Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
1221/10671 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on tavallista, että narsisti on useissa parisuhteissa elämänsä aikana. 

-Ystäväni ex-aviopuolisolla oli useita sivusuhteita samaan aikaan ja tällä hetkellä menossa 3 avioliitto (sivusuhteineen), joista kaikista on lapsia.

- Yhdellä tapailumiehellä oli myös 3 avioliittoa takana ja liuta lapsia + paljon lyhyitä suhteita. Hän vainosi ja kiusasi eksiään ja minun osalta suhde hänen kanssaan jäi siihen tietoon. 

- Eksällä oli Tinderi täynnä mätsejä silloinkin, kun tavattiin. Yhden eroyritykseni jälkeen hän näytti minulle kuinka siellä oli taas paljon mätsejä, mutta ei ollut  tavannut ketään, kun odotti meidän yhteenpaluuta. Eiköhän joku ole löytynyt heti eron jälkeen, ehkä löytyi jo ennen eroa. Myös lastensa äidistä erottuaan oli heti uudessa suhteessa.

Tämän tyypin ihmisiä ei kiinnosta tehdä itsetutkiskelua ja miettiä, mikä meni pieleen. Narsistille tyypillistä on toistaa samoja virheitä loputtomiin, kun kykyä itsereflektioon ei ole. He ovat aina levottomia ja tyytymättömiä ainakin joltakin osin nykyhetkeen. Levollisuus, kiitollisuus ja elämästä rauhallisesti nauttiminen ei kuulu narsistin profiiliin. 

Tekee myös paljon hätiköityjä johtopäätöksiä, kun pitää ehtiä ennen muita.

Vierailija
1222/10671 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renny Harlinia mo i sisäpiirin ihminen pitää tyyppiesimerkkinä. Suureelliset eleet. Ja Nygård sairas sellainen. Monia itsekkäitä pidetään narsisteina vaik kyse olisi vain narsistisista piirteistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos metaforatarinasta. Minuun se osui. Eron jälkeen olen työstänyt myös hartaasti itsessäni ollutta tai suhteen myötä syntynyttä läheisriippuvuutta. Empaatikko olen myös varmasti. Kuvauksessa kosketti etenkin empaatikon hämmennys siitä estääkö narsisti vahingossa vai tahallaan matkan kulkua, kuinka alun ihanuuden jälkeen painolastia kertyy vähitellen. Suhde on täynnä ristiriitaisuuksia. Ratkaiseva askel minulla eroon oli myöntää, että narsisti tekee kaiken pahan tahallaan ja hän ei millään tavalla oikeasti välitä minusta eikä tule koskaan välittämäänkään. 

Minulla ero on niin tuore, että on edelleen menossa kognitiivinen dissonanssi siitä, että ihminen on todella tuollainen. Että hän näyttää ja vaikuttaa normaalilta ja herkältäkin, mutta sotten pinnan alla on vain tyhjää ja pahaa, täysin eri säännöillä ja motiivrillaeilla tapahtuvaa toimintaa kuin normaaleilla ihmisillä. Sitä on lähes mahdoton käsittää ja hyväksyä!

Vierailija
1224/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ystäväni ex-aviopuolisolla oli useita sivusuhteita samaan aikaan ja tällä hetkellä menossa 3 avioliitto (sivusuhteineen), joista kaikista on lapsia.

- Yhdellä tapailumiehellä oli myös 3 avioliittoa takana ja liuta lapsia + paljon lyhyitä suhteita. Hän vainosi ja kiusasi eksiään ja minun osalta suhde hänen kanssaan jäi siihen tietoon. 

- Eksällä oli Tinderi täynnä mätsejä silloinkin, kun tavattiin. Yhden eroyritykseni jälkeen hän näytti minulle kuinka siellä oli taas paljon mätsejä, mutta ei ollut  tavannut ketään, kun odotti meidän yhteenpaluuta. Eiköhän joku ole löytynyt heti eron jälkeen, ehkä löytyi jo ennen eroa. Myös lastensa äidistä erottuaan oli heti uudessa suhteessa.

Tämän tyypin ihmisiä ei kiinnosta tehdä itsetutkiskelua ja miettiä, mikä meni pieleen. Narsistille tyypillistä on toistaa samoja virheitä loputtomiin, kun kykyä itsereflektioon ei ole. He ovat aina levottomia ja tyytymättömiä ainakin joltakin osin nykyhetkeen. Levollisuus, kiitollisuus ja elämästä rauhallisesti nauttiminen ei kuulu narsistin profiiliin. 

Tuo viimeinen kappale kolahtaa. Eksä ei pystynyt itse yhtään hahmottamaan, missä mättää. Ja se levottomuus! Seksikin oli käsittämättömän hätäistä vailla mitään rauhaisaa nauttimista. Minusta itsestänikin tuli huono sängyssä hänen kanssaan.

Vierailija
1225/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen kappale kolahtaa. Eksä ei pystynyt itse yhtään hahmottamaan, missä mättää. Ja se levottomuus! Seksikin oli käsittämättömän hätäistä vailla mitään rauhaisaa nauttimista. Minusta itsestänikin tuli huono sängyssä hänen kanssaan.

Sama. Minustakin tuli huono.

Aiemmin nautin seksistä ilman vaikeilua. Olin kiihkeä ja tykkäsin antaa. Mut suhteen aikana minustakin tuli laimea. Palvelukseni ei innostaneet, eikä kiihkeyteni tarttunut tai innostanut itsessään. Aloin miettiä teenkö asioita huonosti, annetaanko minun vain ymmärtää niin vai toimisiko mikään.

Vierailija
1226/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että narsistit lainaavat uhriensa elämää. Narsistisukulainen osti heti auton, kun olin ostanut. Kun rupesin käyttämään tietyn värisiä vaatteita, yht'äkkiä se oli hänenkin lempivärinsä. Jos ostin jonkun vaatteen, hänenkin oli saatava ihan sama. Jotenkin outoa ja säälittävää.

Narsistin sisäinen maailma on tyhjä ja ontto , hän on pelkkä kuori , siksi täytyy varastaa muilta . Tätä onttoutta ja tyhjää tilaa peitellään kiireellä ja hosumisella.

Vierailija
1227/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä sais niin hyvän tv-komedian. Narsisteista tehdyt leffat on aina jotenkin hyytäviä ja keskittyvät vain väkivaltaan ja uhkaan.

Semmonen missä se narsisti just säätää ja hösää kiireessä omia epämääräisiä projektejaan, salailee ja puhuu jokaiselle vähän erilailla väritettyä tarinaa, kuvittelee olevansa maailmanluokan rakastaja, mutta on sängyssä aistiton minuuttimuna, saa raivareita tai mykkäkouluja lapsellisista asioista, raivosiivoaa ja sotkee samalla, pilaa joulut ja synttärit lapsellisilla tempauksilla, uskoo itse olevansa superhyvä tyyppi ja naapuruston kulmakivi, uskoo taitoihinsa, mutta suoritus sakkaa, naissäädöt vaimon selän takana jne jne.

Vierailija
1228/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tullut siihen tulokseen, että narsistin libido on aika herkkä. Pitäisi olla sitä alkusuhteen idealisoimisvaihetta ja kärjistetysti niitä silikonirintoja. Seksuaalisuus sen enempää kuin parisuhde ei syvene alkuhuuman jälkeen ja esimerkiksi naisen muuttuminen äidiksi tuo pysyvän särön. Mielikuva menee jotenkin rikki. Hän jotenkin antoi ymmärtää, etten ansaitse mielihyvää, jos en ollut koko ajan täydellinen.

Vierailija
1229/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rohkea ja itsevarma, luonteva yleistyyliltäni.

Suhde narsistin kanssa sai minut änkyttämään. Uskomatonta! Se herätti et mitä v tapahtuu vaikka mieshän on hurmuri ja minun pitäisi olla onneni huipulla.

Vierailija
1230/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Grey rock menetelmän esittelystä tässä ketjussa. Otin käyttöön. Toimii. Suojaa minua.

Kiitos myös rohkaisusta luottaa vaan siihen johonkin epämääräiseen vaistoon et joku pinnan alla mättää.

Vierailija
1231/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tullut siihen tulokseen, että narsistin libido on aika herkkä. Pitäisi olla sitä alkusuhteen idealisoimisvaihetta ja kärjistetysti niitä silikonirintoja. Seksuaalisuus sen enempää kuin parisuhde ei syvene alkuhuuman jälkeen ja esimerkiksi naisen muuttuminen äidiksi tuo pysyvän särön. Mielikuva menee jotenkin rikki. Hän jotenkin antoi ymmärtää, etten ansaitse mielihyvää, jos en ollut koko ajan täydellinen.

Jonkun teorian mukaan narsistilla ei ole libidoa, koska on taaperon tai max yhdeksänvuotiaan tasolla.

Oma tunne sängyssä narsistin kanssa on tunne siitä, että se on hänen masturbaatiohetkensä sekä toisaalta, että on teinin kanssa pedissä, sellaisen joka ei vielä oikein kehtaa ja toisaalta ei tajua että vastapuolellekin pitäisi tuottaa jotain.

Vierailija
1232/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rohkea ja itsevarma, luonteva yleistyyliltäni.

Suhde narsistin kanssa sai minut änkyttämään. Uskomatonta! Se herätti et mitä v tapahtuu vaikka mieshän on hurmuri ja minun pitäisi olla onneni huipulla.

Myös minusta tuli lähes mykkä!

Vierailija
1233/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Modernien miesten Jarkko Nieminen on yhdenlainen narsistin kuva. Hänellä vaan ne naiset vaihtuu koko ajan niin ei päästä katsomaan mitä suhteessa tapahtuisi pidemmän päälle eikä hän kontrolloi kavereitaan. Mutta tietty itsekkyys ja säätäminen ja kyvyttömyys ja naissuhteiden pinnallisuus ja isot seksipuheet, mutta millon häiritsee karvat ja milloin mikäkin.

Katsoin tuota terapiana, kun erosin narsistisesta säädöstäni.

Vierailija
1234/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun teorian mukaan narsistilla ei ole libidoa, koska on taaperon tai max yhdeksänvuotiaan tasolla.

Oma tunne sängyssä narsistin kanssa on tunne siitä, että se on hänen masturbaatiohetkensä sekä toisaalta, että on teinin kanssa pedissä, sellaisen joka ei vielä oikein kehtaa ja toisaalta ei tajua että vastapuolellekin pitäisi tuottaa jotain.

Mutta senkin voi kopioida ja oppia. Hän oppi minut idealisointivaiheessa, enkä jäänyt ilman. Tultuani äidiksi minun osuus jäi kuitenkin väliin. Koin sen rankaisuna, koska hän tiesi kyllä miten, mutta en ollut enää oman nautinnon arvoinen. Hän tajusi kyllä koko ajan, mutta ei välittänyt.

Vierailija
1235/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä sais niin hyvän tv-komedian. Narsisteista tehdyt leffat on aina jotenkin hyytäviä ja keskittyvät vain väkivaltaan ja uhkaan.

Semmonen missä se narsisti just säätää ja hösää kiireessä omia epämääräisiä projektejaan, salailee ja puhuu jokaiselle vähän erilailla väritettyä tarinaa, kuvittelee olevansa maailmanluokan rakastaja, mutta on sängyssä aistiton minuuttimuna, saa raivareita tai mykkäkouluja lapsellisista asioista, raivosiivoaa ja sotkee samalla, pilaa joulut ja synttärit lapsellisilla tempauksilla, uskoo itse olevansa superhyvä tyyppi ja naapuruston kulmakivi, uskoo taitoihinsa, mutta suoritus sakkaa, naissäädöt vaimon selän takana jne jne.

Vauvapalstaa lukevat toimittajat. Nyt tästä juttuvinkkiä asiapitoisia artikkeleja kirjoitteleville lehdille. Lisäksi tästä voisi tehdä dokumentaarisen elokuvan. Oikeutta ja tietoisuutta narsismin uhreille.

Vierailija
1236/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli tällainen metaforatarina mieleen. Saa kommentoida ja olla eri mieltä. 

(En tiedä, voiko ns. täysin terve ja tasapainoinen ihminen jäädä narsistin kanssa suhteeseen kuukausiksi tai vuosiksi, ainakaan sen jälkeen kun rakkausvaihe on muuttunut ns. normaalivaiheeksi. Suurin osa varmaan tunnistaa narsistin jo alun alkaen ja kieltäytyy kunniasta, kun narsisti lähestyy.)

Sekä narsisti että empaatikko ovat molemmat joutuneet jonkun traumatisoivan lapsuusolosuhteen uhriksi, heidät on ikään kuin paiskattu myrskyävään mereen. Narsisti on muuttunut mereen sopivaksi, hänen sisuksensa on muuttunut toisenlaiseksi kuin maalla elävän ihmisen. Mutta hänellä on yksinäistä siellä meressä ja hän kaipaa sinne itselleen seuraa. Lisäksi häntä vähän ärsyttää, kun hän tajuaa, että toiset elävät maalla, kauniissa taloissa rannalla ja viettävät mukavaa elämää.

Empaatikko on osannut rakentaa ajopuista itselleen lautan, jolla hän luovii merellä kohti rannalla siintäviä valoja ja aina joskus joku empaatikko pääsee rantaan asti ja siirtyy elämään normaalia elämää. 

Kun empaatikko näkee narsistin, joka aika ajoin nousee syvyyksistä haukkaamaan happea, hän haluaa pelastaa tämän omalle lautalleen ja pyrkiä yhdessä tämän kanssa kohti rantaa. Hän kuvittelee, että he yhdessä olisivat vahvemmat ja auttaisivat toinen toisiaan aallokossa. 

Narsisti rakkauspommituksessa maalailee kuvia siitä, millaisen huvilan he rakentavat kauniille tontille ja miten he elävät siellä onnellisina elämänsä loppuun asti. Narsisti kohentelee empaatikon lauttaa sieltä täältä ja kertoo haluavansa juuri samanlaisen talon, mistä empaatikkokin on haaveillut. 

Sitten kuitenkin tapahtuu jotain. Empaatikko alkaa ihmetellä, miksi matka on niin raskas. Narsisti tipahtelee lautan kyydistä tuon tuosta. Onko se tahallista vai tapahtuuko se vahingossa? Sitten narsisti vetäisee empaatikonkin lautalta, kun tämä nostaa narsistia takaisin kyytiin. Sama toistuu. Oliko se vahinko? Niitä alkaa tapahtua kumman usein. Välillä tuntuu, että lauttakin vuotaa, ihan kuin siitä olisi kadonnut osia. Voiko narsisti olla sabotoinut lauttaa? Ei kai. Tuo herkkä ihminen, jonka kanssa on ollut niin ihanaa. 

Empaatikko sanoo narsistille, että jotenkin on ollut raskasta tämä melominen. Pystytkö auttamaan hetken, että saan levätä tai tehdäänkö vaikka vuorot? Narsisti ei sano mitään vaan sukeltaa veteen. Syvälle. Mykkäkoulu. Empaatikko on täysin hätäännyksissään.  Mitä narsistille nyt tapahtuu. Hukkuuko se? Katoaako se? Tönäisinkö minä sen vahingossa veteen? Sukellan perään ja yritän saada selville mitä tapahtui. 

Lopulta tätä kaikkea tapahtuu enenevässä määrin, useammin ja useammin ja empaatikon voimat alkavat olla täysin loppu. Jossain vaiheessa hän tajuaa. Narsisti ei edes halua päästä maihin. Eikä narsisti edes halua lautallekaan. Nasrsisti haluaa vain saada empaatikon mukaansa seurakseen sekä energianlähteekseen meren syvyyksiin. 

Kiitos, tämä tarina kertoi ihan tarkalleen millaista on olla suhteessa narsistin kanssa.

Se vuotavan lautan melominen yksin kun toinen tekee sen vain vaikeammaksi ja raskaammaksi on niin tuttua.

Tästä tarinasta sai myös tunteen myötätunnosta, kirjoittaja on ehkä (toivottavasti) saanut oman lauttansa rantaan ja saa elää nyt rauhallista ja onnellista elämää suojassa meren myrskyiltä, mutta kamppailu merellä on ikuisesti muistoissa.

Kiitos, sinä ihana kirjoittaja, annoit toivoa ja rohkaisua. Minun lauttani on vielä myrskyävällä merellä.

Vierailija
1237/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa! Ex-mieheni sanoi minulle, että hän kannustaa minua silikonirintojen laittamiseen ja maksaakin ne jos haluan laittaa silikonit. Minulla on luomu-C kupit. En laittanut silikoneja. Lisäksi minun olisi pitänyt pekeutua miehen seksikaupoista tilaamiin todella prnoihin aluvaatteisiin ja koska en suostunut siihen kuin pari kertaa niin olin kuulemma kiittämätön ankä rakastanut miestä. Kuulemma jos olisin rakastanut, olisin käytätnyt niitä vaatteita.

Ja tokihan usean raskauden myötä muuttunut kehoni oli oiva ilkeilyn kohde. Erityisesti vatsanahkani, joka ei palautunut ennalleen oli myrkkyä. Samoin vatsalihasten erkaantumisen myötä pömppömahaksi muuttunut mahani oli kuulemma ylensyönnin seurausta. Seksuaalisuuteni katosi avioliiton aikana.

Vierailija
1238/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tällaisen näytelmän kirjoittamista, mutta sitten toisaalta tuntuu, että ei nämä tyypit ole edes sen arvoisia. Se olisi toisaalta ihan kiinnostavaa, mutta pitäisi kiinni aiheessa.

Vierailija
1239/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa! Ex-mieheni sanoi minulle, että hän kannustaa minua silikonirintojen laittamiseen ja maksaakin ne jos haluan laittaa silikonit. Minulla on luomu-C kupit. En laittanut silikoneja. Lisäksi minun olisi pitänyt pekeutua miehen seksikaupoista tilaamiin todella prnoihin aluvaatteisiin ja koska en suostunut siihen kuin pari kertaa niin olin kuulemma kiittämätön ankä rakastanut miestä. Kuulemma jos olisin rakastanut, olisin käytätnyt niitä vaatteita.

Ja tokihan usean raskauden myötä muuttunut kehoni oli oiva ilkeilyn kohde. Erityisesti vatsanahkani, joka ei palautunut ennalleen oli myrkkyä. Samoin vatsalihasten erkaantumisen myötä pömppömahaksi muuttunut mahani oli kuulemma ylensyönnin seurausta. Seksuaalisuuteni katosi avioliiton aikana.

Kuten myös. Exän uudella on ne silikonit ja on muutenkin lapseton. Ehkä onnistuvat paremmin.

Vierailija
1240/10671 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana oli yksi vahvasti narsistinen opiskelutoveri. Kun olimme graduntekovaiheessa, istuttiin saman aineen opiskelijat kirjastossa vääntämässä sitä gradua. Kun mentiin kirjaston kuppilaan kahville, tämä puhuu puoli tuntia omasta gradustaan ja selostaa kaikki, sitten kun joku toinen puhui omastaan, tämä vaan katsoo ikkunasta ulos ja osoittaa kaikin tavoin, että gradun aihe ei kiinnosta häntä tippaakaan. Eli vei toisilta energian antamatta mitään tilalle.

Narsisti jotenkin myös omii jotenkin jonkun maan. Tämä tyyppi teki gradua Intiaan liittyvästä aiheesta ja oli matkannut siellä. Hän tiesi muka kaiken Intiasta ja sitä kautta kaiken Aasiasta. Turha oli kenenkään muun esittää mittään mielipdiettä jostain Myanmarin diktatuurihallinnosta kun hänhän tietää kaiken paremmin. Mulla oli 20 vuotta ettei tehnyt mieli ajatellakaan mitään Intiaan matkustamista, kun jo sanasta Intia tuli tämä narsisti mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi