Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista lukea lääketieteellisiä psykoanalyysi diagnooseja ihmisiltä jotka eivät ole lukeneet ensimmäistäkään lääketieteenopintojen alkeiskirjaa. Tai sanotaanko että 99% kirjoittelijoista ei ole. Täällä diagnosoidaan ja määritellään "musta tuntuu"-periaatteella.
Vähintäänkin yhtä sekopäistä touhua kuin aidon narsistin sekoilut.
Jep, oletko sinä lukenut sitten. Minä olen.
Yksi tyypillisin narsistinen piirre on ylimielisyys ja asioiden kieltäminen kun keskusteltava asia koskettaa liian läheltä esimerkiksi omaa käytöstä. Itse olen nähnyt kuinka moninkertainen sarjapettäjä pyrkii puolustelemaan käytöstään kaikella mahdollisella. Milloin syypäänä ovat vakikumppanit, milloin taas rajoittuneet normit ja milloin vaikka koko muu maailma. Mutta se mihin tällaiset ihmiset eivät koskaan julkisesti pysty on vastuunotto omasta toiminnasta ja itsereflektio.
Voiko siihen liittyä myös keskustelusta kokonaan kieltäytyminen? Poistuminen paikalta. Luulen läheiseni olevan täydellisen kaksinaamainen narsisti. Tilasta poistuminen, kun uhri yrittää pelastaa itsensä ja kertoa läheiselle väkivallasta, mutta läheinen onkin aiheuttanut sen itse usuttamalla tekijät kimppuun. Sekin täsmää narsismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tyypillisin narsistinen piirre on ylimielisyys ja asioiden kieltäminen kun keskusteltava asia koskettaa liian läheltä esimerkiksi omaa käytöstä. Itse olen nähnyt kuinka moninkertainen sarjapettäjä pyrkii puolustelemaan käytöstään kaikella mahdollisella. Milloin syypäänä ovat vakikumppanit, milloin taas rajoittuneet normit ja milloin vaikka koko muu maailma. Mutta se mihin tällaiset ihmiset eivät koskaan julkisesti pysty on vastuunotto omasta toiminnasta ja itsereflektio.
Yksi tyypillinen narsistinen piirre taitaa olla myös ylimielisyys ja kaikkitietävyys ilman aitoa tietoa ja pätevyyttä diagnosoida ihmisiä. Tyypillistä on ihmisten leimaaminen ilman parempaa tietoa asioista. Sopisiko diagnoosi sittenkin sinuun itseesi paremmin kuin niihin mahdollisesti viattomiin ihmisiin joihin selkeästi purat jotain kaunaasi täällä?
Millä tavalla tuo kommentoija mielestäsi diagnosoi tai leimaa. Hän on saattanut tehdä havintoja keskusteluista joita tuo tuossa kommentissaan esiin. Sitähän tekevät muutkin. Minä pidän eurooppalaisesta vapaassa mediassa käytävästä keskustelusta jossa tiede on mukana. Olisi aika kamalaa jos sananvapautta näinkin vakavasta aiheesta kuin narsismi joku haluaisi rajoittaa. Itse vain teen havaintoja muiden ihmisten tekemisistä ja ulkoistan itseni näistä. Havainnointi on mukavaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyopaikoiltakin löytyy narsisteja.
Eräs tuttavani kertoi työpaikkakiusaajanakin kunnostautuneesta narsistista joka väärenteli alaisiltaan saamiaan sähköpostiviestejä lisäilemällä lauseita näiden viesteihin ja lähetti sitten viestin koko ryöpaikan yleiseen sähköpostiryhmään väittäen viestiä alaistensa kirjoittamaksi vaikka oli väärentänyt viestit.
Narsisti voi siis mennä todella alas jos hän kokee narsistista raivoa.
Karmaiseva tapaus. Toivottavasti tuollaisella väärentäjä-narsistilla ei ole lapsia huollettavana missään muodossa. Kuvottava malli lapsille olisi tuollainen.
Minäkin tiedän väärentäjän. Hän yritti muovata keskusteluketjussa toisen viestejä, mutta unohti että tällä oli alkuperäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista lukea lääketieteellisiä psykoanalyysi diagnooseja ihmisiltä jotka eivät ole lukeneet ensimmäistäkään lääketieteenopintojen alkeiskirjaa. Tai sanotaanko että 99% kirjoittelijoista ei ole. Täällä diagnosoidaan ja määritellään "musta tuntuu"-periaatteella.
Vähintäänkin yhtä sekopäistä touhua kuin aidon narsistin sekoilut.
Voiko siihen liittyä myös keskustelusta kokonaan kieltäytyminen? Poistuminen paikalta. Luulen läheiseni olevan täydellisen kaksinaamainen narsisti. Tilasta poistuminen, kun uhri yrittää pelastaa itsensä ja kertoa läheiselle väkivallasta, mutta läheinen onkin aiheuttanut sen itse usuttamalla tekijät kimppuun. Sekin täsmää narsismiin.
Kyllä. Ei keskustelua, ympäripyöreyksiä, selän kääntämistä vinoilun säestyksellä. Jos ei pysty poistumaan, haukkuu ja räksyttää.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla tuo kommentoija mielestäsi diagnosoi tai leimaa. Hän on saattanut tehdä havintoja keskusteluista joita tuo tuossa kommentissaan esiin. Sitähän tekevät muutkin. Minä pidän eurooppalaisesta vapaassa mediassa käytävästä keskustelusta jossa tiede on mukana. Olisi aika kamalaa jos sananvapautta näinkin vakavasta aiheesta kuin narsismi joku haluaisi rajoittaa. Itse vain teen havaintoja muiden ihmisten tekemisistä ja ulkoistan itseni näistä. Havainnointi on mukavaa puuhaa.
On mielenkiintoista vaan seurata miten näitä diagnooseihin pätevöityneitä keittiöpsykiatreja pompsahtelee esiin kuin sieniä sateella. Oikeutuksena ja pätemisen määritelmänä mainitsemasi "koska muutkin tekee samaa". Jatkakaa rauhassa tätä epätervettä narsistisensävyistä keskustelua "narsisteista" :DDD
Keskustelu on hieman asia kuin puoskareiden diagnoosit ja määritelmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyopaikoiltakin löytyy narsisteja.
Eräs tuttavani kertoi työpaikkakiusaajanakin kunnostautuneesta narsistista joka väärenteli alaisiltaan saamiaan sähköpostiviestejä lisäilemällä lauseita näiden viesteihin ja lähetti sitten viestin koko ryöpaikan yleiseen sähköpostiryhmään väittäen viestiä alaistensa kirjoittamaksi vaikka oli väärentänyt viestit.
Narsisti voi siis mennä todella alas jos hän kokee narsistista raivoa.
Karmaiseva tapaus. Toivottavasti tuollaisella väärentäjä-narsistilla ei ole lapsia huollettavana missään muodossa. Kuvottava malli lapsille olisi tuollainen.
Minäkin tiedän väärentäjän. Hän yritti muovata keskusteluketjussa toisen viestejä, mutta unohti että tällä oli alkuperäiset.
Offtopic mutta muovailuvahaa käytetään joskus terapiassa. Sen tarkoituksena on saada positiivisia vaikutuksia ihmiseen jotta hän olisi myös hyvä muille ihmisille. Aina se ei onnistu vaan tulos on pahimmillaan päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mielenkiintoista vaan seurata miten näitä diagnooseihin pätevöityneitä keittiöpsykiatreja pompsahtelee esiin kuin sieniä sateella. Oikeutuksena ja pätemisen määritelmänä mainitsemasi "koska muutkin tekee samaa". Jatkakaa rauhassa tätä epätervettä narsistisensävyistä keskustelua "narsisteista" :DDD
Vastaapa kysymykseen millä tavalla tuo kommetoija diagnosoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin persoonallisuushäitiöihin kuuluu osana haitallinen narsistisuus, myös vaativaan. Sitten on toki eriksen se narsistinen persoonallisuushäiriö. Sinänsä niissä on samankaltaisuutta löydettävissä kaikissa.
Näinpä. Usein näkee tätä aihetta koskevissa keskusteluissa hyvinkin agressiivisia kommentteja siitä kuinka sanaa narsisti ei saisi käyttää kuin virallisen narsistisen persoonallisuushäiriö-diagnoosin saaneista ihmisistä. Ei se niin mene. Sana narsisti on jo ajat sitten muuttunut arkikieliseksi ilmaisuksi sellaisista ihmisistä jotka ovat eri mieltä minun kanssani.
Siksi joskus minua huvittaa ne ihmiset jotka jopa uhkailevat kunnianluokkaus tms kanteilla narsisti sanan käyttämisestä.
Aika usein tällaisilla uhkailija-ihmisillä ei ole elämässään ns puhtaat jauhot pussissa verrattuna normaaleihin ihmisiin vaan he ovat osoittaneet toistuvasti sellaista narsistisia piirteitä sisältävää käytöstä joka poikkeaa voimakkaasti siitä mitä pidetään yleisesti hyväksyttävänä.
Korjasin viestiäsi paremmin todellisuutta vastaavaksi.
Harrastatko sinä useinkin somessa muiden viestien muokkausta omia kuvitelmiasi vastaaviksi? Onko totuus sulle vaikea kohdata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joisit vähän miedompaa kahvia etkä määräilisi muita kirjoittelijoita? Vaikka keskustelunaiheena on narsismi, ei tarvitse käyttäytyä kuin sellainen. Mitä jos jokainen saa vapaasti kommentoida ja vastata mihin huvittaa ilman että kenenkään tarvitsee alkaa määräilemään mihin tarvitsee vastata, huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joisit vähän miedompaa kahvia etkä määräilisi muita kirjoittelijoita? Vaikka keskustelunaiheena on narsismi, ei tarvitse käyttäytyä kuin sellainen. Mitä jos jokainen saa vapaasti kommentoida ja vastata mihin huvittaa ilman että kenenkään tarvitsee alkaa määräilemään mihin tarvitsee vastata, huoh
Tuo vastauksen pyytelijä taisi olla imitaatio erään täysin ääliön tyypin käytöksestä palstalla joskus kauan sitten. Jotenkin muistelen että jossain tosi pitkässä ketjussa heilui ihan sekopää tyyppi joka vaati juuri tuolla tavalla vastauksia itse esittämiinsä kysymyksiin. Oli minusta todella outoa jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vastauksen pyytelijä taisi olla imitaatio erään täysin ääliön tyypin käytöksestä palstalla joskus kauan sitten. Jotenkin muistelen että jossain tosi pitkässä ketjussa heilui ihan sekopää tyyppi joka vaati juuri tuolla tavalla vastauksia itse esittämiinsä kysymyksiin. Oli minusta todella outoa jo silloin.
Ylläolevan kanssakirjoittelija analyysin (haukkumisen) narsismipitoisuus:
A)100%
B)99%
?
Narsistille totuudenmukaisuus on vieras käsite.
Narsistille normaalit ihmisten väliseen kanssakäymiseen liittyvät käytännöt ovat ahtaita rajoitteita joita narsistin ei tarvitse kunnioittaa millään tavalla.
Jotkut narsistit ovat myös huomionhakuisia. Oksettavin tyyppi on narsisti joka hakee huomioita somessa itselleen lapsensa avulla esittäen mukamas henkisesti turvallista vanhempaa.
Lakatkaa leikkimästä lääkäriä ja DIAGNOSOIMASTA muita ihmisiä narsisteiksi tai muiksi omalla kyökkipsykologiallanne.
Enin osa niistä ihmisistä, jotka muka ovat muiden mielestä narsisteja, ovat joko vain huonosti kasvatettuja eli huonotapaisia tai itsekkäitä, itserakkaita, ajattelemattomia päällepäsmäreitä.
Narsismi taas on sairaus.
Olisiko asiallista, jos diagnosoisin sinulle vaikka, ettet huolehsi suuhygieniastasi, koska henkesi haisee, vaikka oikeasti se on mahasi, mikä temppuilee ja nostaa hajuja? Tai diagnosoisin, että kärsit kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, vaikka olet oikeasti vain vähän turhan rempseä ajoittain, koska et ole kovin säntillinen luonne, ja sitten sinua kaduttaa seuraavana päivänä?
Ei tässä ketjussa ole juurikaan kenellekään annettu persoonallisuushäiriödiagnoosia. Diagnoosi on aivan eri asia kuin voimakkaita narsistisia piirteitä omaavien käytöksen kuvaaminen. Aihe on äärimmäisen tärkeä jotta normaalit ihmiset tunnistavat entistä paremmin epäterveet ilmiöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ketjussa ole juurikaan kenellekään annettu persoonallisuushäiriödiagnoosia. Diagnoosi on aivan eri asia kuin voimakkaita narsistisia piirteitä omaavien käytöksen kuvaaminen. Aihe on äärimmäisen tärkeä jotta normaalit ihmiset tunnistavat entistä paremmin epäterveet ilmiöt.
Eipä sitä ihmiset diagnooseistaan avaudu, eikä kaikilla ole sellaista.
Toiset voivat vain olla tuntosarvet herkkinä.
Kälyn mies on narsisti.
On hyvä kaveri aina kun tarvitsee remontti apua ja lupailee "korvauksia".
Mitään ei tule koskaan ja "kaveruus" päättyy heti kun remontti on valmis.
Tosin auttelut päättyivät omalta osaltani tänä kesänä. Ei siis tarvitse nähdä häntä enää silloinkaan. Ihanaa.
Suomalaiset ovat neroja 'tietämään' eri sairauksista heti, kun joku lehti on ensin kertonut niistä. Siihen asti on kumman hiljaista. Kukaan ei ennen narsismiartikkeleitakaan puhunut narsisimista lainkaan, eikä varmaan moni semmoisesta edes tiennyt. Lehdet voisivat minusta paremmin miettiä, kannattaako sellaiset jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tyypillinen narsistinen piirre taitaa olla myös ylimielisyys ja kaikkitietävyys ilman aitoa tietoa ja pätevyyttä diagnosoida ihmisiä. Tyypillistä on ihmisten leimaaminen ilman parempaa tietoa asioista. Sopisiko diagnoosi sittenkin sinuun itseesi paremmin kuin niihin mahdollisesti viattomiin ihmisiin joihin selkeästi purat jotain kaunaasi täällä?
Aivan, sanoisin että ketjuun kirjoittaneista n. 99%:lla viiraa päästä jollain tavoin, oli se sitten narsismia tai jotain muuta häikkää.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti pitää raastavia monologeja, eli ei siis ole laisinkaan keskustelutaitoinen, aito keskustelu vaatii toisen tunnustamista itsestä eroavaksi, täysipainoiseksi ja järkeväksi ihmiseksi, eikä narsisti ole tähän kykenevä, sillä hän samaistaa kaiken itseensä eikä näe toisia erillisinä yksilöitä, joiden itsemääräämisoikeutta ja erillisyyttä tulee kunnioittaa. Narsistia kannattaa ajatella valtion tavoin, joka asettaa lakeja ja määräyksiä mielivaltaisesti kuitenkaan itse niitä noudattamatta, siis toisin, narsistilla on oikeuksia, muilla pelkkiä velvollisuuksia, ja velvollisuus nimenomaisesti- totella.
Porukka tässä ketjussa taitaa nyt sekoittaa autistin ja narsistin. Narsisti osaa olla hurmaava, ei pidä tylsiä monologeja ja osaa pintapuolisesti huomioida erilaiset ihmiset.