Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Narsistit ovat teeskenteleväisiä. He vaativat muita ihailemaan heitä aina ja kaikkialla. He odottavat muiden ajattelevan heistä ylevästi, ja se tekee heidät surulliseksi, jos näin ei tapahdu. He haluavat vain muiden pitävän heitä ylempiarvoisina ja laittavan heidät jalustalle, jossa heitä voidaan ihailla ikuisesti, huolimatta siitä ansaitsevatko he sen vai eivät.
Narsistit haluavat muiden kohtelevan heitä erityisellä tavalla. He vaativat etuoikeuksia, sillä he kokevat ansaitsevansa tulla kohdelluksi parhaalla mahdollisella tavalla. He uskovat olevansa erityisiä, joten muiden täytyy kohdella heitä sillä tavalla. Nämä ihmiset vihaavat sitä kun muut väittävät heitä vastaan tai kritisoivat heitä. Ja tuo on niin totta!
He uskovat vahvasti, että he ovat ainutlaatuisia ja korvaamattomia. Se johtaa heidät luomaan suhteita sellaisten ihmisten kanssa jotka ihailevat heitä ja muistuttavat heitä heidän erityisyydestään. Syy tähän on se, että narsistit eivät usko että on monia ihmisiä jotka voivat ymmärtää heitä, tai joilla on jotakin yhteistä heidän kanssaan.
Empatian puute. Ei ole kovin vaikeaa tunnistaa narsistia, kun tullaan tähän kohtaan. Narsistit ovat kyvyttömiä tuntemaan empatiaa muita kohtaan. He eivät vain yksinkertaisesti pysty samaistumaan muiden ihmisten tunteisiin ja tarpeisiin. He eivät myöskään todella välitä muista tai tunne katumusta tai syyllisyyttä. On siis turvallista sanoa, että he ovat kykenemättömiä aidosti rakastamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
He uskovat vahvasti, että he ovat ainutlaatuisia ja korvaamattomia. Se johtaa heidät luomaan suhteita sellaisten ihmisten kanssa jotka ihailevat heitä ja muistuttavat heitä heidän erityisyydestään. Syy tähän on se, että narsistit eivät usko että on monia ihmisiä jotka voivat ymmärtää heitä, tai joilla on jotakin yhteistä heidän kanssaan.
....tai voivat pelastaa koko maailman esim. Ilmastonmuutoksesta.
Kun avaat TV ja katsot väkäleuka purraa ja orpo niin siinä on sitä Rasistista narskua aivat tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa olla narsisti, kun en haluaisi tutustuttaa kumppania kavereihini tai perheeseeni vaan pitää kaikki erillään.
Uteliaisuuttani kysyn miksi et halua tutustuttaa?
Minäkin kysyin tuota samaa. Kun kuulosti aika erikoiselta.
Perheeni kohdalla jotenkin häpeän perhettäni ja sen kautta itseäni ja kavereiden kohdalla kai sitten on joku pelko että pian hyppää kaverin matkaan kun erään kerran tapahtunut vehtailua selkäni takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa olla narsisti, kun en haluaisi tutustuttaa kumppania kavereihini tai perheeseeni vaan pitää kaikki erillään.
Perheeni kohdalla jotenkin häpeän perhettäni ja sen kautta itseäni ja kavereiden kohdalla kai sitten on joku pelko että pian hyppää kaverin matkaan kun erään kerran tapahtunut vehtailua selkäni takana.
Onpa ikävää, että tuollaista tapahtui kaverisi kanssa. Et kai ole enää kaveria tämän ihmisen kanssa?
Miksi häpeät perhettäsi, jollei ole liian tungetteleva kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla ei ole samanlaisia kiintymyksen tunteita kuin normaalimmalla yksilöllä. Kumppani on samalla viivalla naapurin Peran, toimiston Tarjan ja lähikaupan kassan kanssa. Vielä sillä erolla, että noita muita kohdellaan vähän paremmin. Normaalimpi tapaus taas kokee perheensä muita läheisemmäksi.
Mun narsisti ei todellakaan erottanut, että kavereiden kanssa ei olla parisuhteessa. Kaverit kohtelivat häntä niin hyvin. Petteri ja Taavi oli niin kivoja, niiden kanssa oli niin kiva viettää aikaa, ymmärsivät häntä. Minä taas en ja olin aina vaatimassa jotain. Minulle taas olisi riittänyt jos olisi kohdellut mua edes hiukan sillä samalla kunnioituksella kuin Petteriä ja Taavia.
Minulla meni tämän ymmärtämiseen 15 vuotta. Sitä ennen olin jo tajunnut kyllä, että hän käsitti perheekseen lapsuutensa perheen. Isää ja äitiä ja sukua palvottiin. Lapset ja minä oltiin kuin joku outo porukka siinä hänen ympärillään. Meitä ei voinut arvostaa, tukea, kunnioittaa, rakastaa.
Sanonpahan vain, että kaikkinensa aika outoja tapauksia.Oi voi! Lähti näppikseltä vielä kerran. No, poista äkkiä, niin ei tule paha mieli. Totuus varmaan sattuu aika kovasti.
Minäkin laitan minun kommentit tänne 10 kertaa ja aina häviää. Kuka tai ketä nää onkin jotka seuraa tätä sinua niin kiihkeästi ja poistaa asiallisia kommentteja ovat säälittäviä.
Analyysini mukaan jollekin on liikaa paljastus tästä kahden kerroksen väki elämästä. Siitä, että perheessä on kahta elintasoa ja taloudellisesta vallankäytöstä. Mites sitä sanotaan koirasta ja keppien kalahtelusta. Eikä se ihmistä muuksi muuta vaikka kuinka viestejä poistattaa. Sama ilkeä, kontrolloiva ja elämästään nauttimaton ihminen säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävää, että tuollaista tapahtui kaverisi kanssa. Et kai ole enää kaveria tämän ihmisen kanssa?
Miksi häpeät perhettäsi, jollei ole liian tungetteleva kysymys?
Itse asiassa kaverini päätti testailla kumppaniani lähettämällä ehdottelevia viestejä ja kertoi sitten minulle kun toinen vastaili niihin positiivisesti. Se oli aika käsittämätöntä miten pokkana voi minulle esittää täysin toista kuin mitä puuhaa selän takana. En kanna kaverille kaunaa siitä. Nyt tuntuu ettei oikein voi luottaa keneenkään ja toisaalta ei viitsisi kaverillakaan aina olla testauttelemassa. Perheessäni ja minussa on vain paljon asioita mistä en itse pidä.
Ensitapaamisessa narsisti on yleensä hyvin hurmaava, charmikas, kohtelias sekä ystävällinen. Täydellisen sulavalta vaikuttava käytös on usein kuitenkin vain peittämässä naamion takana olevaa, jopa täysin mahdottomaksi koettua persoonaa.
Ehkäpä vanhan sanonnan liian hyvää ollakseen totta voisi sanoa narsistin kohtaamisessa olevan hyvin paikkaansa pitävä ja osuva lausahdus.
Joskus taas ensitapaaminen voi vaikuttaa kaikin puolin normaalilta, ilman illuusiota täydellisyydestä, tällöinkin narsismia voi olla mahdotonta tunnistaa uuden ihmissuhteen alkuvaiheessa.
Narsistisen persoonallisuushäiriön aiheuttama kokemus ylivertaisuudesta, mahtipontisuudesta, sekä suuruudesta menevät usein niin äärimmäisiksi, että narsisti voi kokea olevansa jopa kaikkien lakien yläpuolella. Omat teot tuntuvat narsistille täysin oikeutetuilta, olivatpa ne melkein mitä tahansa. Tämän vuoksi toisen syyllistäminen omista teoista on hyvin yleinen toimintatapa narsistisesta persoonallisuushäriöstä kärsiville.
Uskottavan oloinen valehtelu ja maipulointi saavat usein toisen ihmisen kyseenalaistamaan toimintaansa, vaikka siihen ei olisikaan mitään todellista syytä.
Narsistin toiset kasvot ja luonteenpiirteet paljastuvat yleensä vasta sen jälkeen, kun narsisti on saanut vahvistettua tai varmistettua paikkansa esimerkiksi lähisuhteessa tai työpaikalla.
Alun huumaavan hurmaava käytös ja muita aidosti kunnioittavalta vaikuttanut kohtelu kääntyvät päälaelleen. Tasavertaiselta ja oikeudenmukaiselta vaikuttaneen kohtelun tilalle saapuvat muun muassa pilkkaaminen, vähättely, kontrollointi ja pahimmassa tapauksessa yksityiskohtaiset suunnitelmat toisen tuhoamiseksi.
Manipulointi, asioiden vääristely ja selittely ovat kuin taitava peli, jonka avulla narsisti pyrkii muokkaamaan toisten ajatusmaailmaa omaa vastaavaksi ja omia tarpeita palvelevaksi. Absurdeilla, räikeillä ja häpeilemättömillä valheilla on oma osuutensa manipulonnin onnistumiseksi ja oman edun ajamiseksi.
Monissa tapauksissa vasta kuukausien tai vuosien myötä narsistin lähellä ollut henkilö havahtuu vakaviin ja hyvin ongelmallisiin tilanteisiin, jotka ovat kehittyneet pikku hiljaa, kuin huomaamatta.
Narsismiin kuuluu tietty pakkomielteisyys.
Manipulointi ja kaasuvalotus, joka jatkuu silloinkin kun on jääty kiinni. Uskomaton tunne kun käyt keskustelua ihmisen kanssa, joka vain sanoo, että jotain asiaa ei ole tapahtunut vaikka on. Manipulointia, joka ei ole todellakaan mitenkään taitavaa. Ainoastaan täyttä röyhkeyttä.
Esimerkki. Kysymys puolitutusta kaverista, joten sinällään vakavaa. Ei liity parisuhteeseen.
Kaveri kutsui minut matkalle aikaan X. Sovimme, että lähdetään. Myöhemmin kaveri vaihtoi omista syistään päivää päivään Y, koska hänelle tuli muita suunnitelmia päivälle X. Y päivän suunnittelussa tuli sitten ongelmaa ja ei tehty matkaa. Kaveri on kuitenkin täysin sitä mieltä, että hän ei koskaan ole vaihtanut alkuperäistä päivää. Hän ilmoitti, että tätä päivien vaihtamista ei ole koskaan tapahtunut. Asialla ei ole mitään väliä kummallekaan. Silti... jankkaaminen johti lopulta siihen, että sain häneltä viestin " Minulla on niin paljon meneillään nyt elämässä, että ei ole aikaa sotkuille"
Vierailija kirjoitti:
Manipulointi ja kaasuvalotus, joka jatkuu silloinkin kun on jääty kiinni. Uskomaton tunne kun käyt keskustelua ihmisen kanssa, joka vain sanoo, että jotain asiaa ei ole tapahtunut vaikka on. Manipulointia, joka ei ole todellakaan mitenkään taitavaa. Ainoastaan täyttä röyhkeyttä.
Esimerkki. Kysymys puolitutusta kaverista, joten sinällään vakavaa. Ei liity parisuhteeseen.
Kaveri kutsui minut matkalle aikaan X. Sovimme, että lähdetään. Myöhemmin kaveri vaihtoi omista syistään päivää päivään Y, koska hänelle tuli muita suunnitelmia päivälle X. Y päivän suunnittelussa tuli sitten ongelmaa ja ei tehty matkaa. Kaveri on kuitenkin täysin sitä mieltä, että hän ei koskaan ole vaihtanut alkuperäistä päivää. Hän ilmoitti, että tätä päivien vaihtamista ei ole koskaan tapahtunut. Asialla ei ole mitään väliä kummallekaan. Silti... jankkaaminen johti lopulta siihen, että sain häneltä viestin " Minulla on niin paljon meneillään nyt elämässä, että ei ole aikaa sotkuille"
Tuo on NIIN TUTTUA! Mä olin kaveria samanlaisen narsistin kanssa ja menin ihan hulluksi sen gaslighting kanssa. Ja kun sitten yritin saada selvennystä asioihin, sain aina vastauksen että miksi mä olen niin vaikea ja hänellä ei ole mitään sanomista enää tilanteeseen tai aiheeseen. Mutta ei ollut edes sanonut mitään alunperinkään, oli vaan työntänyt syyt heti mun niskoille vaikka itse oli tehnyt asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on puhelin täynnä tekstiviestejä, joissa minun narsisti sanoo, että hänellä on nyt niiiin vaikeaa hänen elämässään ja miten minä edes kehtaan syyllistää häntä mistään, kun hän ei ole ikinä tehnyt mitään väärin, ja jos olisin hyvä ystävä, ymmärtäisin miten kamalaa hänellä on juuri nyt, kun kukaan ei ymmärrä häntä, ja hänen tyttöystävä on hirveä, ja itse on lihonut vähän jne jne, että minulla ei ole mitään ongelmia elämässäni ja hän ei vaan nyt jaksa kuunnella mitään paskaa minulta, koska hän on tärkeä ja minä en. Että painu vituskaan minä äläkä enää ikinä kirjoita hänelle. Ja sitten kaksi päivää myöhemmin tulee teksti, että hei, mennään ulos yhdessä. Ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Narsisti syyttää yleensä muita teoista joita itse tekee.
Shirly ja Eve narskuilivat kanssakilpailijansa terapiaan
Vierailija kirjoitti:
Shirly ja Eve narskuilivat kanssakilpailijansa terapiaan
Kyseessä oli kisa, johon olennaisena osana kuuluu juonittelu ja sopimusten pettäminen. Älä katso, jos sellainen ohjelmakonsepti on liikaa herkälle mielellesi.
Vierailija kirjoitti:
Kun avaat TV ja katsot väkäleuka purraa ja orpo niin siinä on sitä Rasistista narskua aivat tarpeeksi.
Höpö höpö. Katso mieluummin Sanna Marinia.
Empatian puute. Ei ole kovin vaikeaa tunnistaa narsistia, kun tullaan tähän kohtaan. Narsistit ovat kyvyttömiä tuntemaan empatiaa muita kohtaan. He eivät vain yksinkertaisesti pysty samaistumaan muiden ihmisten tunteisiin ja tarpeisiin. He eivät myöskään todella välitä muista tai tunne katumusta tai syyllisyyttä. On siis turvallista sanoa, että he ovat kykenemättömiä aidosti rakastamaan muita.