Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian vanha ammattikoulun yo-pohj. linjalle?

Vierailija
12.04.2015 |

Olen iältäni 25 ja 30 ikävuoden välissä, ylioppilas viime vuosikymmeneltä. Valkolakin saatuani olen ollut töissä mm. kaupan alalla ja muissa hanttihommissa. Jossain välissä tapasin kivan nuoren miehen, ja varsin nopeasti oli lapsiakin pari jaloissa juoksemassa. Alkutalvesta havahduin siihen, että olen pian (lähivuosina) 30-vuotias, mutta minulla ei ole ammattia. Pohdin ja pähkäilin, ja hain lopulta ammattikouluun opiskelemaan lähihoitajaksi yo-pohjaiselle linjalle, sehän kestää vain kaksi vuotta.

Tänään tajusin, että olisin ilmeisesti voinut hakea myös aikuiskoulutukseen ja saada samalla tavalla opintotukea kuin noiden n. vuosikymmenen itseäni nuorempienkin kanssa, olettaen että pääsen sisälle kouluun. Olenko ihan nolo muinaismuisto siellä tuoreiden ylioppilaiden keskellä? Missään ei mainittu mitään ikärajoista tai muista vastaavista, ja ajattelin aikuiskoulutuksen kuuluvan pikemminkin alaa vaihtaville: minulla kun ei sitä alaa ollut, jolta vaihtaa.

Ja joo, kamala syrjäytynyt luuseri kai olen, kun näin vanhaksi olen kouluja (lukion jälkeen) käymättä elänyt, mutta työttömänä en ole ollut päivääkään, joten ehkä suotte tämän minulle anteeksi. ;)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oot sä kyllä aika vanha sinne. :D Ehkä voit vaihtaa aikuispuolelle?

Vierailija
2/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 23:10"]

No oot sä kyllä aika vanha sinne. :D Ehkä voit vaihtaa aikuispuolelle?

[/quote]

Toivotaan, jos noin on. Äh! - ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha, itsekin opiskelen ammattikoulussa yo-pohjaisella linjalla ja olen 26-vuotias. Enkä ole edes vanhin luokalla, kolmekymppisiä perheellisiäkin on. Suurin osa toki on parikymppisiä. Eikä haittaa, hyvin tullaan kaikki toimeen :)

Vierailija
4/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opettaja ammattikoulussa ja meidän yo-puolella ikähaitari on kovin laaja, 19-vuotiaasta viiskymppisiin. Et pistäisi silmään ikäsi vuoksi.

Vierailija
5/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten et muka "ole ollut päivääkään työttömänä" jos kerran ylioppilastodistuksen lisäksi sinulla ei ole muita tutkintoja?! Mitä "hanttihommiakaan" nykyään enää saa ilman papereita? Ja lapsillekin olet näyttänyt "hienoa" mallia! Mitä sitä opiskelemaan, kun aina voi tehdä kakkaduuneja!

Vierailija
6/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, nro 4 ja nro 5! :D Ehdin jo asennoitua mummouteeni, mutta ehkä tämä tästä vielä iloksi muuttuu. - ap.

Vierailija
7/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 23:21"]

Miten et muka "ole ollut päivääkään työttömänä" jos kerran ylioppilastodistuksen lisäksi sinulla ei ole muita tutkintoja?! Mitä "hanttihommiakaan" nykyään enää saa ilman papereita? Ja lapsillekin olet näyttänyt "hienoa" mallia! Mitä sitä opiskelemaan, kun aina voi tehdä kakkaduuneja!

[/quote]

Kuulehan, toveri lainausmerkki, jonkun ne "kakkaduunitkin" on tehtävä. Minä en kyllä mitään ihan huonoimpia hommia tehnyt paitsi ehkä palkan puolesta: olin jo lukioaikana töissä videovuokraamossa, sieltä pääsin hieman paremmille työtunneille superhypermarketin kassalle. Kuukausipalka oli sellaista 1500 euron tasoa, mutta kyllähän sillä yksin tuli toimeen mainiosti. :) Työsuhde oli toistaiseksi voimassa oleva, ja koska tein työni kunnolla, miksipä olisin työttömäksi joutunutkaan.

Lapsille en koe näyttäneeni mitenkään huonoa esimerkkiä, sikäli mikäli nuo 2- ja 4-vuotiaat nyt tutkintopapereista ovat kiinnostuneet. Toki toivon, että he hankkivat itselleen ammatit ensin ja jälkikasvua vasta sitten, mutta eiköhän tuo työssäkäynti ole kuitenkin parempi esimerkki annettavaksi kuin toimeentulotuilla elely. 

Vierailija
8/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 8 siis ap. :)

Vierailija
9/9 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse AMK-opinnot 38-vuotiaana, valtaosa muista opiskelijoista oli tuoreita ylioppilaita. Ensimmäinen viikko meni pienessä ikäkriisissä, mutta tokenin siitä sitten ja opinnot sujui mukavasti. Suurin ero oli ehkä siinä, että oli erilainen elämäntilanne (naimisissa, lapsi, omistusasunto) kuin muilla opiskelijoilla enkä viitsinyt heidän ryyppyjuhlissaan juosta. 

Lisäksi tuli huomattua sellainen juttu, että opiskelu aikuisena on jotenkin helpompaa. Motivaatio oli kohdallaan ja osasin hyvin yhdistellä uutta oppimaani aiemmin opittuun ja lisäksi osasin erottaa mikä asia on oleellista ja mikä ei. Myös äidinkielen taitoni oli paljon paremmalla tasolla kuin näillä tuoreilla ylioppilailla. Siitäkin on opinnoissa apua, että osaa kirjoittaa fiksua suomen kieltä.