Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonnousu ahdistaa (olen raskaana) :(

Vierailija
13.04.2015 |

Painoa oli ennen raskautta n. 77kg. Olen 164cm pitkä. Olen ollut pitkään tunnesyöjä ja paino on tullut pelkästään siitä. Liikunta ei koskaan ole tuntunut hyvältä; aina tulee paha olo, päänsärky tai hirveä väsymys jos yritän jotakin. Olen kömpelö ja huono kaikessa aerobisessa liikunnassa. Kerran kokeilin Pilatesta sen kymmenen kerran verran mitä etukäteen maksoin, ja jestas että olin huono! Opettaja oli koko ajan kohdallani korjaamassa ja en vain tajunnut miten ollaan oikein eri asennoissa. Usein vain tulee itku, jos yritän jotain. Kuntosalia en osaa edes kuvitella enää - inhoan itseäni niin paljon.

Nyt olen suunnitellusti raskaana, raskaus on kolmas. Maha on jo valmiiksi arpinen ja rinnat myös ja mahani on aina kaksiosainen eikä sellainen kaunis raskauskumpu. En kestä katsoa peiliin. Ruoka ei maistu mutta syön silti ihan liikaa. Itkettää. Pelkään järjettömästi sitä miltä näytän syksyllä kun vauva syntyy. 

Neuvolassa en uskalla asiasta puhua mitään, eikä minulla ole ketään muutakaan jolle puhua tästä. Muut tuntuvat nauttivat raskauksistaan ja olevan onnellisia. Minä en ole edes kertonut monellekaan vielä enkä aio kertoakaan pitkään aikaan. Olisiko täällä ketään kellä on/olisi ollut samoja tunteita? Miten selvisit? 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valittaminen auttaa? Laita ruokavalio kuntoon.

Vierailija
2/8 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On samoja tunteita: painon nousu ahdistaa. Olen tosin siitä erilaisessa tilanteessa, että olen alkujaan vähän pienempi. En pidä liikunnasta, mutta olen aina pysynyt normaalipainoisena arkiliikunnan, kotona satunnaisesti tekemäni lihaskuntoharjoitusten ja pieniruokaisuuden avulla. Esikoista odottaessa sain 17 kiloa painoa, ja nyt kun odotan toista painoa on tullut 10 kiloa rv 32 mennessä. Esikoisesta raskauskilot olivat todella tiukassa, koska läskiähän suurin osa oli, eikä turvotusta, söin yksinkertaisesti liikaa. Nytkin syön liikaa, ja vaikka en toivottavasti ihan samaa kilo määrää ehdi kerryttää kasaan, niin pelottaa jaksanko pudottaa raskauskilot yhtä reippaaseen tahtiin kuin edellisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse painoin 55 kg (163 cm) ennen raskautta ja nyt rv 30 menossa ja painan 69 kg,todella ahdistavaa. Eikä tämä todellakaan johdu mistään ahmimisesta,olen syönyt terveellisesti (ihan kuten ennen raskautta) ja liikkunut paljon koko raskauden ajan. Viimeisimmät kilot ovat tulleet hitaasti mutta viikkoon 25 saakka aineenvaihduntani oli aivan pysähdyksissä :( Kai se on luonnon tapa kerätä ravintoa kroppaan imetystä varten... Olen kyllä myös todella turvonnut joten aika paljon nestettäkin varmasti on kehossa.Tsemppiä kaikille,toivottavasti ne kilot sitten lähtevät!

Vierailija
4/8 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavalleni tuli jo ensimmäisen raskauden aikana painoa melkein 30 kiloa, vaikkei hän herkutellut ja söi terveellisesti, niin kuin aina ennenkin. Toisille painoa vaan kerääntyy enemmän ja se on ihan luonnollista. Tämän tuttavan kilot ovat joka raskaudessa lähteneet yhtä nopeasti kuin ovat tulleetkin. Itse keräsin osittain herkuttelemalla 16 kiloa, joista 10 lähti kuin hujauksessa ja ne kuusi "ylimääräistä" jouduin laihduttamaan pois. Toinen tuttavani söi raskausaikana ihan mitä halusi, sisältäen suklaata ja pizzaa todella usein, ja kuusi raskauskiloa ja pari ylimääräistä lähtivät jo sairaalassa.

Kukaan toinen ei voi sanoa, mikä on juuri sinun kropallesi sopiva määrä raskauskiloja. Jos tiedät eläväsi terveellisesti, älä huolehdi painosta. Lapsi on nyt tärkein ja hänen synnyttyään voi olla hyväkin että sinulla on joku lapsenhoidon ulkopuolinen projekti, kuten esim. takaisin kuntoon pääseminen, johon keskittyä.

Vierailija
5/8 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle neljä lohdutusta. Itselläni oli ihan sama tilanne. Painoa kertyi sen parikymmentä kiloa normaalilla syömisellä. Aineenvaihdunta oli aivan seis. MUTTA -tässä tulee motivaatio-osuus- synnytyksen jälkeen imetys sujui ja paino lähti hiljalleen. Tietysti turvotusta oli myös jonkin verran. Kyllä kohdallani ainakin elimistö näytti varustautuvan imetystä varten, pieni kun olen aina ollut. Luonto hoitaa homman kotiin!

Vierailija
6/8 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, raskauden myötä paino yleensä nousee (eikä välttämättä laske enää entiselleen).

Jos tämä on iso ongelma, ei lapsia kannata hankkia.

Vierailija
7/8 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 13:17"]

Niin, raskauden myötä paino yleensä nousee (eikä välttämättä laske enää entiselleen).

Jos tämä on iso ongelma, ei lapsia kannata hankkia.

[/quote]

Juu niinpä, kun lapsia alkaa syntyä, niin nainen ei ole enää nainen, vaan pelkkä äiti. Ei äitien kuulu pohtia painoaan tai ulkonäköään saati uraansa tai sosiaalista elämäänsä. Äitien kuuluu omistautua täydellisesti ja pyyteettömästi lapsilleen kunnes he muuttavat pois kotoa.

Aurinkoista päivää sinullekin ankeuttaja.

Vierailija
8/8 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt raskautesi aikana viimeistään sinun olisi tosi hyvä ja tärkeää porautua syvälle tunnesyömisen syihin. Sinulla on jo entuudestaan lapsia, ja ethän halua opettaa heille vastaavaa tapaa toimia elämässään? Siitä on mahdollisuus parantua, mutta se vaatii kipeää työskentelyä itsensä kanssa, asioiden myöntämistä ja hyväksymistä ja eteenpäin siirtymistä.

Itse olen kokenut saman, joten tiedän mistä puhun. Voit muuttua jos vain haluat, eli oma motivaatiosi ja prioriteettisi ovat kohdallaan. Tsemppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi