Miksi korkeakouluopiskelija saa paremmat tuet kuin toisen asteen opiskelija?
Opintoraha on suurempi, minkä nyt voi osittain laittaa maksullisen ruokailun piikkiin. Korkeakouluopiskelija saa myös opintolainahyvityksen ja -vähennyksen, mitä toisella asteella ei saa. Miksi?
Kommentit (30)
Miksi sitten toisen asteen opiskelijalta edellytteään opintolainan ottamista, jos asuu omillaan?
Koska toisen asteen opiskelijat asuvat pääsääntöisesti vanhemmillaan.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:36"]
Akateemisuuteen kannattaa ehkä satsata enemmän
[/quote]
Ammattikorkeakouluista ei valmistu akateemisia. Osaisiko kukaan sanoa, mikä järki tuossa laina-asiassa oikein on?
Koska osan 2. asteesta on alaikäinen ja vanhemmilta odotetaan vastuunottamista.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:38"]
Koska toisen asteen opiskelijat asuvat pääsääntöisesti vanhemmillaan.
[/quote]
Toisen asteen opiskelijoissa on myös paljon aikuisopiskelijoita, jotka eivät asu vanhemmillaan.
(Pahus, alapeukutin vahingossa viestiä nro 3.)
En tiedä miksi. Itsekin opiskelen toisella asteella ja olen 27-vuotias. Jouduin ottamaan opintolainaa, kun ei mitään toivoa pärjätä pelkällä opintorahalla. Asumistukea en saa, enkä toimeentulotukea.
Mun pojalla on kohta 2 toisen asteen tutkintoa ja julmetusti opintolainaa, kiitos vaan valtio, joka koulutat työttömäksi lainarahalla. :(
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:38"]
Koska osan 2. asteesta on alaikäinen ja vanhemmilta odotetaan vastuunottamista.
[/quote] Täysi-ikäisenä asuu omillaan. Vanhemmilla ei ole varaa elättää, äiti on kroonisesti sairas työtön. Koulu toisella paikkakunnalla.
En ymmärrä, miksei määräajassa tai nopeammin suoritetusta toisen asteen tutkinnosta voisi palkita samalal tavalla kuin korkeakoulututkinnosta. Olisi vaikka vähän pienempi hyvitys kun opiskeluaikakin on lyhyempi.
Varmaan kun korkeakouluopiskelija opiskelee pitempään. Useimmat korkeakouluopiskelijat ovat käyneet lukion, joten heillä on jo silloin ollut yhtä huonot opintotuet kuin muillakin toisen asteen opiskelijoilla. Lisäksi korkeakouluihin joutuu yleensä muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Toisen asteen opiskelijan opintotuet on aika huonot ja vanhempien tulot leikkaa niitä tosi tehokkaasti. Kannattaa laittaa hyvätuloisessa perheessä lapselle jonkinlainen sijoitus kasvamaan sitä varten, että kun lapsilisä loppuu niin saavat sitten edes osinkotuloja toisen asteen opintojensa aikana. Siitähän on sitten hyvä jatkaa vaikka oman asunnon hankintaa tai omia perhevapaita varten salkun kerryttämistä kunhan menevät töihin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:53"]
Mun pojalla on kohta 2 toisen asteen tutkintoa ja julmetusti opintolainaa, kiitos vaan valtio, joka koulutat työttömäksi lainarahalla. :(
[/quote]
Eihän se opintotuki ole yliopistossa kuin 50 euroa suurempi. Sen verran menee ruokailuihin kuukaudessa. Amiksessa saa vähintään aterian päivässä ilmaiseksi, entisessä koulussani jopa kolme ateriaa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:53"]
[/quote]
Eihän se opintotuki ole yliopistossa kuin 50 euroa suurempi. Sen verran menee ruokailuihin kuukaudessa. Amiksessa saa vähintään aterian päivässä ilmaiseksi, entisessä koulussani jopa kolme ateriaa.
[/quote]
Näytä mulle amis missä saa 2 ateriaa päivässä!?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varmaankin sellaisessa koulussa jossa asutaan asuntolassa :)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:53"] Mun pojalla on kohta 2 toisen asteen tutkintoa ja julmetusti opintolainaa, kiitos vaan valtio, joka koulutat työttömäksi lainarahalla. :( [/quote] Eihän se opintotuki ole yliopistossa kuin 50 euroa suurempi. Sen verran menee ruokailuihin kuukaudessa. Amiksessa saa vähintään aterian päivässä ilmaiseksi, entisessä koulussani jopa kolme ateriaa. [/quote] Näytä mulle amis missä saa 2 ateriaa päivässä!?
[/quote]
Meillä saa ilmaisen aamupuuron, kai senkin voi laskea ateriaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:10"]
[/quote]
[/quote]
Nyt aloittavilla opiskelijoilla se on n. 80e suurempi.
[/quote]
No kannattaako opiskella alaa josta ei työllisty? Helppo syyttää valtiota, mikään ei ole oma vika näköjään.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 06:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:10"]
[/quote]
[/quote]
Ammattikoulussa ei saa ilmaiseksi mitään ruokaa. Et jos olet aikuisopiskelija.
[/quote]
Meillä ainakin saa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meilläkin oli kolme ateriaa, aamupala, lounas ja päivällinen. Asuntolassa asuminenkin oli ilmaista
Eikös korkeakoulun käyneet varmimmin päädy työttömiksikin? Akateemisia työttömiä on hurjat määrät. Valtio tukee opinnoissa, että pääsee sitten tukemaan lisää niiden päätyttyä...
Akateemisuuteen kannattaa ehkä satsata enemmän