Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
8041/10671 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lullervo kirjoitti:

Suomi24 huume-palstalla oli aikanaan eräs Mikke-niminen narsisti. Hän myös Sera-nimisenä esiintyi siellä.

Onko sama Sera, joka Drummerworld-palstalla kirjoittelee? Millä tavalla on mielestäsi narsisti?

https://www.drummerworld.com/forums/index.php?threads/some-improvisatio…

Olen joskus tuntenut "seran" eikä hän ollut rumpali. Narsistisia piirteitä kyllä oli. Eiköhän tuota nimimerkkiä voi käyttää useampi.

Varmaan sitten on eri henkilö. Tuo Drummerworld-palstan soittaja näyttää olevan melkoinen virtuoosi improvisaatiossa.

Seran tunnistaa narsistisesta itsekehuista (ainutlaatuinen rumpali maailmassa jne) , toisille kirjoitetuista narsismidiagnooseista ja siitä miten häntä on vainottu 20 vuotta. Tekstit ovat copy-pastea oltiin sitten rumpu-, sähköauto- ja kannabisketjuissa täällä, suomi24:ssä ja drummersworldissa.

Näyttää Sera olevan motorisesti ensimmäinen lajiaan ihmiskunnan ja musiikin historiassa. Hieno saavutus!

^ Seran narsistinen spämmi alkaa juuri näin. MOT.

Videot todistavat asiat aivan selvästi. On tosiaan motorisesti ensimmäinen lajiaan ihmiskunnan ja musiikin historiassa.

Näyttää olevan maailman parhaita improvisaatiossa. Joops!

Nuo fillit 🤣

Niinpä. Minkälaiset fillit on sun suosiossa parhaat fillit koskaan?

Vierailija
8042/10671 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lullervo kirjoitti:

Suomi24 huume-palstalla oli aikanaan eräs Mikke-niminen narsisti. Hän myös Sera-nimisenä esiintyi siellä.

Onko sama Sera, joka Drummerworld-palstalla kirjoittelee? Millä tavalla on mielestäsi narsisti?

Olen joskus tuntenut "seran" eikä hän ollut rumpali. Narsistisia piirteitä kyllä oli. Eiköhän tuota nimimerkkiä voi käyttää useampi.

Varmaan sitten on eri henkilö. Tuo Drummerworld-palstan soittaja näyttää olevan melkoinen virtuoosi improvisaatiossa.

Seran tunnistaa narsistisesta itsekehuista (ainutlaatuinen rumpali maailmassa jne) , toisille kirjoitetuista narsismidiagnooseista ja siitä miten häntä on vainottu 20 vuotta. Tekstit ovat copy-pastea oltiin sitten rumpu-, sähköauto- ja kannabisketjuissa täällä, suomi24:ssä ja drummersworldissa.

Näyttää Sera olevan motorisesti ensimmäinen lajiaan ihmiskunnan ja musiikin historiassa. Hieno saavutus!

Videot todistavat asiat aivan selvästi. On tosiaan motorisesti ensimmäinen lajiaan ihmiskunnan ja musiikin historiassa.

Nuo fillit 🤣

Hienoja fillejä tosiaan. Näyttää olevan ensimmäinen motorisesti lajiaan koko ihmiskunnan historian aikana. Tosi hieno saavutus kyllä sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8043/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvosteleeko narsisti kumppanin ulkonäköä alun jälkeen?

Ensin on pelkästään ylitsevuotavaa kehumista. Sitten niihin kehuihin alkaa tulla piikkejä mutta se on niin hienovaraista että pitkään ihmettelet. Myöhemmin selkeämpää haukkumista.

Tämä. Pätee myös narsisti"ystäviin" ja narsisti"kollegoihin" ja "naapureihin" . Jos joku erityisesti aiemmin todella ystävällisesti käyttäytynyt ja hyvän tyypin oloinen yhtäkkiä sanookin jonkun aivan pienen hienovaraisen piikittelyn, josta jää vähän "hölmistynyt" olo, niin hälytyskellot soi. Jos piikittelyä tulee yhtään lisää niin harkitsen heti etäännyttämistä, mahdollisesti kokonaan. Jos reagoi narsistin piikittelyyn että "häh miksi noin sanot" tms. niin alussa narsisti ottaa sen jälkeen HETI takapakkia ja palauttaa samantien ystävällisen käytöksen jopa ylitsevuotavan, niin kauan kunnes on vakuuttunut että uhri luottaa narsistiin taas. Sitten onkin taas uuden hienovaraisen piikittelyn aika sopivassa kohdassa (erityisesti jos uhri vaikuttaa onnelliselta, tämä jurppii narsistia yli kaiken) ja sama kylmää-kuumaa-leikki jatkuu, kunnes narsisti on kerännyt tarpeeksi luottamusta ja "materiaalia" millä alkaa tosissaan hyökätä. Tähän saattaa mennä jopa vuosikymmeniä! Joten sen vuoksi, erityisen tarkkana kun joku vähänkään piikittelee, vähättelee, huomauttaa tai ihan vaan kertoo sinusta jonkun ns. kohteliasuuteen puetun huomautuksen joka vaikuttaa vähän oudolta. Narsisti on koko elämänsä harjoitellut häiriintyneen ilkeän ja mitäänsanomattoman tyhjän luonteensa totaalista peittelyä.

Vierailija
8044/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa suhteessamme ei mennyt niin kuin piti - vika oli aina minun.

Vastapuolella oli puutteita tunteiden käsittelyssä - vika oli minun puutteellisissa keskustelutaidoissani.

Tähän ihmiseen ei voinut luottaa - tämäkin oli minun syytäni jollain tapaa.

Hän ei enää rakastanutkaan, koska olinkin ruma, tylsä, huono kuuntelija enkä hänen tyyppiään. Vielä vaikkapa päivää aiemmin hän ei koskaan ollut ollut niin rakastunut.

En tiedä miksi edes suollan tälläista p*skaa vaikka joka tavu on totta.

Tämä! Meillä oli vakio tuo, että keskustelutaitoni on huono. Kuuden ällän yo ja kielellisesti testeissä lahjakkaaksi todettu, opiskellut viestintää. Siis minä. Vaikka kuinka mietin sanani ja yritin parhaani, niin pieleen meni. Minä olin yksinkertaisesti huono viestijä. Vika oli aina semioottisissa kyvyissäni.

Arvatkaapas kuka uskoi? No minä tyhmä tietysti.

Vierailija
8045/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko narsisteilla jokin kirja, josta opiskelevat kaiken p@skan? Nämä jutut kuulostavat niin samanlaisilta kuin oman narskuni tekemiset ja tekemättä jättämiset.

Vierailija
8046/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko narsisteilla jokin kirja, josta opiskelevat kaiken p@skan? Nämä jutut kuulostavat niin samanlaisilta kuin oman narskuni tekemiset ja tekemättä jättämiset.

Jotkut narsistit seuraavat telkusta mm Lemmen viemää, Salkkareita, sarjoja joissa kieroillaan. Katsovat kuin piru raamattua. Tosin osaavat ilman niitäkin kieroilla.

Vierailija
8047/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tunteman narskun piirteitä, kateellisuus, uteliaisuus, utelee asioita, mitä voi käyttää lyömä aseena, jos ei toimi hänen mielen mukaan. Ei osaa tuntea empatiaa, muita haukkuu ja painaa alaspäin, nostaakseen itseään jalustalle, jo lapsena keksi muille lapsille, halventavia lempinimiä jne....esimerkkejä kyllä löytyy, tän narsistin touhuista vaikka kuink paljon.

Vierailija
8048/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut narsistit seuraavat telkusta mm Lemmen viemää, Salkkareita, sarjoja joissa kieroillaan. Katsovat kuin piru raamattua. Tosin osaavat ilman niitäkin kieroilla.

Mun marsuli istui joka ilta telkkarin ääressä katsomassa jotain toimintaleffaa tai -sarjaa. Ja äänet täysillä, vaikka pienet lapset jo nukkumassa. Ihan joka ikinen ilta. Laadulla ei ollut väliä, vaikka hän piti itseään elokuvakriitikkona, kaikki kelpasi.

Tv:n ja varsinkin tosi-tv:n ahmiminen tuntuisi olevan yksi piirre, jota kannattaisi mietiskellä enemmän, kun uuteen ihmiseen tutustuu.

Vierailija
8049/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lullervo kirjoitti:

Nuo fillit 🤣

Mikä on sun oma lempifilli?

Vierailija
8050/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun marsuli istui joka ilta telkkarin ääressä katsomassa jotain toimintaleffaa tai -sarjaa. Ja äänet täysillä, vaikka pienet lapset jo nukkumassa. Ihan joka ikinen ilta. Laadulla ei ollut väliä, vaikka hän piti itseään elokuvakriitikkona, kaikki kelpasi.

Tv:n ja varsinkin tosi-tv:n ahmiminen tuntuisi olevan yksi piirre, jota kannattaisi mietiskellä enemmän, kun uuteen ihmiseen tutustuu.[/quote

Mun narsku vahtasi telkkuu aina yli puolenyön vaikka aamulla seittemäksi töihin. Suuttui kun en ollut seurana kun menin ennen puoltayötä nukkuun.

Vierailija
8051/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

winner kirjoitti:

Ketjussa on ainakin yksi aito narsisti, joka määräilee muita ja poistelee itselleen epämieluisia totuuksia....

Narsisti on siis kykenemätön keskusteluun.

Saako kontrolloivaa narsisti/psyko/sosiopaattia kiusata takaisin, kun sellaisen huomaa? Hänellähän ei ole tunne-elämää tai omaatuntoa. Jotenkin hänelle silti menee aina tunteisiin.

Tuosta sinun kommentista näkee miten helposti noita narsistidiagnooseja heitellään.

Oletko sinä se sama tyyppi, joka nimitti jotain tähän ketjuun tyhjän viestin lähettänyttä narsistiksi? Winner oli muistaakseni senkin nimimerkki.

Muistetaan että sana narsisti ei tarkoita diagnoosin saanutta vaan on yleiskieltä. Ymmärrän kyllä että on ihmisiä jotka väkisin haluavat rajata tuon yleiskielisen ilmaisun käyttöä. Mä haluaisin ymmärtää että miksi? Mikä tuossa sanassa on sellaista joka triggeroi?

Ei se ole mitään yleiskieltä. Narsismi on persoonallisuushäiriö ja melko harvinainen.

Narsistiksi syyttely on todella leimaavaa ja voi täyttää kunnianloukkauksen määritelmän.

Kaikki huono käytös ei ole narsismia. Joku voi vaan olla itsekeskeinen tai ilkeä olematta narsisti.

Psykiatri Hannu Lauerma on todennut, että narsismi nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä.

Voipa olla psykiatri oikeassa. Jo vuosia sitten sisareni sisareni usein sanoi, että äitimme on narsisti. Narsistisia piirteitä ainakin on esim. oman ulkonäön korostaminen, väkivaltaisuus ja arvaamattomuus, jonkinasteinen epärehellisyys jne.

Toisaalta minulle on viime vuosina selvinnyt, että sisarellani on narsistisia piirteitä enemmän kuin äidilläni. Minä jouduin ikävä kyllä narsistin vihan kohteeksi. Nyt haen välimatkaa.

Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä. Tärkeää on, että ihminen on tasapainossa.

Vierailija
8052/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä. Tärkeää on, että ihminen on tasapainossa.

Terveen itsetunnon ja psyykkisen tasapainon sekoittaminen lapsiaan ja puolisoaan pahoinpiteleviin väkivaltaisiin ja valehteleviin narsisteihin on valitettavaa. Kyseessä on täysin eri asiat. Narsisti ei ole koskaan tasapainossa.

Narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa.

Vierailija
8053/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveen itsetunnon ja psyykkisen tasapainon sekoittaminen lapsiaan ja puolisoaan pahoinpiteleviin väkivaltaisiin ja valehteleviin narsisteihin on valitettavaa. Kyseessä on täysin eri asiat. Narsisti ei ole koskaan tasapainossa.

Missä lähde tuolle narsismin yleisyydelle?

Yleisin psykiatrinen ongelma taitaa olla masennus.

Noin kymmenellä prosentilla on joku persoonallisuushäiriö. Narsistinen häiriö on vain yksi niistä kymmenestä.

Toki persoonallisuushäiriöitä voi olla päällekkäinkin.

Mutta ei minun mielestä missään ole sanottu, että nimenomaan narsismi olisi yleisin.

Ainoastaan täällä palstalla olen tuota väitettä nähnyt.

Päinvastoin, yleensä asiantuntijat kertovat todellisen narsistisen persoonallisuushäiriön olevan melko harvinainen.

Vierailija
8054/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kymmenellä prosentilla on joku persoonallisuushäiriö. Narsistinen häiriö on vain yksi niistä kymmenestä.

Mutta ei minun mielestä missään ole sanottu, että nimenomaan narsismi olisi yleisin.

Päinvastoin, yleensä asiantuntijat kertovat todellisen narsistisen persoonallisuushäiriön olevan melko harvinainen.

Google: "narsismin yleisyys"

Vierailija
8055/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja narsismi on pahimpia pään vakavia vikoja ("persoonallisuushäiriöitä") mitä ihmisellä voi olla. 

väkivaltaisia riehujia ja valehtelijoita jokainen.

Vierailija
8056/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaan personallisuushäiriön kyljessä varsinkin miehillä usein myös NPD. Esintyyvyys selvästi yleisempää kuin 1 prosentti. Draamakuninkaita nämä.

Vierailija
8057/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Siellä sanotaan, että noin 1 prosentti väestöstä on narsisteja.

Ei kerrottu, että olisi yleisintä maailmassa.

Vierailija
8058/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja narsismi on pahimpia pään vakavia vikoja ("persoonallisuushäiriöitä") mitä ihmisellä voi olla. 

väkivaltaisia riehujia ja valehtelijoita jokainen.

Minun mielestä epäsosiaalinen/antisosiaalinen persoonallisuus on myös paha. Ehkä narsistia pahempikin.

Ja niillä on kyllä enemmän taipumusta tuohon väkivaltaisuuteen kuin narsisteilla.

Vierailija
8059/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Siellä sanotaan, että noin 1 prosentti väestöstä on narsisteja.

Ei kerrottu, että olisi yleisintä maailmassa.

Kyllähän narsismi tosi yleinen pään vakava vika siis on, vaikka ei olisi yleisin.

Skitsofrenia lienee yhtä yleinen, mutta skitsofreenikoista on paljon vähemmän ongelmia kuin narsisteista.

Vierailija
8060/10671 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa olla olematta tekemisissä narsistisen äitinsä kanssa. Äiti manipuloi lähisukulaisia ja haukkuu marttyyrinä ympäri kaupunkia omia lapsiaan ja sitä, miten hänet on vanhana ihmisenä hylätty. Oman mielenterveyden vuoksi on välttämätöntä ottaa häneen etäisyyttä. Itse en halua kuitenkaan vajota samalle tasalle haukkumaan äitiäni ja puolustautua siten. Omien lasteni / narsisti äidin lastenlasten vuoksi, on kuitenkin oltava varovasti yhteydessäkin. Todella raskasta ja kipeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi