Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus tuo narsistin salapoliisina toimiminen, urkkii asioita ja etsii heikkoa kohtaa, sitten kun se on löytynyt niin kostaa sitäkautta. Ihmisistä saa tietoja eri rekistereistä ym. Saattaa kaivaa niistä tietoja ja käyttää niitä hyväkseen, usein myös erilaiset riidat narsistin kanssa puidaan oikeusasteissa. Tämä on hyvin tyypillistä. Hovistalähtiä tekee lähdöllään narsistille niin suuren loukkauksen lähtemällä, että kosto on väistämätön. Kosto voi olla täysin tunteeton, julma, yllätyksellinen ja katala. Saattaa sisältää naurettavia ja hyvin lapsellisia piirteitä vaikka onkin vakava asia.
Se on kyllä todella omituista mistä asioista narsisti loukkaantuu ja päättää kostaa.
Kostavat ainakin siitä, jos joku toinen on parempi jossain asiassa.
Katkaisn välit vanhempiini 25 v. Niin kauan jatkoivat huhujen levittämistä ym kunnes dementia esti lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro miten olet päässyt eroon narsistista? Jos et ole, niin mitä keinoja olet kokeillut, toimiiko mikään?
Olen nyt ottanut henkisesti ja käytännön tasolla suuren askeleen. Olen blokannut ex-aviomieheni puhelimestani !!! Puhelimeni on nyt rauhoitettu enkä saa sydänkohtausta joka kerta kun näytöllä vilkkuu ex. Ex on väkivaltainen 100% narsisti, ja olen tähänkin ketjuun kirjoittanut hänestä.
Meillä on alaikäisiä lapsia, mutta ex voi viestiä sähköpostilla jos on tarve.
Oloni on vapautunut merkittävästi. Suosittelen muullekin!
Mahtavaa, sinä, joka olet blokannut!
Minä myös sanon ääneen, ettei hän enää kontrolloi minua, hänellä ei ole valtaa jne. Ja ravistelen ja pyyhin häntä itsestäni.
Blokkasin kaikkialta, ilman selityksiä tai "loppuriitaa". Muutin (emme asuneet yhdessä) , vaihdoin puhelinnumeron ja sähköpostin. Katkaisin samoin välit yhteisiin ystäviin, jotka n:n hovissa tai vaikutusvallassa. Tein tämän heti sen jälkeen kun minulle todenteolla selvisi että kyseessä on pahan luokan narsisti ja huijari. Toimii!
Vierailija kirjoitti:
Mua oksettaa ajatuskin exästä ja sen narsismista. Puistattaa miettiä häntä ja hänen uutta daamiaan. Voi likka-parka kun tajuaa mihin pas kaan on törmännyt. Saapa nähdä tuleeko sitten yhteydenottoja sieltä suunnasta.
Minä kun näen tämän artistin kuvan, niin tulee tuollainen puistattava olo.
https://www.is.fi/viihde/art-2000009087270.html
Mulle on käynyt näin myös pari kertaa, kun olin nuorena likkana asiakaspalvelutyössä. Jotenkin asiakkaista tuli vain sellainen olo, että äkkiä eroon. Ja mä ihan tykkäsin työstäni. Se on ehkä se katse, joka on jollain tavalla tyhjä tai sulkeutunut, vaikka kuinka hymyilisi tai olisi ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Blokkasin kaikkialta, ilman selityksiä tai "loppuriitaa". Muutin (emme asuneet yhdessä) , vaihdoin puhelinnumeron ja sähköpostin. Katkaisin samoin välit yhteisiin ystäviin, jotka n:n hovissa tai vaikutusvallassa. Tein tämän heti sen jälkeen kun minulle todenteolla selvisi että kyseessä on pahan luokan narsisti ja huijari. Toimii!
Ok, kyllä se voi onnistua, kannattaa salata kaikki mahdolliset yhteystiedot myös. Narsisti voi etsiä niitä eri palveluista. Muuttaa jopa vähän ulkonäköä ja pukeutumistyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua oksettaa ajatuskin exästä ja sen narsismista. Puistattaa miettiä häntä ja hänen uutta daamiaan. Voi likka-parka kun tajuaa mihin pas kaan on törmännyt. Saapa nähdä tuleeko sitten yhteydenottoja sieltä suunnasta.
Mulle on käynyt näin myös pari kertaa, kun olin nuorena likkana asiakaspalvelutyössä. Jotenkin asiakkaista tuli vain sellainen olo, että äkkiä eroon. Ja mä ihan tykkäsin työstäni. Se on ehkä se katse, joka on jollain tavalla tyhjä tai sulkeutunut, vaikka kuinka hymyilisi tai olisi ystävällinen.
Kyllä. Tauski, Danny, Frederik, Andy McCoy...
He käyttävät usein samanlaisia tapoja ujuttaa itsensä hyväksikäytettävän elämään.
"Hyvin, hyvin harva meistä on L'uomo universale."
"No man is an island."
"Lapsen kasvattamiseen vaaditaan koko kylä."
He ujuttautuvat hyväksikäyttämään ihmisiä käyttäen tällaisia perusteluja. Yleensä käyttävät hienolta kuulostavia sanoja. He syyllistävät, kun toinen ei halua olla tekemisissä silloin, kun se toinen on hyväksikäytön ja riiston kohde. He "haluavat "vain auttaa". Tunnistakaa narsistit ennen kuin he ehtivät tunkeutua elämäänne. Iso varoitusmerkki on se, että he ravaavat teidän kodissanne etenkin myös kutsumatta eivätkä he poistu pyydettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus tuo narsistin salapoliisina toimiminen, urkkii asioita ja etsii heikkoa kohtaa, sitten kun se on löytynyt niin kostaa sitäkautta. Ihmisistä saa tietoja eri rekistereistä ym. Saattaa kaivaa niistä tietoja ja käyttää niitä hyväkseen, usein myös erilaiset riidat narsistin kanssa puidaan oikeusasteissa. Tämä on hyvin tyypillistä. Hovistalähtiä tekee lähdöllään narsistille niin suuren loukkauksen lähtemällä, että kosto on väistämätön. Kosto voi olla täysin tunteeton, julma, yllätyksellinen ja katala. Saattaa sisältää naurettavia ja hyvin lapsellisia piirteitä vaikka onkin vakava asia.
Se on kyllä todella omituista mistä asioista narsisti loukkaantuu ja päättää kostaa.
Kostavat ainakin siitä, jos joku toinen on parempi jossain asiassa.
Monia asioita ei edes voi arvottaa mikä on parempi tai mikä huonompi. Riittää että on erilainen.
Tuntemani narsisti on yliopistosta valmistunut maisteri ja hyvässä työpaikassa, jossa voi itse säännellä työaikoja.
Minä olen lähihoitaja, harmaa hiiri. En pidä instaa tmv. Onneksi olen päässyt eroon, mutta en vaan voi käsittää. Kerrankin olin siivonnut jotain eritteitä, ja narsisti ilmoitti minulle, että en ole mitään.
Minun on kyllä mahdoton käsittää miksi, ei kai lähihoitajaa kukaan voi kadehtia. Juu, olen kyllä empaattinen työssäni, sitä pidettiin ennen hyveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua kun lukee, niin tulee mieleen että useimmat ovat täysimääräisesti ansainneet osansa narsistien uhreina.
Millähän tavalla ansaitsin osani pikkulapsena narsistin perheväkivallan uhrina?
Vanhempasi varmaan tajusivat, että olet persoonaltasi todella rasittava, marttyyrimäinen uhriutuja?
Sivusta. Ja tuossa puhuu Narsisti. Huomatkaa narsistin manipulaatiotyyli ja kikka nro 1: asioiden kääntäminen päinvastoin. Uhrista tehdään syyllinen. Uhri häpäistään. Uhria haukutaan. Se että uhria on satutettu, se mitätöidään ja lyödään taas uudestaan uhria hiljaisuuteen KÄRSIMÄÄN, siis tässä nimenomaan uhriutetaan oikeaa uhria olemaan puhumatta itsensä puolesta - häneltä viedään ääni ja totuus.
Tässä meillä on narsistin keskustelytyylin lyhyt oppimäärä.
Höpöä, keneltä tässä muka on ääntä viety? Kohta 7000 viestin voimalla kiljuttu narsismia kaikista, jotka ovat eri mieltä kirjoittajan itsensä kanssa.
Narsisti kostaa vaikka mitään loukkausta ei olisi edes tapahtunut. Niin hän saa huomiota itselleen.
Muuten, pitäiskö nuo laulajat jättää pois ketjusta, harva tuntee ne läheisesti ja esiintyminen on niiden työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu just, naisen pitää olla sellainen, että se lyö jalat alta. Ja sitten pari lasta, niin pysyy isä kotona.
Voi saakeli, on siinä aikuisella miehellä ajatukset.
Naisen pitää olla ja naisen pitää olla.... itse asiassa sellaista naista ei olekaan. Sitä en tiedä, onko tuo T. narsisti, mutta tuollaisia ajatuskuvioita on juuri narsisteilla. Kaikki perustuu siihen, että naisen pitää olla jotain. Vaatimukset esitetään naiselle, jota ei ole vielä edes vastaan tullut. Ja lapsia on saatava, että mukamas isä pysyy kotona, hah. Lapsia pitää saada siksi, että nainen pysyy paikoillaan. Juuri tuollaista tapausta olen todistamassa parastakin aikaa. Nyt alkaa olla miehellä ikää ja ikänäköä jo itselläänkin sen verran, että aika turhaa haaveilla naisesta, joka olisi vielä lapsentekoiässä. Siksi kaavaillaankin kaikenlaisia muita sidontakeinoja, millä nyt tämänhetkisenkin "saaliin" saisi pidetyksi aloillaan, että tällä olisi mahdollisimman vaikea siitä lähteä. Niitäkin konsteja näköjään löytyy. Sitä konstia sen sijaan ei ole taitoa tai älyä käyttää, että oppisi omista virheistään eikä toistaisi niitä jokaisessa suhteessaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on se vaikea asia, että miten narsistista pääsee eroon pysyvästi? Oman käsitykseni mukaan siten, että narsistin pitää hylätä sinut jostakin syystä. Narsisti luulee, että se omistaa hovissaan olevan ihmisen niinkuin jonkun auton tallissa, jotenkin se pitää saada tajuamaan, että pitääpä myydä tuo romu pois ja sitäkautta päästä eroon. Onhan tietysti keino esim. Muuttaa eri kaupunkiin jne. Mutta pitää muistaa että vaikka olet kateissa niin narsisti silti omistaa sinut, siis omassa mielessään.
Narsisti ei oikeasti hylkää ketään, vaan pyrkii siihen, että toinen jää ikään kuin varalle kumminkin. Muistan kun itse aloittelin seurustelua narsistini kanssa, niin jo heti alkuun ihmettelin, että hän jotenkin yli-innokkaasti tervehti milloin ketäkin tyttöjä. No ne oli hänen entisiä kumppaneitaan, ei tosin yksikään mikään varsinainen tyttöystävä, vaan satunnaisia kavereita, naapurin tyttöjä tai muuten tuttuja, joita hän siis esitti pyörittävänsä vielä sittenkin, kun minä olin kuvioissa. Tarkoitus oli tietenkin osoittaa minulle, miten paljon hänellä on naispuolisia ihailijoita, eli tätä ihailua hän heiltä tarvitsi. Minä siinä seisoskelin vieressä ja seurasin, kun hän jututti milloin ketäkin, ja sävy oli kummallisesti sellainen, kuin heillä olisi edelleenkin jotain tekemistä keskenään. Kaikki oli teatteria minua varten, mutta hän siis tarvitsi näitä naisia. Eikä nämä naiset itse tajunneet olevansa vain hänen tarvitsemiaan roolihenkilöitä, vaan aidosti ilahtuivat hänen huomiostaan, kenties joku jopa nautti siitä, että minä jouduin olemaan siinä sivussa. Naiset voi olla niin simppeleitä joskus. Komean miehen huomio on aina tervetullutta.
Tietysti minua loukkasi tuollainen käytös, mutta olin aika nuori vielä enkä osannut puolustaa omaa asemaani, tunsin vain epämääräistä pahaa oloa. Sitä en tuntenut, mitä hän ajoi takaa ; että olisin raivoisan mustasukkainen ja kilpailisin ja tappelisin hänestä ja että pelkäisin hänen jättävän minut. Myöhemmin, seurustelun jatkuttua jo pitemmän aikaa hän toi sen oikein esille, että olin hänen mielestään kylmä, jäätävä, tunteeton, kun en osoittanutkaan sellaista mielialaa koskaan. Se oli hänestä merkki siitä, että en rakasta aidosti ja että minulla luultavasti oli muita miehiä, kun hän ei selvästikään ollut minulle niin suunnattoman tärkeä.
Eihän sellainen suhde voi kestää, siitä tuli lopulta aika ruma juttu. Hän kävi väkivaltaiseksi, kun en reagoinut asioihin hänen haluamallaan ja odottamallaan tavalla. Kaikki keskustelut menivät aina kummalliseksi inttämiseksi ja syyttämiseksi ja jatkuvaksi tunteitteni testaamiseksi.
Ja sitten seurasi perässä kulkemista, huutelua, julkisella paikalla hooksi haukkumista, kiinni käymisiä, kyttäämisiä, omituisia esityksiä, itsemurhilla uhkaamisia, jätetyksi tulleen "murheen alhossa vaeltamisia," yhteydenottamisia ystäviin ja jopa vanhempiini, kaikkea mahdollista. Se loppui vasta kun lähdin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Jos loppui vielä sittenkään, koska melkein aina kun tulin kotona käymään, hän sai sen jotenkin selville ja halusi tulla käymään, eli joko heittämään pas-aa silmille tai itkemään lohduttomuuttaan. Hoh-hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti kostaa vaikka mitään loukkausta ei olisi edes tapahtunut. Niin hän saa huomiota itselleen.
Muuten, pitäiskö nuo laulajat jättää pois ketjusta, harva tuntee ne läheisesti ja esiintyminen on niiden työ.
Nuo tuossa mainitut ovat avanneet ihan riittävästi omaa ajatusmailmaansa / osoittaneet toiminnallaan mitä he ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on se vaikea asia, että miten narsistista pääsee eroon pysyvästi? Oman käsitykseni mukaan siten, että narsistin pitää hylätä sinut jostakin syystä. Narsisti luulee, että se omistaa hovissaan olevan ihmisen niinkuin jonkun auton tallissa, jotenkin se pitää saada tajuamaan, että pitääpä myydä tuo romu pois ja sitäkautta päästä eroon. Onhan tietysti keino esim. Muuttaa eri kaupunkiin jne. Mutta pitää muistaa että vaikka olet kateissa niin narsisti silti omistaa sinut, siis omassa mielessään.
Narsisti ei oikeasti hylkää ketään, vaan pyrkii siihen, että toinen jää ikään kuin varalle kumminkin. Muistan kun itse aloittelin seurustelua narsistini kanssa, niin jo heti alkuun ihmettelin, että hän jotenkin yli-innokkaasti tervehti milloin ketäkin tyttöjä. No ne oli hänen entisiä kumppaneitaan, ei tosin yksikään mikään varsinainen tyttöystävä, vaan satunnaisia kavereita, naapurin tyttöjä tai muuten tuttuja, joita hän siis esitti pyörittävänsä vielä sittenkin, kun minä olin kuvioissa. Tarkoitus oli tietenkin osoittaa minulle, miten paljon hänellä on naispuolisia ihailijoita, eli tätä ihailua hän heiltä tarvitsi. Minä siinä seisoskelin vieressä ja seurasin, kun hän jututti milloin ketäkin, ja sävy oli kummallisesti sellainen, kuin heillä olisi edelleenkin jotain tekemistä keskenään. Kaikki oli teatteria minua varten, mutta hän siis tarvitsi näitä naisia. Eikä nämä naiset itse tajunneet olevansa vain hänen tarvitsemiaan roolihenkilöitä, vaan aidosti ilahtuivat hänen huomiostaan, kenties joku jopa nautti siitä, että minä jouduin olemaan siinä sivussa. Naiset voi olla niin simppeleitä joskus. Komean miehen huomio on aina tervetullutta.
Tietysti minua loukkasi tuollainen käytös, mutta olin aika nuori vielä enkä osannut puolustaa omaa asemaani, tunsin vain epämääräistä pahaa oloa. Sitä en tuntenut, mitä hän ajoi takaa ; että olisin raivoisan mustasukkainen ja kilpailisin ja tappelisin hänestä ja että pelkäisin hänen jättävän minut. Myöhemmin, seurustelun jatkuttua jo pitemmän aikaa hän toi sen oikein esille, että olin hänen mielestään kylmä, jäätävä, tunteeton, kun en osoittanutkaan sellaista mielialaa koskaan. Se oli hänestä merkki siitä, että en rakasta aidosti ja että minulla luultavasti oli muita miehiä, kun hän ei selvästikään ollut minulle niin suunnattoman tärkeä.
Eihän sellainen suhde voi kestää, siitä tuli lopulta aika ruma juttu. Hän kävi väkivaltaiseksi, kun en reagoinut asioihin hänen haluamallaan ja odottamallaan tavalla. Kaikki keskustelut menivät aina kummalliseksi inttämiseksi ja syyttämiseksi ja jatkuvaksi tunteitteni testaamiseksi.
Ja sitten seurasi perässä kulkemista, huutelua, julkisella paikalla hooksi haukkumista, kiinni käymisiä, kyttäämisiä, omituisia esityksiä, itsemurhilla uhkaamisia, jätetyksi tulleen "murheen alhossa vaeltamisia," yhteydenottamisia ystäviin ja jopa vanhempiini, kaikkea mahdollista. Se loppui vasta kun lähdin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Jos loppui vielä sittenkään, koska melkein aina kun tulin kotona käymään, hän sai sen jotenkin selville ja halusi tulla käymään, eli joko heittämään pas-aa silmille tai itkemään lohduttomuuttaan. Hoh-hoijaa.
Kyllä vain, jatkuva pikku flirtti vähän sinne ja tänne. Jokaisen kohtaamansa naisen arviointi, tarkkailu. Ja sitten jos asiasta sanot (mulle tuli ainakin kurja olo), niin olet mustasukkainen hullu, paranoidinen skitso, mikä milloinkin.
Sen olen ainakin oppinut, että näitä jokaisen naisen perään tollottajia ja pikkuflirttejä en enää lähelleni huoli. On aika iso hälytysmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tuossa mainitut ovat avanneet ihan riittävästi omaa ajatusmailmaansa / osoittaneet toiminnallaan mitä he ovat.
Olen tuo, joka laittoi linkin. Mietin, että viitsinkö ja eihän se ehkä ihan oikein ole. Toisaalta sitten taas tuntemukseni on hyvin aito ja oikea.
Mietin miksi tulee niin epämukava olo. Siinä on jotain tekemistä sillä, että ihminen katsoo niin arvioivasti ja häpeilemättä. Ihan kuin se katsominen jo rikkoisi rajojani. Yhden tällaisen kanssa kävin pari kertaa treffeillä (karismaattinen, kohtelias, hyvät tavat, hyvä ammatti) ja kuinka ollakaan: hän suuttui, kun en toisilla treffeillä halunnutkaan seksiä. Aloitti sitten mykkäkoulun ja piti hiljaisuutta yllä sen loppuajan, jonka jouduimme olemaan ajomatkan ajan yhdessä. Ikääkin oli jo lähes 40 v. Ei siis mikäön torjuttu teini.
Mietin tuota aikani ja hän todellakin piti seksiä kanssani hänelle kuuluvana itseoikeutena. Minulla ei siihen olisi pitänyt olla mitään sanomista hänen mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan koskaan unohda sitä pahaa oloa jonka sai aikaan. Inhottaa, kun edes alkaa tuntua siltä, että joku kokee voivansa kohdella minua edes pikkiriikkisen samalla tavalla.
Mä suorastaan raivostun jos joku vieras varsinkin miespuolinen tulee sekaamaan asioihini lupaa kysymättä, asenteella "pikkuneitiä nyt tässä autan". Kyllä äijä saa nopeat lähdöt. Mua ei enää alisteta, mun puolesta ei puhuta, eikä tehdä päätöksiä mun yli.
Tässä on taas hyvä suomenkielinen video narsistin kateellisesta mielenmaisemasta.
Väkivallalla tai kuolemalla tai muulla yhtä vakavalla uhkailu.