Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Ns. keskustelun tyyli.
Yhtenä päivänä tulee auringonkukka kädessä ja seuraavalla näyttää keskaria. Epävakaa ja epäuskottava kopioija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kokemusta siitä että narsistinen henkilö pilaa kaiken mitä olet kovasti odottanut.
Niin että huomaa ettei se ole sattumaa.Kyllä. On pilannut joulut, juhannuksen ja kesälomat.
Mulla ne pilaamiset on tulleet todella yllättäen, mikä on tehnyt niistä niin pahan tuntuisia.
Hän on ikään kuin nostattanut tunnelmaa, ihanteellisesti kuten suuren juhlan tai tärkeän päivän edellä toivoisikin, .... mutta sit tiputtaa. Mm perumalla kaiken.
Narsisti ei pilaa vahingossa, eikä kadu, eikä pahoittele.
Tuntee olevansa vallan kahvassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan tuosta sanasta tullut tosi yleinen ja jotkut liian heppoisin perustein sitä käyttävät.
Voin kertoa että jos oikeasti olet tekemisissä/ jopa narsistin kanssa suhteessa, niin se on aivan tolkutonta kärsimystä. Ei sitä ymmärrä kuin sellainen joka sen on kokenut. Kun olen soitellut sinne narsismin uhrien tuen puhelimeen, siitä on ollut todella paljon apua. Ihmisiä, jotka ovat kokeneet tämän saman. Suosittelen ehdottomasti, että mikäli olet tai epäilet olevasi oikeasti narsistin kanssa tekemisissä, niin ota vastaan se tuki sieltä.
Hommat menivät siihen pisteeseen, että ymmärsin lopulta minulla olevan kaksi vaihtoehtoa: sillalta hyppääminen tai avioero. Ei ole vaikeaa valita noista kahdesta vaihtoehdosta.
Narsistin kanssa homma menee niin että se ei ikinä muutu, pelikirjaan kuului koko paletti ja varsinkin se tunteisiin vetoaminen ja se kaikki... ei tässä mitään ongelmia ole sinun pitää luottaa.. miksi et luota... kaiken kääntäminen toisinpäin. Huhhuh. Se on aivan äärimmäisen traumaattinen kokemus.
Mikä saa narsistin kääntämään kaiken? Kyvyttömyys käsitellä niitä kyseisiä tunteita/tekoja/asetelmia itsessään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kokemusta siitä että narsistinen henkilö pilaa kaiken mitä olet kovasti odottanut.
Niin että huomaa ettei se ole sattumaa.Kyllä. On pilannut joulut, juhannuksen ja kesälomat.
Mulla ne pilaamiset on tulleet todella yllättäen, mikä on tehnyt niistä niin pahan tuntuisia.
Hän on ikään kuin nostattanut tunnelmaa, ihanteellisesti kuten suuren juhlan tai tärkeän päivän edellä toivoisikin, .... mutta sit tiputtaa. Mm perumalla kaiken.
Kuulostaa mun narsistiex:ltä. Juuri yllättäen viimetipassa ne peruuntumiset tulee.
Vierailija kirjoitti:
Niin että huomaa ettei se ole sattumaa.
Juu, ne päivät jotka on vain minulle tärkeitä.
Jos esim vappu on hänellekin tärkeä, sellaista hän ei pilaa.
Tämä säännönmukaisuus kertoo ettei ole sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei pilaa vahingossa, eikä kadu, eikä pahoittele.
Tuntee olevansa vallan kahvassa.
Noin se on. Nauttiikin vielä kun saa niin toista satutettua.
Onko narsistin kanssa tyypillistä, että hän imuroi "uhrinsa" tavallaan kuin elämään sitä omaa elämäänsä niin että pian siinä tehdäänkin vain niitä narsistin juttuja eikä häntä kiinnosta toisen jutut pätkääkään? Saattaa kyllä välillä sanoa että arvostaa ja kiinnostaa mutta käytännössä ei pysty kauaa peittelemään tylsistymistään ja häipyy pian harrastelemaan omiaan. Odottaa kuitenkin toisen aian viihtyvän niissä hänen harrastuksissaan, missä katsomisen sijasta saa olla aina valokeilassa.
Narsistin kanssa ei onnistu edes keskustelu, kun ei vastaa kysymyksiin. Eihän sellaisen ihmisen kanssa voi olla, joka ei suostu keskustelemaan saatikka kompromisseihin ihmissuhteessa.
Aina vain hänen menonsa, minun menoni mitätöidään.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vain narsistin uhri tietää mitä on olla narsistin kynsissä.
Hyvä että täällä ihmiset voi jakaa kokemuksiaan ja käydä keskustelua. Näkeehään sen viestienkin määrästä miten monia tämä aihe koskettaa. Toivon ettei ketjua sabotoitaisi.
Se on juuri näin. Meillä on ihme hämmentäjä töissä, joka valehtelee päin naamaa ja on toisessa tilanteessa yllättäen eri stoori. Hän kertoo mm. esimiehestämme tarinaa, että tämä olisi saanut kavallettua työnantajan varoja. Yhden työntekijän hän järjesti mustamaalaamisella työkyvyn arvioon, joka oli täysin tarpeeton. Samaan aikaan toimi itse tämän ihmisen tsempparina ja uskottuna. Hän haukkui koko kesän kesäsijaista ja valitti, että joutui tekemään sijaisen työt. Sitten esimiehelle ylistikin sijaisen maasta taivaaseen.
Narsistissa on myös psykopaatin oireita. Pitää kostamisesta. Se on viimeinen naula nk. rakkaudellisen liiton kuolemisen arkkuun.
On hyvä pitää puolensa, asettaa rajat ja mennä tällaisen suhteen jälkeen eteenpäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no miks et eronnu jo joulun jälkeen...
Onko se valta josta narsisti saa ainoan turvallisuutensa?
Ja siksi nolaa, pettää toisen odotukset.
Narsku odottaa että kumppani muuttuu hänen unelmiensa kaltaiseksi. Sitten kun kumppani muuttuu, sekään ei riitä.
Tällä rikkoo kumppanin mielen..
Miksi yleensä aloitti suhteen, jos alkuperäinen persoona ei riittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Narsku odottaa että kumppani muuttuu hänen unelmiensa kaltaiseksi. Sitten kun kumppani muuttuu, sekään ei riitä.
Tällä rikkoo kumppanin mielen..
Miksi yleensä aloitti suhteen, jos alkuperäinen persoona ei riittänyt?
Koska kohde vaikutti potentiaaliselta alistettavalta? Eli voimaantumisen lähteeltä narsistille?
Ei kykene näkemään toimintansa seurauksia vaan syyttää aina muita. Mun ex sai hirveät raivarit lasten edessä ja kostoksi mulle kieltäytyi ottamasta lapsia luokseen kuten oli sovittu. Pari viikkoa myöhemmin soitti lapsille yrittäen iloisesti rupatella kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan. Lapset eivät halunneet puhua hänelle. Soitti sitten mulle täynnä raivoa miten olen varmasti mustamaalannut häntä lapsille ja syytteli vieroittamisesta. Peiliin on mahdoton katsoa.
Narsisti nostaa ensin ylitsevuotavilla kehuilla, jonka jälkeen tiputtaa AINA alas solvauksilla. N elää toisten haukkumisesta ja alas painamisesta, koska omatunto puuttuu ja sielu on tyhjää täynnä.
Lista narsistijankkaajan käytösmalleista
- Tekee päivittäin aloituksia narsismista
- Nostaa vanhoja narsismiketjuja ylös
- Lisää vanhoihin ketjuihin samat viestit uudelleen
- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan
- Erittäin pakkomielteinen
- Huomionhakuinen
- Omaa itse paljon narsistin piirteitä, mutta ei tunnista niitä itsessään
- Nimittelee kaikkia narskuiksi
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsistijankkaaja.
Kyllä. On pilannut joulut, juhannuksen ja kesälomat.