Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Tääl on paljon olkut tv:n katseluun liittyvää narsuista ja toden totta, omallakin narsullani oli näitä pakonomaisia tv rutiineja. Minä en saanut koskaan valita tv kanavaa tai elokuvaa, saati pitää koko kaukisäädintä kädessäni. Huomasin, että narsuni koki tv:n uhkakseen eikä voinut sietää että katson kiinnostuneena televisio kuvaa.
Opin sen että jos todella haluan jonkun illan elokuvan katsoa niin ehdotan narsulle kaikkia muita kanavia paitsi sitä mitä oikeasti haluan katsoa. Kaikki muutkin asiat hän halusi päättää. Aivan kaikki asiat. Jopa sen koska saan nukahtaa. Herätti minut nukahtamiseni jälkeen valehtelematta 20kertaa koska hänen asiansa oli tärkeämpiä kuin minun unen tarpeeni.
Ja paaaljon muuta paskaa. Kiitos Jumalalle että hän kuoli ja sain elämäni takaisin, jopa ne energiat jotka narsuni minulta varasti.
Puolisoni isä on narsisti ja hänen yleisin sanansa on "minä". Joka lauseessa minä, minä, minä. Minun taloni, minun autoni, minun metsäni jne.
Onhan hänellä vaimokin eli puolisoni äiti, mutta sitä ei hänen puheistaan uskoisi, kun puhuu aina vain itsestään ja kehuu saavutuksiaan.
Paras tapa olla edes jonkinlaisissa väleissä, on olla mahdollisimman harvoin tekemisissä. Tämä narsisti kun ei kestä yhtään, jos joku on jossakin asiassa eri mieltä hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse erosin tällaisesta todella hankalasta ihmisestä lapsien syntymän jälkeen, jolloin tämän ihmisen hankaluus kärjistyi ja näyttäytyi kaikessa karmivuudessaan. Kävimme pariterapiassa, jonka myötä ymmärsin, ettei ole mitään toivoa. Teki elämää hankalaksi, todella ja kosti olemattomia.
Se, mikä minua ihmetyttää tässä ketjussa, on puhe empaatikosta ja e:n jäämisestä epätyydyttävään suhteeseen. No, minulle, todella empaattiselle, kävi tietysti niin, että se empatiani kohdistui tietysti lapsiin. Niin kuuluukin. Ja siksi tajusin, että on erottava. Että lasten ei tarvitse elää niin sairaassa ilmapiirissä.
Jäithän sinäkin. Teit lapsetkin. Kyse oli siitä, että lähteekö suhteeseen lainkaan tai lähreekö siitä heti, kun havaitsee toisen narsismin.
Sumutuksen (gaslighting) takia voi kestää vuosia tai vuosikymmeniä, ennen kuin sen havaitsee.
Kyllä, mutta keskimäärin normaalin terveen itsekäs ja tasapainoinen ihminen aistii aiemmin, että suhteessa on jotain pielessä. Esimerkiksi minä haksahdin eksään, mutta neljä muuta naista tästä lähipiiristä ovat jo ihan jokapäiväisissä keskusteluissa aistineet hänen olevan kelvoton.
Mun ”normaalin terveet” ystävät eivät vieläkään oikein ota uskoakseen millainen Jekyll ja Hide tämä ihminen on. Muutos suhteessakin tapahtui asteittain.
Sinkkuna tästä eteenpäin! kirjoitti:
Tääl on paljon olkut tv:n katseluun liittyvää narsuista ja toden totta, omallakin narsullani oli näitä pakonomaisia tv rutiineja. Minä en saanut koskaan valita tv kanavaa tai elokuvaa, saati pitää koko kaukisäädintä kädessäni. Huomasin, että narsuni koki tv:n uhkakseen eikä voinut sietää että katson kiinnostuneena televisio kuvaa.
Opin sen että jos todella haluan jonkun illan elokuvan katsoa niin ehdotan narsulle kaikkia muita kanavia paitsi sitä mitä oikeasti haluan katsoa. Kaikki muutkin asiat hän halusi päättää. Aivan kaikki asiat. Jopa sen koska saan nukahtaa. Herätti minut nukahtamiseni jälkeen valehtelematta 20kertaa koska hänen asiansa oli tärkeämpiä kuin minun unen tarpeeni.
Ja paaaljon muuta paskaa. Kiitos Jumalalle että hän kuoli ja sain elämäni takaisin, jopa ne energiat jotka narsuni minulta varasti.
Mun exä katsoi joka ilta jotain sarjaa tai elokuvaa. Ohjelma oli aina hänen valintansa. Ja useinmiten halusi, että katson hänen kanssaan. Valtaosa oli täyttä roskaa. Tätä ihmettelen edelleen, sillä hän on katsonut varmaan miljoona elokuvaa elämänsä aikana. Miten hän voi tyytyä niin heikkoihin tuotoksiin? Kaukkari hänellä, ääni todella kovalla. Jos hän katsoi yksinään, niin mitään kolinaa, saatikka puhetta, ei saanut olla. Valoja ei saanut olla päällä niin, että heijastuvat tv-ruudusta.
Katsoi ehkä yhden leffan n. 20 vuoden aikana, jonka halusin hänen näkevän. Ei oikein jaksanut katsoa. Jos minä katsoin jotain, niin laittoi valoja päälle, rymisteli ja kolisteli, puhui puhelimessa.
Oliko tämä tahallista? En tiedä. Vaikea kuvitella, että joku tahallaan olisi noin nolo.
Niin, ja musiikki oli myös aina hänen valitsemaansa. Katsoi asiakseen seurustelun alkuaikoina lytätä mun musiikkimaun. Minä innokas musiikin harrastaja en sitten enää jossain vaiheessa hankkinut musiikkia tai kuunnellut. Jäi se ilo elämästä pois.
Myös mun eksä halusi katsoa aina telkkaria nukkumaanmenoon asti. Hän luonnollisesti valitsi aina ohjelmat ja hallitsi kaukosäädintä.
Hän oli nähnyt ne leffat jo aiemminkin, sillä ei ollut mitään väliä. Huonokin ohjelma oli ohjelmaa.
Voisiko tämä liittyä siihen, että narsistin kehitys on katkennut lapsuustasolle? Lapsethan liimaantuvat myös ruutuun eikä aikuisella lapsella ole ruutuajan asettajaa.
Itse mielummin käytän elämäni muuhun kuin keskinkertaisten ohjelmien katsomiseen.
Narsistin keskustelutyylejä minun kokemana;
-Lupaukset. Suuret sellaiset ja tietenkään yksikään lupaus ei täytyy koskaan. Päivämäärä vaan siirtyy aina viikolla eteenpäin jolloin luvattu asia tapahtuu...
-Puhuu omista asioistaan kuin rikkinäinen levy olisi jäänyt toistamaan itseään
-Ei oikein osaa sanoa juuta eikä jaata toisen kertomaan huoleen, vaihtaa nopeasti puheenaihetta
-Usein typerä ivallinen hymy toisen puhuessa
-Toisen häpeilemätön vähättely
-Kertoo muiden kokemuksia ja kertomia asioita omina asioinaan ja omina letkautuksinaan. Vaikka olisin samassa keskustelussa kertonut "hauskan jutun" niin narsisti kertoo tämän täsmälleen saman asian omanaan, silmääkään räpäyttämättä- ilmeisesti pitää toista niin tyhmänä ettei tajua vai mitä ihmettä lie?
-mykkäkoulut ja toisen ilmana pitäminen
-yrittää tehdä uhrinsa suorastaan hulluksi, väittämällä tämän kokemia ja sanomia asioita kuvitelluiksi "sähän oot hullu, etkö itse huomaa?" Järjestää asioita ja tilanteita hulluuden todistamiseksi
-kertoo yliampuvia uskomattomia päästään keksimiään asioita aivan pokkana
-syyttelevä
-haluaa kaikin tavoin osoittaa toiselle kuinka huono, epäonnistunut ja surkea toinen on, tosin alkuvaiheessa on hurmaava ja huomioi
-tekee tahalleen mustasukkaiseksi
-syyttää KAIKESTA muita. Päihteet, peliriippuvuudet, kaikki rahahuolet, hiusten harmaantuminen, lihominen, ummetus, sairaudet KAIKKI on toisen syytä
-kumppanin sairastuminen on myrkkyä narsistille. Sehän on pois narsulta ja toinen on tylsäkin esim syövän yllättäessä. Ja tämähän kostetaan kaikin tavoin
Ja kyllä. Narsisteja on enemmän kuin uskoisikaan! Ja kyllä vaan, narsistit eivät pidä näistä keskusteluista koska eivät voi uskoa että joku tosiaan näkee heidän lävitseen ja se kumppani ei olekaan tyhmä sekä ihmetyttäähän sellainen puheenaihe mitä itse ei voi käsittää...
Yrittäkääpäs joskus keskustella narsistille narsismista ja vaikkapa empatiasta joka on heille hepreaa(he kertakaikkiaan eivät pääse jyvälle mistä puhutaan/jotenkin häkeltyvät.
Mutta pysykää heistä myös kaukana! Itse en pidä narsisteja melkein ihmisinäkään hyi!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten ihmisillä on niin pitkiä suhteita narsistien kanssa. Miten monet ovat jaksaneet olla yli kymmenen vuottakin narsistin kanssa? Vai eikä ole ollut kokemusta muista suhteista niin ei tiedä millainen on normaali suhde eikä tajua lähteä?
pelkäävät lähteä tai yhteiset lapset joista kantaa huolta.
Ihmettelin, kun mies ei muistanut millään tavoin esikoisen syntymää. Hän on kuitenkin tällainen ihminen, jolla on hyvät käytöstavat ja maailmaa nähnyt ja kiertänyt, sivistynyt. Ei siis yhtikäs mitään. Kiukutteli vielä, kun ei saanut nukuttua perhehuoneessa, kun hoitajat ramppasivat koko ajan ja minä olin huonovointinen (tuli aika ikäviä komplikaatioita). Tuttavapiirissä on ollut tapana antaa vaimolle esim. sormus tai riipus juhlistamaan tapahtumaa. Tai ainakin kauniit kukkaset. Mutta ei mitään.
Hurjaksihan se meno yltyi. Tulin raskaaksi avioliiton alussa ja yhteistä historiaa ei ollut vielä niin paljon. Tuo oli hyvä esimerkki: jos sain huomiota, niin se oli myrkkyä miehelle. Ja mun juhlapäivinä oli joko iso riita tai ei huomioitu. Maailmanloppu olisi varmaan tullut jos olisin hänen merkkipäiviään samalla tavalla jättänyt huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Myös mun eksä halusi katsoa aina telkkaria nukkumaanmenoon asti. Hän luonnollisesti valitsi aina ohjelmat ja hallitsi kaukosäädintä.
Hän oli nähnyt ne leffat jo aiemminkin, sillä ei ollut mitään väliä. Huonokin ohjelma oli ohjelmaa.
Voisiko tämä liittyä siihen, että narsistin kehitys on katkennut lapsuustasolle? Lapsethan liimaantuvat myös ruutuun eikä aikuisella lapsella ole ruutuajan asettajaa.
Itse mielummin käytän elämäni muuhun kuin keskinkertaisten ohjelmien katsomiseen.
Mielenkiintoinen teoria. Selittäisi myös poskettoman kiinnostuksen päriseviin leluihin eli autoihin ja moottoripyöriin. Ja tietysti myös pippelin ympärillä pyöriviin jänniin asioihin.
Säännöllisin väliajoin tulee kommentteja että "tuskin tunnet ihan oikeaa narsistia heitä on kuule tosi pieni prosentti maailman ihmisistä", "trumppikaan ei ole narsisti", "et ole pätevä diagnosoimaan" ja pla pla pla...
Narsistitko ne itse siellä huutelee peloissaan yrittäen vaientaa, jos vaikka se oma vaimoparka saattaa kuulla tämmöisiä puheita ja ymmärtää vihdoin pyristellä irti täyspaskasta suhteesta.
Ps. Ihanaa huomata että maailmassa on vielä ihmisiä jotka eivät arvosta nykyajan Minä, minä minä-etiikkaa.
Empatia tekee meistä Ihmisiä isolla iillä. Se on todellista vahvuutta!
Auttakaas nyt. Käyttääkö narsistinen ihminen ihan oikeasti aikaa ja energiaa sumuttamiseen, manipulointiin, rakkauspommitukseen, mykkäkouluun, uhrin groomaamiseen TIETOISESTI? Tekeekö hän kaiken tämän siis ajatuksella ja harkiten? Vai onko kaikki vain selkäytimestä tulevaa opittua toimintaa? Onko hän muka niin fiksu, että seurustelun alussa päättää, että nyt murretaan sun rajat toimimalla näin ja näin.
Mun on nimittäin vaikea uskoa, että ex olisi ajatellut mua missään vaiheessa niin paljon, käyttänyt aikaansa. Mähän olin mitättömyys.
Katoin joskus dokumentin Paris Hiltonista. Siinä oli yksi kohtaus joka kuvasi niin loistavasti narsistien tapaa pilata kaikki tärkeät merkkipäivät, syntymät ja muut isot tapahtumat elämässä.
Siinä kuvattiin kun Paris Hilton oli valmistautumassa todella isoon tapahtumaan ja oli menossa isolle areenalle esiintymään. No mitä tekee hänen miesystävänsä?! Kokee itsensä ilmeisen mitättömäksi ja aivan koko tämän lavalle menoa edeltävän ajan tämä surkea miesolento jäkättää Hiltonin korvan juurella, valittaen, kitisten, nalkuttaen ja jopa erolla uhkaillen.
Aika rautaiset hermot oli Paris Hiltonilla. Meni lavalle ja veti shown kunnialla miehen sabotoinnista huolimatta.(vaikken nyt mikään erityinen fani olekaan)
Täytyykin googlettaa joko ovat eronneet. Toivon niin
Vierailija kirjoitti:
Auttakaas nyt. Käyttääkö narsistinen ihminen ihan oikeasti aikaa ja energiaa sumuttamiseen, manipulointiin, rakkauspommitukseen, mykkäkouluun, uhrin groomaamiseen TIETOISESTI? Tekeekö hän kaiken tämän siis ajatuksella ja harkiten? Vai onko kaikki vain selkäytimestä tulevaa opittua toimintaa? Onko hän muka niin fiksu, että seurustelun alussa päättää, että nyt murretaan sun rajat toimimalla näin ja näin.
Mun on nimittäin vaikea uskoa, että ex olisi ajatellut mua missään vaiheessa niin paljon, käyttänyt aikaansa. Mähän olin mitättömyys.
Tähän ku tietäis vastauksen ni oiskii viisas mies... Jään seuraamaan, kertokaas viisaammat.
En osaa itse tähän vastata kuinka tietoista heidän toiminta on, mutta mielestäni kuitenkin tärkeämpää on se mitä tuhoa saavat aikaan, oli sitten kyse tarkoin harkitusta tai selkäytimestä tulleesta pahuudesta. Sama paska se lopputulemassa on jokatapauksessa.
Minun narsuni soitti vielä vuosia sen jälkeen kun jätin hänet ja sanoi että "Oli hyvä että pääsit minusta eroon. Minä en tuo mitään hyvää kenenkään elämään"
Tuo puhelu sai minut ajattelemaan että kyllä hän tietää mitä tekee. Toisaalta taas ajattelin että omiko se joku viimeinen yritys päästä takaisin säälistä. Hyvin vaikea sanoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ku tietäis vastauksen ni oiskii viisas mies... Jään seuraamaan, kertokaas viisaammat.
En osaa itse tähän vastata kuinka tietoista heidän toiminta on, mutta mielestäni kuitenkin tärkeämpää on se mitä tuhoa saavat aikaan, oli sitten kyse tarkoin harkitusta tai selkäytimestä tulleesta pahuudesta. Sama paska se lopputulemassa on jokatapauksessa.
Minun narsuni soitti vielä vuosia sen jälkeen kun jätin hänet ja sanoi että "Oli hyvä että pääsit minusta eroon. Minä en tuo mitään hyvää kenenkään elämään"
Tuo puhelu sai minut ajattelemaan että kyllä hän tietää mitä tekee. Toisaalta taas ajattelin että omiko se joku viimeinen yritys päästä takaisin säälistä. Hyvin vaikea sanoa
Mielenkiintoinen juttu. Noinhan siinä käy, että enää ei voi luottaa mihinkään, mitä toinen sanoo tai tekee.
Mun ystäväni mies kerran avautui kännispäissään. Sanoi, että hänellä olisi ollut mahdollisuus moneen hyvään suhteeseen, ollut fiksuja ja hyviä tyttöystäviä. Mutta hän on itse pilannut ne itsekkyydellään. Kyseessä ei ollut pikkuhumala ja hän on kyllä niin umpi-itsekäs kuin voi olla. Kohtelee ystävääni todella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin keskustelutyylejä minun kokemana;
-Lupaukset. Suuret sellaiset ja tietenkään yksikään lupaus ei täytyy koskaan. Päivämäärä vaan siirtyy aina viikolla eteenpäin jolloin luvattu asia tapahtuu...
-Puhuu omista asioistaan kuin rikkinäinen levy olisi jäänyt toistamaan itseään
-Ei oikein osaa sanoa juuta eikä jaata toisen kertomaan huoleen, vaihtaa nopeasti puheenaihetta
-Usein typerä ivallinen hymy toisen puhuessa
-Toisen häpeilemätön vähättely
-Kertoo muiden kokemuksia ja kertomia asioita omina asioinaan ja omina letkautuksinaan. Vaikka olisin samassa keskustelussa kertonut "hauskan jutun" niin narsisti kertoo tämän täsmälleen saman asian omanaan, silmääkään räpäyttämättä- ilmeisesti pitää toista niin tyhmänä ettei tajua vai mitä ihmettä lie?
-mykkäkoulut ja toisen ilmana pitäminen
-yrittää tehdä uhrinsa suorastaan hulluksi, väittämällä tämän kokemia ja sanomia asioita kuvitelluiksi "sähän oot hullu, etkö itse huomaa?" Järjestää asioita ja tilanteita hulluuden todistamiseksi
-kertoo yliampuvia uskomattomia päästään keksimiään asioita aivan pokkana
-syyttelevä
-haluaa kaikin tavoin osoittaa toiselle kuinka huono, epäonnistunut ja surkea toinen on, tosin alkuvaiheessa on hurmaava ja huomioi
-tekee tahalleen mustasukkaiseksi
-syyttää KAIKESTA muita. Päihteet, peliriippuvuudet, kaikki rahahuolet, hiusten harmaantuminen, lihominen, ummetus, sairaudet KAIKKI on toisen syytä
-kumppanin sairastuminen on myrkkyä narsistille. Sehän on pois narsulta ja toinen on tylsäkin esim syövän yllättäessä. Ja tämähän kostetaan kaikin tavoin
Ja kyllä. Narsisteja on enemmän kuin uskoisikaan! Ja kyllä vaan, narsistit eivät pidä näistä keskusteluista koska eivät voi uskoa että joku tosiaan näkee heidän lävitseen ja se kumppani ei olekaan tyhmä sekä ihmetyttäähän sellainen puheenaihe mitä itse ei voi käsittää...
Yrittäkääpäs joskus keskustella narsistille narsismista ja vaikkapa empatiasta joka on heille hepreaa(he kertakaikkiaan eivät pääse jyvälle mistä puhutaan/jotenkin häkeltyvät.
Mutta pysykää heistä myös kaukana! Itse en pidä narsisteja melkein ihmisinäkään hyi!
Kiitos hienosta selostuksesta!!!!
Tallennan muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu. Noinhan siinä käy, että enää ei voi luottaa mihinkään, mitä toinen sanoo tai tekee.
Mun ystäväni mies kerran avautui kännispäissään. Sanoi, että hänellä olisi ollut mahdollisuus moneen hyvään suhteeseen, ollut fiksuja ja hyviä tyttöystäviä. Mutta hän on itse pilannut ne itsekkyydellään. Kyseessä ei ollut pikkuhumala ja hän on kyllä niin umpi-itsekäs kuin voi olla. Kohtelee ystävääni todella huonosti.
Nää on vähän surullisia tapauksia, jotka tiedostavat luonteensa ja taipumuksensa ja joilla olisi kova toive parisuhteesta ja ehkä perheestä, mutta jotka eivät jotenkin mahda sille mitään.
Hg Tudorin kanavan mukaan matalamman tason narsistit toimivat selkäytimestä ja mahtavammat tietoisesti, mutta käytöskaava sama.
Mental healnessin mukaan heillä on niin erilainen sisäinen maailma, että käytös tulee sen ohjaamana.
Molemmat siis itse narsisteja, jotka tiedostavat tilansa.
Olen yrittänyt puhua narsistin kanssa anteeksipyynnöstä/saamisesta, syyllisyydestä sekä siitä, että läheiselleen ei halua tehdä pahaa tai toimia tämän selän takana. Oli täyttä hepreaa.
” Ja kyllä. Narsisteja on enemmän kuin uskoisikaan! Ja kyllä vaan, narsistit eivät pidä näistä keskusteluista koska eivät voi uskoa että joku tosiaan näkee heidän lävitseen ja se kumppani ei olekaan tyhmä sekä ihmetyttäähän sellainen puheenaihe mitä itse ei voi käsittää...”
Puhuin joskus terapeutilleni, kuinka pelkään exäni tulevan vastaan työpaikalla (olemme samassa työpaikassa - hän konsulttina - , mutta etöiden takia emme ole nähneet eron jälkeen, eli reiluun vuoteen).
Terapeutti sanoi, että luultavasti ex pelkää minun näkemistäni enemmän, koska _tiedän totuuden hänestä_. Ja sehän se on, mikä ei saa paljastua mistään hinnasta. Koko narsistinen käytös perustuu oman vajavuuden ja huonon itsetunnon peittelyyn.
Töissä kaikki ihailee exääni - pitää upeana miehenä, supliikkina ja lojaalina ihmisenä. Ja sitten olen minä, joka tiedän totuuden. Pelkäisin itse itseänikin.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuna tästä eteenpäin! kirjoitti:
Mun exä katsoi joka ilta jotain sarjaa tai elokuvaa. Ohjelma oli aina hänen valintansa. Ja useinmiten halusi, että katson hänen kanssaan. Valtaosa oli täyttä roskaa. Tätä ihmettelen edelleen, sillä hän on katsonut varmaan miljoona elokuvaa elämänsä aikana. Miten hän voi tyytyä niin heikkoihin tuotoksiin? Kaukkari hänellä, ääni todella kovalla. Jos hän katsoi yksinään, niin mitään kolinaa, saatikka puhetta, ei saanut olla. Valoja ei saanut olla päällä niin, että heijastuvat tv-ruudusta.
Katsoi ehkä yhden leffan n. 20 vuoden aikana, jonka halusin hänen näkevän. Ei oikein jaksanut katsoa. Jos minä katsoin jotain, niin laittoi valoja päälle, rymisteli ja kolisteli, puhui puhelimessa.
Oliko tämä tahallista? En tiedä. Vaikea kuvitella, että joku tahallaan olisi noin nolo.
Niin, ja musiikki oli myös aina hänen valitsemaansa. Katsoi asiakseen seurustelun alkuaikoina lytätä mun musiikkimaun. Minä innokas musiikin harrastaja en sitten enää jossain vaiheessa hankkinut musiikkia tai kuunnellut. Jäi se ilo elämästä pois.
Kyllä meilläkin narsku katsoo paljon tv:tä. Äänet aina todella kovalla. Aluksi katsoin joskus hänen kanssaan, mutta en enää. Hänen mielestään siinä ei voi puhua samalla, koska se ilmeisesti häiritsee hänen keskittymistään. Joten mikä pointti on katsoa yhdessä mykkinä telkkaria??
En tiedä, oliko uusi jo katsottuna, mutta kävin varmaan tylsäksi, kun yritin ihan rauhallisesti keskustella hänen kanssaan enkä raivostunut tai epätoivoistunut kertaakaan. Enkä taipunut hänen kaikkiin kontrollointiyrityksiinsä.
Mulla oli taskussani pari valttia, joita pystyin hyödyntämään. Aiempi pitkä suhde narsistin kanssa, kantapääkoulu siitä ja vahva käsitys siitä, etten taivu sellaiseen enää ikinä, vaikka olisin sinkku loppuikäni. Ja kesken suhteen kuulin eksästäni huhun, että hänellä on salattu puoli, joka tekee suhteista painajaisen. En halunnut sitä vielä silloin uskoa, mutta se auttoi minua myöhemmin tunnistamaan red flagit sekä aloittamaan gray rockit provosointiin jo suhteen kestäessä.