Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, kuulostaa tutulta touhulta :'(
Murhasta epäilty Harri Puhjo oli salakuvannut ja uhkaillut uhriaan vuosia - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Narsisti voi netissäkin vainota ihmisiä vuosikymmeniä, ja jopa esiintyä vihaamanaan henkilönä, pääasiallisin tarkoitus siis vain mustamaalata toisia minkä ehtii. Hyvin vakava pään vika kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksä on asperger, mutta myös narsisti. Molemmista saanut viralliset diagnoosit. Asperger ei ole sama asia kuin narsisti!! Mutta narsistillakin voi olla asperger.
Miten narsistille on saatu virallinen diagnoosi? Kun ehdotimme narsisti-isällemme lääkäriin menemistä, hän sai totaaliset "kilarit" ja rikkoi paikkoja. Hänessä ei kuulemma ollut mitään vikaa.
Hän ollut adoptoitu alkkiksilta ala-asteikäisenä, sijoituksessa, laitosnuori, tehnyt rikoksia, joutunut suljetulle, ollut sairaalakierteessä (asperger diagnoosi), tehnyt lisää rikoksia ja joutunut vankilaan (narsisti diagnoosi).
Tämä kaikki paljastu mulle kun oltiin yhdessä oltu 6 vuotta, kun teki taas rikoksia ja joutui vankilaan toisen kerran. Valehteli suhteen alussa ,että on hyvästä perheestä, mutta vanhemmat kuolleet kun oli parikymppinen. Hänen biologiset vanhemmat ovat edelleen elossa. Surullinen tapaus kaikella tapaa.
Ja nyt kaikkien pitäisi uskoa sinua hyvin tietäen, että narsismiin liittyy aina patologista valehtelua?
Sellaista narsistia ei ole olemassakaan joka ei valehtele aina jostakin jollekin. En ole tuo jolta kysyit, mutta niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Murhasta epäilty Harri Puhjo oli salakuvannut ja uhkaillut uhriaan vuosia - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Sitä se nimenomaan on. Ei liene tavan narsisti kuitenkaan vaan joku psykopaatti/asp tms tasoinen kuitenkin.
On "kova" jätkä eli täys pelkuri.
Nauttii saamastaan huomiosta. Siitäkin kun toiset uhoo netissä kuinka sille käy vankilassa huonosti kun sattuu olemaan alinta kastia.
Jos edes päätyy muiden vankien seuraan, niin päätyy kaltaisensa seuraan. Saa vertaistukea oikein kunnolla. On siellä kingi ja/tai sitten jonkun kingimmän alistamana. Voi niillä olla siellä hauskaakin.
Vankilassa loisimisen jälkeen lähtee loisimaan muualle. Nytkin loisii jossakin niin kuin ne aina tekee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä työskentelevät vielä ns. ”hyvien puolella”, eli ovat jollakin tavalla ajamassa alistettujen, syrjittyjen jne oikeuksia. Kai tällöin saa huseerata aika rauhassa. Mies hyväntekijänä herättää lisäksi naisissa ihailua.
Tähän on myös syynä että he todella itse ajattelevat olevansa hyvyyden perikuvia, hyviä kuuntelijoita(hah), empaattisiakin. Varsinkin naisnarsuille tämä on yleistä ja he kyllä muistavat mainostaa sitä miten ovatkaan kerrassaan niiin sydämellisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se nimenomaan on. Ei liene tavan narsisti kuitenkaan vaan joku psykopaatti/asp tms tasoinen kuitenkin.
On "kova" jätkä eli täys pelkuri.
Nauttii saamastaan huomiosta. Siitäkin kun toiset uhoo netissä kuinka sille käy vankilassa huonosti kun sattuu olemaan alinta kastia.Jos edes päätyy muiden vankien seuraan, niin päätyy kaltaisensa seuraan. Saa vertaistukea oikein kunnolla. On siellä kingi ja/tai sitten jonkun kingimmän alistamana. Voi niillä olla siellä hauskaakin.
Vankilassa loisimisen jälkeen lähtee loisimaan muualle. Nytkin loisii jossakin niin kuin ne aina tekee
Voi olla joo ihan sosipaatti mutta ihan yhtä hyvin "pelkkä" narsistikin. Ihmiset usein aliarvioi narsistinkin pahuutta.
Väestöstä noin prosentti on pe*o*iilejä ja heille ominaista on narsismi. Ja koska narsistin seksuaalisuus ei ole normaalisti kehittynyt aikuisen seksuaalisuus, ei-pe*otkin saattavat nähdä lapsen toisin kuin me terveet aikuiset. Johtuuko siitä, että ovat itse jääneet lapsen tasolle?
Narsistieksä totesi joskus, että onhan se ihan hyvä, jos aikuinen opastaa lasta seksiin. Toinen kommentoi oman teinityttärensä ulkonäköä seksuaalisesti.
En tiedä, oliko tällainen jo mainittu, mutta minun narsistipuolisollani on tapana kehitellä päässään skenaarioita ihan kaikesta, mitä joku voi tehdä ja sanoa, mitä saattaa tapahtua ja miten hän sitten reagoi.
Esimerkiksi hänen on tarkoitus ensi viikolla tavata harrastukseensa liittyen eräs vastakkaista sukupuolta oleva henkilö. Ensin hän otti varovasti puheeksi asian minun kanssani, kysellen että mitä minä mahdan ajatella, näytti kuvia ja oli selvästi pohtinut kaikenlaisia argumentteja liittyen. Kun huomasi, että asia on minulle Ok, vuodatti hirveän litanian asioita, mitä oli pohtinut tähän tapaamiseen liittyen. Mitä se nainen voi sanoa ja ajatella, mitä hän sitten tekee ja mitä sitten jos käykin niin ja näin, niin mitä hän sitten tekee.
Minä hengästyin pelkästä kuuntelemisesta ja sanoin, että etkö voi vain antaa olla, ja asioiden mennä painollaan? Emme voi vaikuttaa toisten tekemiseen juurikaan. Hänestä se oli kummallista. Kutsun tätä hänen pään sisäiseksi shakkipelikseen, ja ihmissuhdepelaamistahan tämä on. Koko ajan seuraava siirto hollilla, ikäänkuin elämän voisi suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, oliko tällainen jo mainittu, mutta minun narsistipuolisollani on tapana kehitellä päässään skenaarioita ihan kaikesta, mitä joku voi tehdä ja sanoa, mitä saattaa tapahtua ja miten hän sitten reagoi.
Esimerkiksi hänen on tarkoitus ensi viikolla tavata harrastukseensa liittyen eräs vastakkaista sukupuolta oleva henkilö. Ensin hän otti varovasti puheeksi asian minun kanssani, kysellen että mitä minä mahdan ajatella, näytti kuvia ja oli selvästi pohtinut kaikenlaisia argumentteja liittyen. Kun huomasi, että asia on minulle Ok, vuodatti hirveän litanian asioita, mitä oli pohtinut tähän tapaamiseen liittyen. Mitä se nainen voi sanoa ja ajatella, mitä hän sitten tekee ja mitä sitten jos käykin niin ja näin, niin mitä hän sitten tekee.
Minä hengästyin pelkästä kuuntelemisesta ja sanoin, että etkö voi vain antaa olla, ja asioiden mennä painollaan? Emme voi vaikuttaa toisten tekemiseen juurikaan. Hänestä se oli kummallista. Kutsun tätä hänen pään sisäiseksi shakkipelikseen, ja ihmissuhdepelaamistahan tämä on. Koko ajan seuraava siirto hollilla, ikäänkuin elämän voisi suunnitella.
Mua manipuloi niin, että alkoi puhua tarinankehittelystä, että niin ei saisi tehdä. Ajattelin aina, että yrittää vaientaa minut etukäteen, kun alan yhdistellä pisteitä. Mutta voihan se olla sitäkin, että viittasi tuohon päänsisäiseen shakkipeliinsä.
Hän lähestyi minua jälkikäteen ajatellen todella laskelmoidusti. Lisäksi sanoi joskus, että hän oli ajatellut, että pääsee fyysisesti lähelleni joskus muutaman kuukauden kuluttua, jos pelaa korttinsa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän he aika pitkälti voivat suunnitella. Kai olet huomannut, että puolisosi elämä on kaavamaista ja kontrolloitua, jos hän on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän he aika pitkälti voivat suunnitella. Kai olet huomannut, että puolisosi elämä on kaavamaista ja kontrolloitua, jos hän on narsisti.
On kyllä, olen huomannut että hänelle on tosi tärkeää, mitä muut ihmiset ajattelevat. Totutusta ei voi poiketa. Koska jokuhan voi ajatella jotain paheksuvaa. Tai ei hän välttämättä edes pelkää paheksuntaa, vaan sitä että joku ei kadehdi.
Vierailija kirjoitti:
Väestöstä noin prosentti on pe*o*iilejä ja heille ominaista on narsismi. Ja koska narsistin seksuaalisuus ei ole normaalisti kehittynyt aikuisen seksuaalisuus, ei-pe*otkin saattavat nähdä lapsen toisin kuin me terveet aikuiset. Johtuuko siitä, että ovat itse jääneet lapsen tasolle?
Narsistieksä totesi joskus, että onhan se ihan hyvä, jos aikuinen opastaa lasta seksiin. Toinen kommentoi oman teinityttärensä ulkonäköä seksuaalisesti.
Tää on niin pelottavaa!!! Kun kuulin tästä täältä, tajusin että olen jättänyt lapseni hoitoon päiväksi narsistille kun lapsi oli pieni😭 Enkä saa mielestäni että mitä jos hän teki pahaa taaperolleni😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin pelottavaa!!! Kun kuulin tästä täältä, tajusin että olen jättänyt lapseni hoitoon päiväksi narsistille kun lapsi oli pieni😭 Enkä saa mielestäni että mitä jos hän teki pahaa taaperolleni😭
Jos lapsesi ei oireile niin tuskin mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kai olisin jotain huomannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksä on asperger, mutta myös narsisti. Molemmista saanut viralliset diagnoosit. Asperger ei ole sama asia kuin narsisti!! Mutta narsistillakin voi olla asperger.
Miten narsistille on saatu virallinen diagnoosi? Kun ehdotimme narsisti-isällemme lääkäriin menemistä, hän sai totaaliset "kilarit" ja rikkoi paikkoja. Hänessä ei kuulemma ollut mitään vikaa.
Hän ollut adoptoitu alkkiksilta ala-asteikäisenä, sijoituksessa, laitosnuori, tehnyt rikoksia, joutunut suljetulle, ollut sairaalakierteessä (asperger diagnoosi), tehnyt lisää rikoksia ja joutunut vankilaan (narsisti diagnoosi).
Tämä kaikki paljastu mulle kun oltiin yhdessä oltu 6 vuotta, kun teki taas rikoksia ja joutui vankilaan toisen kerran. Valehteli suhteen alussa ,että on hyvästä perheestä, mutta vanhemmat kuolleet kun oli parikymppinen. Hänen biologiset vanhemmat ovat edelleen elossa. Surullinen tapaus kaikella tapaa.
Ja nyt kaikkien pitäisi uskoa sinua hyvin tietäen, että narsismiin liittyy aina patologista valehtelua?
No mikäpä tästä nyt tekee mielestäsi niin epäuskotttavaa? Taidat elellä mikä-mikä-maassa jos tämä kuulostaa absurdilta. Pahempiakin kuule sattuu ja ihan päivittäin ja ihan sinunkin kotikaupungissa. Kannattaa välillä lukee ihan vaikka kotimaan uutisiakin. Ja oletko muiten pannut merkille niin sota-aikaakin nyt eletään.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällekin selvisi, että hänen miehensä on psykopaatti, kun tämä siihen asti suloinen ja kohtelias, aina ystävällinen kultamussukka joutui vankilaan poliisirynnäkön noutamana.
Kylläpä ystävääsi lykästi jos vielä lovebombing vaiheessa hakivat paskan pois:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kai olisin jotain huomannut
Niillä menee aikaa siihen groomaukseen, jolla saadaan luottamus ja lapsi vaikenemaan. Tuskin olisi yhdellä kertaa ehtinyt tehdä mitään tai lapsi olisi ollut hysteerinen tai täysin sulkeutunut sen jälkeen.
Narsisti seksualisoi lapsensa, koska näkee tämän itsensä jatkeena.
Muistan, kun muutettiin ja olin ekaluokkalainen ja välittäjä sanoi, että kahdessa naapurissa asuu samanikäisiä poikia niin isä vitsaili jotain, että sittenhän täällä tarvitaan haulikkoa. Ja hiukseni olivat ohentuneet stressistä, niin mua kahdeksanvuotiasta vietiin permanentteihin parin vuoden ajan, että näyttäisin edustavammalta. Lisäksi iltasyöminen kiellettiin, koska olin vähän liian pulska. Isä oli ulkona elämästäni jo teini-iässä eli en tiedä, mihin kommentointi ja muovaaminen olisi kehittynyt.
Dr Ramanin mukaan narsisti hakeutuu terapiaan (jos ei parisuhdeterapiaa lasketa mukaan) vasta, kun on menettänyt kaiken. Eli puoliso lähtenyt, itse menettänyt työpaikan, joutunut oikeuteen tai vankilaan. Silloinkin näkökulma on se, että koko maailma on narsistia vastaan ja narsisti viaton uhri. Dg tulee vasta, kun henkilö aidosti kärsii tilanteestaan eli on tyyliin vankilassa tai isot vahingonkorvauskanteet päällä.