tärkeää, että kaikki pitävät hänestä. En tiedä, onko asioilla yhteyttä, mutta tul nyt vain mieleen.
[/quote]
Elämä on epäreilua, mutta on se nyt aika tökeröä jos ihan aikuiset tuovat joka käänteessä esille "ootsä sä sitten nätti ja kaunis" tms sen toisenkin läsnäollessa, kun kyse on vielä aika pienistä lapsista. Elämä on epäreilua, joku saa syövän ja joku toinen ei, mutta tarviiko sitä epäreiluutta tieten tuottaa ja korostaa ihan vaan koska elämä on epäreilua ja kasvatus? Hyvää itsetuntoa ja vahvuutta voi hankkia muutenkin kuin negatiivisten asioiden kautta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:36"]
Sun pitää vaan alkaa korostaa sitä ettei ulkonäkö ole tärkeä asia ja kehua tyttöjä aivan muista ominaisuuksista, esim. taidoistaan. Näin löydät nuoremmastakin varmasti paljon positiivisia puolia
[/quote]
Jep. Järjetöntä yrittää kehua piirteestä jossa ei ole oikeasti "lahjakas", vain siksi että perinteisesti tytöille on ajateltu kauneuden olevan niin kovin tärkeää.
Itse pääsin tuosta sudenkuopasta kun aloin tuntea ylpeyttä menestymisestä harrastuksissa. Soitin pianoa ja olin siinä varsin lahjakas. Kävin koulun urheilukerhossa ja huomasin olevani lahjakas kestävyysjuoksussa. Ihan harjoittelematta voitin monet pidempään harrastaneet pidemmillä matkoilla ja aika pian kisasin jo piirinmestaruustasolla. Koulussa olin lahjakas matematiikassa ja fysiikassa, joiden aineiden parista myöhemmin hankin itselleni akateemisen koulutuksen ja ammatinkin.
Eipä tässä niin kauheasti ole kauneuden perään tullut haikailtua. Miesseuraakin on aina löytynyt, esim. yliopistolla opiskelijapiireissä ei ollut miehetkään suurin osa ulkonäkökeskeisiä. Niille kelpasi erinomaisesti tavallinen pottunokka-nörtti. En kyllä mitenkään keksi miten elämäni olisi ollut parempi jos olisin kauniimpi.