Kukaan ei tullut apuun kun nyrjäytin nilkkani tien sivussa ja kaaduin
Nilkka nyrjähti ihan kunnolla ja sen seurauksena päästin tuskaisen huudon ja kaaduin. En päässyt heti ylöskään. Bussipysäkillä oli pariskunta aivan vieressä, mutteivät tulleet apuun. Ei myöskään kukaan muukaan. Asun toki tällaisella omakoti/rivari-alueella ja on suht rauhallista, mutta voisi kuvitella että edes tuo pariskunta olisi tullut katsomaan pärjäänkö :D
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se naapuri joka ei koskaan tervehdi kun tullaan vastaan? Jos olet niin älä enää ihmettele.
Autat ainoastaan tietynlaisia ihmisiä? Tervehdittömyyden lisäksi, mitkä asiat saavat sinut ylimielisenä kävelemään apua tarvitsevan ohi? Aika oksettavaa ettet voi auttaa jos et saa itsellesi jotain takaisin. Harmi etten usko karmaan.
-Olet jo käytökselläsi vuosien ajan osoittanut ettet pidä minua edes ihmisenä, vaikka naapureita ollaan.
En ole naapurisi. Minulla on muutamia naapureita jotka eivät moikkaa. Ei tulisi mieleenkään olla auttamatta heitä jos joskus apua tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilaiset kipukynnykset. Joku voi nähdä sinulle käyvän omasta mielestäsi pahasti ja ajatella, että eihän tuossa mitään. Ei ole vieraiden ihmisten velvollisuus puhaltaa pipiisi.
Ap huusi tuskasta, eiköhän se nyt kerro että siinä oli mitään. Onneksi ihan kaikki ei ole yhtä empatiakyvyttömiä kuin sinä, vaikka liian iso vaikuttaa olevankin.
Niin tyypillistä naista ylidramatisoida huutaen tuskasta, mutta apua ei saa pyydettyä, kun muiden pitäisi automaattisesti levittää se punainenmatto ja palvoa toisena päivätyönään koska kaatuja oli nainen.
Niin no, minä kyllä tuossa tilanteessa kysyisin tarvitseeko apua, olipa kaatuja nainen tai mies. Kuinka kylmä ihminen pitää olla että ei auta tuskaista ihmistä vain koska se ei itse kysynyt apua?
Se joka eniten huutaa tarvitsee vähiten apua eli on toimintakuntoinen. Sanotaan ihan ensiapukurssillakin🤣
Jaa, siis ihmisen pitää olla ruumiina ennenkuin tarvitsee apua?
Joku kysyi täällä että olenko itse auttanut muita milloin viimeeksi, niin lukuisia kertoja! Yksi kerta eräs nuori poika seisoi tienlaidassa polkupyörän kanssa, josta oli ilmeisesti kumi puhki/ketjut menneet. Kysyin ohi mennessä että tarviiko apua. Ihan luonnollinen reaktio. Enkä minä odota kiitoksia tai vastapalveluksia jos itse apua tarjoan. Ihan perus juttuja mielestäni reakoida ympärillä olevaan, vaikka joku ei apua tarvitsisikaan. Ap
Minusta on aivan ihanaa kun joku tuntematon ihminen auttaa jotenkin. Esim lastenvaunujen kanssa rapuissa tai ovien aukaisussa. Jää mieleen pitkäksi ajaksi. Itsekin autan hyvin mielelläni.
Joo ei täällä apua saa. Olin n. 12-vuotias kun vieras aikuinen tuli ja löi nyrkillä päähän julkisella paikalla. Varmaan 10-15 ihmistä siinä aivan lähistöllä eikä KUKAAN tehnyt mitään. En tosin itkenyt, sillä menin aivan shokkiin paniikista. Opin, että turha odottaa muilta apua.
Ite oon myös kaatunu suht pahasti ja edellä kävellyt koiranulkoiluttaja vaan toljotti kuin idiootti, oli nuori nainen kuten itsekin olen. Koira kyllä reagoi haukahtamalla kenties ilmaistakseen huolensa, senkin takia ihmettelin miksei omistajansa viitsinyt edes kysyä olenko kunnossa tai tarvitsenko apua.
Lenkkipolulla takanamme kulkenut nuori nainen älähti. Totta kai käännyimme katsomaan mitä tapahtui. Hän oli nyrjäyttänyt nilkkansa. Autoimme hänet hankalalta, juurikkoiselta polulta kävelytielle, minä jäin pitämään seuraa kun mies haki auton parin kilometrin päästä. Veimme hänet kotiin. Ihan normitoimintaa.
Eikö ole Suomen laissa kirjoitettuna enää ihmisen vastuu auttamiselle hädän hetkellä? Tuollaisista välinpitämättömistä henkilöitä voisi ravistella se, että saisi sakot kun ei auta hädässä olevaa vierasta tai tuttua. Joskus oli lakiin ihan kirjattuna säädös auttamiselle.
Itse autan ihmisiä. Olen soittanut maassa makaavalle ihmiselle poliisia ja ambulanssia. Olen auttanut ylös jos joku kaatuu. Viimeksi autoin ennen joulua kaupassa kun mies sai jonkin kohtauksen ja valui kylmäkaappien seinää pitkin lattialle. Availen ovia ja pidän ovia auki. Tuen vanhempia ihmisiä liukkaissa paikoissa, jos näyttää siltä ettei eteenpäin pääse. Annan paikkani vanhemmille ja vaikeasti liikkuville ihmisille. Tämä kaikki on ihan normaalia käytöstä. Ilmeisesti ei Suomessa enää. Itse kaaduin ennen joulua niin, että meni ranne lähistöllä olevat ihmiset kiiruhtivat auttamaan. Lensin kesällä pyörällä järveen ja tällöinkin tuli ihmiset auttamaan. En antanut heille kuin kiitoksen.
T. ulko"suomalainen"
Joo, on täysin käsittämätöntä, etteivät ihmiset auta. Itse olen saanut pari kertaa sairaskohtauksen Hgin keskustassa keskellä päivää; ihmiset eivät korvaansa lotkauttaneet, kävelivät vain ohi. Kukaan ei edes kysynyt, mikä tilanne, tarvitsenko apua tms. Uskomatonta.
On autettu kotiinsa esimerkiksi humalainen nuorukainen, joka makasi tammikuun pakkasessa hangessa. Sai soperrettua osoitteensa. Iäkkäille ihmisille olen tarjonnut apua esimerkiksi kantamusten kanssa. Ei ole kukaan pelännyt, että varastaisin ruokakassin. Ambulanssin olen soittanut kahdesti, kun ihminen on ollut tajuton. Ekalla kerralla kyseessä oli aivoverenvuoto. Naapurini oli ja miehensä kertoi.
Itsekin olen saanut apua kaaduttuani ja viimeksi nyrjäytettyä nilkkani. Kolhin päätänikin sen verran, että oli taju hetken kankaalla. Jalkaan ei pystynyt varaamaan ja minulle tilattiin taksi. Ihan vain katukiveyksen reunaan kompastuin.
Ylipainoa ei ole, mutta samaisen nilkkani olen onnistunut nyrjäyttämään niin usein, että esimerkiksi joissain urheilujutuissa käytän nilkkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Niin tavallista.
Pyysitkö apua?
75 jatkaa
Nämä ihmiset, jotka eivät ole näkevinäänkään, eivät pysähdy auttamaan tai edes kysy, miten kävi/tarvitseeko apua tms., niin miltä heistä tuntuisi, jos he itse tarvitsisivat joskus apua. Tai jos joku heidän omaisensa olisi loukkaantunut, saanut sairaskohtauksen tms. Eikä kukaan auttaisi.
Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä.
Kerran kysyin selällään jalkakäytävällä makaavalta mieheltä, että onko kaikki kunnossa. Haistatti vitut. Sillä oli siis kaikki hyvin ja jatkoin matkaa vailla syyllisyyden tunnetta.
Täysin ei ole auttamiskulttuuri hävinnyt Suomesta, sillä näin kun kaksi autoilijaa pysähtyivät tien sivuun ja auttoivat jotain mummoa jolle oli sattunut jotain. Näin kun ambulanssiin mummoa nostettiin. Ihan mummo melkein omin avuin nousi sen ambulanssin kyytiin, joten toivottavasti ei kovin vakavasti käynyt.
Ap. Kerro miten selvisit, jos kukaan ei auttanut.
Mä oon kahdesti kaatunut skootterilla ja molempina kertoina joku tuli luokseni kysymään tarvitsenko apua. En mä tarvinnut apua, kun ei mulle käynyt pahemmin... onneksi.
Joiltakin ihmisiltä vaan puutuu kyky toimia, kun jotain tapahtuu. Itse monta vuotta sitten kaaduin portaissa, kun olin viimeisilläni raskaana. Ex-mies alkoi itkeä ja tuli makaamaan lattialle viereeni. Ei pystynyt jälkeenpäin selittämään toimintaansa, ilmeisesti jokin shokkitila.
Nykyinen mies toimii tukalissa tilanteissa kuin kone eikä jää paikoilleen, kun joku tarvitsee apua. Oli kyseessä sitten tuttu tai ihan tuntematon ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Kerro miten selvisit, jos kukaan ei auttanut.
Kuten ap:n viesteistä selviää, niin pärjäsi nilkuttamalla sillä vaurioituneella nilkalla yksinään. Tosin ehkä olisi onnistunut vielä paremmin jos joku olisi auttanut nousemaaan ylös ja pääsemään jaloilleen. Apu ei edes välttämättä tarkoita fyysistä apua jos sitä ei tarvita, apua on myös se, että kysytään loukkaantuneelta että onko kaikki hyvin. Normaalin ihmisen pitäisi jotenkin reagoida jos joku vieressä kaatuu ja huutaa kipua. Mä olen arka ihminen ja pitää kerätä kaikki henkiset voimat että uskallan auttaa tuon tyylisessä tilanteessa, mutta teen sen silti. Kerro mikä on sinun tekosyysi olla auttamatta?
Ei helevetti näitä. Miten tunnevammainen mölli pitää ihmisen olla ettei auta kun näkee että toinen satuttaa itsensä? Käsittämätöntä pskaa. Suurin osahan on kuitenkin ihan solidaarista porukkaa, se kannattaa muistaa vaikka tulisikin huonoja kokemuksia. Itse kun liukastuin oikein huolella viime talvena ja ranne murtui (Lahden keskustassa tapahtui) niin heti pysähtyi parikin ihmistä jeesimään, taksia soitettiin että pääsin päivystykseen ja pidettiin huolta. 🙏
Itse autan kaikkia, jos näen heidät pulassa. Vaikka kaatuja olisi vihamieheni, auttaisin silti. Se kuuluu terveen ihmisen luontoon.
Se joka ei jää auttamaan hädässä olevaa, on julma ja itsekäs ihminen.