Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella, että mies tykkää halukkaasta ja aktiivisesta naisesta sängyssä. Narsisti kuitenkin muokkasi minusta estoisen, joka hädin tuskin uskalsi liikahtaa tai koskea. Ja se tapahtui todella nopeasti.
Ja tämän kehityskulun jälkeen emme ole tarpeeksi haluttavia.
Pitää muistaa että mikään mitä narsisti haluaa sinun tuntevan ja uskovan, ei ole totta.
Sinä olet monella tavalla hyvä, ihana, kiinnostava, haluttava ja sen kaiken narsisti haluaa viedä sinulta itselleen. Narsistisi tarvitsee sinua sen vuoksi enemmän kuin sinä häntä. Heti kun lähdet pois, narsisti menettää nuo ominaisuudet ja ne ovat edelleen sinussa, vaatii vaan työtä että löydät itsesi uudelleen ja kun sumu hälvenee ja saat terapioitua itsesi, huomaat että olet edelleen hyvä. Narsistisi on jo tässä vaiheessa imemässä seuraavan uhrinsa sielua, koska hän ei ole mitään ilman isäntä/emäntä verenimemiskohdettaan. Narsisti on mitätön loinen ja kutsumaton tunkeilija.
Tuo on totta, mutta tekee niin pahalta ajatella ihmisestä, jota kohtaan on (ollut) lämpimiä tunteita. Ja suututtaa sen henkilön toiminta, joka teki narsistista sen mitä hänestä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Notagain kirjoitti:
Oletteko huomanneet että kun olet poikki, väsynyt, surullinen ja tarvitsisit tukea, narsisti pahentaa tilannetta esim heittämällä laskun tai kommetoimalla ikävästi? Siis tarkoituksella pahentaa oloa. Normaali ihminen auttaa ja tukee. Sana juttu jos olet iloinen. Minulle kommentoitiin usein, että naurat rumalla äänellä tai liian kovaa.
Just näin! Hyi olkoon ku tuli ihan paha olo. Onhan tuo nyt ihan sairasta toisen ihmisen sielun tappamista.
Miten pääsen tästä narsisti vihastani? Tarviiko minun päästä siitä? Pelkään että tapan vielä jos yksikin narsu pääsee ihoni alle.
Ei enää pääse, koska seuraavalla kerralla näet vaaranmerkit ja kuuntelet kehoasi ja alitajuntaasi.
Mun päähän vaan ei vieläkään mahdu se, että tällaisia ihmisiä on olemassa ja miten hirveän pahan olon he saavat toisissa aikaan eivätkä he edes itse halua muuttua vaan olettavat, että toiset taittuvat heidän kontrolliinsa.
Tää oli itselleni se suurin vaaranpaikka ja kompastuskivi. En kerrassaan voinut uskoa että kukaan voi olla niin paha, "kaiken täytyy nyt olla väärinkäsitystä, tuossa ihmisessä jota rakastan, täytyy olla hyvyyttä! Minun on pakko jäädä ottamaan selvää ja annettava mahdollisuus tämän kauhean vääryyden korjaamiseen." Tällaiset ajatukset saivat minut jäämään.
Eroon vaikeasta suhteesta ja omasta pahasta olosta kannattaa hakea apua/tukea ammattilaisilta. Jos ei ole varaa yksityiselle puolelle niin kirkon Perheasiain neuvottelukeskus auttaa maksutta. Sinne hakeutuvan ei tarvitse kuulua kirkkoon ja sinne voi mennä joko yhdessä tai yksin. Itse sain sieltä aikoinaan avun ja pääsin selkeyteen halustani erota. Saimme myös molemmille kehotuksen hakeutua yksilöterapiaan. Niin hakeuduin ja pääsin kiinni uuteen elämään ja vapauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Notagain kirjoitti:
Oletteko huomanneet että kun olet poikki, väsynyt, surullinen ja tarvitsisit tukea, narsisti pahentaa tilannetta esim heittämällä laskun tai kommetoimalla ikävästi? Siis tarkoituksella pahentaa oloa. Normaali ihminen auttaa ja tukee. Sana juttu jos olet iloinen. Minulle kommentoitiin usein, että naurat rumalla äänellä tai liian kovaa.
Just näin! Hyi olkoon ku tuli ihan paha olo. Onhan tuo nyt ihan sairasta toisen ihmisen sielun tappamista.
Miten pääsen tästä narsisti vihastani? Tarviiko minun päästä siitä? Pelkään että tapan vielä jos yksikin narsu pääsee ihoni alle.
Ei enää pääse, koska seuraavalla kerralla näet vaaranmerkit ja kuuntelet kehoasi ja alitajuntaasi.
Mun päähän vaan ei vieläkään mahdu se, että tällaisia ihmisiä on olemassa ja miten hirveän pahan olon he saavat toisissa aikaan eivätkä he edes itse halua muuttua vaan olettavat, että toiset taittuvat heidän kontrolliinsa.
Tää oli itselleni se suurin vaaranpaikka ja kompastuskivi. En kerrassaan voinut uskoa että kukaan voi olla niin paha, "kaiken täytyy nyt olla väärinkäsitystä, tuossa ihmisessä jota rakastan, täytyy olla hyvyyttä! Minun on pakko jäädä ottamaan selvää ja annettava mahdollisuus tämän kauhean vääryyden korjaamiseen." Tällaiset ajatukset saivat minut jäämään.
Sepä se. Ekalla kerralla pysyin rinnalla monta vuotta, lähes ehdin naimisiin. Naimisiinmenon lähenemisen hetki sai minut ajattelemaan, että asiat pitää saada korjattua ensin ja lopulta tajusin, ettei niitä saa koskaan korjattua ja olen antanut ihan kaikkeni omalta osaltani niiden parantamiseksi enkä ole saanut mitään aikaan. Silloin en vielä tiennyt narsismista mitään.
Seuraavalla kerralla tiesin jo vähän narsismista. Silti taas menin tuohon samaan. Tässä on väärinkäsitys, hänellä on traumoja jne. jne. Onneksi eräs ystäväni sanoi, että tuore miesystäväni on luultavasti narsisti ja aloin ottaa asiasta selvää sekä tarkastella hänen toimintaansa peilaten sitä tietooni narsisteista ja kaikki täsmäsi oikein kirkkaasti. Silti kognitiivinen dissonanssi oli valtava, kun minun piti myöntää itselleni, että on luovutettava. Rakkauspommitus oli ja myös meni eikä se tule tulemaan ikinä takaisin ja sekin oli epätodellista huttua.
Onneksi maailmassa on vielä 3 % empaattisia ihmisiä. Ja se on aika paljon. Jokainen meistä tuntee ainakin yhden tällaisen. Pidetään heistä hyvää huolta, koska he ansaitsevat sen;) xD
https://narcsite.com/2017/01/11/the-mid-range-narcissist-five-facts/
Viisi faktaa mid range narsistista, joka uskoo olevansa hyvä ihminen tietoisen empatian ja herkkyytensä vuoksi. Ei ole niin väkivaltainen ja tyhmä kuin lower narsisti. Uhriutuminen, blameshifting, mykkäkoulu, mökötys ja projektiot kuuluvat repertuaariin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi maailmassa on vielä 3 % empaattisia ihmisiä. Ja se on aika paljon. Jokainen meistä tuntee ainakin yhden tällaisen. Pidetään heistä hyvää huolta, koska he ansaitsevat sen;) xD
Täh? Kyllähän päästään normaaleja, empatiakyvyn omaavia on ihan valtaosa ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella, että mies tykkää halukkaasta ja aktiivisesta naisesta sängyssä. Narsisti kuitenkin muokkasi minusta estoisen, joka hädin tuskin uskalsi liikahtaa tai koskea. Ja se tapahtui todella nopeasti.
Ja tämän kehityskulun jälkeen emme ole tarpeeksi haluttavia.
Pitää muistaa että mikään mitä narsisti haluaa sinun tuntevan ja uskovan, ei ole totta.
Sinä olet monella tavalla hyvä, ihana, kiinnostava, haluttava ja sen kaiken narsisti haluaa viedä sinulta itselleen. Narsistisi tarvitsee sinua sen vuoksi enemmän kuin sinä häntä. Heti kun lähdet pois, narsisti menettää nuo ominaisuudet ja ne ovat edelleen sinussa, vaatii vaan työtä että löydät itsesi uudelleen ja kun sumu hälvenee ja saat terapioitua itsesi, huomaat että olet edelleen hyvä. Narsistisi on jo tässä vaiheessa imemässä seuraavan uhrinsa sielua, koska hän ei ole mitään ilman isäntä/emäntä verenimemiskohdettaan. Narsisti on mitätön loinen ja kutsumaton tunkeilija.
Tuo on totta, mutta tekee niin pahalta ajatella ihmisestä, jota kohtaan on (ollut) lämpimiä tunteita. Ja suututtaa sen henkilön toiminta, joka teki narsistista sen mitä hänestä tuli.
Sitä on oikeastaan turha enää miettiä tässä vaiheessa ja herättää itsessään turhaa sääliä kuka teki narsustasi epäihmisen. Hän on kääntänyt selkänsä ihmisyydelle ja itselleen eikä paluuta ole. Hänessä ei ole hyvyyttä. Sama kuin säälisit itse Lusiferia kuinka hän oli joskus taivaan kaunein enkeli mutta lankesi ahneuteen ja karkotettiin hoveineen taivaasta koska halusi olla Jumalaa suurempi.
Sääli ei auta. Usko jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kyllähän päästään normaaleja, empatiakyvyn omaavia on ihan valtaosa ihmisistä.
Okei, unohtu läppäleima lopusta. Huoh...
Olen katsonut Dr Philejä youtubesta ja lähes jokaisessa episodissa on toisena osapuolena narsisti. Se on niin helppo nähdä ulkopuolelta. Ja silti niin mahdoton uskoa, että se oma kultamussukka on ihan samanlainen. Aivot on ihan mahdoton saada käsittämään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä siltä tunnu!!!!!!!! Tää oli minusta hyvin sanottu ja nauroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vitsi olisi ollut...? Yhtä huono kuin narsisteilla. Vitsi joja ei naurata ketään eikä ole millään tavalla hauska. Huoh....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vitsi olisi ollut...? Yhtä huono kuin narsisteilla. Vitsi joja ei naurata ketään eikä ole millään tavalla hauska. Huoh....
Olitpa ilkeä :(
Onko tämä mies natsisti? Olimme tunteneet jo jonkin aikaa sekä tavanneet muutamasti, mutta seksiä ei vielä ollut ollut. Istuimme autossa ja suutelimme sekä halailimme. Hyväilin miestä. Ei ollut mahdollisuutta eikä aietta aktiin ja hän yhtääkkiä alkoikin runkata ja laukesikin äkkiä. Hyväilyt ja halailut loppui siihen. Olin ihmeissäni onko normaalia käytöstä vai tyypillistä narsistille? Tuntui jotenkin erikoiselta mekaaniselta jopa
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä mies natsisti? Olimme tunteneet jo jonkin aikaa sekä tavanneet muutamasti, mutta seksiä ei vielä ollut ollut. Istuimme autossa ja suutelimme sekä halailimme. Hyväilin miestä. Ei ollut mahdollisuutta eikä aietta aktiin ja hän yhtääkkiä alkoikin runkata ja laukesikin äkkiä. Hyväilyt ja halailut loppui siihen. Olin ihmeissäni onko normaalia käytöstä vai tyypillistä narsistille? Tuntui jotenkin erikoiselta mekaaniselta jopa
Korjaan narsisti
Vierailija kirjoitti:
No pitäis tietää enemmän ihmisestä että vois sanoo vaikuttaako narsistilta. Itse henk.kohtaisesti ottaisin tuollaisen käytöksen hälyytysmerkkinä. On tuo ainakin todella itsekästä, moukkamaista,iljettävää,häkellyttävää ja osoittaa ettei pysty hillitsemään halujaan ja ei ole ok alkaa toteuttamaan seksuaalisia tekoja toiselta kysymättä. Hän vähät välitti mitä sinä asiasta tuumaat, käytti sinua masturbaationsa välikappaleena, objektina. Onhan tuo jotenkin sairasta käyttäytymistä, häpeilemätöntä.
On suuri mahdollisuus että hän on narsisti tai ainakin jonkin sortin moukka. (Oma mp)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäis tietää enemmän ihmisestä että vois sanoo vaikuttaako narsistilta. Itse henk.kohtaisesti ottaisin tuollaisen käytöksen hälyytysmerkkinä. On tuo ainakin todella itsekästä, moukkamaista,iljettävää,häkellyttävää ja osoittaa ettei pysty hillitsemään halujaan ja ei ole ok alkaa toteuttamaan seksuaalisia tekoja toiselta kysymättä. Hän vähät välitti mitä sinä asiasta tuumaat, käytti sinua masturbaationsa välikappaleena, objektina. Onhan tuo jotenkin sairasta käyttäytymistä, häpeilemätöntä.
On suuri mahdollisuus että hän on narsisti tai ainakin jonkin sortin moukka. (Oma mp)
Oli muitakin oireita narsismiin. Pikku hiljaa niitä tässä kelailen.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan rakastu vielä tähän mieheen. Etsi merkkejä. Lue tätä ketjua. Aika ällöttävää ja impulsiivista touhua kyllä. Jos olisin mies niin kyllä varmaan haaveilisin että se nainen olisi hoitanut tumputuksen ja jos ei niin olisin tumputtanut itse vasta kotona yksinään. Nyt tuo mies tosiaan veti käteen vähät välittämättä osallistutko sinä siihen vai et. Toisaalta ihmisillä on seksuaalisuudessa erilaisia tasoja, joku toinen on enemmän seksuaalinen mutta tuntuu että silti tässä ylitettiin hyvien tapojen ja maun rajat.
Onko tämä jonkun mielestä normaalia? Minusta ei. Minusta tuo on toisen seksuaalista hyväksi käyttöä siitäkin huolimatta että suutelitte ja hyväilitte vaatteet päällä. Vähintään hänen olisi pitänyt kysyä onko ok jos tässä vähän veivaan, mutta sekin kuulostaa naurettavalta ja naista alentavalta.
Täys pelle, ei jatkoon👎
Ajatelkaa jos nainen tekisi noin. Treffeillä kaivaisi dildon laukustaan ja sillä pistelis menemään että ootas vähän ja kiitti moi hani.