Pelkäätkö sotaa?
Tai uskotko että sota tulee vielä lähivuosina tänne?
Itse en osaa oikein sanoa, pelkään kyllä että jotain saattaa tapahtua, mutta itse sotaa pidän vielä aika kaukaisena ajatuksena. En tiedä miksi isommat mediat toitottavat kokoajan jotain sotaan liittyvää, aiheuttaen ihmisille pelkoa. Yrittävät saada ihmisiä Nato-myönteisimmiksi?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:15"]
Mä pelkään kun luen iltsikan uutisia ja täällä keskusteluja. Mutta sitten kun juttelen mieheni kanssa, rauhoitun. Hän vakuuttelee mulle, että sotaa ei syty, ja luettelee myös syyt perään. Varma en ole, lohduttaako vaan, mutta ainakin saa mun rauhoitettua. Ollaan myös mun pyynnöstä käyty muutaman kerran läpi, mitä mahdollinen tuleva sota tarkottaisi, minkälaista se olisi jne. Lapsia meillä kolme, heidän takia eniten pelkään.
[/quote]Sota ei välttämättä tule tänä vuonna, mutta valitettavasti sotien loppuminen ei ole näköpiirissä ja koska meillä tuota rajaa on Venäjän kanssa noin paljon, emme pysty jättäytymään siitä pois.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:15"]
Mä pelkään kun luen iltsikan uutisia ja täällä keskusteluja. Mutta sitten kun juttelen mieheni kanssa, rauhoitun. Hän vakuuttelee mulle, että sotaa ei syty, ja luettelee myös syyt perään. Varma en ole, lohduttaako vaan, mutta ainakin saa mun rauhoitettua. Ollaan myös mun pyynnöstä käyty muutaman kerran läpi, mitä mahdollinen tuleva sota tarkottaisi, minkälaista se olisi jne. Lapsia meillä kolme, heidän takia eniten pelkään.
[/quote]Tottakai miehes rauhoittelee sua, ei murehtiminen auta yhtään. Sitten kun tilanne eskaloituu, on vaan lähdettävä rintamalle. Onhan suomessa saatu jo nauttia historian pisimmästä rauhallisesta jaksosta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:48"]
En todellakaan pelkää. Sota on osa biologiaamme. Katsotaan solutasolle, niin huomataan, että siellä on käynnissä jatkuva kamppailu. En usko jumalaan, mutta totisesti toivon, että Kiinassa ja Intiassa tapahtuu pian jotain, joka puhdistaa maapalloa ylikuormitukselta. Luonto antaa ja luonto ottaa. Nuo kaksi maata on helvetillinen rasite.
[/quote]
Afrikka olisi parempi vaihtoehto.
Venäjä - muodossa tai toisessa - on kirjoitetun historian mukaan vyörynyt Suomeen kerran, pari vuosisadassa. Miksi se muuksi muuttuisi 2000-luvulla?
Hieman, tänään viimeksi kävi mielessä kun ilmahälytys alkoi soimaan eikä ole edes kuun ensimmäinen maanantai.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:43"]
Hieman, tänään viimeksi kävi mielessä kun ilmahälytys alkoi soimaan eikä ole edes kuun ensimmäinen maanantai.
[/quote]
Huomasin saman! Nopeasti kyllä muistin, että kuun 1. maanantai oli 2. pääsiäispäivä, joku mummo olisi vetänyt herneet nokkaan ilmahälytysharjoituksesta pyhäpäivänä.
Turvallisuuspolitiikan asiantuntija Aleksandr Golts Moskovasta arvioi, että Venäjä ottaa esille ydinase kortin vastavetona Pohjoismaiden tiivistyvään puolustusyhteistyöhön. Eli todennäköisesti Venäjä siirtää ydinaseitaan suomenrajojen läheisyyteen muistuttamaan, että on (entinen) suurvalta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:43"]Hieman, tänään viimeksi kävi mielessä kun ilmahälytys alkoi soimaan eikä ole edes kuun ensimmäinen maanantai.
[/quote]
Johtuiskohan vaan siitä, että kuun ensimmäinen maanantai oli pyhäpäivä. Kuinka vaivoharhaisia voi ihmiset olla?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:43"]
[/quote]
Huomasin saman! Nopeasti kyllä muistin, että kuun 1. maanantai oli 2. pääsiäispäivä, joku mummo olisi vetänyt herneet nokkaan ilmahälytysharjoituksesta pyhäpäivänä.
[/quote]Espoossa raikas hälytys kanssa. Ei ole ainakaan vielä pommeja tippunut. :D
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:43"]Hieman, tänään viimeksi kävi mielessä kun ilmahälytys alkoi soimaan eikä ole edes kuun ensimmäinen maanantai. [/quote] Johtuiskohan vaan siitä, että kuun ensimmäinen maanantai oli pyhäpäivä. Kuinka vaivoharhaisia voi ihmiset olla?
[/quote]Tottakai Venäjä hyökkää juuri silloin, niin ihmiset eivät osaa varautua. Luulevat harjoitukseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 12:48"]
En todellakaan pelkää. Sota on osa biologiaamme. Katsotaan solutasolle, niin huomataan, että siellä on käynnissä jatkuva kamppailu. En usko jumalaan, mutta totisesti toivon, että Kiinassa ja Intiassa tapahtuu pian jotain, joka puhdistaa maapalloa ylikuormitukselta. Luonto antaa ja luonto ottaa. Nuo kaksi maata on helvetillinen rasite.
[/quote]
Pitää kommentoida tuota soluasiaa. Ei todellakaan solut "taistele toisiaan vastaan" noin yleisesti. Ihmisenkin kokoinen organismi on olemassa, koska solut toimivat yhteistyössä keskenään. Jokin raja noihin sosiaalidarwinismihöpinöihin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:43"]Hieman, tänään viimeksi kävi mielessä kun ilmahälytys alkoi soimaan eikä ole edes kuun ensimmäinen maanantai. [/quote] Johtuiskohan vaan siitä, että kuun ensimmäinen maanantai oli pyhäpäivä. Kuinka vaivoharhaisia voi ihmiset olla?
[/quote]
Niin meinaat, että kaikilla on aktiivisessa muistissa pyhäpäivien sijoittuminen kalenteriin? Kyllähän se hätkähdyttää, kun eletään kuun puoliväliä ja tulee ilmahälytys. Samalla tavalla hätkähdyttäisi, jos se tulisi esim. illansuussa eikä puoliltapäivin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 14:00"]
[/quote]Tottakai Venäjä hyökkää juuri silloin, niin ihmiset eivät osaa varautua. Luulevat harjoitukseksi.
[/quote]En usko että Venäjä hyökkää Suomeen yllättäen. Se tapahtuu jonkin konfliktin Seurauksena:
Nato ja Venäjä ajautuu yhteenottoon Baltiassa ja/tai Puolassa. Venäjä katsoo välttämättömäksi ottaa Suomenlahden pohjoisranta hallintaansa, jotta Pietari ei jää suojattomaksi koko läntiseltä suunnaltaan. Tämän täytyy toki tapahtua nopeasti, jotta Nato ei kerkeä Suomeen ennen sitä. Tämän vuoksi Suomen Nato-jäsenyys lieneekin niin karvas pala Venäjälle?
En usko että ryssä tänne on tulossa mutta sotaan on todella varauduttava.
Siksihän armeijakin käydään: siellä opitaan tappamaan ryssiä. Vihollisesta toki puhutaan mutta kaikki sen tietävät keitä vastaan armeija on.
Naton suojakilven alle kun pääsisimme muiden länsimaiden tapaan.